Xboxlife forum

Kom i gang med XNA

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

Kom i gang med XNA

Indlægaf Scurvy Lobster » 27. dec 2006 18:01

Overblik
MS har udgivet XNA, men det er en ret indviklet proces at få det hele til at køre. Jeg vil derfor komme med en step-by-step guide, så enhver skulle kunne være med.


Downloads
Alt skal hentes og installeres. Ingen undtagelser.

Start med at hente Visual C# 2005 Express Edition: http://msdn.microsoft.com/vstudio/expre ... /download/

Hent derefter Service Pack 1 til Visual C# 2005 Express Edition: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en
(scroll lidt ned, og find filen der hedder VS80sp1-KB926749-X86-INTL.exe)

Hent XNA Game Studio Express 1.0 Refresh: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en

Hent DirectX SDK juni 2007: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... layLang=en


Installering
Installer nu Visual C# 2005 Express Edition, og umiddelbart efter Service Pack 1 dertil. Når det er gjort, starter du Visual Studio og vælger Help i menuen, og så Register... Gennemfør herefter en registrering af programmet.

Installer XNA Game Studio Express

Installer DirectX SDK (giv den tid, der er mange filer)


Xbox 360 setup
Log ind på din Xbox 360 med din brugerprofil. Gå på Xbox Live Marketplace og vælg Game Downloads -> All Game Downloads -> XNA Creators Club (helt i bunden)

Herfra kan du tilmelde dig Creators Club, og downloade XNA Game launcheren. Først skal du tilmelde dig. Du kan vælge mellem 4 eller 12 måneders abbonnement. For at aktivere din registrering, skal du logge af din profil, og på igen. Herefter skal du hente launcheren fra samme sted.

Nu kan du starte XNA Game Launcher fra der hvor spildemoer også køres fra. Gør dette, og kør Settings. Nu kan du Generate Connection Key, som skal indtastes i XNA Game Studio Express på din PC.

I XNA Game Studio Express skal du derfor vælge Tools -> Options... og her markere Show all settings. Så kan du se et punkt i listen der hedder XNA Game Studio. Dette markerer du, og trykker Add. Nu kan du indtaste din key, som du fik på Xbox 360.


Udgiv et spil på Xbox 360
Du kan finde en fuld source til spillet Rocket Commander her: http://exdream.no-ip.info/blog/Category ... tegory=XNA

Download og udpak spillet til en mappe. Start XNA Game Studio Express og åbn et nyt projekt. Find det downloadede spil, og åben den fil der passer til Xbox 360 versionen af spillet. Lav et build med Build fra menuen, og vælg derefter Deploy til Xbox 360. Sørg for at din Xbox 360 er inde i XNA Game Launcheren, og der er valgt Connect to computer først. Dette skulle sætte udgivelsen i gang. Herefter skulle det kunne køres.


Jeg håber at denne gennemgang kan hjælpe folk gennem det værste. Kom endelig med spørgsmål.
Senest rettet af Scurvy Lobster 17. jun 2007 15:23, rettet i alt 3 gange.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Niki Lauda DK » 27. dec 2006 19:22

Jeg tror bare at jeg giver op på forhånd, selvom det lyder spændende......
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 8878
By: Aarhus


Indlægaf Scurvy Lobster » 27. dec 2006 20:31

Ja, det er lidt for rodet lige nu. Men forhåbentlig kommer der en næmmere måde at dele spil på i 2007. MS har talt om dette, og det ville jo være skørt, hvis det kun var en lille lukket gruppe der fik adgang til selve spillene.

Har lige et link her. Det er en dybere gennemgang af deployment på Xbox 360: http://msdn2.microsoft.com/en-gb/librar ... c60b1.aspx
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf deldy » 27. dec 2006 20:40

Det skal lige bemærkes at med 1.0 så er det ikke nødvendigt at installere DirectX SDK mere - selvom det er stærkt anbefalet.

God lille guide, for den menige mand, og som hr. Lobster siger, så vil der nok komme en nemmere måde at dele spil på i fremtiden - faktisk er jeg ret sikker på dette.

I skal huske at XNA er 1.0, og at det faktisk er et produkt, som er blevet smidt ganske hurtigt gennem sine iterationer, så det er derfor at det måske stadig virker lidt som BETA produkt, i form af deling af spil osv. men Microsoft har valgt (Som de plejer) at give udvilkeren sit værktøj, før de giver brugeren sine værktøjer til at kører tingen med.

Se bare Vista, osv. som kommer til udviklere først - det er samme prænsip..

Jeg vil lige også bemærke, at det ER DEN SAMME KODE, som kan kører på din PC som XBOX'en, det eneste du ikke kan bruge på en xbox er mus, ellers så er det det samme, og hvis du har et xbox joystick med ledning, så kan du faktisk bruge den samme kode, uden at lave det der heder COMPLILATION Statements i det. Så derfor kan du nemt udvikle til din PC, og den dag hvor du føler dig parrat til at tage the xbox step, så har du mulighed for dette.
deldy
Niveau 4
 
Indlæg: 520


Indlægaf Scurvy Lobster » 27. dec 2006 21:00

Ok, jeg vidste ikke at DX SDK ikke længere var krævet. Det vil dog stadig være en pænt god idé at have med, som du skriver.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Scurvy Lobster » 11. jan 2007 20:37

MS har nu lavet en video, der viser processen med at komme i gang med XNA: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Counter Heroes » 19. jan 2007 19:42

Hvad koster det at tilmelde sig xna?
Counter Heroes
Niveau 7
 
Indlæg: 5899


Indlægaf Scurvy Lobster » 19. jan 2007 20:46

Developers Club koster 640 kr. for 12 mdr. og det halve for 4 mdr.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056



Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst