Xboxlife forum

Fighting sticks - beskrivelser og anmeldelser

Alt snak om Fightingspil.

Fighting sticks - beskrivelser og anmeldelser

Indlægaf neonxaos » 23. jan 2009 16:54

Nu har jeg efterhånden fået en hel del spørgsmål om fighting sticks, så jeg tænkte at vi lige kunne lave en lille tråd med erfaringer og vores indtryk af de forskellige sticks til Xbox 360. Jeg laver en liste her, og så kan folk komme med input og små anmeldelser (send dem evt som PM til mig, så poster jeg dem her). Indtil videre er der nok ingen, der har prøvet andet end EX2-sticket, men det varer heldigvis ikke meget længere. :)

Hori EX2 (findes også i DOA4-, SCIV, VF5 og snart i SFIV-versioner, som alle er det samme stick med forskellige klistermærker)
Klart det mest udbredte stick til Xbox 360. Sticket har 6 knapper på fronten, i et buet 3 over 3-layout, et japansk ball-style joystick og en firkantet gate. LB og RB sidder sammen med Back og Start øverst på sticket.

Personlige indtryk:

neonxaos: Sticket ligger godt i hånden, og reagerer løst, men alligevel præcist. Knapperne er store og nemme at ramme, men de holder ikke evigt. LB og RB sidder dog et tåbeligt sted, og sticket kan ikke fungere som D-pad, hvilket er småirriterende i visse spil (jeg kan fx ikke lave emotes i DOA4s lobby mere). Stikket til hovedtelefonen sidder ikke et godt sted, og kan desuden ikke tåle meget - begge mine EX2-stick har problemer med lyden efter bare et år. På trods af dette får man rigtig meget arcade stick for pengene, ca 400 kr, og sticket er milevidt foran Xboxens joypad i fightingspil.

Hori Real Arcade Pro EX
Dette stick er EX2-modellens storebror. Dette stick har alle 8 knapper på fronten i et buet 4 over 4-layout, et japansk ball-style joystick og en firkantet gate. Start og Back sidder i øverste højre hjørne. Headset-stikket sidder oppe i venstre hjørne på fronten, i stedet for på forkanten som på EX2-modellen. Sticket er en del større end EX2, og har et Sanwa-stick at høj kvalitet, samt Horis egne knapper. Prisen er ca. tre gange højere, og det kan købes til februar 2009.

MadCatz FightStick
MadCatz er ikke kendt for den høje kvalitet, men det ændrer sig. I samarbejde med Capcom og nogle legendariske Street Fighter-spillere har de produceret dette stick, som ganske vist er lavet af MadCatz' egne dele, men er på højde med eller bedre end Horis EX2-stick. Layoutet minder meget om Horis HRAP EX-stick med sine 8 knapper og firkantede gate, men dette stick har også turbofunktion samt muligheden for at ændre stickets funktion til højre stick eller D-pad. Desuden har MadCatz flyttet Start og Back om på bagsiden (ikke undersiden :) ) af sticket, så man ikke kommer til at trykke på dem i kampens hede. Sticket udkommer 20. februar 2009, og koster omkring 700 kr.

MadCatz Street Fighter IV Fight Stick Tournament Edition
Her er Capcom og MadCatz gået hele vejen - TE-sticket er totalt kompromisløst. Layoutet er det samme som det almindelige FightStick, men der er kælet for detaljerne. Sticket er større, der er plads til at rulle den 3 meter lange ledning op i det, og så bruger det Sanwa-dele af højeste kvalitet til både stick og knapper. Igen bruges den japanske firkantede gate - det skal vi åbenbart bare bruge på X360 :) Prisen på dette stick er 1200-1500 kr, hvis man overhovedet kan få fingre i det. Udgivelsesdatoen er 20. februar, men MadCatz har fået seks gange flere forudbestillinger end de 3000 stick, de har lavet i første omgang.


[NYHED] Hori Wireless Tekken 6 stick
Nyannonceret trådløst stick, som sælges i en pakke med tekken 6, når den tid kommer. Vi ved ikke meget andet end dette:
http://sdtekken.files.wordpress.com/2009/06/sdt_360.jpg

Anmeldelser:

http://shoryuken.com/?p=885#more-885 - MarkMans bibel om begge MadCatz-sticks, med links til mange anmeldelser.


Stick tier: (ranglisten er baseret på varm luft og gætværk indtil videre)

    1 - MadCatz Street Fighter IV Fight Stick Tournament Edition

    2 - Hori Real Arcade Pro EX

    3 - MadCatz FightStick

    4 - Hori EX2

    ? - Hori Wireless Tekken 6 stick
Senest rettet af neonxaos 23. jun 2009 09:45, rettet i alt 7 gange.
neonxaos
Niveau 5
 
Indlæg: 871


Indlægaf neonxaos » 23. jan 2009 17:06

Regner med at tilføje links og evt. billeder senere.
:) X1 Street Fighter IV champ! :)
neonxaos
Niveau 5
 
Indlæg: 871


Indlægaf munckster » 23. jan 2009 17:06

Super godt arbejde!! :) Regner selv med at investere i et EX2 stick inden alt for længe...
munckster
Niveau 7
 
Indlæg: 2071


Indlægaf Citruss » 23. jan 2009 17:31

Personligt er min økonomi ikke særlig god eftersom jeg er arbejdsløs lige pt, og ikke studerer, så jeg må vente til engang i marts for at finde noget passende. Det passer mig dog fint, for så kan jeg også finde flere reader reviews af de udgivede sticks/pads ;)
Citruss
Niveau 3
 
Indlæg: 225


Indlægaf Citruss » 23. jan 2009 17:33

her er desuden et tidligt review af de nye sticks.

http://www.gamepro.com/article/features ... -reviewed/
Citruss
Niveau 3
 
Indlæg: 225


Indlægaf neonxaos » 23. jan 2009 17:37

Citruss skrev:her er desuden et tidligt review af de nye sticks.

http://www.gamepro.com/article/features ... -reviewed/


Jep, IGN har også anmeldt. Smider linkene ind lidt senere.
neonxaos
Niveau 5
 
Indlæg: 871


Indlægaf Da Senzai » 23. jan 2009 21:24

Fed tråd.

Jeg kan dog ikke sige så meget, da jeg selv kun har prøvet Hori Sticket, og jeg har også kun haft det i 2 mdr. Jeg er dog utroligt glad for det, og det er så meget federe at spille fighters efter, at jeg har fået mit stick:

Jeg synes, at det er monsterfedt at sticket siger KLIK! Hver evigt eneste gang, man bevæger pinden! :D

At Gaten er firkantet istedet for rund, er også kun superlækkert, da det gør det nemt at ramme "hjørnene", når man skal lave Shoryukens.

LB og RB knapper sidder dumt, da man ikke kan nå dem i kampens hede.

Et andet Kritikpunkt er button Layoutet.

Knapperne sidder sådan her

    B X Y
    A LT RT

Hvor jeg synes, at det havde været mere logisk at lave det tættere på det normale Xbox Joypad og så sætte knapperne sådan her;

    X Y LT
    A B RT


Som de sidder nu, så er man fucked i et spil, hvor man ikke har mulighed for at ændre på controls (UMK3, f. eks). I langt de fleste spil, kan man selv ændre kontrollen, og så er det intet problem.

Love,

Shin
Billede
Da Senzai
Niveau 8
 
Indlæg: 9374
By: København


Indlægaf Hertzblut » 2. feb 2009 09:13

Er der steder indenfor EU der sælger disse sticks til fornuftige priser? Mest for at undgå at skulle blive ramt af tolden.

Jeg SKAL have et nyt stick, har ikke haft et siden til DC og GC.

Så hvis i kender steder der får den herhjemme så sig endelig til. :)

god tråd BTW
Hertzblut
Niveau 7
 
Indlæg: 3881


Indlægaf Enyeez » 2. feb 2009 09:24

ville gerne have nogle links på steder hvor man kan købe dem, især det nye madcatz stick, og gerne i danmark
十三 "This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
Enyeez
Niveau 4
 
Indlæg: 775


Indlægaf neonxaos » 2. feb 2009 12:40

Hejsa gutter - det er faktisk slet ikke muligt at købe disse sticks i øjeblikket - MadCatz har solgt alle deres preorders og mere til, så der går nok et stykke tid, før de er tilbage i butikkerne.

Danske forhandlere forstår ikke et pluk omkring arkadesticks, så der skal I nok ikke regne med de store resultater. Jeg ville holde øje med de sædvanlige sites i UK, fx. Amazon UK eller Shopto.net. Hori udgiver også det sædvanlige EX2-stick i en Street Fighter-version, og det ender måske med at blive den eneste valgmulighed i de næste par måneder for dem, der ikke har forudbestilt MadCatz-stickene, eller som vælger at importere fra USA eller PlayAsia (til gigantiske priser).
:) X1 Street Fighter IV champ! :)
neonxaos
Niveau 5
 
Indlæg: 871


Indlægaf RonniRampage » 2. feb 2009 15:14

Enyeez skrev:ville gerne have nogle links på steder hvor man kan købe dem, især det nye madcatz stick, og gerne i danmark


smut ind i gamestop og preorder et fightstick til enten ps3 eller 360 :) vi får den "billige"version af street fighter sticket til 549, læg et depositum på 50 kr, så er du sikret en :)

bare spørg efter fight stick, det er det de står under i systemet
:)
RonniRampage
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Indlægaf Hertzblut » 2. feb 2009 15:38

RonniRampage skrev:
Enyeez skrev:ville gerne have nogle links på steder hvor man kan købe dem, især det nye madcatz stick, og gerne i danmark


smut ind i gamestop og preorder et fightstick til enten ps3 eller 360 :) vi får den "billige"version af street fighter sticket til 549, læg et depositum på 50 kr, så er du sikret en :)

bare spørg efter fight stick, det er det de står under i systemet


Jeg takker :)
Vil jeg gøre i morgen.
Hertzblut
Niveau 7
 
Indlæg: 3881


Indlægaf Enyeez » 2. feb 2009 15:45

billige version ?

er det det der gamePAD med SF4 billede på ?

eller er du sød at finde et billede :D
十三 "This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
Enyeez
Niveau 4
 
Indlæg: 775


Indlægaf RonniRampage » 3. feb 2009 01:28

:)
RonniRampage
Niveau 4
 
Indlæg: 416


Indlægaf Enyeez » 3. feb 2009 09:04

hvad med dem her, ikke sticks ,men jeg er ret hooked på det der sega saturn buttton layout.

http://www.amazon.com/Xbox-360-Street-F ... d_sim_vg_5
十三 "This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
Enyeez
Niveau 4
 
Indlæg: 775


Næste

Tilbage til Fighting

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron