Xboxlife forum

Undertekster i spil

Generelt snak om spil til Xbox & Xbox360.

Undertekster i spil

Indlægaf Giluc » 25. jun 2011 17:49

Hej alle!

Okay, nu er vi jo danskere. Så selvom de fleste af os (især os gamere) snakker og forstår fint dansk, så kan det nu være rart med undertekster i spil. På den måde kan man lige læse nogle vigtige detaljer igen, eller lige få et ord med som man måske ikke lige kunne høre ordentligt. Der er bare to problemer, som jeg ikke kan forestille mig at jeg er den eneste herinde der har.

1. Man glemmer at slå underteksterne til før man starter spillet, og dermed går man måske glip af en masse detaljer i den første cutscene (som de fleste spil jo i dag starter med).
2. Teksten er så forbandet lille i 9 ud af 10 spil, at medmindre man sidder tæt på sit tv eller har et meget stort tv, kan det være svært at læse (langt fra umuligt, men altså, det ville ikke gøre noget hvis den var lige et par størrelser større. Det ville optage ca. 2 % mere skærmplads, det tror jeg nok de fleste overlever). Undertekster på film, både på tv og i biografer, er langt langt større end hvad man ser i langt de fleste spil.

Jeg kom til at tænke på dette, fordi jeg lige har startet Dungeon Siege III. Der så jeg til min forbløffelse, at undertekster faktisk var slået til fra start af :) Det var sgu helt fint! Nå, men. Hvad synes du om undertekster i spil? Er du enig med mig, eller mener du at undertekster skal helt og aldeles forbydes, og så kan folk bare lære det?
Billede
Giluc
Niveau 5
 
Indlæg: 1065


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Da Senzai » 25. jun 2011 18:05

Jeg spiller altid med undertekster, når det er muligt. Jeg kan godt have svært ved at få hele med, hvis de ikke er der. Det samme gælder, når jeg ser film. Hellere engelske undertekster end ingen undertekster.
Billede
Da Senzai
Niveau 8
 
Indlæg: 9374
By: København


Re: Undertekster i spil

Indlægaf NiklasOfDoom » 25. jun 2011 18:17

Jeg vil også helst have undertekster på, for netop at få detaljerne med. Samtidigt synes jeg at det ofte er oversat skidt til dansk (og i det hele taget forstår jeg det engelske uden problemer), så jeg foretrækker altid engelske undertekster.
NiklasOfDoom
Niveau 4
 
Indlæg: 353


Re: Undertekster i spil

Indlægaf hanien » 25. jun 2011 19:07

Jeg slår altid undertekster til og det irriterer mig grusomt når der slet ikke er undertekster i spil.
Jeg spiller ofte om aftenen (når fruen er faldet i søvn på sofaen :) ) og så kan jeg ikke skrue ret meget op, så uden undertekster er jeg helt lost.

...og helt enig, jeg glemmer altid at slå dem til, så jeg mister en del af den første cut scene :)
hanien
Niveau 6
 
Indlæg: 1531


Re: Undertekster i spil

Indlægaf IkkNico » 25. jun 2011 19:38

hanien skrev:... og så kan jeg ikke skrue ret meget op ...

Et sæt hørebøffer måske. Sennheiser har modeller med udemærket stereo lyd og kopper der dækker hele øret fra 150kr.
det er huskat det er en skildpadde den er sort
IkkNico
Niveau 8
 
Indlæg: 6447

Brugeravatar

Re: Undertekster i spil

Indlægaf annamic » 25. jun 2011 19:55

I spil, som i film, altid undertekster på originalsproget (hvilket som oftest er Engelsk), hvis det er muligt. Erfaringen siger, at alt for mange detaljer går tabt ved oversættelse til Dansk (især i film...!)
annamic
Niveau 4
 
