Xboxlife forum

Node læsning

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Node læsning

Indlægaf WollaMan » 18. feb 2012 20:56

Hej

Jeg er gået igang med at lære at spille guitar og har købt en rigtig god lære bog. Jeg kan læse noder til husbehov, når jeg spiller trommer, men er begyndt at undre mig lidt når jeg læser dem til guitar spil.

Se billede

Billede

Hvis man kigger på de noder jeg har prøvet at pege på med 1. pil så ligger de UNDER linierne.
Hvis man så kigger på noderne jeg har prøvet at pege på med 2. pil så ligger de på linie og lige under.

Som I kan se skal alt spilles i D akkord så jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke ligger på samme linie eller under for den sags skyld :D

Når det drejer sig om noder til trommer indikere noderne hvilket du skal skal slå på, derfor er jeg blevet lidt nysgerrig på hvad det egentlig betyder.

Håber I forstår hvad jeg mener :)
If the van is rocking, don't come knocking
WollaMan
Niveau 7
 
Indlæg: 3958
By: Avedøre, Hvidovre


Re: Node læsning

Indlægaf pstudio » 18. feb 2012 21:14

Noderne er melodi eller rytme. Akkorderne er til at akkompagnere disse noder. Melodi vil hurtig blive kedelig, hvis det bare er den samme tone der spilles igen og igen ;) så derfor er noderne placeret på forskellige linjer for at indikere tone. Noderne beskriver altså noget andet end akkorderne, men er skrevet så at de harmonere med hinanden.

Håber det besvarer dit spørgsmål.
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Node læsning

Indlægaf WollaMan » 18. feb 2012 21:17

Både ja og nej :D Husk det er en node læser der kan det til trommer og dertil husbehov :D

Altså når jeg spiller en akoord lyder den jo ens uanset hvad jeg gør, måske lidt anderledes hvis jeg spiller op og ned. Så jeg kan vel i bund og grund ikke få lyden til at lyde anderledes?
If the van is rocking, don't come knocking
WollaMan
Niveau 7
 
Indlæg: 3958
By: Avedøre, Hvidovre


Re: Node læsning

Indlægaf Mr. White » 18. feb 2012 21:32

Noderne angiver tonerne. Altså hvis du trykker ét sted på strengene og spiller den tone. Jo længere nede en node er, desto dybere er tonen, og vice versa. Så når du bare spiller akkorderne, så skal du ikke rigtig kigge på noderne. Vil jeg mene! Jeg kan selv spille violin, og har lært noder igennem det, og der er der ikke noget, som hedder akkorder. Så det du ser i noderne, er selve melodien! Det kunne fx være et der bliver sunget eller lignende.
Billede
Billede
Mr. White
Niveau 7
 
Indlæg: 4496


Re: Node læsning

Indlægaf pstudio » 18. feb 2012 21:38

Ok,
Noderne og akkorderne ovenover er to forskellige ting. Det er ikke meningen at de skal lyde ens. Til akkorderne vælger du et strumming pattern der passer til melodien. Det pattern holder du dig til igennem sangen (mere eller mindre).

Noderne er til for at beskrive en melodi. De kan spilles/synges, hvor akkorderne så fungerer som supplement. Som begynder vil du nok holde dig til bare at spille akkorderne. Hvis det er en sang kan du blot synge med og akkorderne vil fint kunne holde sangen kørende.

Edit.
Kan se at Mr. White mere eller mindre har skrevet det samme.
@ Mr. White. Spiller man aldrig akkorder på en violin? Der er ellers fire strenge men man spiller måske kun på en af gangen?
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Node læsning

Indlægaf Mr. White » 18. feb 2012 21:51

pstudio skrev:Ok,
Noderne og akkorderne ovenover er to forskellige ting. Det er ikke meningen at de skal lyde ens. Til akkorderne vælger du et strumming pattern der passer til melodien. Det pattern holder du dig til igennem sangen (mere eller mindre).

Noderne er til for at beskrive en melodi. De kan spilles/synges, hvor akkorderne så fungerer som supplement. Som begynder vil du nok holde dig til bare at spille akkorderne. Hvis det er en sang kan du blot synge med og akkorderne vil fint kunne holde sangen kørende.

Edit.
Kan se at Mr. White mere eller mindre har skrevet det samme.
@ Mr. White. Spiller man aldrig akkorder på en violin? Der er ellers fire strenge men man spiller måske kun på en af gangen?


Nej, det gør man ikke. Man spiller maks på to strenge af gangen. Strengene er nemlig ikke lagt fladt, som på en guitar. Men er formet som en bue. Altså strengene til højre og venstre er samme højde, mens de to i midten ligger lidt højere, da man jo skal have buen ført rundt. Var de flade, så kunne man ikke spille på dem enkeltvis med buen. :)
Billede
Billede
Mr. White
Niveau 7
 
Indlæg: 4496


Re: Node læsning

Indlægaf WollaMan » 18. feb 2012 22:08

Ok, super. Så behøver jeg ikke spekulere mere på det. Tusind tak for hjælpen, for det har sq irreteret mig lidt at jeg ikke kunne forstå det. Men ja nu I siger det, kan jeg da godt se at når man synger sangene passer det bedre til noderne. Igen tak for hjælpen :D
If the van is rocking, don't come knocking
WollaMan
Niveau 7
 
Indlæg: 3958
By: Avedøre, Hvidovre



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster

cron