Jeg skal starte med at indrømme, at min erfaring med XNA er ret begrænset og efterhånden går en del år tilbage, så hvis du vil arbejde specifikt med XNA af den ene eller anden grund har jeg ikke så mange god råd, at give videre.
Men hvis du er interesseret i, at lave spil mere generelt og leder efter et sted at starte, så synes jeg Unity er et rigtig godt sted, at starte. Du skriver, at du allerede har lidt erfaring med Unity, så jeg ved ikke hvor meget du kender til det, men det er en engine som er forholdsvis nem at gå til og som bliver brugt til mange forskellige projekter i professionelle sammenhæng. Jeg har arbejdet i spilbranchen i snart syv år og har stort set udelukkende arbejdet med Unity i den periode.
Der er selvfølgelig også Unreal, som du selv nævner, og det vil jeg bestemt ikke afvise som et alternativ. Jeg har nok en forkærlighed for Unity fordi, at jeg har arbejdet med det i så mange år (det var også den engine jeg selv startede med på universitetet), men hvis du ikke er så meget til kodning, så har Unreal deres Blueprint-system, som er visuel kodning, og som gør det meget nemmere, at implementere funktionalitet hvis du er mere designer-typen end programmør. Til gengæld vil jeg så mene, at det er nemmere at lære C#, som Unity bruger, end det er at lære C++, som du skal bruge hvis du vil i gang med at kode i Unreal. Jeg startede selv med, at lære C++, men er blevet rigtig glad for C#, efter at jeg gik i gang med Unity.
Det er selvfølgelig alt sammen "bare" personlige erfaringer, så jeg kan ikke sige hvad der er rigtigt og forkert for dig. Hvis du har specifikke grunde til, at vælge XNA, så spring ud i det og prøv dig frem. Lige meget hvad er det vigtigste nok, at du synes det er sjovt, så du fortsætter med, at være motiveret. Jeg håber, at du finder ud af noget, der virker for dig
