Xboxlife forum

Rock Band/Guitar Hero begreber og teknikker

Forum til snak om Rock Band, Guitar Hero og andre musikspil.

Rock Band/Guitar Hero begreber og teknikker

Indlægaf Psymatiq » 30. dec 2009 15:25

Billede



Når man lige er begyndt med at spille rhytme spil, står man over for mange begreber og mangler viden omkring forskellige teknikker der kan få det umulige til at blive muligt. Jeg vil med denne guide prøve at hjælpe nye spillere med at komme ind i denne genre af spil.


Begreber

Både Guitar hero og Rock band har forskellige begreber. Begge spil er bygget på den samme grund ide, men der er mange forskellige ting der med tiden har gjort at nogle begreber er specifikt forbundet med det individuelle spil.

Delte begreber

FC(Full combo)

Full combo betyder at man har ramte samtlige noder/sætninger i en sang. Det er muligt at dette viser at man kan klare en sang uden at ramme ved siden af, men der er andre ting der betyder noget for at opnå det bedst mulige resultat og komme højt på leaderboards.

GS (Gold star)

Gold star er et begreb både rock band og guitar hero bruger, men det er brugt forskelligt alt efter hvilket spil man spiller derfor deler jeg det op :

- Rock band

Der er 4 instrumenter i rockband . Alt efter hvilket man spiller , er der forskel på kravet for om man opnår en gold star, dog er kravet for dem alle at man spiller på expert sværhedsgraden. En hoved regel jeg bruger er at når man rammer den 5 stjerne i en sang, så skal jeg ligge 50% af den score jeg havde da jeg ramte den 5 stjerne oveni de points. Fx hvis jeg rammer den 5 stjerne på 100 tusind point, så ville jeg få gold star(6 stjerne) på 150 tusind points. Dog ligger kravet for gold star et sted mellem 42-50% alt efter hvilket instrument man spiller.

- Guitar hero

Hvor Rock bands gold stars bygger på at man opnår en bestemt score. Så er kravet i Guitar hero spil langt mere faste. Alle Guitar hero spil før guitar hero 5 havde kravet om at man skal ramme alle noder(lave et fc) før man fik en gold star. Man kunne dog stadig få gold star selvom man lavede et overhit(se overhit). Med Guitar hero 5 er der kommet et nyt krav for at få en gold star. Kun fcer af sange giver en gold star. altså overhit betyder ingen gold star.

HO / PO(Hammer on / Pull off)

Hammer ons og pull offs er essentielt for at klare mange sange på de højere sværhedgrader. HOPOs blive først virkelig brugt når man spiller på hard sværhedgraden. På expert er HOPOS noget at det vigtigste man skal kunne finde ud af. Lige som på en rigtigt guitar er det muligt at slå en streng og der efter få flere toner ud af dette slag. Derfor kan man med få slag få det der ser svært ud til blive meget lettere. Både i Guitar hero og Rock band har begynder videoer omkring dette i trainings menuen.

Tap

Når man fx slår den første node i en singelet(se under teknikker). Kan man holde en knap nede og der efter "tappe" den anden node uden at behøve at strumme.

Star power / Overdrive

Star power og Over drive er både i Guitar Hero og Rock band, optjent ved at ramme perfekt når noderne skifter farve til hvid. Efter man har ramt perfekt 2 gange hvor der har været hvide noder kan man aktivere SP/OD. Normalt kan man aktivere SP/OD ved at tilte ens guitar, eller ved at trykke på select knappen. Brugen af en fod pedal er også muligt hvis man har en rb2/rbb guitar. på trommer aktiveres SP/OD ved at afslutte en fill(see fills). På mikrofon aktiveres SP/OD ved at bruge stemmen eller ved at ramme A knappen på controlleren.

Hyper speed / Breakneck speed

Når man spiller de forskellige sværhedesgrader bevæger bagrunden sig i forskellige hastigheder. Alt efter hvor høj en sværhedsgrad man spiller desto hurtigere bevæger bagrunden sig(fretboard). Med HP/BS kan man få fretboardet til at gå langt hurtigere. Det er meget individuelt hvorvidt man har brug for HS/BS, men den kan hjælpe hvis man syntes at notsne er klumpet sammen. Personligt kan jeg anbefale folk som vil gå fra hard til expert at slå dette til. Da hastigheden på hard med HS/BS er den samme som på standard expert. Og derfor giver en den hastighed man skal bruge når man begynder på expert.

Note / Chord / Powerchord

Oversat til dansk noder / akkord / powerakkord(engelske udgave lyder bedre =) )

- Noder(note)

En singel node der enten er grøn, rød, gul, blå eller orange.

- Akkord(Chord)

Når 2 noder skal slås samtidigt dette kaldes for en akkord(Chord)

- Powerakkord(Powerchord)

Når 3 noder skal slås samtidigt dette kaldes for en powerakkord(Powerchord)


Overhit / Prehit

Overhit betyder at du slog før en node, og derfor vil din note streak og multiplier blive sat ned til 0.

Prehit er det samme som overhit, dog betyder dette at du har kommet til at ramme før den node du ville ramme. Typisk kan et prehit betyde at du kommer til at misse den node du prøvede at ramme.

- 1( -2, -3 osv.)

I jagten efter at lave et FC kan man komme til at misse et vist antal noder, hvilket betyder man ikke får et FC men at man får et -1(osv), alt efter hvor mange noder man har misset. Så hvis en sang har 1000 noder og man misser en enkelt så ville dette være et -1.

OMB(One man band) FC

Dette er hovedsagligt brugt af eliten inden for denne genre af spil. Og kom da det første band spil udkom(Rock band). Hvis man formår at mestre alle instrumenter og kan FCe en sang på alle instrumenter så har man lavet et OMB FC.

Kalibrering

Forskellige tver har forskellige billed og lyd hastigheder . På lavere sværhedsgrader betyder dette næsten intet. Men når man rammer expert er det vigtigt at man har kalibreret ens tv rigtigt da man skal være langt mere præcis når man rammer. I både Guitar hero og Rock band er der en kalibrerings mulighed. Følg guiden og test den nye setting på en sang. Bliv ved med at teste til du har fundet den helt rigtige.

Choke

Begreb brugt til at beskrive hvordan man kommer ud af sin rytme og misser op til flere noder på en gang. Et pre eller over hit kan let starte et choke.

Squeeze

Dette er lige som OMB for det meste kun brugt af eliten. Både på guitar / trommer og på mikrofon er der mulighed for at få ekstra points ud af en sang ved at bruge nogle specielle tekniker(Se teknikker).

Path

Uden en større viden omkring hvordan man bruger star power og overdrive, kan man tit bare fyre sin SP/OD af og komme til at få langt færrer points, end hvis man brugte dem mere fornuftigt. En path betyder at man aktivere SP/OD så man kan optjene så mange points som muligt(se teknikker).


Induviduelle begreber

Fills

Da Rock band kom var der hele 2 nye instrumenter til rock rhytm genren. Eftersom man ikke kan tilte ens trommesæt skulle der findes en metode til at aktivere SP/OD. Dette bliver gjort via fills. Fills betyder at man i en kort periode i en sang har muligheden for at improvisere og slå som man har lyst til ,som til sidst ender med at man slår på den grønne tromme for at aktivere OD. Fills bliver også brugt til at squeeze på trommer(se under teknikker).

Soloer

Modsat Guitar hero kom Rock band med en "ny" ting der hed soloer. Under bestemte steder i sange ville man ramme soloer enten på trommer eller guitar. Når man går ind i en solo bliver fretboardet blåt og en % tæller hvises i midten af skærmen. Alt efter hvor mange % man rammer desto flere ekstra point vil man få efter soloen er slut. Med denne feature kom også nogle nye knapper som kun findes på Rock band guitarer. Solo knapper kræver ikke at man strummer når man er i selve soloen. Hovedsagligt er dette set som en gimmick. Men men træning kan disse være lige så gode som de normale knapper.

BRE(Big rock ending)

I visse sange vil sangen slutte med en BRE. Lige som i fills på trommer får man muligheden for at improvisere og spille løs på sin guitar eller trommer. Lige som i soloer vil der komme en en tavle frem men nu er det ikke procenter men points der vil tælle op. Kravet for at få disse points er at man ramme de noder der kommer efter den improviserende BRE er færdig.

Akkord HOPO

Med Rock band 2 kom der en ny teknik. Det er det samme princip som med HOPOs, dog skal man kunne gøre dette med akkorder i stedet for singel noder.




Historie

Version 0.5

Første version. Skrevet de fleste begreber dog mangler jeg sikkert mange fra guitar hero. Og har ikke rettet for de mest banale stave/gramatiske fejl.

Version 0.6

Postede Begreber. Dog er der stadig helt sikkert stave fejl og gramatiske fejl. Arbejder med intro billede og teknikker.

