Xboxlife forum

Forstår ikke leveling systemet...

Her diskuteres alt om Oblivion, Morrowind og Skyrim.

Forstår ikke leveling systemet...

Indlægaf Rewa85 » 23. jan 2008 16:37

Vil høre om nogen gad og forklare levelings systemet i Oblivion?
Er med på at de forskellige monstre blir svære per nyt level, og at man selv gerne skulle følge med, for ikke at blive slagtet alt for hurtigt.
Er med på at når man kommer til 100 i enten alle attributs eller major er det slut med at stige i level.
Så er der os noget med at koncentrere om ex antal ting for at kunne stige +5 i attributes...
Kort fortalt hvad skal jeg fokusere på når jeg spiller...?
Vil gerne kunne spille mest effektivt, da jeg er vild med konceptet, om at du kan designe din char...
Har prøvet at lede rundt på de forskellige forum på nettet... Men en direkte... Guide til os rookies, er sku svær at finde..

Vil os være tilfreds hvis i ligger inde med en guide fra en side på nettet hvor i har et link.

Ser frem til nogle gode svar... =oD
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Krisgebis » 23. jan 2008 16:53

Lvl system i Oblivion er for at sige det ligeud, temmeligt ringe desværre (spillet er dog stadig rigtigt godt :) )
Du stiger i lvl hver gang du sammenlagt er steget med 10 point i dine major skills.
Når du stiger i lvl får du mere hp og du må vælge 3 attributes at stige i.

Her kommer det ringe så. Hver skill er forbundet med en attribute. Når du arbejder dig op igennem en lvl, husker den hvilke skills du stiger i og hvor meget. Når du så for lvl up og du skal vælge attribute at stige i, afhænger hvor meget + du kan få i attributes'ne af hvor meget du er steget i de skills der er forbundet med dem.
Du kan max stige med +5 i hver attribute pr. lvl up og dette opnåes ved at du er steget med 10 point i skills der er tilknyttet. Derfor kan det godt være en god ide at vælge major skills i noget som du ikke bruger så vildt meget, fordi det vil jo gøre at du hurtigt for lvl op og slet ikke får tid til at køre andre skills (der er forbundet med andre attributer) nok op.

Der er ikke nogen måde at holde øje med hvor meget du er steget i dvs. skills i løbet af det lvl man er i pt. det må du selv hold styr med. For at optimere det må du også selv holde øje med hvilke skills du stiger i også kun bruge dem.
Krisgebis
Niveau 7
 
Indlæg: 2034


Indlægaf Rewa85 » 23. jan 2008 17:25

Er med så langt... At jeg stiger i lvl når jeg sammenlagt er steget med 10 point i mine major skills.
Jeg kan max stige +5 i 3 attribute pr. lvl, hvilket opmås ved at stige med 10 point i de major skills der er tilknyttet til derse attribute.

1: Det må vel være det grundlæggende?

2: Få at få mest ud af min char, skal jeg altså prøve at få flest attributes op på 100 som over hoved muligt...?

3: Ligeledes er det når jeg har maxed alle mine major skills ud at jeg ikke kan stige mere i lvl?

Lad os sige dette er min nye char:
Archer
Specialization: Combat
Attributes: Speed, Agility
Skills: Acrobatics, Alchemy, Athletics, Block,
Light Armor, Marksman, Sneak

I må undskylde alle mine spørgsmål... Men jo mere styr jeg har på spillet dets længere dets levetid...
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Kegle » 23. jan 2008 20:37

For at være ærlig så er det sq svært at forklare... Den husker hvad du er steget i i løbet af dit sidste lvl... Derfor stiger du også forskelligt i bonus til dine attributes... Er du for eksempel kun steget i heavy armor, light armor og destruction så vil du kun få bonus i Endourance(sp?), agility og willpower... alle andre vil kun kunne give dig +1... dermed er den vigtigste faktisk næsten luck... denne kan udelukkende få +1 pr lvl og er derfor vigtig at få igang så hurtigt som muligt:)

Hjalp det?
Billede
Do not underestimate the power of the Cola-Bear!
Kegle
Niveau 4
 
Indlæg: 590


Indlægaf Rewa85 » 23. jan 2008 21:11

Er rimelig godt med...

Lad os sige at jeg satser på
endurance, (Godt med højt liv til at starte med) Agility, (Så min Archer kan få noget kraft ud af sin bue)
Luck (Få den op på 100 hurtigts mulig)

Så jeg skal terpe på
Block for endurance
Marksman for Agility

Altså jeg kan lige så godt sætte de 2 ind som major, da de tilsammen vil give 10 point.

Men skal lige være helt sikker...
Luck... Er det med at få den op på 100 lige gyldig hvad du spiller af char, eller er det rigeligt med 80 f.eks...?
Altså hvor stor en rolle Luck har i spillet?

Lige ledes... Når jeg er færdig med de tre første attributes, (Endurance, agility og luck) altså fået dem op på 100, finder jeg de 3 næste jeg vil få brug for(Speed, Intelligence og Personality)?
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf jujutsu » 23. jan 2008 21:33

Jeg kan slet ikke se det dårlige ved systemet. I WOW skal du slå lave Quests og slå dyr ihjel. I Oblivion skal man skyde med bue for at blive bedre med bue og bli slået med light armor for at blive bedre med light armor. Desuden har questne meget mere dybte.
jujutsu
Niveau 4
 
Indlæg: 468


Indlægaf Rewa85 » 23. jan 2008 21:48

Ikke fordi jeg vil køre et solo show...
Men kan holdninger og meninger om spillet ikke ryge ind på en anden tråd... En Ris/ros tråd...
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Biggus » 24. jan 2008 15:08

Hey Rewa85 har set på det en del selv idet at jeg hurtig blev "overleveled" mens jeg spillede... Jeg spiller nu UDEN at bruge noget af det jeg ved med minimum sværhedsgrad - fordi jeg ikke gider at holde styr på det heletiden men vil da gerne hjælpe dig hvis jeg kan - vil prøve at forklare meget simpelt....
__________________________________________
Attributes:

STR - giver dig større encumberance (du kan bære mere) samt større skade med melee

INT - giver dig magicka (10 pts. pr. 5 lvls i det)

Willpower - giver dig manaregen samt en form for magicka resistance (mener jeg, ikke sikker på det sidste)

END - giver dig HP, jo mere du har jo mere får du pr. lvl og din "base hp" bliver bestemt udfra din END/2 DERFOR ER DENNE SKILL MEGET VIGTIG

PER - Gør at folk bedre kan "lide dig", dvs. at det er nemmere at tale dig ud af ting med høj PER, dog kan dette opnås gennem speechmanscraft og/eller charmspells og derfor findes denne IKKE SÆRLIG VIGTIG OG MINDST BRUGBAR.

AGI - giver dig større resistance til knockdowns samt større damage med buer.

LUCK - giver dig bonus til alle skills (ikke sikker på hvor meget) men kan derfor bruges af alle, og er ret nice ligemeget hvad.
__________________________________________
Hvordan du får +5 attribute modifers:

For at få +5 modifiers skal man sammenlagt have 10 skillpoints leveled i de 3 skills der er knyttet til denne, dvs. at hvis du ønsker +5 AGI skal du have 10 skillpoints i security/sneak/marksmanship. Du kan få +5 både ved at lvl'e minor skills og major skills MEN HUSK AT VED AT LVL'E 10 MAJOR SKILLS STIGER DU LEVEL OG DERFOR BLIVER DINE BONUSER TIL ATTRIBUTES "LÅST"
__________________________________________
Forskellige måder at lvl'e på hvis man gerne vil spille effektivt:

Effective lvling: du kan godt have major skills som du bruger, men bliver nød til at sørge for at du kan få +5 til attributes HVER GANG du lvl'er op. Her kan man følge to modeller: 5/5/5 modellen eller 5/5/1 modellen. I 5/5/5 er ideen at du vil have +5 i tre forskellige attributes HVER GANG DU LVL'ER, derfor må du stige 20 minor skillpoint og til sidst 10 major for at stige i level - du må godt blande rundt, du skal blot have 10 skillpoints i nogle skills der er knyttet til den attribute du vil level'e. I 5/5/1 lvl'er du kun 10 minor og 10 major - ideen er så at tage +5 i to skills og +1 i luck hver gang. Begge måder er gode og bliver betragtet som effektiv lvling.

Underleveling: ideen her er at tage skills du ALDRIG VIL BRUGE som major, for så at starte spillet - her lvl'er du aldrig, men stiger stadig i skillpoints og bliver derfor meget stærkere end dine modstandere.

For at være helt ærlig synes jeg at underleveling er lort idet at du ligeså godt kunne sætte sværhedsgraden helt ned og opleve noget lignende den samme effekt. Yderligere misser du ud på de sejere monstre samt det bedre gear ved at underlevel'e!
__________________________________________
Din situation:

Du siger at du vil være ranged og derfor bliver den vigtigste skill for dig nok AGI, og derfor er det ret væsentlig at lvl'e det med +5 i hvert level. END bliver nok også vigtig hvis du ikke er til sneak, og selv da er det godt at have. Den sidste skill kan så enten være INT (hvis du vil kaste spells - magicka er altid godt) eller STR (hvis du ønsker at bruge melee udover din bue) - hvis du ikke ønsker nogen af delene synes jeg du skal bruge 5/5/1 og tage luck til sidst....

Hvad der er vigtigt at huske er at du IKKE må tage skills du ikke kan styre i major skills da du så kan level'e ved uheld før du har 20+10 eller 10+10 skillpoints... Yderligere er det også vigtigt IKKE at tage alle skills i samme attribute som major, ønsker du både block, heavy armor og armorer skal du vælge ud da det vil være meget svært at holde styr på det når den eneste måde du kan få en +5 END på er ved at lvl'e 10 major skills. Mange mener også at det er en god ide at have en skill fra hver attribute som major hvis du ønsker 100 i alle attributes da det så er lettere at holde styr på idet du ALTID har en mulighed mht. dine major skills.
_________________________________________

Håber ikke at det her er for uforståligt eller på anden måde dårligt - håber med andre ord at du kan bruge det... Hvis du har spørgsmål så spørger du bare - for mere info er der et godt wiki site som jeg selv har lært meget fra:

http://www.uesp.net/wiki/Oblivion:Character_Creation


- Michael
Biggus
Niveau 2
 
Indlæg: 147


Indlægaf Rewa85 » 24. jan 2008 21:14

Har først lige set dit herlige indlæg... Men læser det først i morgen... Er ved at falde i søvn..
Men ser frem til lidt god læsning.. =O)
For slet ikke at sige tak for den tid i har taget jer til at hjælpe mig..
Kan dog være der maser sig et spørgsmål på.. =oP
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Biggus » 24. jan 2008 22:30

Du spørger bare imorgen - det jeg har skrevet er ikke særlig sammenhængede og der mangler måske dele idet jeg skyndte mig med at skrive den - men da jeg ikke står for andenhåndsarbejde vil jeg tjekke ind imorgen for at se om der er spørgsmål jeg kan hjælpe med ;)
Biggus
Niveau 2
 
Indlæg: 147


Indlægaf Rewa85 » 25. jan 2008 14:04

Kan faktisk godt finde hoved og hale i dit svar... =o) Den umidlbare sidste ting er...
Man tager vel en attribute og får den op til 100, for dernæst at gå igang med den næste der kan gavne ens char?
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Biggus » 25. jan 2008 22:49

Tja sådan kan du godt se på det, men ønsker du at level'e helt effektivt vil du jo tage enten 3 (5/5/5) attributes pr. gang eller 2 (5/5/1)... Lade os bruge et eksempel:

Du er en archer class og har følgende major skills:
Marksmanship, Light armor, Armorer, Blade, Security, Restoration & Illusion.

Som Archer der IKKE bruger magi meget ønsker du at level'e enten AGI/END/SPEED eller AGI/END/LUCK - vi tager udgangspunkt i først nævnte dvs. at du skal have 10 skillpoints i skills der hænger sammen med attributes'ne. For ikke at stige level før du har +5 i alle de valgte attributes skal du stige 20 minor skills sådan du bagefter kan stige 10 major og få dine 3 +5'ere. Det kan gøres på mange måder men lad os bare kigge på den her tilfældigt udvalgte kombination:

AGI: 5 sneak + 3 security + 2 marksmanship =10(+5 AGI)
END: 7 block + 3 armorer = 10(+5 END)
SPEED: 4 Light armor + 3 Athletics + 3 acrobatics = 10 (+5 SPEED)

(Dette kunne gøres i næsten hvilken som helst kombination, der må dog maks indegå 10 major skills)

MEN HUSK AT DU SKAL STIGE 20 MINOR SKILLS FØR DU "FÆRDIGGØRE" DIT LEVEL OG LEVELER 10 MAJOR SKILLS - ELLERS LEVELER DU "FØR TID"...

Håber at du kunne bruge dette praktiske eksempel. ;)

Happy huntings :P
Biggus
Niveau 2
 
Indlæg: 147


Indlægaf Rewa85 » 26. jan 2008 00:16

Det er ihvertfald skåret ud i små bidder.. =oD
Men er glad for at du har taget dig til at hjælpe mig igang... =oP
Rewa85
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Biggus » 26. jan 2008 16:17

Hehe okay - det ikke et helt enkelt system (sammenlignet med andre spil), men det er let at forbigå hvis man ikke ønsker at vide noget om det ved at sætte sin sværhedsgrad ned... Men ja det er skam intet besvær - har altid været glad for at dele min viden med andre ^^

Jeg ønsker dig mange sjove timer med Oblivion

- Michael
Biggus
Niveau 2
 
Indlæg: 147



Tilbage til Elder Scrolls

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron