Xboxlife forum

Kiss XL - XNA engine

Forum til snak om XNA udvikling for KISS XL medlemmer.

Redaktør: XNA Crew

Kiss XL - XNA engine

Indlægaf deldy » 31. dec 2006 13:58

At lave spil kræver en masse grundlæggende ting for at virke. Jeg har siden projekt 2 udviklet på vej mod en base af funktionalitet, som vi kan kalde en engine.
Denne engine er selvfølgelig i meget tidligt stadie, men den begynder at kunne bruges til at ændre folk kan bygge op imod den.

Endtil videre understøtter enginen dette:
* samme kode til XBOX og windows
* scene system, så vi kan have f.eks en menu scene, spille scene osv.
* resource system, så man kun loader en resource en gang.
* en intro scene, hvor den kan fade du billede ind og ud.
* en grundlæggende sprite som gør det nemmere at tegne 2d
* automatisk sat op til 720i

En af mine næste mål er at lave du input system, så vi kan kode op imod det samme system ved både XBOX og pc. I realiteten bliver det en keymapping af joystiket. Hvordan det kommer til at foregå med musen og analoge controllere skal jeg lige finde ud af.

Jeg har ikke nogen version af enginen klar til download, men regner med at have en 0.1 version klar først i januar. Det kommer til at blive nemt nok at konvertere til denne engine, da det stortset handler om at flytte ens kode over i et scene objekt. Men mere om dette når jeg udgiver første version.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Morten Skou » 31. dec 2006 14:23

Nice, det lyder sgu godt :)
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Indlægaf cbm » 31. dec 2006 14:55

hvad koder du det i?
/cbm
cbm
Xboxlife udvikler
 
Indlæg: 38


Indlægaf Scurvy Lobster » 31. dec 2006 15:24

Det lyder rigtigt spændende! Bliver det til både 2D/3D?

Du skriver 720i optimering. Mener du ikke 720p?

Jeg ved nogle danskere arbejder på en 3D XNA engine (Lucia): http://www.student.dtu.dk/~s021877/ITU/
Senest rettet af Scurvy Lobster 31. dec 2006 15:59, rettet i alt 1 gang.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 31. dec 2006 15:53

Det eneste jeg har gjordt er at skifte opløsningen. Om det er 720i eller 720p er efter hvad jeg ved den samme opløsning men bare forskelige måder tv'et viser det på.
Ang. Enginen så er den kødet i c# som det skal gøres for at virke på boksen. enginen jeg laver er ikke en specielt 2d eller 3d engine pt. Men bare nogle biblioteker som hjælper med mange af de normale ikke grafiske ting - men måske kommer det i senere versioner.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 31. dec 2006 16:02

Ok. Jeg spurgte fordi fladskærme kører 720 pixels progressivt, og vel er en standard at satse på. Interlaced skal der vel kun ses på i 1080 opløsning?
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 31. dec 2006 16:04

Under alle omstændigheder understøtter den både 720i og p, da det er det samme i kode
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 31. dec 2006 16:07

Ok! :D
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Gamemakerman » 31. dec 2006 16:16

Lyder fedt nok, men er der nogle der ved hvor langt Lucia er med at gå på XNA?

Og hvis vi går på Lucia, så vil jeg med glæde hjælpe med at mappe hvis jeg lige får sat mig ind i at exporte fra 3D Studio Max :)
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf Scurvy Lobster » 31. dec 2006 17:08

Gamemakerman: om vi bruger Lucia eller ej, så er det væsentligste egentligt, at du skal kunne eksportere til .x filformatet (MS directx formatet) fra 3Dmax. Der findes en måde at gøre det på, med hjælp fra et export-plugin, men jeg ved ikke hvor det findes.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Gamemakerman » 31. dec 2006 17:09

Vil lige kigge mig lidt om så :)
Tidligere Skribent | Xboxlife.dk
Gamemakerman
Niveau 8
 
Indlæg: 8790


Indlægaf Roquqkie » 14. feb 2007 11:34

Haha, fedt! :)

Det er mig som har designet og programmeret Lucia og jeg fortsætter arbejdet på den.

Mvh.
Mikkel Hempel
Roquqkie
Niveau 0
 
Indlæg: 1



Tilbage til KISS XL - Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron