Xboxlife forum

Så starter vi

Forum for spiludvikling af Rustica Ludum.

Redaktør: XNA Crew

Så starter vi

Indlægaf pstudio » 27. jul 2012 20:16

Lad mig starte med at sige, at jeg i morgen tager på 2 ugers ferie. Der skulle være internet, men man ved jo aldrig hvor godt nettet er, så jeg ved ikke hvor meget jeg vil være online de næste par uger. Jeg regner dog stadigvæk med at bruge noget tid på spillet, og de næste to uger er perfekte til at få helt styr på projektet. Jeg vil derfor fremlægge opgaver, som jeg forventer de forskellige deltagere vil have løst i løbet af to uger. De fleste opgaver har ikke direkte med produktionen at gøre, men er mere forberedende. Meningen er så, at vi kan gå i gang med den rigtige produktion efter to uger.

Følgende opgaver skal løses.

Story Writers
* Skriv et overordnet forløb af historien i spillet. Det behøves ikke at være i detaljer, men vi skal have et overblik over, hvordan historien udvikler sig fra start til slut.
* Beskrivelse af miljø. Sæt ord og farve på hvordan miljøet er. Er det meget mørkt eller lyst? Er det i en by eller på landet? Husk, at det er begrænset hvor meget grafik der kan laves, så det er en fordel at designe miljøer, der ikke kræver for meget grafik.
* En beskrivelse af personer i spillet. Udseende og personlig skal beskrives med nogle få linjer.

Da vi i første omgang kun vil lave første bane, behøves der ikke beskrivelse af miljø og personer, der ikke er med i første bane.

Spildesignere
* Få beskrevet det grundlæggende gameplay. Dvs. beskriv hvordan spillet fungerer. Vi ved det er 2D Sidescroller, men der skal beskrives minutiøst hvilke udfordringer der er i spillet. F.eks. “skal fjender besejres ved at skyde eller undgå dem?” eller “Skal man skynde sig igennem banen, eller skal man tage sin tid med præcis udførte hop?”
* En punkt for punkt beskrivelse af de forskellige ting spilleren kan. Gå, løbe, hoppe, dobbelthoppe, skyde, glide osv.? Lad være med bare at fylde på med mekanikker fordi I kan. Tænk på hvilke der er nødvendige for at spillet bliver godt, og fokuser på dem.
* Kom med en beskrivelse af hvordan man styrer. Beskriv default controls.
* Beskriv mindst en fjende eller forhindring til første bane. Denne beskrivelse skal indeholde hvordan fjenden eller forhindringen fungerer.

Level Designer
* Gør dig selv bekendt med Unity3D editoren. Om du ser en masse videoer eller bare leger rundt med editoren er dit valg. Det vigtigste er, at du ved hvordan Unity grundlæggende fungerer, og at du kan placere objekter som prefabs i en verden.
* Jeg anbefaler stærkt at følge denne (lidt gamle) tutorial. http://unity3d.com/support/resources/tu ... y-tutorial
Den gennemgår hvordan en 2D platformer kan laves i Unity. Vores kode er baseret på koden i denne tutorial.

Art
* Lav noget concept art af miljøet. Det behøves/skal ikke være nogle flotte tegninger. Det vigtigste er farverne og at få en ide om, hvordan vi gerne vil have at spillet kommer til at se ud.
* En af jer skal lave en simpel mennskelignende figur. Yderligere skal den være animeret. En simpel walkcycle er nok, men jeg skal se, om I kan få lavet en animeret figur, eller om vi skal finde en anden løsning ;)
En animeret model bør være lavet af 3.000 til 4.000 trekanter
* Lav et statisk objekt som spilleren kan gå på. Det er meningen at level designeren skal kunne bygge en bane af disse objekter. Et avanceret statisk objekt bør højst være lavet af 1.000 trekanter og gerne mindre. Desuden er det en stor fordel, hvis de statiske objekter deler textures. Det vil klart forbedre performance for spillet ;)

Jeg forventer, at I taler med hinanden og fordeler arbejdet imellem jer selv. Hvis I har nogle tekniske spørgsmål i forhold til format eller lignende så bare kontakt mig. Det vil også være en fordel hvis I downloader Unity og prøver at importere jeres modeller i editoren. Btw. så er der nogle cartoonshaders der følger med Unity, hvis I er interesseret i den stil.

Musik
* Find ud af hvor mange stykker I vil lave til en menu og en bane.
* Prøv måske at lave nogle små musikstykker (5 - 20 sekunder) i forskellige stile. Noget der kan give os en idé om hvordan spillet vil lyde.

Jeg har ikke så meget at sige. Jeg forslår at I taler sammen og ser om I kan blive enige om en stil eller to til spillet.

Programmør
* Opret SVN til projektet (mig)
* Sæt op en form for bugtracking, hvor QA kan rapportere bugs (mig)
* Lær hvordan Unity fungerer. Bliv bekendt med hvordan Unity APIen er opbygget.
* Leg eller lav noget til spillet hvis muligt.

Jeg vil oprette specifikke tråde til hver rolle hvor I kan diskutere indbyrdes. Evt. kan I selv finde andre måder at kommunikere på, men husk at disse tråde også fungere som et vindue, så alle os andre kan følge med i Jeres arbejde :)
Desuden forventer jeg også, at I udfylder wikien de relevante steder. Wikien fungerer som det officielle sted, medlemmerne af projektet kan kigge, hvis de er i tvivl om hvordan noget i spillet skal være.

Som skrevet før, er dette den sidste forberedelse, før vi går rigtigt i gang med at lave spillet. Vores første mål vil være at lave den første bane af spillet. I spilindustrien taler man om et vertical slice. Dvs. en lille del af spillet, som viser hvordan hele spillet vil være i fuld produktionskvalitet. Vi vil lave og polere den første bane så meget vi kan/har lyst til, før vi så vil gå i gang med eventuelle andre baner. Det er efter min mening bedre, at have en rigtig god bane, end flere middelmådige (eller værre) baner. Men i første omgang handler det om at løse de opgaver jeg har beskrevet.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf MR eg HALOman » 27. jul 2012 22:06

Vi skal vel lige have historien på plads først??

-Dernæst kan "concept-art" laves..

...også kan vi andre begynde.

Ellers bliver det vel lidt noget rod, hvis vi ikke deler samme udgangspunkt? :)
MR eg HALOman
Niveau 5
 
Indlæg: 1131


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 27. jul 2012 22:28

Selvfølgelig skal væsentlige dele af historien på plads da visse ting afhænger af den. Vi har dog en lille beskrivelse af historien, da idéen blev pitchet. Den kan da give en lille idé om hvordan miljøet skal være. Men det er også derfor at der er sat to uger af til dette, så der er tid til at vente på hinanden.

Men du har ret i din pointe med at Historien er noget af det første der skal sættes på plads. Nu ser vi, hvad forfatterne har at sige. De må godt give et heads-up, at de har set opgaven, og går i gang med at arbejde på den. Hvis jeg ikke høre fra dem i morgen, så kontakter jeg dem ;)

Btw. så kan demoen også spilles med en gamepad. Prøvede lige med en xbox-controller. Det føles noget anderledes, da farten kan bestemmes mere præcist. Og så har jeg også bestilt en af de dersens Oya-konsoller, så det kan da være jeg porte spillet til den på et tidspunkt. Jeg har i hvert fald en Unity Android Basic licens, så det burde kunne lade sig gøre.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 28. jul 2012 23:15

Jeg må konstatere, at der ikke umiddelbart er net hvor jeg er lige nu. Jeg er tvunget til at bruge min telefons 3g, men forbindelsen er ikke god. Det er derfor tvivlsomt hvor meget online jeg vil være, så jeg håber i selv kan organisere jeres arbejde, og eventuelt skubbe til hinanden, hvis der er brug for det.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf jabu » 1. aug 2012 17:18

har læst og set en del Unity materiale på det sidste, og hvis man ser bort fra den bunke af direkte dårlige artikler og videoer, så har jeg da fået lidt mere styr på hvad Unity er for en størrelse, det er meget underholdende og bare en smule sort når man stadig mangler en del brikker i puslespillet.

det bliver nok lidt sjovere når projektet her bliver tilgængeligt på SVN og man kan nuppe en kopi. :)
jabu
Niveau 2
 
Indlæg: 112


Re: Så starter vi

Indlægaf Thomas.Madsen » 2. aug 2012 00:01

Så er der et første udkast til første bane.
Thomas.Madsen
Niveau 7
 
Indlæg: 2242


Re: Så starter vi

Indlægaf jabu » 11. aug 2012 10:25

er folk faldet i søvn her i sommeren eller har vi stadig fokus på projektet? :P
jabu
Niveau 2
 
Indlæg: 112


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 11. aug 2012 15:56

Jeg er lige kommet hjem fra ferie i dag, hvor jeg stort set ikke har haft noget net. Måtte nøjes med en dårlig 3g dækning og min telefon :(

Men projektet er da stadigvæk i gang, og jeg regner med at der kommer mere tempo i det nu, hvor jeg er tilbage og kan spamme folk hele tiden og holde dem i gang ;)
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 14. aug 2012 20:55

Som skrevet er jeg kommet hjem, og jeg vil gerne i gang med at lave den første bane i vores spil.
Jeg vil gerne have en tilbagemelding her fra alle dem, der regner med at deltage i den første produktionsfase. Der har været nogle få afmeldinger og nogle der ikke har svaret tilbage, så jeg vil gerne være klar over hvem der er tilgængelig.

Jeg har også tilføjet de af jer der har givet mig jeres skype-navn. Jeg vil prøve at være online så meget som muligt, så hvis I har noget at tale om, så skal I bare skrive.

Jeg vil også gerne høre, hvor længe I egentlig tænker jer at dette projekt skal vare? Dette er mest for at vide hvor højt barren skal sættes? Jeg foreslår, at vi arbejder frem til den første oktober og så ser vi, hvor langt vi er nået. Så kan vi vurdere, om spillet bare må have 50 ekstra baner, eller om vi bare skal runde spillet af. Dette afhænger også af, hvor mange der deltager aktivt under produktionen ;)

Men skriv altså lige om I er med eller ej :)

Btw. Nogen der har spillet Cave Story? Jeg gik i gang med at genspille det under ferien, da der var intet net og damn hvor er det et fremragende spil :D Jeg regner ikke med, at vi får den samme finpudset kvalitet i vores spil umiddelbart, men jeg vil gerne anbefale spillet til alle. Det er et fantastisk platform spil!!!
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 22. aug 2012 19:18

Til jer der har tilkendegivet at I er med, så vil jeg lige skrive, at min bærbars skærm røg forleden dag. Jeg har bestilt en reservedel, men jeg vil ikke være meget online de nærmeste dage.

Ja fantastisk timing, men vi vil holde vores møde så snart jeg har fikset min computer.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf jabu » 23. aug 2012 15:14

typisk at den slags altid sker når man har mindst brug for det, men idetmindste kan det fixes. :(
jabu
Niveau 2
 
Indlæg: 112


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 2. sep 2012 13:57

For at opdatere, så venter jeg stadigvæk på min reservedel. Så snart jeg får fixet min computer, eller i værste fald skaffer mig en ny, vil jeg kontakte de forskellige medlemmer, der er en del af produktionen.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 6. sep 2012 15:54

har fået oplyst, at de ikke kan skaffe min reservedel :( Nå men jeg leder videre.
Siden mit problem er skærmrelateret bestiller jeg et langt HDMI-kabel så jeg bare kan sætte min laptop til tv'et. Så kan vi forhåbentlig snart komme videre.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Så starter vi

Indlægaf jabu » 6. sep 2012 17:14

aaj det er ikke specielt fedt når firmaer pludselig finder ud af at de ikke har eller kan skaffe dele, og så efter så lang tid. :roll:

men håber på det bedst, der skal jo sparkes liv i folk igen ser det ud til...
jabu
Niveau 2
 
Indlæg: 112


Re: Så starter vi

Indlægaf pstudio » 18. sep 2012 19:35

Nå, men jeg har da fået et HDMI-kabel så jeg kan bruge min laptop sammen med tv'et. Det er ikke ideelt, men det er da bedre end slet ikke at kunne bruge min computer.

Jeg skriver nu for at os der deltager i projektet, kan finde en dag for vores første skype møde. Jeg regner med, at gøre det i næste uge, så jeg vil gerne høre hvornår I kan deltage? Da det er det første møde kan det godt være, at det bliver lidt langt (en times tid) da vi skal have sat nogle ting på plads omkring hvordan vi forestiller os spillet kommer til at se ud i den endelige version.

Hvis vi går ud fra at mødet vil foregå om aftenen, så kan jeg ikke selv tirsdag inden 20.00, onsdag inden 19.30, og torsdag inden 22.00. Men ellers er jeg åben for vilkårlige mødetidspunkter. Skriv hvilke dage og tidspunkter i kan i næste uge, og så kan vi forhåbentlig få aftalt et møde. Det er bedst hvis vi allesammen deltager i det første møde :)
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Næste

Tilbage til Spiludvikling - Rustica Ludum

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron