Xboxlife forum

Dragon Age: Origins tråden

Diskuter RPG og MMORPG's her.

Indlægaf Annxii » 14. nov 2009 22:34

Underdog Dude skrev:Forstår ikke den stærke asocation som folk trækker til LoTR...

LoTR er faren til fantasy-genren, men derfor sammenligner man da ikke al fantasy med LoTR. Bevares, der er da nogle ligheder, men så sandelig også kæmpe forskelle. F.eks. er elvernes historie helt unik - jeg har i hvert fald ikke set den baggrundshistorie for elverracen før.
som bjaelkesex siger så er det storyline, der passer uhyggelig meget på LotR. Lore i DA er helt sin egen. Den er der også mange gode ting ved. Jeg synes det er en spændende tilgang til elvere at gøre dem til rebeller og frihedskæmpere i modsætning til det mere overlegne billed de ofte bilver fremstillet i. At mages som udgangspunkt er underkuede og mere eller mindre bliver gjort til skurke så snart de ikke er det, er også en hel del mere anderledes end man er vant til. Når de nu har været ret kreative med lore så synes jeg også det er lidt en skam at deres main storyline låner så meget af LotR.

...men det er stadig et godt spil ;)
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Indlægaf spif2001 » 14. nov 2009 22:41

Alle rpg'er kan sammenlignes med LOTR og man vil altid finde ligheder. Tolkien lavede et fantastisk univers som alle rollespil udspringer fra.

Jeg sidder ikke og tænker LOTR når jeg spiller DA:O og forstår ikke hvorfor i synes de er så ens. Jeg har set filmene masser af gange og læst bøgerne endnu flere gange. Jeg synes ikke lighederne er vildt store.

Jeg tror i vil se lighederne og derved finder dem.
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf Mathjias » 14. nov 2009 22:54

Forstår absolut heller ikke hvordan Dragon Age kan sammenlignes med Ringenes Herre.

Tolkiens historier bygger i høj grad på sagn, legender, eventyr og myter. Disse har han kombineret delelementer af, og skabt et fantastisk værk, der anses for kanonisk for hele fantasy-genren.

Det er klart at man vil se LotR-agtige elementer i mange fantasy-værker (både spil, bøger osv.) men måske skyldes det blot, at Tolkien har ladet sig inspirere af noget der er at finde i massevis af fortællinger, og måske har ramt noget der er så elementært for hele genren, at det dårligt kan undgås ikke at ligne LotR bare lidt.
Mathjias
Niveau 2
 
Indlæg: 139


Indlægaf bjaelkesex » 14. nov 2009 23:54

spif2001 skrev:Jeg tror i vil se lighederne og derved finder dem.

Undskyld, men det argument holder altså ikke. Det svarer jo til, at jeg siger, at i ikke vil se lighederne og derfor ikke finder dem.

Selvfølgelig vil Dragon Age blive holdt op imod en af de største franchises inden for fantasy genren. Ringenes Herre er jo blevet en moderne målestok. Bare husk at denne diskussion aldrig har handlet om kvaliteten, universet (sagn, eventyr, elvernes oprindelse osv.) eller udformningen. Jeg prøver ikke at gøre Dragon Age til en Ringenes Herre klon ved at finde paralleller men blot at pointere, at visse elementer i historien er set før. Er trods alt vild med spillet og har lige taget hul på min 3. gennemspilning :)

--Spoiler--

Man tager ud for at forene de "gode" i kampen imod det onde (slutter med et stort slag).
Arl Eamons = Theoden. Se Annxiis indlæg.
Alistair = Aragon. "Glemt" arving til tronen, der følger helten igennem historien. Med de rette valg bliver han også konge i slutningen.


--Spoiler--

Og disse er vel og mærke når "jeg ikke vil se lighederne".
I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care.
bjaelkesex
Niveau 8
 
Indlæg: 6741


Indlægaf spif2001 » 15. nov 2009 08:58

"Jeg tror i vil se lighederne og derved finder dem. "

Det var ikke et argument, men blot en observation.

Hvis jeg satte mig ned for at finde paralleller til LOTR, The Hobbit, Silmarillion, The Lost Tales etc., så vil jeg da kunne finde masser af dem. Sikkert næsten alt i DA:O kan findes i en lignende historie i Tolkiens univers. Specielt da spillet tager et sted imellem 30 og 100 timer at gennemføre og derfor har langt mere historie end man normalt ser i spil.

" at visse elementer i historien er set før"

Find et spil, bog eller film hvorom du ikke kan sige det samme.

P.S. læste ikke din spoiler, da jeg ikke har gennemført spillet endnu.
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf Annxii » 15. nov 2009 10:19

Selvfølgelig er det næsten umuligt at lave et fantasy-spil, hvor man ikke kan finde en eller anden form sammenligningsgrundlag med LotR. Visse sammenlignelige elementer gør ikke noget, men man skal bare ikke falde på halen over main storyline når de har lånt så meget. Som jeg også skrev i et tidligere indlæg så synes jeg, at de har nogle meget interessante og originale elementer i deres lore. Dem synes jeg godt de kunne have spillet lidt mere på.
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Indlægaf Ink129 » 15. nov 2009 13:28

Da jeg sad og spillede spillet i går, så tænkte jeg faktisk også på, hvor meget det egentlig mindede om LOTR. Og jeg mener altså, at dette spil har flere fælles træk med LOTR end mange andre rollespil. Jeg har aldrig tænkt dette om Baldur's Gate, Neverwinter Nights o.s.v..

Jeg mener som sagt heller ikke, at dette er dårligt; især da Bioware har brugt denne lidt LOTR-ish historie i deres helt egen unikke Dark Fantasy verden. Der er mange paralleller synes jeg, og med en udgiver som EA til spillet, så har de sikkert også haft deres indflydelse til dette vil jeg tro- at gøre det mere genkendeligt for mainstream publikummet med en historie, som vi alle kender. Det lindrer måske lidt på den kæmpe portion originalt lore, som Bioware har smidt ind :)
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


Indlægaf Zt3pH » 15. nov 2009 14:23

Ja man kan altid drage pareller mellem tolkien og andre fantasy værker, men i dette spil er de altså tommetykke!

I må have mig undskyldt, men hvis man ikke kan se dem, så er det enten fordi man er skidt til at analysere, eller går så meget op i millimeterdemokrati, at man vil påstå; at det jo ikk er helt det samme som sker.

Der er intet galt i at den ligger sig op af LOTR slet ikke, tværtimod synes jeg faktisk det er genialt! Jeg havde engang en dansklærer som sagde jeg skulle stjæle med arme og ben (altså ikk fysisk men litterært) og det synes jeg egentligt er helt okay.
If you cant beat them, join them :)
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Indlægaf DkSlayer » 19. nov 2009 18:42

Så er der annonceret DLC til Dragon age http://dragonage.bioware.com/addon/#

Ser ud til at være en mindre én af slagsen.. Men godt nyt alligevel
DkSlayer
Niveau 4
 
Indlæg: 506


Indlægaf spif2001 » 19. nov 2009 18:55

DkSlayer skrev:Så er der annonceret DLC til Dragon age http://dragonage.bioware.com/addon/#

Ser ud til at være en mindre én af slagsen.. Men godt nyt alligevel

Ser da spændende nok ud. Kunne være fedt, hvis man blev oversvømmet af darkspawn. :)
spif2001
Niveau 9
 
Indlæg: 12954
By: Horsens


Indlægaf Annxii » 19. nov 2009 20:32

nice! hvad svarer $5 til i points? 400?
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Indlægaf austerellis » 26. nov 2009 14:59

--- SPOILER --- (jeg har gjort teksten lille for at man evt. kan undgå at læse, hvad jeg har skrevet)

Jeg har lige fået en quest af Morrighan, som ganske enkelt går ud på, at jeg skal dræbe Flemeth. Jeg gemte, gik ned og forsøgte og blev så på allerdrabeligste vis dræbt af en kæmpestor og vildt stærk drage. Av for den! Jeg er lvl. 12 med mine figurer, har lige klaret handlingen i magernes tårn, mangler stadig at klare dværgenes tilholdssted samt at hente Shale og besøge Warden's Keep. Det korte af det lange er - hvornår er man stærk nok til at kæmpe mod Flemeth?
--- SPOILER ---


Ps. mht historien kontra LOTR: Der er ingen tvivl om, at der er mange ligheder. Ostagarkampen giver ganske rigtigt store associationer til Helm's Deep, Det store levende træ, man møder i Brechilian Forest kunne godt ligne træskæg, og dét med at man skal alliere de forskellige racer i en kamp mod de onde ligner da også noget Tolkien, men DA:O er bestemt også et spil i sig selv med spændende alternative roller til både dværge og elvere (forfriskende at de ikke hader hinanden f.eks.) og det at mages kontrolleres er sgu også originalt. Samtidigt er historien om Witherfang virkelig fed, og bestemt en af de mere smittende storylines i DA:O.
austerellis
Niveau 4
 
Indlæg: 307


Indlægaf Annxii » 26. nov 2009 22:40

jeg er også blødt lidt op mht. LotR-associationen. Lige Ostagar og Redcliff-historierne er mega meget LotR, men mages, elves og dwarves er helt deres egne, specielt historien til dwarves synes jeg er mega fed.

---SPOILER---
hvad angår flemmeth så er jeg ikke sikker på hvilken lvl du nok minimum skal regne med at være. Jeg mener at jeg klarede hende omkring lvl15. Første gang jeg prøvede fik jeg rigtig mange tæsk pænt hurtigt, men i anden omgang fik hun grumt smadder!

Mit team var Alistair, Wynne, Leliana og mig selv som Rouge. Jeg sendte Alistair ind i nærkamp og placerede de tre andre characters langs flemmeth's hus til ranged attacks, og med en rimelig afstand imellem hinanden. Så gik jeg ellers bare igang med at fyrre løs på hende med ice arrows/bolts og holdt hele tiden alistair igang med forst coating til hans sværd og healing og buff fra wynne. Det tog lidt tid men jeg brugt set ingen health potions, men en del mana potions til wynne. I sidste ende synes jeg ikke hun var ret svær.

Generelt synes jeg det plejer at være en god taktik mod bosses, at sende en enkelt character i nærkamp og supportere med ranged attacks og healing. Det virkede også for mig ved Broodmother med nogenlunde samme taktik :)
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Indlægaf MoorWen » 27. nov 2009 16:45

Hejsa. Er næsten lige gået igang med Dragon Age, det er det første RPG spil jeg spiller, synes egentlig det er fedt, men går ikke ud fra at det er grafikken der skal trække dette spil op, efter at have spillet det lidt. Så ville høre nogen af jer RPG veteraner om historie delen er fed, og om den er værd at bruge 90 timer på :O gameplayet er godt synes jeg, har bare ikke rigtig styr på "combat tactics" moden endnu... Og hvor lang tid tager en gennemspilning hvis man spiller non-stop? Kan det virkelig tage 90 timer?
Billede

Billede
MoorWen
Niveau 5
 
Indlæg: 1252


Indlægaf Ink129 » 27. nov 2009 19:05

Tubdk skrev:Hejsa. Er næsten lige gået igang med Dragon Age, det er det første RPG spil jeg spiller, synes egentlig det er fedt, men går ikke ud fra at det er grafikken der skal trække dette spil op, efter at have spillet det lidt. Så ville høre nogen af jer RPG veteraner om historie delen er fed, og om den er værd at bruge 90 timer på :O gameplayet er godt synes jeg, har bare ikke rigtig styr på "combat tactics" moden endnu... Og hvor lang tid tager en gennemspilning hvis man spiller non-stop? Kan det virkelig tage 90 timer?


Historien er fantastisk, imo. Jeg brugte nok lidt over 100 timer på spillet, men jeg læste også alle codex's og tog alle sidemissioner o.s.v.. Du kan gennemføre det på væsentligt mindre tid end dette, men det er, uanset hvad, et ret langt spil. Så hvor lang tid det tager, afhænger helt klart af, hvor meget du lægger i spillet :wink:
Whenever you are feeling blue, jaded and down on your luck, just remember: even the Pope poops!
Ink129
Niveau 6
 
Indlæg: 1306


ForegåendeNæste

Tilbage til RPG

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster

cron