Xboxlife forum

Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Sredna » 1. maj 2012 16:04

Ja, så blev det sgu min tur til 9. klasses eksamen,

Jeg var oppe og trække mit fordybelsesområde i dag, og jeg fik til mit store held "Fristelse"
Jeg har kigget rundt på nogle tekster, men har ikke lige fundet nogen der rigtigt fanger mig.
Nogen der har nogle bud til en tekst, som digt, artikel, novelle osv. som jeg kunne hive fat i?

Mange glade sommerhilsner,
Sredna :D
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Giluc » 1. maj 2012 18:31

Umiddelbart synes jeg du skal spørge din lærer til råds, da de nok bedst kender alle de gamle sure tekster. Eller er det noget med at de udelukkende må pege jer i den rigtige retning, og altså ikke en konkret tekst? Prøv jeres skolebibliotikar ellers!
Billede
Giluc
Niveau 5
 
Indlæg: 1065


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Sredna » 1. maj 2012 19:12

Det er sådan så en af vores lærere er bibliotikar også, og har skam prøvet at finde en masse uden held..
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Jibla » 1. maj 2012 19:17

Billede
Jibla
Niveau 7
 
Indlæg: 4856


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Nakedbluff » 1. maj 2012 20:02

Fristelse kan jo være mange ting. Du kunne evt. lave en reklame-analyse af en cola reklame, eller andre reklamer da de vel har til formål at friste dig?
Nakedbluff
Niveau 0
 
Indlæg: 9


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Rahbek » 1. maj 2012 21:53

Hvad med noget psykoanalyse af en slags? Fristelse ligger vel lige til højrebenet når man snakker om kampen imellem superego og 'det'.

At finde de rigtige værker er selvfølgeligt lidt svært, men mon ikke der kan findes noget.
Billede
Rahbek
Niveau 6
 
Indlæg: 1905


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Sredna » 2. maj 2012 18:55

Rahbek, vi har ikke arbejdet så meget med ego og sådan "psykoanalyser"
Men jeg takker for alle jeres svar :)
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Neonode » 2. maj 2012 19:05

Synes det kunne være spændende med noget omkring ludomani, da spil jo generelt er en fristelse eller en fristelse for at få vores penge til at blive til flere..
Neonode
Moderator
 
Indlæg: 2376
By: Rødovre


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Rahbek » 2. maj 2012 22:00

Sredna skrev:Rahbek, vi har ikke arbejdet så meget med ego og sådan "psykoanalyser"
Men jeg takker for alle jeres svar :)


Ups. Oppe i mit hoved havde jeg læst gymnasieeksamen, lad være med at virke så voksen :P

Jeg syntes desuden Neonodes forslag er temmeligt godt!
Billede
Rahbek
Niveau 6
 
Indlæg: 1905


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Bjarke Brie » 3. maj 2012 00:17

Rahbek skrev:Hvad med noget psykoanalyse af en slags? Fristelse ligger vel lige til højrebenet når man snakker om kampen imellem superego og 'det'.

At finde de rigtige værker er selvfølgeligt lidt svært, men mon ikke der kan findes noget.


kunne være oplagt med psykoanalyse hvis det var gymnasiet. Alternativt kunne Maslows behovspyramide og evt. også Pavlovs hunde være ret oplagte. Psykologiske teorier der kan behandle "fristelse" er i hvert fald talrige :)

@Sredna: du går ind til eksamen og giver den mega gas :wink: held og lykke, kryds og slange etc i hvert fald :)
[size=75]hvordan blev appelsinen til juice? Den blev presset til det[/size]
Bjarke Brie
Niveau 5
 
Indlæg: 1161
By: Slagelse


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Giluc » 3. maj 2012 19:45

Sredna skrev:Det er sådan så en af vores lærere er bibliotikar også, og har skam prøvet at finde en masse uden held..
Din lærer/bibliotikar har ikke kunnet finde noget relevant? Så er verdenen da gået af lave :?
Billede
Giluc
Niveau 5
 
Indlæg: 1065


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Sredna » 3. maj 2012 23:41

Giluc skrev:
Sredna skrev:Det er sådan så en af vores lærere er bibliotikar også, og har skam prøvet at finde en masse uden held..
Din lærer/bibliotikar har ikke kunnet finde noget relevant? Så er verdenen da gået af lave :?

Hahah, jeg formulerede det forkert :lol: min lærer har skam tilbudt forskellige tekster, jeg er dog ikke lige blevet fanget af dem, og kunne ikke se mig selv arbejde med de tekster :)
Første nuke i MW2 den 3. September!
Sredna
Niveau 4
 
Indlæg: 419


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf boc11 » 6. jun 2012 00:05

NOGEN der kan give mig svar på hvad det betyder!!!


En eksplosion i kroppen. En person bag øjnene der banker for at komme ud. Pulsens slag der flakker i vinden, ham der sover dybt inde i kroppen og ikke er til at vække. Ham der aldrig har sovet men cirkler i gaderne døgnet igennem.................


. Telefonen der ringer men ingen i røret, telefonen om natten, om natten, om natten,
byer af glas hvor alt forsvinder ved mindste berøring
am der står i timer under den brændende bruser
armen der blir lagt om skulderen. Og fjernet igen, og fjernet igen. Drømmen der forsætter ind i dagen, bredes og siver i alle sekunder. Dagen der væltes og knuses i drømmen, splinternes fart over søvnens hinde.......

Han banker varme i hænderne, han slår farve i huden, støtter mod bordet og væggen og svimler uendeligt ned holdet der langsomt som vægtløs fald, drejes og tømmes for ord. Tung projektør der rettes mod øjnene opløser kroppen i Hvidt..
boc11
Niveau 0
 
Indlæg: 1


Re: Mundtlig dansk eksamen hjælp!

Indlægaf Marcusnoergaar » 6. jun 2012 02:25

Som der allerede er blevet nævnt så kunne du evt. bruge en reklame som havde noget at gøre med fristelse. Der findes ufattelig mange reklamer som er lavet til at friste modtageren. Derudover så synes jeg også en reklame ville være langt nemmere, end at tage fat i et kedeligt digt etc ;) Jeg kan huske at jeg lavede en analyse af en oddset reklame til min dansk eksamen i 9. klasse, og det fortrød jeg ikke :)

Held og lykke med eksamen
Marcusnoergaar
Niveau 3
 
Indlæg: 283



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster

cron