Indlæg: 560
By: Vallensbæk Strand


Re: Undertekster i spil

Indlægaf LinearZ » 25. jun 2011 20:08

Det første jeg gør er altid at gå ind i options og slå undertekster til... Det er bare blevet en vane med årene xD
Både i spil og film har jeg svært ved at få det hele med (På grund af baggrundsstøj (Både i stuen og i spillet/filmen)) hvis der ikke er tekster på... Af en eller anden grund er det bare nemmere at høre hvad de siger hvis det samtidig står i bunden af skærmen ;P
LinearZ
Niveau 6
 
Indlæg: 1991


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Underdog Dude » 26. jun 2011 09:26

Jeg går som regel altid ind i settings før jeg starter et spil og hvis der er mulighed for undertekster slår jeg det også altid til.

annamic skrev:I spil, som i film, altid undertekster på originalsproget (hvilket som oftest er Engelsk), hvis det er muligt. Erfaringen siger, at alt for mange detaljer går tabt ved oversættelse til Dansk (især i film...!)


Det kan hurtigt kræve nogle pænt syge sprogkundskaber...
Billede
Underdog Dude
Niveau 6
 
Indlæg: 1654


Re: Undertekster i spil

Indlægaf hanien » 26. jun 2011 19:56

IkkNico skrev:
hanien skrev:... og så kan jeg ikke skrue ret meget op ...

Et sæt hørebøffer måske. Sennheiser har modeller med udemærket stereo lyd og kopper der dækker hele øret fra 150kr.


Har tænkt på det, men der skal lige være et øre på ungerne, hvis de skulle vågne :D
hanien
Niveau 6
 
Indlæg: 1531


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Annxii » 26. jun 2011 20:04

ja tak til undertekster...og engelske tak! nogle gange spiller jeg endda uden lyd på fordi jeg har noget andet lyd kørende samtidig, og så er det jo i den grad svært at forstå hvad der bliver sagt ;)
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Rockanoid » 27. jun 2011 10:47

Undertekster i spil er en super ting! Det kan jeg kun støtte.. Og så lige i en anden boldgade, så kunne det også være dejligt med danske undertekster i Zune.. Jeg tror ikke jeg kommer til at leje film der, før de har undertekster (selv om det ville være sjovt, at prøve, at se en film i et party)..

Hvad med Jer?
"The way a man plays a game shows some of his character. The way he loses shows all of it."
Rockanoid
Niveau 4
 
Indlæg: 329
By: Kirke Såby


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Akandreasen » 27. jun 2011 18:05

Jeg har også altid undertekster på, engelske som danske. faktisk helst engelske, for som mange siger, så ryger der sku lidt i oversættelsen.
Akandreasen
Niveau 6
 
Indlæg: 1836
By: Vanløse


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Plaschke » 27. jun 2011 19:24

Rockanoid skrev:Undertekster i spil er en super ting! Det kan jeg kun støtte.. Og så lige i en anden boldgade, så kunne det også være dejligt med danske undertekster i Zune.. Jeg tror ikke jeg kommer til at leje film der, før de har undertekster (selv om det ville være sjovt, at prøve, at se en film i et party)..

Hvad med Jer?


Jeg har lejet et par film over Zune og det kører meget godt men det er for dårligt at der ikke er mulighed for engelsk undertekster i det mindste.. Det burde være det næste skridt for Microsoft
Plaschke
Niveau 4
 
Indlæg: 490
By: Ringsted


Re: Undertekster i spil

Indlægaf Rockanoid » 27. jun 2011 23:45

Ja, det har du selvfølgelig ret i. De engelske undertekster burde
som minimum være der. Egentlig sært at de i det mindste ikke har tilføjet dem?
"The way a man plays a game shows some of his character. The way he loses shows all of it."
Rockanoid
Niveau 4
 
Indlæg: 329
By: Kirke Såby


Re: Undertekster i spil

Indlægaf The Baptizer » 28. jun 2011 10:14

Jeg bryder mig ikke om undertekster hverken på film eller i spil. Hvis jeg forstår det sprog der bliver talt, slår jeg dem fra.

Har faktisk tit undret mig over hvorfor undertekster(på samme sprog som det talte) ofte er slået til som default i spil.
The Baptizer
Niveau 4
 
Indlæg: 375


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster

cron