Xboxlife forum

Story Writers

Forum for spiludvikling af Rustica Ludum.

Redaktør: XNA Crew

Story Writers

Indlægaf pstudio » 27. jul 2012 20:17

Denne tråd er beregnet til al diskussion om spillets historie.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Story Writers

Indlægaf Thomas.Madsen » 2. aug 2012 00:00

Her er et "first draft" til første bane. Det skal nok lige gennemarbejdes et par gange. Historiegennemgang og så videre følger snarest:

Som vi indleder første bane er skærmen helt mørk. En dialogboks kommer frem

Elderman John:
EVERYBODY TO THE MEETING POST NOW!

Vores helt vågner. Han er en ung dreng på en 12-13 år. Han har lystbrunt hår og er iført en primitiv grøn dragt, syet sammen af forskelligt aflagt tøj. Ikke gammel nok til at forstå HVAD der foregår, men gammel nok til at forstå AT der foregår noget. Han virker umiddelbart som en lille og sølle person, men skal senere vise sig at være utrolig resurserig og snu.
Rummet han befinder sig i, er et primitivt værelse. Han sover ikke i en seng, men blot en improviseret madras på gulvet.

Spilleren bevæger sig ud til [The Meeting Post], en bålplads med en lille forhøjning til taleren. Der står andre unge, de fleste samme alder som vores helt, men også nogle ældre. Disse er omkring 18-19 års alderen.
Her bliver vi introduceret for ELDERMAN JOHN. Han er den eneste GRANNIE i de unges lejr og den eneste gode GRANNIE vi kender fra starten. Han er en lidt kraftig mand, med et stort skæg. Han er i laset, næsten hippieagtigt tøj. Han er hovedpersonens mentor og står for, at præsentere indledningen til hver bane.

Elderman John
Last night some of my age broke in to our secret, sacred and very much hidden village and kidnapped some of our young girls and boys! Hell, they even took my secret stash of ”Grown-up Stuff, Children Aren't Allowed To See”. These madmen must be stopped! DEATH TO THE GRANNIES!!!!

Richie
Um, Elderman John, I was, uh, just thinking, you know, aren't you, kind of, a grannie yourself?

Elderman John
SILENCE! My age is not important! I chose to stay with you runts, didn't I? (God, have I regretted that)
You there! In the green dress, what's your name?

The Protagonist
My name is.....

Elderman John (afbryder)
Arh, it doesn't matter. I'll forget anyways. You are about to go out on a glourious adventure, so from now on you'll be called THE PROTAGONIST! You, you've got to go save the children, but most important; GET ME BACK MY ”GUS-CAATS”!

The Protagonist
Why me?

Elderman John
BECAUSE I SAID SO! Also, the other kids said you'd be the one, who would be least missed in case of death, mistreating, pain, disappearence, molestation....

The Protagonist (afbryder)
Yeah, yeah, I get the point. So what should I do now?

Elderman John
First get over to MICKY, he'll show you how to survive in the wild. Then head east, into the forest, rumour has it, that some of the Grannies are taking a nap not so far from here. Find them and free the captives, and most important: ASK THE ABOUT THOSE GUS-CAATS!

Herefter overtager man kontrollen over THE PROTAGONIST. Han bevæger sig over til Micky. MICKY er en sej knægt, lidt ældre end PROTAGONIST, nok en 16-17 år. Han er iført cowboyjakke og sorte jeans. Han står for, at præsentere nye gameplaymekanikker. Her bliver man introduceret til gameplaymechanics. Dialog hertil skrives senere. Efter dette kan man bevæge sig lidt rundt, men historien fortsætter først, når man kommer ud fra landsbyen og ind i skoven. Som vi kommer ind i skoven bliver vi mødt af en ”UNCLE”. UNCLES og AUNTS er hovedsageligt neutrale mennesker i mellem ungdommen og alderdommen. De er inficeret med det dødbringende virus og ved derfor, at det blot er et spørgsmål om tid. Der er også ”MAD UNCLES” og ”MAD AUNTS”. Disse er mennesker, der ved tanken om deres nærliggende død og desperation er blevet sindssyge. Disse fremstår som fjender. Fælles for begge typer UNCLES og AUNTS er, at de ikke tilhører hverken de unge eller de gamle, og derfor vandre meningsløst rundt i de forskellige miljøer. Der er relativt få af dem, dog flest ”MAD”-varianter” De regulære UNCLES og AUNTS hjælper for det meste med at bringe plottet videre, når disse mødes, mod at der løses en lille gåde eller udfordring.

UNCLE:
You there! Are you looking for the Grannies carrying children!

Protagonist
Yes! Have you seen them?

UNCLE:
Indeed I have, but before I show you where they went, I need you to do something for me. You see, my time has come. I don't reckon that I'll be alive this time tommorow.

Protagonist
What do you want?

Uncle:
You see, I have just spotted that lovely fresh apple and I just want to try that sweet taste one last time. Would you help me get it down?

Spilleren kan her skyde æblet ned med sin slangebøsse. MEN man kan også vælge, at skyde æblet ned og beholde det, for så at skyde UNCLEN. Æbler er en vigtig og sparsom resurse, både hvad angår LIV og PENGE. Disse valgmuligheder bliver præsenteret igennem dialogbokse.
Under alle omstændigheder skal man fortsætte videre, og efter lidt tid med kamp mod div. Dyr kommer vi til de nævnte GRANNIES.

Hertil kommer en konfrontationsdialog. Denne skrives på et senere tidspunkt. Man skal besejre GRANNIESne. Jeg forestiller mig, der er omkring to-tre styk. Efter disse er besejret, befrier man et barn, som fortæller, hvor de andre kidnappede er på vej hen. Desuden smider en af granniesne et GUS-CAAT, som kan samles op. Dialogen mellem Protagonist og det befriede barn skrives senere. Herefter klippes der tilbage til [THE MEETING POST] og Elderman John.
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242


Re: Story Writers

Indlægaf pstudio » 2. aug 2012 16:21

Det lyder i hvert fald ambitiøst :)

Hvis vi ser udelukkende på historien, så er den fin nok med mig. Et klassisk, fjenden-har-stjålet-noget-og-du-må-bringe-det-tilbage scenarie, der ikke bliver præsenteret i en alt for seriøs tone. Det er jeg ganske tilfreds med.

Jeg savner stadigvæk noget beskrivelse af miljøet. Du skriver at de mødes ved en bålplads. Er vi ude i skoven? Eller er det i en øde storby? Vi har brug for mindst et par linjer, for at få et ordentlig indtryk af, hvordan du ser verden for dig.

Angående Micky og det tutorialscenarie det lægger op til, så mener jeg, at vi skal passe på. Jeg har i hvert fald ikke lyst til at lave et spil, hvor spillet forklare, at så skal du gøre dit, og så skal du gøre dat. Jeg henviser igen til denne video, http://www.youtube.com/watch?v=8FpigqfcvlM, som viser hvordan man i Megaman får introduceret spilmekanikkerne uden at være irriterende. Vi kan godt beholde Micky som en guide, f.eks. ved at han beder spilleren om at følge efter ham.

Jeg foreslår også, at du også tager en rolle som spildesigner. Du er i hvert fald godt i gang med at designe mekanikker :) Jeg vil advare imod, at du ikke lægger op til for mange forskellige mekanikker. Du skriver, at man skal løse forskellige opgaver/puzzles når man møder Uncles/Aunts for at komme videre. Hvilke mekanikker omfatter disse opgaver?
Du beskriver den første opgave, hvor spilleren skal ramme et æble. Det er fint nok, da det handler om at udnytte en mekanik, som allerede er en del af spillet. Jeg vil dog sikre mig, at de andre gåder ikke kræver nye mekanikker hele tiden. Dette vil simpelthen kræve for meget arbejde fra mig (programmør) og vores artists.
Hvis vi ser bort fra at kunne gå/løbe og hoppe, så vil jeg nok kun tillade op til to ekstra mekanikker. Den ene er at kunne affyre våben. Så kan vi eventuelt tilføje en ekstra, men jeg pointere, at det er meget bedre at udnytte de få mekanikker man har, på alle tænkelige måder, end bare at introducere nye mekanikker hele tiden, og så kun bruge dem en eller to gange.

Men for at opsummere, så er historien ok, der mangler noget beskrivelse af miljø og spilmekanikker kan diskuteres i spildesignertråden.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Story Writers

Indlægaf pstudio » 3. aug 2012 21:37

Vigtigt!

Er alt dialog lineært? Skal spilleren tage stilling til noget i dialogen? Jeg har brug for denne viden, når jeg skal designe dialogsystemet.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Story Writers

Indlægaf Thomas.Madsen » 3. aug 2012 22:08

Det er lineært.
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242


Re: Story Writers

Indlægaf pstudio » 3. aug 2012 22:33

Så når du skriver

Spilleren kan her skyde æblet ned med sin slangebøsse. MEN man kan også vælge, at skyde æblet ned og beholde det, for så at skyde UNCLEN. Æbler er en vigtig og sparsom resurse, både hvad angår LIV og PENGE. Disse valgmuligheder bliver præsenteret igennem dialogbokse.


hvad betyder det så? Skriver dialogboksen bare, at du kan gå hen til manden med æblet eller bare fortsætte? Eller spørger dialogboksen om du vil give eller beholde æblet? Umiddelbart er den første metode lettest at implementere.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Story Writers

Indlægaf Thomas.Madsen » 3. aug 2012 23:13

Det første. Jeg regner med, at det blot bliver præsenteret en enkelt gang. Blot sådan at man ved at muligheden er der
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242



Tilbage til Spiludvikling - Rustica Ludum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst