Xboxlife forum

Fase 1 - idégenerering

Forum for spiludvikling af Rustica Ludum.

Redaktør: XNA Crew

Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf jabu » 19. jul 2012 22:45

har ikke rigtig nogen input til størrelse eller hvilken type spil, det lader jeg Jer kloge hoveder om, de forslag der er kommet indtil videre lyder rigtig spændende. :P

for mit vedkommende ligger interessen i at se og lære hvordan den slags projekter fungerer og udføres med en gruppe forskellige mennesker, og naturligvis hjælpe til hvor der er mulighed for det, men mine evner i at kode rigtigt ligger 10+ år tilbage og jeg kan ikke tegne en streg uden den bliver skæv og mærkelig.

hvilket var grunden til at jeg tænkte QA kunne være et område hvor der var brug for hjælp, da jeg er lidt firkantet og har det med at finde fejl alligevel, men det var jeg åbenbart ikke ene om hehe, æv man kan ikke vinde hver gang. :lol:

når det så er sagt har jeg arbejdet med udviklere og læst kode de sidste mange år, det kunne være rigtig hyggeligt hvis min indre karl-koder blev klogere og/eller jeg kunne bidrage lidt til projektet undervejs.
jabu
Niveau 2
 
Indlæg: 112


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf loonitunius » 19. jul 2012 22:53

tja jeg har som sagt en smule erfaring i modellering af 3d i maya, har rodet i unity ... men ikke meget... min forventning pyh det ved ejg ikke følger bare lidt med strømmen :D
Billede
loonitunius
Niveau 6
 
Indlæg: 1583


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf pstudio » 19. jul 2012 23:41

Ok, jeg er ikke hjemme de to næster dage, så det er begrænset hvor meget jeg vil være online i den tid. Jeg tænker at jeg lader denne tråd køre til på søndag, og så er vi forhåbentlig kommet frem til et spilkoncept på det tidspunkt.

Lad mig stille jer nogen spørgsmål.
Er der nogen imod sidescroller? Hvad vil I hellere lave?
Det er lidt tynd med miljø/historie. Hvad handler spillet om? Er det en bad-ass Space Marine der skyder dæmoner direkte fra Helvedet, eller er det en ulykkelig trekantsdrama hvor hovedpersonen prøver at tage sit eget liv? Kom med jeres forslag og byg videre på hinandens historie.
Hvor mange vil gerne producere indhold til spillet? Indhold kan være modeller, lyde, textures, grafik til hovedmenuen, designe baner, kode, lave partikel effekter, etc.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Viv3ify » 20. jul 2012 00:17

Prøver at opstille en idé jeg har om et sidescroling action shooter/puzzle. Føl fri til at bygge videre eller komme med ændringer. Alle skal selvfølgeligt komme med deres side af sagen, men det her er hvad jeg havde i tankerne. :)

Miljøet - Post apocalyptisk disutopia (En storby med en form for muteret mennesker, som vi har set det i andre titler. Eller et ødet landskab med muteret dyr/Væsner fra undergrunden.) og Post apocalyptisk utopia (Her en natur der ikke er ramt af de største ændringer, men f.eks. nogle muteret planter. En form for jungle måske)

Målet - At bryde fri fra dette disutopia, ved hjælp af overlevelse mod disse væsner, løse puzzles for at komme vidre i spillet og finde sit utopia og endeligt være fri for helvede han kom fra.

Hovedpersonen - En helt normalt mand der levede et normalt liv før "Ullykken?" skete. Han vågner op i dette disutopia og ved intet om hvad der er sket. Fortabt prøver han at finde svar og en udvej af dette utopia.

Hisorien - Historien har næsten skrevet sig selv ved overstående punkter, men hvis folk syntes dette kunne være en intresant idé, så vil jeg med glæde bygge en ordenlig historie, miljø og karakter beskrivelse op sammen med jer andre. :-)
Viv3ify
Niveau 2
 
Indlæg: 196
By: Amager


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf BulletEyeDk » 20. jul 2012 11:46

Rigtig fedt initiativ!

Jeg har desværre ikke evnerne til at bidrage med noget og formentlig heller ikke tiden, jeg kan se i har flere spændende ting på tegnebrættet ;)

Kender i til det gamle amiga spil "Datastorm" ? - det var en klassiker på amigaen og kunne i lave noget der mindede om det ville det for mit vedkommende blive en instant klassiker ;)

Links vedr. "Datastorm"
http://www.youtube.com/watch?v=CCQIp8CRkjA
http://www.youtube.com/watch?v=ehGbbRJK ... re=related
http://www.sodan.dk/oldbits/ds.html (mulighed for lovligt at downloade spillet for brug på en amiga)
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf pstudio » 20. jul 2012 16:28

Fra hvad jeg kan se på den første video, så ligner Datastorm en klon af Defender, et spil der var ret populært i sin tid. Jeg spillede det også meget da jeg var lille, men umiddelbart tror jeg ikke, at det er det spil vi vil gå efter at lave. Med mindre selvfølgelig, at alle herinde lige pludselig skulle have lyst til at lave dette spil.

Jeg vil også komme med en påmindelse om, at det er ganske få personer der har tilkendegivet, at de kan/vil lave grafik (modeller/textures...), så når man tænker miljø kan det være en fordel, hvis det er et miljø der ikke kræver alt for meget grafik. Der er selvfølgelig også mulighed for at bruge specielle tricks. F.eks. kan man lave et kunstnerisk sort/hvid spil (Limbo) og så behøves man ikke at gøre noget ud af at lave flotte textures :) En anden mulighed er at skabe et miljø, der opfordrer til et stilistisk udtryk (f.eks. noget tegneserieagtigt), der ikke kreæve særligt avancerede modeller til hovedperson og npc'er. Så kan vores modellør hurtigere lave modellerne.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Marcusnoergaar » 20. jul 2012 16:29

Jeg synes også at en sidescroller ville være det mest oplagte, her i første omgang. Hvis projektet går godt, kan man jo altid lave et mere avanceret spil bagefter. Jeg er ikke specielt meget inde i det med at lave spil osv. men er selvfølgelig frisk på at lære. Det bør dog nævnes, at det ikke er der hvor min hjælp vil være særlig brugbar. Jeg har lige nogle ting jeg godt kunne tænke mig at spørge om mht. til projektet.

For det første så kunne jeg godt tænke mig at vide om projektet kun er for brugere på xboxlife.dk? For jeg tror godt jeg kan få fat i nogle flere frivillige. Derudover så synes jeg det ville være en skam, hvis spillet bare blev lavet, og der ikke rigtig skete mere med det. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jer til, hvad i synes om at man indrager nogle kommercielle aspekter i projektet f.eks. i form af sponsorater. Altså min tanke er at skabe lidt opmærksomhed omkring spillet, også selvom det måske ikke bliver verdens bedste og største spil (vha. sociale medier etc). For i min optik er der utrolig mange opgaver i spilverdenen, som ikke nødvendigvis handler om at lave selve spillet. Jeg ved godt det er meget tidligt i processen, men kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til dette.

Jeg har ikke fået tænkt så meget over selve spillets koncept. Man kommer selvfølgelig langt med originalitet, men det er også svært at ramme rigtigt på det punkt. Min første tanke var at man måske kunne lave et spil baseret på Dante's divine comedy :)

EDIT: Tanken er selvfølgelig ikke at tjene penge på projektet som skal bruges til løn. Men at man kunne bruge det på konkurrencer, give aways, og andre ting som kan forbedre projektet :)
Marcusnoergaar
Niveau 3
 
Indlæg: 283


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Thomas.Madsen » 20. jul 2012 17:42

Min idé lyder således:
Fremtiden. Årstal vides ikke. Kun gamle forfaldne bygninger, sodavandsmaskiner etc. giver et præg om det 21. århundrede. En global epidemi har slået størstedelen af jordens befolkning ihjel. Virusset var ukendt, ligesom dets virken. Denne hændelse er sket for ganske få år siden, men menneskets forfald har sat sit præg, da fortvivelsen mundede ud i krig og ødelæggelse.

Som sagt er der nogle overlevende tilbage, men disse er med stor forskel, nemlig alderen. Virusset har nemlig kun dræbt den "mellemste" befolkning, så der nu kun er de unge og de gamle.
Grundet forskellen på alderen er der selvfølgelig ondt blod mellem de to faktioner, og som vi kommer ind i spillet, hører vi om, at de gamle er begyndt at kidnappe de unge, af ukendte årsager.

Spiller-figuren er en af de unge. Ens opgave i spillet er, at man skal opklare mysteriet om bortførelserne, samt befri de unge. Spillet er en action/puzzle side-scroller. Ens arsenal består primært af improviserede våben, som et barn ville bruge. (Slangebøsser, bue og pil, køller etc). Men undervejs får man også lov at benytte mere avanceret arsenal.


Jeg ved ikke, hvad I synes om denne idé, men under alle omstændigheder, er jeg begyndt at skrive en drejebog. Spillet lyder måske meget tungt, men mit indre billede af tonen i spillet er meget sort humor-baseret.
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf pstudio » 20. jul 2012 22:08

Marcusnoergaar skrev:For det første så kunne jeg godt tænke mig at vide om projektet kun er for brugere på xboxlife.dk? For jeg tror godt jeg kan få fat i nogle flere frivillige.


Umiddelbart er dette et community project. Det er også herinde i dette forum, at alt officielt kommunikation kommer til at foregå. Jeg vil nok kun åbne op for folk ude fra, hvis de kan vise, at de virkelig har noget at byde ind med. Hvis de f.eks. kan lave 3D modeller eller andet grafisk arbejde, er det lettere at se igennem fingrene med at de ikke er en del af communitiet. På den anden side, kan du altid få dem til at melde sig til på forummet. Hvis man ikke vil oprette en bruger, og deltage i diskusionerne i dette subforum, er man nok heller ikke rigtig interesseret i at deltage i dette projekt ;)

Marcusnoergaar skrev:Derudover så synes jeg det ville være en skam, hvis spillet bare blev lavet, og der ikke rigtig skete mere med det. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre jer til, hvad i synes om at man indrager nogle kommercielle aspekter i projektet f.eks. i form af sponsorater. Altså min tanke er at skabe lidt opmærksomhed omkring spillet, også selvom det måske ikke bliver verdens bedste og største spil (vha. sociale medier etc). For i min optik er der utrolig mange opgaver i spilverdenen, som ikke nødvendigvis handler om at lave selve spillet. Jeg ved godt det er meget tidligt i processen, men kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til dette.
...
EDIT: Tanken er selvfølgelig ikke at tjene penge på projektet som skal bruges til løn. Men at man kunne bruge det på konkurrencer, give aways, og andre ting som kan forbedre projektet :)


Jeg tænkte selv i går op hvad der skal ske med spillet. Når vi kommer længere i forløbet kan det måske være interessant og relevant at promovere spillet. Hvis det bliver aktuelt kan vi håbe, at der er en der gerne vil stå for at lave game footage og anden promovering.

Jeg ved ikke helt hvad du tænker på når du nævner kommercielle aspekter og sponsorater. Umiddelbart har jeg ikke gjort mig nogle tanker i den retning, og projektet er ment som et hobbyprojekt, hvor spillet bliver lavet for sjovt og ikke for at få noget igen eller lignende. Men du er velkommen til at uddybe, hvad det er du konkret tænker på.

Thomas.Madsen skrev:Min idé lyder således:
Fremtiden. Årstal vides ikke. Kun gamle forfaldne bygninger, sodavandsmaskiner etc. giver et præg om det 21. århundrede. En global epidemi har slået størstedelen af jordens befolkning ihjel. Virusset var ukendt, ligesom dets virken. Denne hændelse er sket for ganske få år siden, men menneskets forfald har sat sit præg, da fortvivelsen mundede ud i krig og ødelæggelse.

Som sagt er der nogle overlevende tilbage, men disse er med stor forskel, nemlig alderen. Virusset har nemlig kun dræbt den "mellemste" befolkning, så der nu kun er de unge og de gamle.
Grundet forskellen på alderen er der selvfølgelig ondt blod mellem de to faktioner, og som vi kommer ind i spillet, hører vi om, at de gamle er begyndt at kidnappe de unge, af ukendte årsager.


Der virker til at være en tendens mod et fremtidsscenarie, så dette er i hvert fald en mulig historie. Jeg kan dog ikke se, hvorfor det skulle være en selvfølge, at de unge og gamle har ondt blod mellem sig, men det er ikke noget jeg går så meget op i. Det vigtigste er, at der er "gode" og "onde" og en årsag til at spille.

Thomas.Madsen skrev:Spiller-figuren er en af de unge. Ens opgave i spillet er, at man skal opklare mysteriet om bortførelserne, samt befri de unge. Spillet er en action/puzzle side-scroller. Ens arsenal består primært af improviserede våben, som et barn ville bruge. (Slangebøsser, bue og pil, køller etc). Men undervejs får man også lov at benytte mere avanceret arsenal.


Jeg kan godt lide at der bliver brugt slangebøsser og lignende som våben. Du må dog godt komme nærmere ind på, hvad puzzle-delen består af? Det kan jo dække over alverdens ting, men jeg vil gerne gøre opmærksom på, at mindre er mere. Det er bedre med få, men genial spilmekanikker, frem for mange middelmådige spilmekanikker. Om end jeg ikke er stor fan af Portal kan vi se, at et simpelt koncept som at skyde to-farvede portaler, åbner op for mange forskellige puzzles.
Alle spildesignere må her gerne byde ind med, hvad der kan være en interessant spilmekanik, som kan bruges til puzzles, hvis puzzles skal være en integreret del af spillet.

Thomas.Madsen skrev:Jeg ved ikke, hvad I synes om denne idé, men under alle omstændigheder, er jeg begyndt at skrive en drejebog. Spillet lyder måske meget tungt, men mit indre billede af tonen i spillet er meget sort humor-baseret.
Jeg kan godt lide det, hvis der er masser af sort humor. :D

Btw. så behøves vi ikke at komme op med superoriginale idéer. Som et første spilprojekt for de fleste, er det helt i orden, hvis vi "bare" laver en traditionel sidescroller, med vores egen historie og stil. Der behøves ikke at være den supergeniale spilmekanik, som vil revolutionere spilverden ;)
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Marcusnoergaar » 21. jul 2012 19:44

Slettet (Mit svar kom ikke frem, og orker ikke at skrive det igen)
Marcusnoergaar
Niveau 3
 
Indlæg: 283


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Lancheis » 21. jul 2012 20:26

Thomas.Madsen skrev:Min idé lyder således:
Fremtiden. Årstal vides ikke. Kun gamle forfaldne bygninger, sodavandsmaskiner etc. giver et præg om det 21. århundrede. En global epidemi har slået størstedelen af jordens befolkning ihjel. Virusset var ukendt, ligesom dets virken. Denne hændelse er sket for ganske få år siden, men menneskets forfald har sat sit præg, da fortvivelsen mundede ud i krig og ødelæggelse.

Som sagt er der nogle overlevende tilbage, men disse er med stor forskel, nemlig alderen. Virusset har nemlig kun dræbt den "mellemste" befolkning, så der nu kun er de unge og de gamle.
Grundet forskellen på alderen er der selvfølgelig ondt blod mellem de to faktioner, og som vi kommer ind i spillet, hører vi om, at de gamle er begyndt at kidnappe de unge, af ukendte årsager.

Spiller-figuren er en af de unge. Ens opgave i spillet er, at man skal opklare mysteriet om bortførelserne, samt befri de unge. Spillet er en action/puzzle side-scroller. Ens arsenal består primært af improviserede våben, som et barn ville bruge. (Slangebøsser, bue og pil, køller etc). Men undervejs får man også lov at benytte mere avanceret arsenal.


Jeg ved ikke, hvad I synes om denne idé, men under alle omstændigheder, er jeg begyndt at skrive en drejebog. Spillet lyder måske meget tungt, men mit indre billede af tonen i spillet er meget sort humor-baseret.


For helvede, den idé lyder utrolig god. Jeg tror, at sådan et scenarie, som det du beskriver, vil passe perfekt med grafik alá Castle Crashers:

Billede

Nu ved jeg ikke, hvilke muligehder der er med den grafiske del, men det er bare mit forslag.
Lancheis
Niveau 4
 
Indlæg: 409
By: Randers


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Viv3ify » 21. jul 2012 21:03

Thomas.Madsen skrev:Min idé lyder således:
Fremtiden. Årstal vides ikke. Kun gamle forfaldne bygninger, sodavandsmaskiner etc. giver et præg om det 21. århundrede. En global epidemi har slået størstedelen af jordens befolkning ihjel. Virusset var ukendt, ligesom dets virken. Denne hændelse er sket for ganske få år siden, men menneskets forfald har sat sit præg, da fortvivelsen mundede ud i krig og ødelæggelse.

Som sagt er der nogle overlevende tilbage, men disse er med stor forskel, nemlig alderen. Virusset har nemlig kun dræbt den "mellemste" befolkning, så der nu kun er de unge og de gamle.
Grundet forskellen på alderen er der selvfølgelig ondt blod mellem de to faktioner, og som vi kommer ind i spillet, hører vi om, at de gamle er begyndt at kidnappe de unge, af ukendte årsager.

Spiller-figuren er en af de unge. Ens opgave i spillet er, at man skal opklare mysteriet om bortførelserne, samt befri de unge. Spillet er en action/puzzle side-scroller. Ens arsenal består primært af improviserede våben, som et barn ville bruge. (Slangebøsser, bue og pil, køller etc). Men undervejs får man også lov at benytte mere avanceret arsenal.


Jeg ved ikke, hvad I synes om denne idé, men under alle omstændigheder, er jeg begyndt at skrive en drejebog. Spillet lyder måske meget tungt, men mit indre billede af tonen i spillet er meget sort humor-baseret.


Syntes også at din idé er rigtigt god, og elsker ideén med unge mod de gamle! Som Lancheis sagde, så ville grafikken fra castle crashers passe virkeligt godt til et spil som dette. :) Din idé for i hvert i fald en thumb up her fra. =D>
Viv3ify
Niveau 2
 
Indlæg: 196
By: Amager


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Thomas.Madsen » 21. jul 2012 22:15

Jeg havde også selv forestillet mig en tegnet stil, lidt a'la Castle Crashers, måske lidt mere "pænt" tegnet. Så det er fint med mig
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf Xarcan » 22. jul 2012 01:30

Thomas.Madsen skrev:Min idé lyder således:
Fremtiden. Årstal vides ikke. Kun gamle forfaldne bygninger, sodavandsmaskiner etc. giver et præg om det 21. århundrede. En global epidemi har slået størstedelen af jordens befolkning ihjel. Virusset var ukendt, ligesom dets virken. Denne hændelse er sket for ganske få år siden, men menneskets forfald har sat sit præg, da fortvivelsen mundede ud i krig og ødelæggelse.

Som sagt er der nogle overlevende tilbage, men disse er med stor forskel, nemlig alderen. Virusset har nemlig kun dræbt den "mellemste" befolkning, så der nu kun er de unge og de gamle.
Grundet forskellen på alderen er der selvfølgelig ondt blod mellem de to faktioner, og som vi kommer ind i spillet, hører vi om, at de gamle er begyndt at kidnappe de unge, af ukendte årsager.

Spiller-figuren er en af de unge. Ens opgave i spillet er, at man skal opklare mysteriet om bortførelserne, samt befri de unge. Spillet er en action/puzzle side-scroller. Ens arsenal består primært af improviserede våben, som et barn ville bruge. (Slangebøsser, bue og pil, køller etc). Men undervejs får man også lov at benytte mere avanceret arsenal.


Jeg ved ikke, hvad I synes om denne idé, men under alle omstændigheder, er jeg begyndt at skrive en drejebog. Spillet lyder måske meget tungt, men mit indre billede af tonen i spillet er meget sort humor-baseret.


Denne her idé er genial! Nu er jeg ikke med i projektet, men ville sgu gerne se jeres bud på et spil med denne setting! :)
Endvidere kunne det måske tænkes, at helten voksede fra bane til bane, hvilket tillod højere hop, hurtigere spurt og mere avanceret arsenal af våben? :)

Super fedt initiativ!
Billede
Xarcan
Niveau 2
 
Indlæg: 120


Re: Fase 1 - idégenerering

Indlægaf pstudio » 22. jul 2012 16:36

Ok, så der lyder til at være e hvis tilslutning til Thomas.Madsens historie. Er der nogen der direkte har noget imod, at vi bruger den vinkel som setting til vores spil? I så fald skal I skrive det nu, ellers bliver den valgt :)

Jeg vil komme næremere ind på udviklingen af spillet når jeg engang kommer hjem i aften, men jeg kan nævne, at vores første større milepæl (der er mindre undervejs) er at lave den første bane. Denne bane skal være i færdig tilstand, før det kan betale sig, at overveje at lave flere baner, med nye karaktere og våben...

Angående den grafiske stil, så er jeg med på en stilistisk tegneseriagtig stil. Jeg regner dog stadigvæk med, at det bliver i 3D frem for 2D. Men det kan da være, at vi kan prøve med noget cel/cartoon shading? Vi må høre hvad vores lead artist har at sige til det.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


ForegåendeNæste

Tilbage til Spiludvikling - Rustica Ludum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster