Xboxlife forum

Anbefal en NAS server/harddisk

Snak om alt der har med Mediacenter, Tversity, Transcode360, DivX, Xvid og lignende at gøre.

Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf iBROKEN » 20. aug 2013 19:29

Hej,

Jeg leder p.t efter en NAS server med plads til min. 8tb.

Hvilke anbefalinger har I til dette? Er helt ubekendt med dette område. Bruger lige nu en WD 2TB HDD til opbevaring.

Og lige noget afklaring: hvis jeg har en samsung fladskærm med internetadgang og jeg kører både NAS harddisken og fladskærmen på samme net, så vil jeg kunne se alle mine filer, film og billeder på fladskærmen?
iBROKEN
Niveau 7
 
Indlæg: 2407


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Morten Skou » 20. aug 2013 19:38

Jeg vil nok anbefale en Synology - de laver nogle fede NAS, deres GUI'er er fantastiske og så kommer der ret ofte opdateringer og nye funktioner.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Slimjay DK » 20. aug 2013 20:06

Synology uden tvivl ... de er lige en tand billigere end Qnap, som iøvrigt også har en fantastisk GUI ...
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Morten Skou » 20. aug 2013 20:18

QNAPs GUi er først blevet fantastisk med opdateringen til firmware 4.0 :-) Før da, var det noget gammelt pis med dårlige oversættelser og så har QNAP ikke så mange fede funktioner som Synology har (kryptering af diskene osv osv).
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Slimjay DK » 20. aug 2013 20:26

Køber du en større Qnap model (business) så er der også kryptering af diske :) men ejer selv synology og er glad for den :)
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf iBROKEN » 20. aug 2013 21:38

Tak for svarene. Er der bestemte modeller, I vil anbefale fra Synology?
iBROKEN
Niveau 7
 
Indlæg: 2407


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Morten Skou » 20. aug 2013 21:50

GUI er den samme uanset hvilken model du tager fra de to mærker - så hvis jeg var dig, så ville jeg kigge lidt på de forskellige modeller de har, og så finde en der matcher det behov som du har... du skrev noget om 8TB f.eks.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf iBROKEN » 20. aug 2013 23:33

Jeg har set på DS213+ fra Synology, men hvilke harddiske passer optimalt ind i sådan en boks? Også kan jeg bare overføre alting fra min nuværende HDD over på NAS boksen via USB også skulle den være kørende ?
iBROKEN
Niveau 7
 
Indlæg: 2407


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Cowrider » 21. aug 2013 07:49

Helt klart en synology :)

Jeg har selv en Synology DS212j er super glad for min, larmer ikke særlig meget og bruger ikke meget strøm :)
Cowrider
Niveau 7
 
Indlæg: 4495
By: Frederikssund


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Slimjay DK » 21. aug 2013 07:52

iBROKEN skrev:Jeg har set på DS213+ fra Synology, men hvilke harddiske passer optimalt ind i sådan en boks? Også kan jeg bare overføre alting fra min nuværende HDD over på NAS boksen via USB også skulle den være kørende ?


Jeg har en DS213+ med 2 x WD Red WD20EFRX 2 TB diske i, som kører mirror. Så jeg har 2TB til rådighed, men man kan også lade være med at køre mirror og så har du 4TB, så er der bare ikke noget sikkerhed. så hvis der ryger en disk, så mister du det hele.

WD Red serien er lavet til NAS og beregnet til at køre 24/7, men andre diske kan selvfølgelig også bruges.

Ja, du kan bare attache din USB disk direkte på Synology'en og så kopiere over via GUI.

Men hvis du skal op og have 8TB, så er det nok bedre at kigge efter en med plads til 4 diske f.eks. DS412+ eller den billigere DS412, og så smide 4 x 3TB i i raid, så har du 9GB og sikkerhed på. hvis en af diskene skulle stå af, så hotswapper du den bare med en ny og så er alt godt igen :)

Men det koster ;)
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf iBROKEN » 21. aug 2013 12:26

Har nu set på DS413 og er du gal det bliver dyrt, hvis jeg vælger 3tb harddiske til hvert slot.
Men hvis jeg nu vælger 2tb harddiske til hvert slot, så vil den ene harddisk altid fungere som en slags backup, hvis de andre fejler?
Selve boksen har fået gode anmeldelser
iBROKEN
Niveau 7
 
Indlæg: 2407


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf saroht » 21. aug 2013 12:48

Jeg har en Synologi DS213+ med 2 Seagate diske der er certificeret til NAS på 4TB pr stk. Det fungerer super godt, og det er utroligt let at sætte den og navigere rundt. Skulle den drille er der masser af hjælp aat hente på nettet (på dansk!). Når du sætter den op standard (hvis ikke du er velbevandret i RAID), så laver den selv en automatisk RAID opsætning så du ikke mister dine data. Med hensyn til USB overførsel så er det bare sæt USB-stikket i fronten og så overføre som du kender fra den almindelige Windows stifinder. Forøvrigt anvender jeg min gamle USB HD som backup til min NAS. Jeg laver backup er de mest nødvendige dokumenter og billeder. Det er for en sikkerheds skyld når jeg er på ferie hvad angår brand, vandskader og tyveri. Jeg kan nemlig tage den med mig.

Det dyreste for mig var diskene, så det er muligt du kan finde noget der er lidt billigere. Du skal have seriøst mange film, musik og billeder hvis du kan fylde en 2 TB disk op.
saroht
Niveau 0
 
Indlæg: 1


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf iBROKEN » 21. aug 2013 13:00

Jamen jeg fylder løbende op med både musik, film og billeder, så hellere have for meget plads, da det kan betale sig i længden.

Så du har i alt 8tb på din NAS - 4 på hver harddisk ? Så kunne jeg jo blot købe sådan en 213+, da der er plads til 8tb i alt?
iBROKEN
Niveau 7
 
Indlæg: 2407


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Slimjay DK » 21. aug 2013 13:30

iBROKEN skrev:Jamen jeg fylder løbende op med både musik, film og billeder, så hellere have for meget plads, da det kan betale sig i længden.

Så du har i alt 8tb på din NAS - 4 på hver harddisk ? Så kunne jeg jo blot købe sådan en 213+, da der er plads til 8tb i alt?


Du har "kun" 4TB hvis du vælger raid (mirror) løsningen, da den ene disk bruges til spejlning. Vælger du at køre uden raid (mirror) har du 8TB, men så har du ingen sikkerhed, det vil sige at hvis den ene disk går ned har du mistet alt data, også på den der ikke er gået ned ;)

Her kan du se min opsætning med 2 x 2TB ... og hvad det har at betydning når du køre raid.

Billede
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Re: Anbefal en NAS server/harddisk

Indlægaf Slimjay DK » 21. aug 2013 13:35

iBROKEN skrev:Har nu set på DS413 og er du gal det bliver dyrt, hvis jeg vælger 3tb harddiske til hvert slot.
Men hvis jeg nu vælger 2tb harddiske til hvert slot, så vil den ene harddisk altid fungere som en slags backup, hvis de andre fejler?
Selve boksen har fået gode anmeldelser


Ja, men du vil så have 6TB til rådighed og du vil kunne tåle at miste en vilkårlig disk uden at miste data ... :wink: mister du 2 er alt gået tabt ..
PS5 / PS3 / PS2 / PSX / PSP / PS Vita / XBOX One X / X360 / XBOX / Wii / Wii U / GC / NDSi / 3DS / DC / Saturn / GP2x / Nvidia Shield TV
Slimjay DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9024
By: Frederikssund


Næste

Tilbage til Mediacenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron