Xboxlife forum

Matematik ligning

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Matematik ligning

Indlægaf Anders ML » 30. jan 2012 10:03

Det her er garanteret mere simpelt, end jeg tror, men hvordan løser jeg dette?:

f(x)=g(x)

Det eneste, jeg sådan ummidelbart kan komme frem til, er "f(x)-g(x)=0" og "fx=gx". Jeg vil gå ud fra, at det er "x", der skal sættes på den ene side af lighedstegnet, men så bliver det bare sådan noget x^0=g/x?

På forhånd tak. :)
Anders ML
Niveau 2
 
Indlæg: 137


Re: Matematik ligning

Indlægaf Competa » 30. jan 2012 10:42

Er det ikke bare x = g(f(x)) ?

Jeg er ikke selv sikker !! Bare et bud...
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Matematik ligning

Indlægaf Anders ML » 30. jan 2012 10:48

Hvordan kommer du frem til det? :)
Anders ML
Niveau 2
 
Indlæg: 137


Re: Matematik ligning

Indlægaf NiklasOfDoom » 30. jan 2012 11:42

Skulle det så ikke nærmere være x = g^(-1)(f(x))?
NiklasOfDoom
Niveau 4
 
Indlæg: 353


Re: Matematik ligning

Indlægaf Anders ML » 30. jan 2012 11:43

Altså g i minus første gange (f(x))?
Anders ML
Niveau 2
 
Indlæg: 137


Re: Matematik ligning

Indlægaf Anders ML » 30. jan 2012 11:47

Hvordan i alverden får du dét?
Anders ML
Niveau 2
 
Indlæg: 137


Re: Matematik ligning

Indlægaf Rahbek » 30. jan 2012 12:09

For du ikke at vide hvad du skal løse den for?

eller rettere hvad der forventes at få ud af det? At isolere x er ikke særligt spændende når du har to ukendte funktioner, da kan man ikke sige særligt meget om x da denne i så fald kan antages at være en arbitrær konstant i (F).

Hvis du havde fået to funktioner angivet, og så blevet bedt om at isolere x i f(x) = g(x) var det jo meget ligetil.
Billede
Rahbek
Niveau 6
 
Indlæg: 1905


Re: Matematik ligning

Indlægaf Agrolyte » 30. jan 2012 12:22

Tjek den her hjemmeside -> http://www.restudy.dk/
Agrolyte
Niveau 5
 
Indlæg: 1152


Re: Matematik ligning

Indlægaf NiklasOfDoom » 30. jan 2012 12:36

Anders ML skrev:Altså g i minus første gange (f(x))?


Ja det vil jeg da mene (http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_function, se: "Inverses and composition") givet at du vil løse for x, men som Rahbek siger ville det være rart med noget mere kontekst.

Bliver du bedt om at isolere x, eller hvad lyder opgaven på? Der kan vel ikke kun stå "f(x) = g(x)" uden nogen form for forklaring af hvad du skal.
NiklasOfDoom
Niveau 4
 
Indlæg: 353


Re: Matematik ligning

Indlægaf LPCRONALDO » 30. jan 2012 12:45

f(x)=g(x) du kan absolut intet løse ud af blot denne situation. Det eneste du ved er at de to størrelse er ens så lad være med bytte om på den til du ved hvad du skal finde, der må være flere informationer som de andre siger, ellers er der ingen opgave i det :D
LPCRONALDO
Niveau 2
 
Indlæg: 191


Re: Matematik ligning

Indlægaf DKDoc » 30. jan 2012 13:52

Mon ikke der er givet en foreskrift for hhv. f og g og således skal TS bare finde skræingspunkt??
DKDoc
Niveau 4
 
Indlæg: 617


Re: Matematik ligning

Indlægaf Descenter 1976 » 30. jan 2012 14:43

I en alder af 35 har jeg stadig ikke "REGNET UD" hvorfor pokker der var så vigtigt at lære det dengang.
Aldrig lært det og selvfølgelig aldrig brugt det, men mon ik der er nogle kvikke hoveder der ikke ville kunne leve uden.
I så fald er det min tur til at råbe NØRD!
Descenter 1976
Niveau 5
 
Indlæg: 991


Re: Matematik ligning

Indlægaf Rahbek » 30. jan 2012 15:39

Descenter 1976 skrev:I en alder af 35 har jeg stadig ikke "REGNET UD" hvorfor pokker der var så vigtigt at lære det dengang.
Aldrig lært det og selvfølgelig aldrig brugt det, men mon ik der er nogle kvikke hoveder der ikke ville kunne leve uden.
I så fald er det min tur til at råbe NØRD!


Det er simple funktionsudtryk, bruges i enhver form for videnskab, og højere matematik.

Det ville være umuligt at regne stort set alt fysik uden, og da stort set alle mekaniske ting ville være noget besværligere at konstruere.



Og som jeg sagde før. Udtrykket f(x) = g(x) fortæller bare at til en x-værdi har begge disse funktioner samme funktionsværdi, men uden mere info kan x som sagt kun betragtes som en arbitrær konstant i et eller andet vektorum. Da vi ingen info har ville x være element i (F).
Billede
Rahbek
Niveau 6
 
Indlæg: 1905


Re: Matematik ligning

Indlægaf Mr. White » 30. jan 2012 18:06

Descenter 1976 skrev:I en alder af 35 har jeg stadig ikke "REGNET UD" hvorfor pokker der var så vigtigt at lære det dengang.
Aldrig lært det og selvfølgelig aldrig brugt det, men mon ik der er nogle kvikke hoveder der ikke ville kunne leve uden.
I så fald er det min tur til at råbe NØRD!


Uden dette ville du sidde på din flade røv ude i vildmarken og riste fisk over et bål. Mere eller mindre.
Billede
Billede
Mr. White
Niveau 7
 
Indlæg: 4496


Re: Matematik ligning

Indlægaf larvie » 30. jan 2012 18:12

hahaha bonderøve er I! BONDERØVE!!!!

http://www.matlex.dk/diff.html
larvie
Niveau 0
 
Indlæg: 35


Næste

Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron