Xboxlife forum

Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Competa » 29. maj 2012 15:30

Hej lifere

Nu kommer jeg efter noget hjælp herinde fra.
Her er min sag.

Jeg havde en punto med plader. Politiet stoppede mig og tog mine plader pg.a. der åbenbart ikke var forsikring på, som vi troede. Hellere at de tog dem end at jeg kørte uvidne om det rundt her og der. Jeg kommer så ned til Skattekontoret for at hente nogle nye plader. Det er en VAN, så der er kun 2 sæder i, så jeg skal have mig nogle gule plader.

Det er første gang jeg skulle registrere en bil, så jeg var en smule lost. Jeg spørger pænt damen om hun ikke kunne hjælpe mig med dette, men skyndte sig at henvende mig over til et rundt bord, hvor der var en plakat med ''How-to-udfyld-liste''.
Nårh, det kan ikek være så svært. Bilen skulle under mit mors firma, da vi er tolke, og bilen både skal bruges til at køre overalt på sjæland og til job. Der er nogle ting som jeg undlader fordi jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal skrive. Jeg kommer op til skranten igen og før jeg kunne sige hej, hiver hun papirerne ud af mig (også den gamle registreringsatset) og starter med at udfylde hullerne. Det var da flink af hende tænker jeg.

Jeg for så en stak gule plader i hånden og en regning på mit køb. YES SIR, NU ER JEG KØRENDE IGEN !

På vej hjem... Kommer jeg i tanke om det. Gule plader... Hvide plader... Dem jeg ser som er halv gule og halv hvide. Nå, jeg vælger så at ringe til SKAT for at høre nærmere og efter 45 min. med episk orchestra i røret, kommer jeg i snak med en dejlig gammel dame.

Jeg forklarer hende min situation og hun ber om mit registrerings nr. Det for hun så... Hun kan ikke finde noget.
Nå, hvad med stel nr... Næ, der var heller ikke noget. Kort sagt, bilen findes ikke. W H A T T H E F U C K .

Hun siger så at jeg skal ned til skatte kontoret og få mig nogle papegøje nummerplader, og det vil koste mig 160 kr.
Thank god tænker jeg, fordi jeg regner med at det ville koste mig nogle HELT nye plader på 1180. Men jeg skal ind på SKAT.dk og hente nogle formularer som jeg skal udskrive, udfylde og aflevere. Tak for det hele siger jeg så, går ind på skat, og der står der, noget helt tredje end det jeg har fået fortalt.

(Link til SKAT: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817332&vId=0
Papegøje plader, 1180 kr.... FML =??!!!
Biler registreret før 98 (min er fra 97, og det fortalte jeg hende også), skal IKKE have papegøje plader ELLER klistermærke.... WHAT ?

Så nu kommer jeg til jer. Hvad fanden gør jeg ? Jeg gider ikke tag til Korsør bare for at blive sendt hjem igen.

BTW, mine plader er stadig i uåbnet emballage, er der 14 dages returret ? :i
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Illemann » 29. maj 2012 16:39

Papegøje plader er til biler/vans registreret som privat el. halvt privat halvt erhverv, ligegyldigt om den er fra før 6md 98 el. nyere. Er bilen nyere end 6md 98 skal der betales straffeafgift på ca 5k årligt hvis den registreres privat. Og ca halvdelen hvis delvis privat delvis erhverv. Så er ikke i tvivl om at du skal kører på papegøjeplader.
Only faggots and sailors are named Lawrance
Er holdt op med at bruge blinklys, det rager ikke folk hvor jeg skal hen
Illemann
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Illemann » 29. maj 2012 16:43

Evt registrer bilen 100% privat og lej den ud til firmaet, og scor 90000 skattefrit i kørsel pr år. Snak med revisoreren om dette
Only faggots and sailors are named Lawrance
Er holdt op med at bruge blinklys, det rager ikke folk hvor jeg skal hen
Illemann
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Major Oblivious » 29. maj 2012 17:04

Hvis den indregisteres i firmaet, så skal der betales skat, hvis den bruges så meget som en tur i fakta, hvilket jeg fornemmer at den skal. Ellers skal man beskattes af de kilometer man forventer at køre privat i den.
Som Illemann skriver så kan papegøjeplader bruges på 100% private biler, men der skal betales en straf-afgift på 5.040 kr. om året, men til gengæld betaler man kun 70 af de 180% det vil koste at få den registeret på hvide plader.

Hvis det er en erhvervsbil så skal den vel registeres i firmaet, og så betales skat deraf.
Den fidus som Illemann hentyder til kender jeg ikke, og ville nok undersøge det lidt nærmere inden jeg stikker en revisor 1000 kr i hånden for at fortælle, hvad der er op og ned på den..
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Klipsch JHJ » 30. maj 2012 13:01

Hej. når bil er ældre end d. 2. juni 1998, så skal den have gule plader på og man kan ikke få papegøjeplader på. Du kan ikke få pladerne byttet når det er en omregistrering du har lavet og det ikke er SKAT's fejl. Du må heller ikke køre med klistermærket når bilen er før ovennævnte dato.

Med hensyn til "strafafgift" som vi kalder privatbenyttelsesafgift, så skal du/mor ikke betale dette. Det er kun på varebiler som er registreret efter d. 2. juni 1998 hvor der skal køres privat.

Vil anbefale at kigge på www.skm.dk og så klikke på billedet i højre side hvor der står alt om bilbeskatning og der vælger du vægtafgiftsloven.
Klipsch JHJ
Niveau 2
 
Indlæg: 160


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Competa » 30. maj 2012 14:48

Jeg syntes det er så kompliceret.

Jeg har faktisk 2 Jobs i samme firma,
1. Jeg er tolk og tager ud til de steder der skal tolkes.
2. Jeg hjælper min mor med indkøb, vaske tøj, støtte hende på hendes arbejde og klarer opgaver udenfor hjemmet
Som hun ikke kan klarer pga. hun er handicappet af 2/3 grad, hun kan kort sagt ikke gå.

Mange gange bliver jeg kaldt ud med akutte sager, både som tolk og til arbejde for mutti.

Men det ovennævnte sagt, kan jeg godt tillade mig at køre med den privat i tilfælde jeg slal akut ud til i jobbet ?
I hjælper mig faktisk rigtig meget, bedre end skats hotline.
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Zt3pH » 30. maj 2012 14:53

Det er meget simpelt - Du må ikke køre privat i en firmabil. Hvis du tilgengæld, som tidligere nævnt, har en bil af nyere dato, kan du få de såkaldte papegøjeplader, som gør dig i stend til at bruge bilen privat, da der er betalt "misundelses" afgift.
Hvis den udelukkende er registreret som firmabil, bliver du beskattet af en således, og denne må derfor ikke benyttes til private formål.

Ang. dit arbejde mht. din mor så tror jeg så absolut du bevæger dig ind i gråzone område, og det bedste råd er: Sæt dig grundigt ind i reglerne, og bliv ved med det indtil du føler at du forstår dem. Det kan blive rigtigt dyrt at lade være!
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Major Oblivious » 30. maj 2012 15:11

jo - men de regler har skulle træde i kraft på et tidspunkt, og det lader jo til at være juni 98 - så hvis bilen er fra 97 så er den jo ikke dækket af denne lov?
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Illemann » 30. maj 2012 16:46

Competa skrev:Jeg syntes det er så kompliceret.

Jeg har faktisk 2 Jobs i samme firma,
1. Jeg er tolk og tager ud til de steder der skal tolkes.
2. Jeg hjælper min mor med indkøb, vaske tøj, støtte hende på hendes arbejde og klarer opgaver udenfor hjemmet
Som hun ikke kan klarer pga. hun er handicappet af 2/3 grad, hun kan kort sagt ikke gå.

Mange gange bliver jeg kaldt ud med akutte sager, både som tolk og til arbejde for mutti.

Men det ovennævnte sagt, kan jeg godt tillade mig at køre med den privat i tilfælde jeg slal akut ud til i jobbet ?
I hjælper mig faktisk rigtig meget, bedre end skats hotline.

Ang nr 2, tvivler jeg på at dette kan indgå under erhvervsdelen, da dette har med din mors privat(liv) at gøre, medmindre du er ansat som en slags privat hjemmehjælp.

Her er et link som forklarer lidt om papegøjeplader. Hvis du går nogle faneblade tilbage står der også noget om gulplade biler.
Der findes nogle undtagelse hvad ang. privatbenyttelse af erhvervsbil. Bl.a. hvis bilen er indrettet på en speciel måde der går den uegnet som privatbil, må man kører svinkærinder på 1000 km pr år
Only faggots and sailors are named Lawrance
Er holdt op med at bruge blinklys, det rager ikke folk hvor jeg skal hen
Illemann
Niveau 3
 
Indlæg: 296


Re: Papegøje plader, jeg ikke forstå...

Indlægaf Klipsch JHJ » 30. maj 2012 17:52

Du har forstået det korrekt med at jeres bil ikke hører under reglerne for papegøjeplader. Og det er som du skriver at de regler som de andre henviser til er for varebiler regi. 1. gang efter 2. juni 1998. Du må gerne køre privat i den bil. Men skal der trækkes noget fra i regnskabet med hensyn til bilen skal du selvfølgelig være opmærksom på dette. Det kan gøres ved at man føre kørebog over de erhvervsmæssige kilometer hvor man tager statenstakst og ganger med antal kørte kilometer og trækker det fra i regnskabet. Man kan også fratrække de faktiske udgifter, men det bliver mere besværligt efter min mening. Har i haft bilen i mere end 4 år skal i heller ikke tænke på momsen.
Klipsch JHJ
Niveau 2
 
Indlæg: 160



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster

cron