Xboxlife forum

Art

Forum for spiludvikling af Rustica Ludum.

Redaktør: XNA Crew

Art

Indlægaf pstudio » 27. jul 2012 20:18

Denne tråd er beregnet til al diskussion om spillets grafik.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Art

Indlægaf pstudio » 6. nov 2012 16:55

Så her er en simpel skitse af hvordan grafikken skal laves. Det rent visuelle tema er op til dig selv. Disse skitser viser blot, hvordan grafikken skal opdeles i 3D tiles.

Billede

Det første billede viser simpelt, hvordan platformene i spillet er inddelt i tiles. F.eks. består det midterste stykke af 4 identiske tiles. Den svævende platform viser, at man typisk har specielle endestykker, for at få en flottere finish. Der burde faktisk også være markeret et endestykke ved forhøjningen til venstre.

Det er disse tiles jeg gerne vil have dig til at starte på nu. Modellerne kan være i fbx eller obj. Hvis du er i tvivl om, hvilke slags tiles der typisk er brug for i et spil, kan du bare google "2d platformer tilesets". Der burde dukke nogle tilesets op, der kan fungerer som inspiration.

Billede

Det andet billede viser et 3D tile i perspektiv. I unity svarer 1 enhed til 1 meter. Hvor man i 2d spil typisk har alle tiles i samme størrelse, så er det ikke strengt nødvendigt for vores 3D tiles. For et midterstykke som vist i skitsen, kan man f.eks. lade den være 3 meter lang. Det vil gøre det noget hurtigere at designe en bane i Unity. Så kan endestykker f.eks. være 1 meter lang.
Som du kan se, har jeg sat ?-tegn ved dybde. Man vil ikke kunne se dybden at en tile i spillet (som vist i skitesen), men der skal dog være noget dybde i, så jeg foreslår, at alle tiles har en dybde på 5 meter.
En sidste ting du kan se er, at jeg har lavet lidt græs på forsiden af tilen. Dette vil dække for foden af spilleren. Det er ikke strengt nødvendigt og afhænger af din grafiske stil, men det vil f.eks. være godt til at dække for foden ved ramper, hvor foden typisk ikke vil være perfekt alignet med rampen. Bemærk, at da der ikke bliver vist dybde ved en tile, så behøves der kun at laves visuelle variation ved forsiden. Resten af til er bare en normal kasse.

Billede

Det sidste billede viser hvordan tingene bliver sat sammen i Unity. Det forreste lag er det lag hvor spillet rent faktisk foregår. Her placeres der 3D tiles ved siden af hinanden, som så udgør den gameplaymæssige del af banen. Det er også her, at spilleren og andre enheder i spillet vil værre.
Det midterste lag (Dette lag kan splittes op i flere lag hvis nødvendigt) er hvor ekstra grafiske ting placeres, som kun er der for det visuelle syns skyld. Hvad der placeres her er op til dig, men jeg demonstrere her laget med træer og buske. Mens det ikke er nødvendigt, at modellere de forskellige baggrundsobjekter efter bestemte enheder, så er det vigtigt, at objekterne er adskilt, så at du f.eks. modellere 2-3 forskellige træer, som så kan kopieres og placeres flere steder i Unity, så at de udgør en skov.

Det sidste lag er simeplthen et baggrundsbillede. Om det er strengt nødvendigt er en smagssag, men i tilfælde af, at der ikke er nok baggrundsobjekter til at dække hele baggrunden (og det vil der typisk ikke være - og det er nok heller ikke en god idé med tanke på performance) er det rart med et billede i baggrunden, frem for at der bare er en ren farve.

Når disse lag lægges sammen, får man noget a la det man ser i første billede.

Jeg vil gerne have, at du går i gang med at lave de første simple 3D tiles. Du bør bruge så få polygoner som muligt til disse tiles. Som sådan er de fleste tiles blot kasser, hvor forsiden og muligvis enderne er blevet modficeret noget.
Den visueller stil er som skrevet op til dig, men til at starte med, er der brug for tiles til at kunne bygge lige strækninger og forhøjninger samt platforme der svæver/stikker ud af jorden. Hvis du er i tvivl om hvordan tiles typisk er opdelt, kan du bruge det første billede som reference, eller google efter 2d tilesets. Ellers må du bare spørge løs.

En sidste ting er, om du selv laver textures, eller i det mindste genererer nogle texture maps der så kan farvelægges?
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271



Tilbage til Spiludvikling - Rustica Ludum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron