Xboxlife forum

Ny guitar?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Re: Ny guitar?

Indlægaf Calcipher666 » 4. maj 2012 22:18

Gribebrædtet vil føles en del anderledes end en strat! Der er rigtig mange gode råd fra folk! Hvis du har spillet i noget nær et år, så tag springet fra disse 'Bilka' guitarer ala Starsound og Harley Benton, så dit køb bliver en investering der kan bruges fremover. Udover en kønsløs og kedelig lyd vil disse bilka guitarer også have tendens til at båndene stikker lidt ud og ridser fingerene. Av!

Epiphone er sgu ok til prisen og hvis 4Sound gutterne vil helt sikkert gerne sætte den guitaren op til dig, så strengehøjden passer, så guitaren bliver en fornøjelse at spille på. Hvis du kan lide guitaren, men senere bliver træt af lyden kan du altid sætte en ny fee' pickup i. Du kan også tjekke mærker som Tokai og Burny der laver rigtig fede Les Paul kopier til ikke mange penge... Men dem har de selvfølgelig ikke i 4sound. God jagt! :)
Calcipher666
Niveau 0
 
Indlæg: 14


Re: Ny guitar?

Indlægaf KIAMMI » 5. maj 2012 01:03

jeg har faktisk aldrig prøvet andre elektriske guitar end strat, hvad er forskellen på les paul og strats gribebræt?
jeg har selv en strat, og dens "svaghed" er at den ikke brøler som en les paul, med mindre jeg smider nogen vilde pickups i den
men så har jeg nogen super fede pedaler i stedet. som giver min strat masser af volume og kræfter til at brøle igennem.

en ting du nok også bør lægge mærke til, er hvordan guitar "klinger" uden at den er sat til noget strøm.
jeg kan iøvrigt anbefale at få den hos en prof guitar mand, som kan lægge strenge ned til dit behov.
og ellers justerere den til top tilstand, så den bare lyder som en drøm.
du må skrive hvad du har bestemt dig til, og hvordan den er, held og lykke med det.
KIAMMI
Niveau 7
 
Indlæg: 2597
By: 2100 København Ø


Re: Ny guitar?

Indlægaf Zt3pH » 5. maj 2012 06:09

Once you go Gibson - you never go back!

Epiphone og ibanez laver rigtig mange lækre guitarer til prisen. Men smag er subjektivt og sådan er det også med guitar præferencer. Så mit råd til dig er: Find en guitar som du kan lide at spille på, og lad være med at forveksle lyden fra guitaren med diverse equalizers eller racks, for det kan få alle guitarer til at lyde ens. Men find en du synes er fed,og vigtigst, rigtig lækker at spille på. Pas på med at gå for meget på kompromis pga. Prisen, da du sandsynligvis kommer til at have den (guitaren) i hænderne i rigtig rigtig mange timer! God fornøjelse and keep shredding :)
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Re: Ny guitar?

Indlægaf Triforce » 5. maj 2012 08:49

Jeg købte selv en Les Paul Epiphone her for et halvt år siden som min første el-guitar og det har jeg sku ikke fortrudt.
Den en har som andre også nævner den et godt "brøl" gemt i sig hvis man vælger at slippe det løs. Ellers er den bare super nem og rar at spille på. Jeg købte den brugt for 2000. de ligger i 3200 fra ny af. Jeg er ikke selv den store ekspert, men har flere bekendte som ved noget mere om guitarer end mig og de har alle sagt at det virkelig er godt køb.
Each time you throw dirt you loose a little ground.
Triforce
Niveau 4
 
Indlæg: 308


Re: Ny guitar?

Indlægaf Triforce » 5. maj 2012 08:55

Sredna skrev:Det er den her guitar http://www.4sound.dk/shop/elektriske-guitarer/epiphone/les-paul-standard-plus-vintage-sunburst.html jeg er ude efter, som så ligger på en meget fin pris synes jeg. Desuden har jeg et gavekort til 4sound liggende på lige under 700, så det er ikke usandsynligt at jeg tager derind og køber den :D


Hov og jeg så forresten ik lige det her indlæg...men det er lige præcis den guitar jeg købte! Den er for lækker!
Each time you throw dirt you loose a little ground.
Triforce
Niveau 4
 
Indlæg: 308


Re: Ny guitar?

Indlægaf Sredna » 6. maj 2012 18:02

Det var den første les paul jeg faldt for ved første øjekast, men kan man få strengene løftet lidt over brættet hvis de er for langt nede?
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Ny guitar?

Indlægaf maagaard90 » 7. maj 2012 07:50

Hvilken genre musik spiller du, for der er også stor forskel på hvilken slags pick-ups som sidder på guitaren. Humbucker, som er dem der opfanger lyden på denne Epiphone model, er god til hårdere rock og musik, hvor du skal gerne vil have masser af sustain, men de lyse toner kan samtidig blive dæmpet. Samtidig skal du være opmærksom på, at Les Paul guitarer er tunge. Altså, ret tunge. Dette gør at lyden holder længere i den tunge krop. http://da.wikipedia.org/wiki/Humbucker

Hvis du mere er til Kashmir-lyden og mere skarpe toner, så er Fenders Telecaster og Stratocaster en anden mulighed. De har single-coil pick-ups (for det meste), og fanger lyden bedre ud af strengene, men giver også lidt mere støj på linjen. Hvis du forstår.

Ja, det er et evigt valg, som aldrig er entydigt. Hvis du skal vælge noget fra Single-coil ligaen vil jeg foreslå:
http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... londe.html
http://www.4sound.dk/shop/elektriske-gu ... c-red.html

To udemærkede modeller til en god pris. Squier er ikke et slemt mærke. Slet ikke. Hellere det end et discount mærke som man ikke har nogen anelse om hvordan lyder.
100% Xbox 360: Battlefield 1943, Brothers, Chime, Dead Space, Dead Space Ignition, Dead Space 2, Deadlight, Fez, Minecraft, Plants vs. Zombies, The Walking Dead Season 1 & 2, WinterBottom.
Fotoblog: Billedstrøm
maagaard90
Niveau 7
 
Indlæg: 2724
By: Aalborg


Re: Ny guitar?

Indlægaf Zt3pH » 7. maj 2012 08:37

Sredna skrev:Det var den første les paul jeg faldt for ved første øjekast, men kan man få strengene løftet lidt over brættet hvis de er for langt nede?


Det kan du snildt - Det behøver ikke tage ret mange minutter
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Re: Ny guitar?

Indlægaf Competa » 7. maj 2012 16:53

Jeg har 3 guitarer.

(Købt i rækkefølge.)
- Akustisk ACCENT, til 500kr.
- Epiphone SG-400, til 2100kr.
- Alhambra Spansk, til 2300 kr.

Som du kan se har jeg allerede 3 guitarer, og jeg startede med at spille sidste sommers.
Den guitar jeg er mest glad for er min akustiske, da det er min rigtige første og jeg har et specielt forhold til den.
Jeg fik den enda bedømt oppe hos en musik forhandler til mellem 1500 og 2000 kroner. Den skulle bare ha' nogle Martin strenge også lød den MEGA godt.

Men men, det er jo El. vi snakker om.

Min har 2 humbuckere, som giver den en kraftig lyd, men har du egentlig fået kigget på forstærkere ?
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Ny guitar?

Indlægaf Sredna » 7. maj 2012 17:35

Nu du siger det, har jeg ikke rigtig kigget så meget på forstærkere. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal kigge efter, for at sige det rent.
Jeg står også i den situation hvor jeg mangler en akustisk guitar, da min nuværende akustiske bare er en spansk med western strenge, og spiller ikke så godt, så har du/i nogle du kan anbefale?
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Ny guitar?

Indlægaf Cena » 8. maj 2012 06:44

Sredna skrev:Nu du siger det, har jeg ikke rigtig kigget så meget på forstærkere. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal kigge efter, for at sige det rent.
Jeg står også i den situation hvor jeg mangler en akustisk guitar, da min nuværende akustiske bare er en spansk med western strenge, og spiller ikke så godt, så har du/i nogle du kan anbefale?


Du har ikke smidt Western strenge på din spanske guitar forhåbentligt?
Billede
Cena
Niveau 7
 
Indlæg: 5325
By: You can't see me!


Re: Ny guitar?

Indlægaf Competa » 8. maj 2012 07:47

Sredna skrev:Nu du siger det, har jeg ikke rigtig kigget så meget på forstærkere. Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal kigge efter, for at sige det rent.
Jeg står også i den situation hvor jeg mangler en akustisk guitar, da min nuværende akustiske bare er en spansk med western strenge, og spiller ikke så godt, så har du/i nogle du kan anbefale?


Fjern strengene fra din spansk OMGÅENDE !
Du risikere at din spanske guitar går i stykker !
Den er SLET ikke lavet til at kunne håndtere de høje spændinger som der skal til at stemme en Western !
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Ny guitar?

Indlægaf Sredna » 8. maj 2012 07:56

Det er bare en gammel skod guitar som jeg fik for et par år siden af en der ikke gad have den mere. Han sagde noget om at strengene var skiftet osv. Og den bliver ikke rigtigt brugt, den står der bare som udstilling :D
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Ny guitar?

Indlægaf Competa » 8. maj 2012 08:01

Du vil få den fulde udbytte af guitaren hvis du skiftede dem til nogle ordentlige spanske... Også ville den ikke gå i stykker.
Jeg syntes det er syndt at en guitar skal behandles sådan, selvom det bare er en billig en. :(
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Ny guitar?

Indlægaf maagaard90 » 8. maj 2012 08:11

Competa skrev:Du vil få den fulde udbytte af guitaren hvis du skiftede dem til nogle ordentlige spanske... Også ville den ikke gå i stykker.
Jeg syntes det er syndt at en guitar skal behandles sådan, selvom det bare er en billig en. :(

Word! Det er altid godt at have en spansk guitar. De er noget af det bedste man kan øve på, så skift omgående!
100% Xbox 360: Battlefield 1943, Brothers, Chime, Dead Space, Dead Space Ignition, Dead Space 2, Deadlight, Fez, Minecraft, Plants vs. Zombies, The Walking Dead Season 1 & 2, WinterBottom.
Fotoblog: Billedstrøm
maagaard90
Niveau 7
 
Indlæg: 2724
By: Aalborg


ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster