Xboxlife forum

Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Forum dedikeret til al snak vedr. pCARS, herunder bla. planlægning af løb osv.

Hvordan ser du helst løbsserie #2 afvikles

Afstemning sluttede 12. jan 2016 18:53

En bilklasse, 8 løb
0
Ingen stemmer
En bilklasse, 6 løb
2
25%
En bil fælles for alle, 8 løb
2
25%
En bil fælles for alle, 6 løb
0
Ingen stemmer
Multiclass løb, der dystes internt i klassen, 8 løb
0
Ingen stemmer
Multiclass løb, der dystes internt i klassen, 6 løb
4
50%
Noget helt andet, uddyb venligst
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer : 8

Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BoblereN » 23. jan 2016 07:48

Ja hvad ved os normale mennesker der ikke aner noget om kodning. Men fedt det ikke lyder for besværligt.

Jeg forestiller mig at hvis der skulle blive fx 20 tilmeldinger til et løb, deler vi op i to lobbys.
Kvalifikationen bliver så afgørende for hvilken racelobby du ender i.

Således at der køres to servere med 10 spillere. Alle kvalifikationstider samles efter kval, og rækkefølgen 1-10 kører i lobby 1 om 1-10 pladsen.
Kvaltider 11-20 kører om 11-20 pladsen...

Kvalifikationen bliver desværre noget vigtigere end den har været, da man ikke kan fucke den helt op og komme i top10 i løbet... Men blot et forslag
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+1

Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BulletEyeDk » 23. jan 2016 10:03

Ahh ja det med den vigtige kvalifikation talte du vidst også om forleden, det syntes jeg egentlig også er et ret godt koncept... det er vel den eneste rigtige måde at gøre det på, hvis vi skulle blive mere end 16 på løbsdagen...
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BulletEyeDk » 24. jan 2016 16:13

Så er pCARS siden netop opdateret, så der nu kan stemmes på baner til løbsserie #2...

Der er som ved sidste løbsserie fundet 20 baner, der kan stemmes på... denne gang er posen rystet - så der er helt nye baner med, som vi aldrig har kørt på i pCARS regi.

Endvidere er der gengangere, disse er typisk taget med i en anden variation end det vi sidst har kørt banen i.

Enkelte bane layout har været med før...
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum

+1

Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BulletEyeDk » 28. jan 2016 10:46

Hvad siger folk til følgende:

Ad BoblereN's ideér mht. opdeling af kørere i klasser, har jeg følgende som forholdsvist nemt kan introduceres ifm. løbsserie #2...

Pro kører:
- Minimum kørt 20 løb
- Minimum skill: 1500.950

Semi Pro kører:
- Minimum kørt 11 løb
- Skill under 1500.950

Rookie kører:
- Kørt mellem 0-10 løb

På ovenstående måde, vil der i løbsserie #2 være hele 3 parallelle interne konkurencer, hvor helt nye eller forholdsvist nye kørere har en chance for at vinde "Rookie" kategorien, samtidig med, at de mere erfarne kørere, der typisk er i midterfeltet dyster mod hinanden internt i "Semi Pro"

De hurtigste kørere vil kæmpe om pokalen i "Pro"

Jeg forventer, at vi på samme vis som ved vores endurance løb kan have en præmie til 1.pladsen i alle kategorier... så der vil være noget at køre for, for alle i hele feltet...

Som BoblereN ligeledes har været inde på kan vi løse evt. stor tilmelding med at køre 2 parallelle kvalifikationer, hvor folk herefter enten kører om de første positioner eller de sekundære...

Dog er jeg lidt i tvivl om man ved denne dobbelte kvalifikation reelt set skal have 2 kvalifikationer, idet man ikke kan bestemme hvor folk starter på GRID'en... eventuelt kunne kvalifikation 1, være længere end nr. 2.... da den er ret afgørende for hvilke positioner man ender med at kunne køre med om.

Reelt set bør vi måske først tage stilling til sidstnævnte efter vi har set det samlede antal tilmeldte ??
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BoblereN » 28. jan 2016 13:37

=D> Gode forslag haha... Rigtig god inddeling, at det også spiller ind hvor mange løb man har kørt!

Vedr. kvalifikationen er det selvfølgelig rigtigt at vi bliver nødt til at have to kvalifikationsrunder når vi er over 16 deltagere.

Det kunne afvikles sådan:

Først køres der to parallelle kvalifikationer af x antal minutter. Denne kvalifikation afgør om du kører om de øverste placering 1-10, eller 11-20 hvis der er 20 deltagere. 1-9, 10-18 ved 18 deltagere.
serverne sættes op med den korrekte inddeling fra kval 1, og så køres kval 2 der afgør den endelige startposition...

Jeg tænker ikke kvalifikationerne må være meget længere end 10 minutter...

Det kommer hurtigt til at koste meget tid med invite, opdeling og sørge for folk er klar... 2x10 minutter bliver hurtigt til 35-40 minutter reelt...
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg

+1

Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf mrnybroe » 28. jan 2016 17:41

Synes det er super fint med opdelingen i de forskellige grupper.
Gør at der er lidt mere at køre for, når man ikke ligger i Pro gruppen.

Er det korrekt der er et max på 16 køre i et "spil" ?
Hvordan håndtere vi dette? er dette derfor der laves 2 kvalifikationer?
betyder det at hvis man køre en dårlig kvalifikation - så kan man ikke vinde løbet?

Slut på spørgsmål - for denne gang ;)
mrnybroe
Niveau 4
 
Indlæg: 439
By: vejle


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf ShumwayDK » 28. jan 2016 17:42

Godt forslag mht klasserne. Det kan jeg godt lide, så er der noget for alle at køre om.

Det jeg ikke er så meget tilhænger af, det er formatet hvis vi er flere end 16, af 2 primære årsager (hvis jeg altså har forstået forslagene korrekt :D )
Den ene er, at hvis du havner i andet kval "lag", ved feks. ialt 20 kører, så vil du aldrig kunne slutte højere end 11. Den anden er det tidsmæssige perspektiv. Som Bobler skriver, så kan vi nemt komme til at bruge lang tid på kval alene.
En tredje (ikke primær) årsag, er at hvis vi f.eks. er 17-18 kører, så er vi pludselig ikke mange biler på banen i hvert løb, hvilket er det vi engang imellem har sukker lidt over.

Der hælder jeg altså mest til at der maks kan være 16 kørere, evt med reservekørere ud over de 16. Hvordan vi så finder ud af, hvem der skal være blandt de 16 ved flere, er jeg ikke rigtigt blevet enig med mig selv om :) Men det kunne være simpelt ved først til mølle.

Jeg ved godt, at det ikke er fedt at være sat på reserve listen, og så skulle træne til løb, man måske ikke kommer til at deltage i. De fleste vil nok så ikke træne. Men der kunne man så måske sige, at de 16 primære kørere senest skal melde sig til de enkelte løb 1 uge før, hvis det ikke er gjort, så kan pladsen gå til en reservekører som så har tid til at træne.
ShumwayDK
Niveau 5
 
Indlæg: 1093
By: København

+2

Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BulletEyeDk » 28. jan 2016 20:27

ShumwayDK skrev:Godt forslag mht klasserne. Det kan jeg godt lide, så er der noget for alle at køre om.

Det jeg ikke er så meget tilhænger af, det er formatet hvis vi er flere end 16, af 2 primære årsager (hvis jeg altså har forstået forslagene korrekt :D )
Den ene er, at hvis du havner i andet kval "lag", ved feks. ialt 20 kører, så vil du aldrig kunne slutte højere end 11. Den anden er det tidsmæssige perspektiv. Som Bobler skriver, så kan vi nemt komme til at bruge lang tid på kval alene.
En tredje (ikke primær) årsag, er at hvis vi f.eks. er 17-18 kører, så er vi pludselig ikke mange biler på banen i hvert løb, hvilket er det vi engang imellem har sukker lidt over.

Der hælder jeg altså mest til at der maks kan være 16 kørere, evt med reservekørere ud over de 16. Hvordan vi så finder ud af, hvem der skal være blandt de 16 ved flere, er jeg ikke rigtigt blevet enig med mig selv om :) Men det kunne være simpelt ved først til mølle.

Jeg ved godt, at det ikke er fedt at være sat på reserve listen, og så skulle træne til løb, man måske ikke kommer til at deltage i. De fleste vil nok så ikke træne. Men der kunne man så måske sige, at de 16 primære kørere senest skal melde sig til de enkelte løb 1 uge før, hvis det ikke er gjort, så kan pladsen gå til en reservekører som så har tid til at træne.


Noteret... og jeg kan helt klart følge dig på dine punkter, de ting du nævner er også nogle jeg har tænkt over som svaghederne ved den løsning...

Lad os i første omgang se hvor mange der tilmelder sig... det vi så i seneste serie var, at ikke alle kunne køre hver eneste gang, så det kan faktisk være det hele "skralder af"... og vi klarer os som hidtil ?

Alternativt, hvis vi f.eks ender med +16 tilmeldte og 18 tilmelder sig et løb... så kunne man til dette løb, måske dagen før afholde en åben træning på 1-2 timer... hvor banen var åben for at sætte tider.... de 16 hurtigste vil således være dem der kan stille til start på race day... får man ikke sat en tællende tid, er man således siet fra såfremt alle mand stiller til start og grid'en er fyldt...
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf Chokofanten » 28. jan 2016 21:19

BulletEyeDk skrev:
ShumwayDK skrev:Godt forslag mht klasserne. Det kan jeg godt lide, så er der noget for alle at køre om.

Det jeg ikke er så meget tilhænger af, det er formatet hvis vi er flere end 16, af 2 primære årsager (hvis jeg altså har forstået forslagene korrekt :D )
Den ene er, at hvis du havner i andet kval "lag", ved feks. ialt 20 kører, så vil du aldrig kunne slutte højere end 11. Den anden er det tidsmæssige perspektiv. Som Bobler skriver, så kan vi nemt komme til at bruge lang tid på kval alene.
En tredje (ikke primær) årsag, er at hvis vi f.eks. er 17-18 kører, så er vi pludselig ikke mange biler på banen i hvert løb, hvilket er det vi engang imellem har sukker lidt over.

Der hælder jeg altså mest til at der maks kan være 16 kørere, evt med reservekørere ud over de 16. Hvordan vi så finder ud af, hvem der skal være blandt de 16 ved flere, er jeg ikke rigtigt blevet enig med mig selv om :) Men det kunne være simpelt ved først til mølle.

Jeg ved godt, at det ikke er fedt at være sat på reserve listen, og så skulle træne til løb, man måske ikke kommer til at deltage i. De fleste vil nok så ikke træne. Men der kunne man så måske sige, at de 16 primære kørere senest skal melde sig til de enkelte løb 1 uge før, hvis det ikke er gjort, så kan pladsen gå til en reservekører som så har tid til at træne.


Noteret... og jeg kan helt klart følge dig på dine punkter, de ting du nævner er også nogle jeg har tænkt over som svaghederne ved den løsning...

Lad os i første omgang se hvor mange der tilmelder sig... det vi så i seneste serie var, at ikke alle kunne køre hver eneste gang, så det kan faktisk være det hele "skralder af"... og vi klarer os som hidtil ?

Alternativt, hvis vi f.eks ender med +16 tilmeldte og 18 tilmelder sig et løb... så kunne man til dette løb, måske dagen før afholde en åben træning på 1-2 timer... hvor banen var åben for at sætte tider.... de 16 hurtigste vil således være dem der kan stille til start på race day... får man ikke sat en tællende tid, er man således siet fra såfremt alle mand stiller til start og grid'en er fyldt...


Hvis der skulle komme for mange, så har jeg ikke noget problem, at stå over engang imellem.
Jeg er ikke så skarp til det, så de point fra eller til gør nok ikke så meget.
Det må bare ikke være samme oversidder 2 gange i træk.

Måske burde der laves 2 serier.
En for top 8 - 10 og en for pøblen.
Bare man ved hvilken gruppe/serie man er inden sæsonen går igang.
Så kører top 8 - 10 mod hinanden hver gang, og vi andre kører så mod hinanden i samme løb.
Er der så ikke fyldt op fra top 8 - 10, så kører pøblen stadig mod hinanden.
Når sæsonen er slut. Rykkes den bedste fra pøblen op i 8 - 10 gruppen og tilsvarende den der lå sidst i den gruppe, ryger så ned til de andre.
6 løb i en serie, så er det måske 2 måneder, man er nede, og så kan man være på vej op igen, hvis man er dygtig nok.
Så er der lidt mere konkurrence for alle, også for fyldet.
Chokofanten
Niveau 4
 
Indlæg: 414
By: Randers

+1

Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BulletEyeDk » 28. jan 2016 21:47

Noteret Kim, det er også noget vi har været inde på, simpelthen at opdele folk i et divisionslag, så der kan rykkes op og ned efter hver enkelt sæson,tak for input 8)

Vedr. løbsserie #2, så har jeg netop lukket afstemningen vedr. baner, resultatet er herunder:

Der køres således på de 6 øverste baner, ikke nødvendigvis i den rækkefølge
Billede
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf TigerJax007 » 28. jan 2016 22:24

Jeg er åben for det meste, men stor modstander af forslaget om en tidskørsel dagen inden, som - hvis jeg forstår det ret - er nødvendig, hvis man vil deltage i løbet dagen efter. Det er i forvejen udfordrende nok at have tid nok, og for sådan en som mig, hvor der aldrig fast er regler om fri om aftenen og i weekenderne, der bliver det en ærgerlig begrænsning.
TigerJax007
Skribent
 
Indlæg: 724


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BoblereN » 29. jan 2016 07:55

Jeg er enig med Lars' betragtninger, at det er ærgeligt at ende i 11-20 pga. en dårlig kvalifikation og egentlig potentielt ligge til en top5.

Som Bullet skriver, er det ikke sikkert at vi bliver over 16 deltagere.

Jeg synes dog, at vi skal tilgodese alle der lyster at deltage.. Hvis vi sætter en begrænsning på max 16 deltagere kunne det blive svært at tiltrække nye, jeg synes bestemt det skal være ligeså attraktivt for dem at køre som andre..

Jeg synes også lidt det er en skam at dele os op ren divisionsmæssigt.. Jeg er klart tilhænger af at vi er så mange deltagere som muligt, og at vi deler serveren når vi kommer over 16 spillere 50/50....
Jeg tror alligevel at de fleste igennem et løb max konkurrerer mod 3-4 andre kørere.. Så om man kører 16 på en server eller 8 mener jeg ikke gør det helt store for konkurrencen..

En anden måde at håndtere kvalifikationen kunne være at sætte to kvalifikationer op fra 20.30 - 20.50...

Tiderne vil så blive posted ind fra 20.50 - 21.00, og de tider vil være afgørende for hvilken race server du ender i og også være din start position...

Så vil vi blot selv skulle lave en kørende start, som vi har gjort før.. Så er vi ude over dobbelt kvalifikation, og der vil være lidt ekstra tid til at ramme en god omgang og chancen for at ende i 11-20 serveren hvis du rent faktisk skal konkurrere om en top5 er minimeret...

Og hvad er tanken med hensyn til afviklingen af løbsaftener, bliver det to løb et sprint og et main.. Eller er det ligesom løbsserie #1 ?
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf Chokofanten » 29. jan 2016 08:48

Jeg må indrømme, at jeg er mest til det samme løbs afvikling som i løbsserie 1.
Kval. Og start som i kval.
Kim.
Chokofanten
Niveau 4
 
Indlæg: 414
By: Randers


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf Niki Lauda DK » 29. jan 2016 09:08

Jeg overvejer lidt at droppe løbsserien. Jeg har nemlig som Tigerjax heller ikke altid den nødvendige tid til forberedelse og kan nemt blive forhindret i deltagelse. Når man så samtidig skal slås så meget med spillets fejl og mangler, såsom at miste alle sine data så er det endnu sværere at holde sig til. Jeg måtte desværre melde afbud til løbet i går og løbet på tirsdag kan jeg desværre heller ikke deltage i :?
Lysten er der 100% men på det her niveau kræver det faktisk en del tid som jeg personligt har svært ved at finde...

Bliver løbene fastsat til hver onsdag og får vi en liste om rækkefølgen af løb, så man kan træne i god tid og opsætte bil mv. ?
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Re: Løbsserie #2 - nogle ideér til formatet?

Indlægaf BoblereN » 29. jan 2016 09:23

Niki Lauda DK skrev:Jeg overvejer lidt at droppe løbsserien. Jeg har nemlig som Tigerjax heller ikke altid den nødvendige tid til forberedelse og kan nemt blive forhindret i deltagelse. Når man så samtidig skal slås så meget med spillets fejl og mangler, såsom at miste alle sine data så er det endnu sværere at holde sig til. Jeg måtte desværre melde afbud til løbet i går og løbet på tirsdag kan jeg desværre heller ikke deltage i :?
Lysten er der 100% men på det her niveau kræver det faktisk en del tid som jeg personligt har svært ved at finde...

Bliver løbene fastsat til hver onsdag og får vi en liste om rækkefølgen af løb, så man kan træne i god tid og opsætte bil mv. ?


Så vidt jeg har forstået bliver løbene hver 14 dag, netop for at give folk bedre tid til at træne lidt til løb og ikke skulle optage så meget tid i kalenderen :)

Synes bestemt du skal være med !
BoblereN
Niveau 6
 
Indlæg: 1413
By: Silkeborg


ForegåendeNæste

Tilbage til pCARS Community

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster