Xboxlife forum

Hvorfor kalibere et TV?

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Ceerial » 19. aug 2012 20:20

Hvorfor er det egenligt at man skal kalibere et TV?

Jeg gik ind på flatpanels.dk og spurgte hvordan jeg skulle kalibere mit nye tv. Men jeg syntes egenligt bare at billedet blev meget brunt/sløret i det når jeg brugte de indstillinger som de anbefalde.

Hvorfor skal man f.eks. slå "Black Tone Off". Er det ikke en god ting og have på?
Ceerial
Niveau 7
 
Indlæg: 2192


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Lowlandet » 19. aug 2012 20:26

Der er ingen som siger at man skal ;-)

De fleste fjernsyn har et setup idag, så du kører dens guide igennem nogle små steps, og udfra det bliver det som du vil have det. :-)
Billede
Lowlandet
Niveau 7
 
Indlæg: 4582
By: Downtown, Nykøbing Falster


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Rasmusdc » 19. aug 2012 20:29

nu mener jeg personligt at en professionelt købt Kalibering er overkill, og WASTE of money for de fleste.

Men kalibrering kan gøre meget ved TV´er uden en reel "off the shelf THX setting"

det du får ud af kalibrering, er at den farve du får vist, er den farve filmen skaberen ønsker du får set..

Derudover slår man tit black tone / dynamiske kontraster og andet fra, fordi det leger med din GAMMA, og din lysstyrke..

der hvor man bliver værst ramt er i sorte scener, hvor du simpelthen ikke kan se andet end sort, fordi man har 100 sort filtre på, og skruet MAX ned for lysstyrken med dynamisk kontrast for at få en SUPER sort, som på spec ser godt ud..

med et nogenlunde kalibreret tv, som også har lidt kvalitet, vil du i mørke scener, let kunne se forskellen på MEGET sort og lidt mindre sort, og derved se hvad der egentligt sker.

Derudover er farverne naturlige.

Jeg synes dog personligt de fleste tv i dag, har en MOVIE setting som tit ligger sig tæt op af "OK"

Dynamisk er næsten på alle TV frygtelig.. men de fleste er ved at være ok med MOVIE og Standart eller naturlig.

Personligt har jeg en "monitor" til min PC med S-IPS panel 10bit, som jeg har fået 100% kalibreret med udstyr.. men det er der en GRUND til... netop at jeg tager billeder, som skal bruges til tryk, og har du en kalibreret skærm, og du ved producenten har en kalibreret printe,r så får du den farve du tror du får, når du bestiller et tryk...

Har oplevet firmaer, der er gået i chok over LOGO´er som de på deres skærm synes stod perfekt i flotte farver, så når de får flag og andet, så er farven pludselig en helt anden nuance.. netop pga. de sad på et ukalibreret lorte TN panel.

sådan en forskel er meget tit det der er på et ikke kalibret og kalibreret tv.. er det noget du ville ligge mærke til.. nej måske ikke. men det er ikke de nuancer som var meningen du skulle få.

http://www.dvxuser6.com/uploaded/24956/1196749955.jpg
Rasmusdc
Niveau 5
 
Indlæg: 807


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Snydekode MESTEREN » 19. aug 2012 20:38

hmmm ja det ka jeg godt se. det er aldrig nemt med sårn nogen nye tver.

altså jeg var engang i merlin hvor jeg købte et super fedt fladskærms tv. det var dengang fladskærme lige var kommet frem så man kan vist nok lige rolig sige at jeg var med på noderne!! jeg skal da også lige love for at mine kamersjukker de lige sku samle kæben op fra gulvet da de så det. hold da op.

nå men der sad jeg så med et helt nyt fjernsyn. lige da jeg sku til at tænde aperatet for første gang så ringer det selvfølgelig på døren. sådan er der jo så meget. livet er ikk altid fair. nå men så går jeg ud og åbner døren og gæt hvem det var. nej det ka du selvfølgelig ikk gætte men det var altså posten. post manden havde lige kommet forbi med en pakke til mig med dvd film. jeg havde nemlig dagen før nemlig købt en kæmpe samling dvd film. det var hammer hammer fedt.

Der står jeg så. det skal lige siges at jeg ikk er verdens mester til det der med elesktronik og den kære post mand vil gerne ha jeg skriver under på at jeg har fået pakken. jeg var helt lost ka jeg godt sige dig. hold da op. jeg var lidt flov men jeg bestemte mig for at spørge hvordan aperatet virkede. han sagde jeg bare sku skrive som om det var en helt alminelig kugle pen så det gjorde jeg så. og det virkede meget fint.

Nok om det. det var jo ikk det tråden handlede om. så stod jeg der. nyt fjernsyn og en masse film. hold op manner jeg var spændt!!!!! der var en forbandet masse kabler men sådan er det jo med sårn noget teknik. det var jo bare at starte fra en ende af så jeg fandt brugs anvisningen i kassen som tvet havde været i. der stod en masse om noget med nogle skart stik og sårn. jeg satte strøm til skidtet og satte skart stikkene i skidtet og så var der sku billed på bæstet. hold op det så flot ud skal jeg lige hilse at sige. jeg havde jo vært vant til billed rørs tv så det var jo helt anderledes at kigge på.

som du selv siger så er der jo en masse der skal instilles og sårn. det var helt klart mit første punkt på listen over ting jeg lige skulle ordne. jeg er ikk særlig god til at læse og slet ikk på skærme så det var forfærdelig for mig at prøve at tyde de der små bogstaver. det gik dog og jeg fandt frem til den menu hvor man gør lyden bedre. mit fladskærms tv havde indbygget sub woofer i sig så det var bare med at skrue op for basen. jeg elsker nemlig når det hele ryster når man sårn ser en fed action film. mums mand.

da jeg havde kigget på det med lyd gik jeg i gang med at orden billedet. nu skal det lige siges at jeg er stor fan af farven blå så jeg sku helt klart ha masser af blå på. nu siger jeg selvfølgelig ikk at du ska gøre det for jeg ved jo ikk om du også er stor fan af blå. det er jo sådan lidt en smags sag kan man vist rolig sige.

faktisk er det det samme tv jeg har i dag. alle disse år efter køre det stadig fenomenalt. fantiask billede. det er måske ikk så stort som mange af de tver er i dag men det gør mig sku ikk så meget. jeg sidder sårn rimlig tæt på nemlig så det ku jo godt være at jeg fik firkantede øjne vis det var større. jeg gider heller ikk sidde og drje hovedet fordi tvet er så stort fordi det har jeg nemlig hørt man ka få gigt i nakken af og det er noget af det sidste jeg ønsker for mig selv skal jeg lige hilse og sige.

nå men jeg har lige tjekket indstillingerne på mit tv lige nu her og det har desværre ikk noget der heder black tone eller noget. så jeg er bange for at jeg ikk rigtig ka hjælpe dig. men tak fordi du lod mig fortælle min historie!!
Snydekode MESTEREN
Niveau 1
 
Indlæg: 66


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Ceerial » 19. aug 2012 20:42

@Rasmusdc

Jeg prøvede også den movie setting du snakker om. Det syntes jeg også billdet blev for brunt af. Syntes ikke det ser specielt godt ud.

Noget helt andet er.. Hvorfor kalibere producenterne dem ikke til at starte med? Jeg ved godt at de vil have at deres skærme skal se bedst mulig ud i udstillinger. Men det burde da være mere vigtigt at kunden for det optimale billede ud af deres skærm. Jeg syntes det er lidt træls og bruge tid på sådan noget her.

Og har hvor vidt man kalibere eller ej noget at sige i forhold til fjernsynets holdbarhed?
Senest rettet af Ceerial 19. aug 2012 20:48, rettet i alt 1 gang.
Ceerial
Niveau 7
 
Indlæg: 2192


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Snydekode MESTEREN » 19. aug 2012 20:48

det skal jeg da fortælle dig. det er jo fordi at nogen bedre kan li når billedet er lidt blåt.

jeg er freksempel stor fan af at billedet har et sårn lidt blå skær det syns jeg ser rigtig lækker ud. men som jeg også skrev der oppe så er det jo ikk alle der er fan af blå. jeg kender faktisk en person der hader farven blå mer en nogen anden. han hader den virkelig. for ham ville det jo være ret træls vis nu alle tver havde sådan en blå farve når han nu hader den så meget.
j
det er jo en smags sag.
Snydekode MESTEREN
Niveau 1
 
Indlæg: 66


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Anonymous22 » 20. aug 2012 07:55

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Anonymous22
 


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf ice_hiboy » 20. aug 2012 08:03

alle dine billeder er for store m8
Billede
ice_hiboy
Niveau 4
 
Indlæg: 595


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Anonymous22 » 20. aug 2012 08:14

ice_hiboy skrev:alle dine billeder er for store m8


Højreklik og vis i ny fane ;)
Anonymous22
 


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Ceerial » 20. aug 2012 17:16

Hvorfor er det de fleste anbefaler at at man slår dynamisk kontrast/sort tone fra? Umiddelbart syntes jeg billedet bliver pænere af at skrue op for dem.

@Stronghold

Man skal vel bruge en kaliberings dvd for at for at følge de instruktioner?
Ceerial
Niveau 7
 
Indlæg: 2192


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Lancheis » 20. aug 2012 17:18

Flatpanels.dk ved ikke en skid - lyt til Snydekode mesteren.
Lancheis
Niveau 4
 
Indlæg: 409
By: Randers


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf paNk » 20. aug 2012 17:24

Tv'et er som regel sat med en "wow-effekt" som standart - fordi de fleste ikke ved hvordan et billede står rigtigt. Der skrues helt op for kontraster og farver, sådan at folk tænker "hold kæft det viser flotte farver".

Selve kalibreringen er jo i forhold til det "rigtige" billede - tag flatpanels opsætning som udgangspunkt og tilføj/fjern lidt efter dit eget behov imo.

Men for guds skyld slå "intelligent framecreation / 100 hz / lol" fra! :D
Billede
paNk
Niveau 3
 
Indlæg: 275


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Ryo » 20. aug 2012 17:25

Lancheis skrev:Flatpanels.dk ved ikke en skid - lyt til Snydekode mesteren.


Seriøst? Nu er det godt nok lidt tid siden jeg har været her på Xboxlife.dk, men wtf sker der for alle disse nye retards!?
Ryo
Niveau 4
 
Indlæg: 322


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Anonymous22 » 20. aug 2012 17:27

DailyOperator skrev:Man skal vel bruge en kaliberings dvd for at for at følge de instruktioner?


Nej du kan bare bruge de billeder.. Det er de samme billeder som bliver vist på DVD'en.
Anonymous22
 


Re: Hvorfor kalibere et TV?

Indlægaf Derp » 20. aug 2012 17:29

Snydekode MESTEREN skrev:...


Billede
Derp
Niveau 4
 
Indlæg: 480



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google Adsense [Bot] og 18 gæster

cron