Version 0.7

Starter på teknik guiden, dette vil tage lang tid da jeg vil bruge meget af min tid på at opskaffe videoer til at forklare ting. Plus jeg pusler med et par andre ideer.
Senest rettet af Psymatiq 3. jan 2010 17:27, rettet i alt 8 gange.
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf Psymatiq » 30. dec 2009 15:26

Work in progress. Opdatere med tiden guiden.

Forord og brug af forkortelser


Her er en guide til de forkortelser jeg vil bruge i denne guide som jeg ikke allerede har forklaret i den forrige guide

G : Grøn fret eller grøn tromme
R: Rød fret eller rød tromme
Y: Gul fret eller gul tromme
B: Blå fret eller blå tromme
O: Orange fret
BP: Bas pedal(trommer)


Generelle teknikker

Squeeze

Path



Guitar/Bas tekniker

Brugen af hammer ons til at gøre ting lettere

I flere situationer kan brugen af hammerons gøre at områder kan klares meget lettere. Jeg vil nedenfor via et par videoer forklare hvad jeg mener:


Billede

I dette stykke har man valget mellem at strumme hver enkelt note der kommer i denne zig zag af noder. Eller man kan bruge hammer ons. Hver gang der kommer en normal note strummer man og man holder denne note tids nok inde til at man bruge den næste hammer on.

Fx hvis man strummer den grønne node så skal man holde den grønne nede og skifte over til den røde men først strumme igen når den normale røde node kommer. Dette gør at man kun laver halvt arbejde(så det kan faktisk klares kun ved at ned strumme).

Triplets

Triplets virkede på mig fra starten af, som noget der var umuligt. Hvordan kan man overhovedet have en chance for at klare denne strøm af tre noder(triplets) uden at ramme ved siden af. Lige som det forrige eksempel, bygger dette på at man bruger spillet hammer ons til at gøre alting lettere for en selv. Jeg vil med videoen neden under forklare hvordan:

Billede

I denne triplet starter hver enkel triplet med O så B og til sidst Y. Som ved en normal triplet starter man med at slå ned på O man bruger så hammer onsne til at ramme B også Y. Men når man rammer Y skal den holdes nede og der efter skiftevis trykke man på O B, da Y nu bliver ramt automatisk pga hammeronsne. Dette gør at man formindsker arbejde som er hele ideen med hammer ons.

En anden mulighed er at man starter med at strumme på det første O og der efter laver et slag på hver enkel O der kommer, derefter laver man hammer on på B og Y.

Thrills

Denne slags noder er noget af det mest irrerterende alt efter hvor de er placere. De virker på den samme måde som triplets men de er langt lettere at choke i. Jeg vil med videoen neden under forklare hvordan denne satan bliver besejret

Billede

Denne thrills skifter mellem Y og B. Lige som med triplet skal der der slås ned på den første note som er Y i dette eksempel. Bliv ved med at holde fingeren på Y og tap så B med en anden finger mens du stadig holder Y nede.


Tromme teknikker

Mikrofon teknikker

Alt under teknikker er work in progress.[/img]
Senest rettet af Psymatiq 10. feb 2010 19:29, rettet i alt 11 gange.
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf Psymatiq » 30. dec 2009 15:26

Placeholder ekstra

Send mig gerne teknikker og begreber via pb som jeg har misset. Jeg er især dum på begreber der er kommet til guitar hero(sjovt nok :P). Har en ide om at alle hoved punkter skal komme i billed form. Dog er mine photoshop skills ikke de vildeste. Hvis der er nogen der ville hjælpe ville det være lækkert.
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf KIAMMI » 30. dec 2009 17:15

GOD tråd, burde blive en sticky
godt arbejde psymatiq :)
KIAMMI
Niveau 7
 
Indlæg: 2597
By: 2100 København Ø


Indlægaf Psymatiq » 31. dec 2009 02:59

Tak =)

Jeg får lidt travlt de næste par dage men teknikker vil snart være oppe.
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf fneribyen » 31. dec 2009 12:54

Rigtig godt arbejde Psy! Altid dejligt at der er nogen der vil hjælpe de nykommende indenfor GHero og Rock Band.
Billede
fneribyen
Niveau 7
 
Indlæg: 3410

Brugeravatar

Indlægaf Psymatiq » 3. jan 2010 15:33

Første test af min ide om hvordan teknik delen skal se ud(med gif filer som guide vids)... håber på lidt feedback og krydser fingre for at jeg ikke bruger for meget båndbrede :P .
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf Butcher » 3. jan 2010 15:53

Min kan OVERHOVEDET ikke klare det.. Den hakker sig lige så stille og roligt igennem 22-23% og efter et par min. så gider jeg ikke kigge på det mere :(

Kan være det bare er min super seje Acer Laptop (ironi, da den sutter max røv) som ikke kan klare så meget info på en gang..

Men ideen er god :)

EDIT. Nu blev den vidst færdig med at "Cache" det hele. Nu kører det fint.. :)
Billede
Butcher
Niveau 7
 
Indlæg: 4999


Indlægaf Psymatiq » 3. jan 2010 16:08

Butcher skrev:Min kan OVERHOVEDET ikke klare det.. Den hakker sig lige så stille og roligt igennem 22-23% og efter et par min. så gider jeg ikke kigge på det mere :(

Kan være det bare er min super seje Acer Laptop (ironi, da den sutter max røv) som ikke kan klare så meget info på en gang..

Men ideen er god :)

EDIT. Nu blev den vidst færdig med at "Cache" det hele. Nu kører det fint.. :)


De fylder ca 2 mb stykket så det bliver lidt meget med tiden vil jeg regne med. Jeg tænker lidt på at smide hele teknik delen over i sin helt egen tråd så folk ikke er tvunget til at loade filerne når de kommer her ind. Og jeg tror ikke at det er din pc, det er nok mest internet forbindelsen der bestemmer det.


EDIT: Fik halveret gif filerne.
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf KIAMMI » 11. jan 2010 10:23

Hej, jeg har 2 foreslag

1. begreberne skrives i alfabetisk orden
så hvis jeg f.eks gerne vil vide noget om Path, så står det under P.
2. lave en video eksemple på Tap,

ellers en supertråd, som jeg håber allerede nu, at den bliver en sticky tråd.
KIAMMI
Niveau 7
 
Indlæg: 2597
By: 2100 København Ø


Indlægaf Nezbokaj » 11. jan 2010 11:32

Cool post, glæder mig til at der kommer noget om trommeteknik. Er pt igang med at gå fra Hard til Expert på trommerne, men syntes det er noget af et hop :)
Billede
Nezbokaj
Niveau 2
 
Indlæg: 126


Indlægaf Gaden9210 » 11. jan 2010 12:52

Psymatiq skrev:Singelets(ved faktisk ikke om de har et navn)

Denne slags noder er noget af det mest irrerterende alt efter hvor de er placere. De virker på den samme måde som triplets men de er langt lettere at choke i. Jeg vil med videoen neden under forklare hvordan denne satan bliver besejret

Billede

Denne singelet skifter mellem Y og B. Lige som med triplet skal der der slås ned på den første note som er Y i dette eksempel. Bliv ved med at holde fingeren på Y og tap så B med en anden finger mens du stadig holder Y nede.


Mener disse hedder Thrills :), vil også lige slutte mig til folk der er imponerede over arbejdet, keep up the good work O:)
Gaden9210
Niveau 5
 
Indlæg: 1151


Indlægaf Psymatiq » 10. feb 2010 19:27

Sry for det store hop uden jeg har svaret eller opdateret posten men. Travl tid på pædagog studiet. Jeg færdiggører guitar delen her i wekkenden(dog vil de små videoer komme stille og roligt over noget tid.

@ Kiammi

God ide jeg vil ændre på det heri wekkenden

@Nezbo

Trommer vil tage lidt tid da jeg kenderne mest til guitar og vocals. Dog er det en god ide at se på rigtige tromme tekniker på youtube. Da mange af disse kan bruges i rock band.

@ Gaden

takker =)
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Indlægaf KIAMMI » 8. apr 2010 12:36

Hej psymatiq, jeg synes dette er sådan en god tråd, at den bør blive lave færdig (når du altså har tid selvfølgelig :)
KIAMMI
Niveau 7
 
Indlæg: 2597
By: 2100 København Ø


Indlægaf KIAMMI » 19. apr 2010 09:46

kunne det ikke være en idé at fortælle forskellige måder at holde guitaren på, altså om tommelfingeren skal støtte bagpå som en rigtig, eller hvad der er bedst.

og bedste måde, at spille solo knapper på
altså om det er med 2 hænder eller en hånd, og hvordan man bedst øver dette.

og hvad med triplets hvor der f.eks er grøn , gul og orange
hvordan tages de ?
KIAMMI
Niveau 7
 
Indlæg: 2597
By: 2100 København Ø


Næste

Tilbage til Musikspil

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron