Xboxlife forum

XNA

Snak om udvikling, metoder, tips & tricks vedrørende XNA.

Redaktør: XNA Crew

XNA

Indlægaf spif2001 » 15. aug 2006 17:19

Der kommer åbenbart en XNA Game Studio Express her til efteråret - en tilføjelse til Visual Studio familien til dem der kender den.

Idéen bliver, at man selv kan kode sine små spil lidt lettere og hurtigere end ved hardcore kodning. Det kan ikke bruges til noget fancy a la Halo, men mulighederne for at lave vild grafik skulle være der. Kræver nok bare lige nogle grafiske evner jo ;)

Sådan som jeg ser det, skal det være managed kode - dvs kode lavet i et af følgende sprog: C#, J#, VB.NET eller Managed C++. Aner man ikke en disse om kodning, kan man godt forberede sig på en skuffelse. Eller gå i gang med at lære et kode sprog :D

De spil man får lavet, kan så afvikles på en Windows PC eller på en XBOX 360 - jeps - du kan bruge din egen XBOX 360 :twisted:

Meeeen... Det koster altså 99$ årligt, hvis man vil afvikle det på BOX'en. Afvikling på en PC er selvfølgelig gratis.

Derudover kan man ikke distribuere custom binære filer via XBOX'en, men bliver nødt til at bytte sig til dem via diverse hjemmesider - så som xboxlife :D. Der arbejdes dog åbenbart på at gøre dem tilgængelige online...

Oplysninger snuppet herfra: http://blogs.msdn.com/xna/

Ved ikke med jer, men jeg finder det yderst spændende, og regner da med, at en gang Kryds og Bolle eller lignende kan downloades fra undertegnede ved juletid. \:D/

-spif2001
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf Morten Skou » 15. aug 2006 17:22

99$ er absolut ikke så slemt.

Jeg kan afsløre at vi allerede har samlet et lille hold af programmører, grafikere m.v. som har forbindelse her til Xboxlife.dk.

Forhåbentligt vil vi have noget klart på et tidspunkt :-) Ideer modtages!

Mht. at dele spillene her over Xboxlife, så syntes jeg at det lyder som en rigtig god ide. Og vil gerne lave en sektion til det når det engang bliver aktuelt.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Indlægaf hanZen » 15. aug 2006 17:31

Jeg er i hvert fald klar - har selv kendskab til en del programmeringssprog! ;)

Tror også dette kan blive springbrættet til personer som gerne vil lave spil for de store firmaer, og så ikke har den nøsvendige uddannelse!
Billede
hanZen
Niveau 7
 
Indlæg: 2889


Indlægaf ArMaNi-PlAyEr » 15. aug 2006 17:34

jeg forstår det ikke, hvad er det???
$ Danmark Originale Big Time Bowler $
ArMaNi-PlAyEr
Niveau 6
 
Indlæg: 1329


Indlægaf hanZen » 15. aug 2006 17:36

Det er en slags spil-udviklings-software! ;)
Billede
hanZen
Niveau 7
 
Indlæg: 2889


Indlægaf spif2001 » 15. aug 2006 17:37

ArMaNi-PlAyEr skrev:jeg forstår det ikke, hvad er det???


XNA er et udviklingsværktøj til at lave mindre spil til XBOX'en (og PC'en).

Spil a la Xbox Arcade spillene er absolut indenfor jævne programmørers rækkevidde... :)
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf ZenBrain » 15. aug 2006 17:48

Morten Skou skrev:Jeg kan afsløre at vi allerede har samlet et lille hold af programmører, grafikere m.v. som har forbindelse her til Xboxlife.dk.

Forhåbentligt vil vi have noget klart på et tidspunkt Smile Ideer modtages!

Det lyder spændende! Håber i opretter en blog eller lignende for projektet så man kan følge med i hvad der laves dag for dag. Det ville da være lidt cool at sætte Xboxlife på landkortet ved at lave et rigtig godt spil der var gennemført nok til at blive distribueret via Xbox Live 8)

Happy Coding herfra :)
ZenBrain
Niveau 4
 
Indlæg: 559


Indlægaf Morten Skou » 15. aug 2006 17:55

hanZen, kontakt evt. mig, gerne på msn, hvis du er interesseret i at hoppe med :)
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Indlægaf Scurvy Lobster » 15. aug 2006 17:58

Kan man høre lidt mere om planerne?

Jeg har erfaring med computerspilsdesign, men vil naturligvis gerne høre mere om hvad der er planer om. Det gør ikke noget det er sketchy. Tror bare at jeg er en af mange som gerne vil høre lidt mere.
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Indlægaf Morten Skou » 15. aug 2006 18:05

Der er pt. ingen store planer på tegnebordet. Vi havde snakket om at bakse et ping pong spil sammen (det gode gamle) - man skal jo starte et sted.

Derefter er det vel op til gruppen at finde ud af hvad de har lyst til :)
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: XNA

Indlægaf JFlindt » 15. aug 2006 18:06

spif2001 skrev:Sådan som jeg ser det, skal det være managed kode - dvs kode lavet i et af følgende sprog: C#, J#, VB.NET eller Managed C++. Aner man ikke en disse om kodning, kan man godt forberede sig på en skuffelse. Eller gå i gang med at lære et kode sprog :D


Ifølge den pressemeddelelse jeg så fra Microsoft forleden, så skulle programmeringssproget vist være Visual Basic .Net.
JFlindt - Gaming og iPhone "freak"

-=PS3 500GB / PS2 / X360 S / XBOX / GC / N64 / SNES / NES / MasterSystem / MegaDrive / Saturn=-
JFlindt
Niveau 4
 
Indlæg: 313


Indlægaf heinstach » 15. aug 2006 18:10

Morten Skou skrev:Der er pt. ingen store planer på tegnebordet. Vi havde snakket om at bakse et ping pong spil sammen (det gode gamle) - man skal jo starte et sted.

Derefter er det vel op til gruppen at finde ud af hvad de har lyst til :)


God idé! Vi lavede også et Pong-spil først (arbejdstitel Pongi) og det bød skam på en masse udfordringer.

Er nu i gang med vores første PC-titel, som vi også vil forsøge at få udgivet på Xbox Live Arcade (om MS vil).

Så XNA ser bestemt interessant ud!
heinstach
Niveau 7
 
Indlæg: 5066
By: Aalborg


Indlægaf Scurvy Lobster » 15. aug 2006 18:15

Det lyder i hvert fald spændende! Med de rigtige folk er alt jo muligt :-)

Pong er også en god titel at lægge ud med, og så kan den jo tages i ekstremerne (prøv PlasmaPong jer der ikke har gjort det endnu. Link: http://www.plasmapong.com/ )

Måske der skulle laves en forumsektion, hvor folk kan melde sig som interesserede, og fremvise hvad de kan biddrage med? Noget a la "Hej, jeg hedder Søren, og jeg kan lave 3D med dette og dette program osv."
Scurvy Lobster
Niveau 5
 
Indlæg: 1056


Re: XNA

Indlægaf spif2001 » 15. aug 2006 18:21

JFlindt skrev:
spif2001 skrev:Sådan som jeg ser det, skal det være managed kode - dvs kode lavet i et af følgende sprog: C#, J#, VB.NET eller Managed C++. Aner man ikke en disse om kodning, kan man godt forberede sig på en skuffelse. Eller gå i gang med at lære et kode sprog :D


Ifølge den pressemeddelelse jeg så fra Microsoft forleden, så skulle programmeringssproget vist være Visual Basic .Net.


Om du laver det i VB.NET, C# eller J# betyder ikke noget, da de binære filer er nogelunde ens (kan ihvertfald alle fortolkes ens). Managed C++ er jeg lidt i tvivl om, men mener der gælder det samme her.

Finten skulle her være, hvis XNA Express kun har en VB.NET kompiler + editor, men det tvivler jeg stærkt på, eftersom C# mere og mere bliver det foretrukne .NET sprog. Så ville de ihverfald skyde sig selv i foden, eftersom Visual Studio familien allerede er fuldt udviklet til C# o.a.

Man kan ikke høre at jeg er C# programmør vel?
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf hanZen » 15. aug 2006 19:12

@ skou

Hvem er med indtil videre, og hvilke programmeringsevner søger i!? Bare .Net generelt!? Kunne godt være interesseret! Du kan bare add'e mig på msn, kan ikke rigtig finde dit msn-handle!? ;)

Er også god til det grafisk (måske endda bedre, hehe)!
Senest rettet af hanZen 15. aug 2006 19:22, rettet i alt 1 gang.
Billede
hanZen
Niveau 7
 
Indlæg: 2889


Næste

Tilbage til XNA: Generel snak

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron