Xboxlife forum

Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 16. jan 2014 18:08

Hejsa Lifere,

Er der nogen der kan troubleshoot'e min umiddelbare problemstilling.

Har lige købt en 4TB NAS harddisk fra Seagate, når jeg sætter den i giver Synology'en en mærkelig bip lyd hver 2 sekund... lidt ligesom at den ikke har lyst til at harddisken skal være i.

Hvis jeg prøver at sætte den op my synology assistenten så kan den ikke finde Synology'en overhovedet!

Hvis jeg smækker min 250 gb 2.5¨ og tager 4TB ud så er der ingen problemer.

Når begge drev er i, viser den kun 250gb som aktiv... 4TB står som ikke understøttet?

Mvh Jake
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Morten Skou » 16. jan 2014 18:38

Det kan også være at det er fordi den 4TB disk ikke er formatteret i NAS'en? (det gør min - dog ikke en Synology). Men hvis der står "ikke understøttet" så kan det vel være at der er en grænse for hvad din NAS kan , evt. kan du prøve om du kan opdatere firmwaren.

Hvad er det for en Synology du har?
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 16. jan 2014 18:55

Det er en Synology 214, den skulle gerne kunne understøtte præcis den harddisk(det står der inde hos Synology ihvertfald)

Der står not initialised... og så et eller andet med S.M.A.R.T ikke understøttet... har taget 250 gb hdd ud igen og uden den vil Synology'en slet ikke vise sig
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf BulletEyeDk » 16. jan 2014 21:26

Det lyder mærkeligt, specielt hvis den disk du har står på listen over kompatible enheder, måske disken bare har en brist ? Jeg har sat mange forskellige synology NAS servere op og kan bekræfte at du bare kan putte disken direkte i uden at initialisere den på forhånd.

Jeg ved ikke lige hvad dit næste træk kan være men i og med du har en anden disk der virker med serveren så peger fejlen jo i retning af den nye disk, desværre.

Jeg har faktisk selv for nylig opsat en 412+ med 4x 4TB diske hvor den ene også var defekt, så det er set før.
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 16. jan 2014 21:35

BulletEyeDk skrev:Det lyder mærkeligt, specielt hvis den disk du har står på listen over kompatible enheder, måske disken bare har en brist ? Jeg har sat mange forskellige synology NAS servere op og kan bekræfte at du bare kan putte disken direkte i uden at initialisere den på forhånd.

Jeg ved ikke lige hvad dit næste træk kan være men i og med du har en anden disk der virker med serveren så peger fejlen jo i retning af den nye disk, desværre.

Jeg har faktisk selv for nylig opsat en 412+ med 4x 4TB diske hvor den ene også var defekt, så det er set før.


Jeg er også tilbøjelig til at tro den er defekt...

Her er et par håbløse billeder der bakker min påstand op om at der er noget ravruskende galt :evil:

Her er der et der viser at den ikke kan initialiseres - læg mærke til at den eftersigende kun er på 3.86 GB
Billede

Og da jeg prøver at oprette en ny disk, vil den ikke lade mig gøre det da den ikke kan håndtere diske over 16TB... sikke en joke!
Billede[/quote]
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Mox » 16. jan 2014 21:43

Diskstørrelsen vil altid være mindre pga. den måde man beregner bytes mv (1024 istedet for 1000) så 3,86 TB er meget normalt.

Kører du nyeste version af firmwaren?

Edit: TB selvfølgelig.
Mox
Niveau 1
 
Indlæg: 80


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Mox » 16. jan 2014 21:48

Og grunden til din Synology ikke booter kun med den nye disk er sikkert fordi der ikke er noget lagerplads på den nye disk, normalt bruger din NAS lidt plads på disken til at installere programmer mv.
Mox
Niveau 1
 
Indlæg: 80


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf BulletEyeDk » 16. jan 2014 21:49

Ja men den viser kun 3.86 GB og ikke TB så et eller andet fejlen den i hvert fald...

@jake prøv evt og smid disken i en anden stationær maskine hvis du har en og prøv og se hvad Windows' disk administration siger til disken
BulletEyeDk
Moderator
 
Indlæg: 6069
By: Uldum


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 16. jan 2014 22:53

BulletEyeDk skrev:Ja men den viser kun 3.86 GB og ikke TB så et eller andet fejlen den i hvert fald...

@jake prøv evt og smid disken i en anden stationær maskine hvis du har en og prøv og se hvad Windows' disk administration siger til disken


I wish I could, har kun bærbare computer :oops: prøvede at smide den i en ekstern kasse som jeg havde til min 2.5'' både 2.0 og 3.0 men harddisken kommer ikke op... så enten kan sådan en lille sata lavet til en 2.5'' ikke trække en 3.5'' eller også er den bare død.
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 16. jan 2014 22:55

Mox skrev:Og grunden til din Synology ikke booter kun med den nye disk er sikkert fordi der ikke er noget lagerplads på den nye disk, normalt bruger din NAS lidt plads på disken til at installere programmer mv.

Der burde være "lidt" lager plads på en sprit ny 4TB hdd :D
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Mox » 16. jan 2014 23:07

Din 2,5 kasse vil højest sandsynligt ikke trække en 3,5 da det typisk kræver ekstern strømforsyning. Da pladsen på din nye disk ikke er partioneret eller formateret så har din NAS ikke noget lagerplads og typisk vil den derfor ikke starte (du kan hvis du er heldig starte helt forfra ved at bruge det software du fik med til din NAS men så wiper den sikkert al konfiguration).
Mox
Niveau 1
 
Indlæg: 80


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Mox » 16. jan 2014 23:08

Har du husket at opdatere din firmware på din NAS?
Mox
Niveau 1
 
Indlæg: 80


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf BuBubbi » 16. jan 2014 23:31

Har du tjekket på synologys hjemmeside om disken er understøttet af NAS'en..
Billede
BuBubbi
Niveau 7
 
Indlæg: 4968
By: Odense C


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 17. jan 2014 08:44

@Bubbibubbi, jep den er understøttet
@Mox, jep den er opdateret til den nyeste(og den der var på før var under 2 måneder gammel)
@Mox, Såvidt jeg ved så smider man bare harddisken i og så formatere den selv og sætter op... det har den gjort på de 2,5'' jeg har sat i
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred


Re: Synology NAS - Seagate 4TB vil ikke:-(

Indlægaf Jake242 » 17. jan 2014 09:49

Nå har lige fået aftalt en retur med komplett.dk - enten fixer de den eller ombytning. CASE CLOSED:-)
Billede
Jake242
Niveau 7
 
Indlæg: 2759
By: TwentyThreeHundred



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster

cron