Xboxlife forum

Tv er dødt har brug for nogen der har lodets hjælp

Har du brug for hjælp, så spørg her.

Tv er dødt har brug for nogen der har lodets hjælp

Indlægaf Psymatiq » 26. okt 2011 06:22

Jeg sidder og ser film og POP siger det og mit tv slukker og standby lyset kommer ikke engang op. Så jeg tænker med det samme at strømfosyningen i tvet er gået. Har rodet lidt rundt på nettet og har set at det nok er nogle transistere eller fuses eller bulb eller noget med forskellig spænding der er sprunget på mainboard. Eftersom mit tv lige har ramt 3 året(lg47lf66) har jeg ingen garenti og fra hvad jeg kan se på nettet koster reservedelene kun et par hundrede kr, og jeg regner ikke med at lg reparer det her for under et par tusind som sådan set ikke kan betale sig, plus at jeg er i slutningen af min uddanelse og har ingen penge what so ever.

Men mit spørgsmål er hvor kan jeg købe de her fuses, de var nogle runde aflange dimser på bundkortet med forskellig V(6,8,10,16,50) ?
Og er der nogen der har erfaring med at loddet et dødt tv herinde(eller bare lodde genrelt)?

Det er nok lidt vild en ting at starte at lodde på men jeg elsker en ufordring og har nok ingen anden udvej for få et tv så jeg kan spille <.< .

Sådan set det samme tv som i dne her video selvom hans tv blinkermellem grønt og rødt hvor midt er helt væk.

Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Re: Tv er dødt har brug for nogen der har lodets hjælp

Indlægaf sorryass DK » 26. okt 2011 07:59

Jeg vil ikke anbefale, at du bare begynder at udskifte komponenter på må og få. Men hvis du ingen elektronikerfaring, og ingen måleinstrumenter har, kan jeg da godt give et par fingerpeg.

Det lyder rigtigt, at det er strømforsyningen der er gået. Det plejer som regel at være det der går først, da der som regel er sparet meget på disse.
Desuden passer symptomerne jo også :).

De fuses du omtaler, kan meget vel i stykker. De er også kendt som sikringer. Normalt går disse ikke i stykker, uden der er noget andet der er også er gået i stykker. Er dette tilfældet, har du en nærmest umulig opgave foran dig, hvis du ikke er elektronikteknikker.

Noget andet der også kan være gået i stykker, er elektrolytkondensatorerne.
Det er de store, høje komponenter. De er typisk blå eller sorte.
Inden i dem, er der en væske. Denne væske har det med tørre ud, og så virker de ikke mere. Hvis dette er tilfældet hos dig, skal de bare skiftes ud og så vil dit tv virke igen. Problemet er bare, at man ikke kan se på dem, når de er tørret ud. Så du skal skifte dem alle, en efter en.
Elektrolytkondensatorerne kan også springe. Det er nemt at genkende en sprunget elektrolyt. De er åbne i toppen, og hele strømforsyningen vil lugte rigtigt dårligt.. Er der en enkelt elektrolyt der er sprunget, kan du være heldig at det er nok at skrifte den ene. Er der mere end en der er sprunget, er der formegentlig noget mere der er brændt af..

Såeh.. Held og lykke! Og hver forsigtig. Du kan få et kæmpe rap over nallerne, når du piller ved sådan en strømforsyning :).


BTW, hvis du beslutter dig for at købe reservedele, skal du sørge for at købe komponenter der er helt magen til dem du har taget ud!
Du kan købe reservedele her http://www.brinck.dk/.

Hvis du har mulighed for at tage ind i deres butik i københavn, kan du tage de komponenter med, som du har mistanke om er i stykker. Så hjælper de dig med at finde nogle tilsvarende :)
Billede
sorryass DK
Niveau 6
 
Indlæg: 1670


Re: Tv er dødt har brug for nogen der har lodets hjælp

Indlægaf Competa » 26. okt 2011 10:37

Update os lige med hvorvidt du fik det til at virke osv. :p
Billede
Competa
Niveau 7
 
Indlæg: 3560
By: Slagelse


Re: Tv er dødt har brug for nogen der har lodets hjælp

Indlægaf pstudio » 26. okt 2011 13:42

Når jeg læser om dit problem kan jeg ikke undgå at tænke på det indlæg der var på Beep forleden dag.

Der er tidsbomber i dit gadget
pstudio
Niveau 3
 
Indlæg: 271


Re: Tv er dødt har brug for nogen der har lodets hjælp

Indlægaf Psymatiq » 27. okt 2011 07:06

Ringede til en reparaør for at hører om hvad det ville koste at fixe aka 3500 kr(for at skifte strømforsyningen plus den tid det tager at skifte det ud) så jeg sagde fuck it og åbnede den op. Alle printpladerer mere eller mindre brænd af. Vi snakker om at tvet virkede fint det ene sekund til hele lorte brænde af det andet.

Så jeg ender nok med at få fat i 3 tusind ved at sælge min ps3 og gå ud og knække knæskaller fra dem der skylder mig( lol) og købe det 43 tommers samsung de har hos wupti lige nu. Jeg er alligevel kun et par måneder væk fra t jeg kan gå ud og søge job som pædagog så tl den tid kan jeg købe et langt bedre tv.
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund



Tilbage til Hjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster

cron