Rusten:
Jeg er helt enig med dig i, at det er godt med lidt forskellige meninger om diverse spil, og jeg vil pointere, at jeg altid har været stærk fortaler for så meget realisme som overhovedet muligt.
Jeg kan huske de gamle "Grand Prix 3" dage, hvor jeg brugte jeg ved ikke hvor længe på at lave et setup til hver eneste bane, for ellers kunne man bare ikke følge med
Derfor spiller jeg også altid uden assist, og med manuelt gear. Men nok om denne "er du SEJ nok til at udtale dig om realisme"-snak. Vil bare pointere at jeg ikke som udgangspunkt er tilhænger af arkaderacerspil.
Debatten er dog interessant, da der tilsyneladende er meget blandede meninger. Jeg er glad for at jeg ikke er den
eneste med mine holdninger, så er jeg vel ikke helt ved siden af
Du har naturligvis ret i, at realisme langt hen ad vejen handler om at gengive fysikkens love. Det jeg ikke kan lide ved Forza og GT-serien, er at trods den "korrekte fysikmodel", så kan jeg simpelthen ikke give jer ret i, at det føles som at køre racerløb. Spil er nu engang spil, som man oplever via en skærm og ikke på egen krop, og derfor må spiludviklerne ty til, hvad I vil kalde urealistiske tiltag, for at få den rigtige følelse frem. Jeg synes netop at sløringen af ens periferære synsfelt i SHIFT er genial, da ens naturlige reaktion, jo hurtigere man kører, vil være at fokusere mere og mere på vejen, og i mindre grad på hvad der sker omkring én.
Selvfølgelig kan man sætte sig og stirre på sit speedometer vise 250km/t uden at det slører, men vil det ikke være med et vist sug i maven?
netop...
Du nævner, at videooptagelser fra en bil må være det tætteste man kommer på at opnå hvordan det ser ud når man kører i bil.. Netop dette synes jeg er forkert, da et kamera jo ikke "føler fartfornemmelsen". Det optimale i mine øjne er at se det fra kørerens synsvinkel, og at spiludviklerne lægger lidt forskellige effekter ind for at øge følelsen af at køre hurtigt, bifalder jeg! Derfor synes jeg Forza er enormt stift og kedeligt at se på, og jeg mangler fartfornemmelsen. Prøv at se følgende links:
http://www.youtube.com/watch?v=jTYn3PuBhdY
bemærk hvor dynamisk det hele ser ud..
dernæst:
http://www.youtube.com/watch?v=5-enCysXgsY
...jeg synes altså, at det er Forza der ligner et stift arkadespil her? Føreren bevæger nærmest ikke rattet, og jeg oplever ingen fartfornemmelse..
URC Fightdogg: Hvem har sagt at Forza intet har med realisme at gøre? Jeg pointerer bare, at det mangler
følelsen af realisme..
Min holdning kan fattes kort: ingen er i tvivl om at det er sjovt at køre hurtigt, og man behøver ikke have en Ferrari for at få sved på panden på en bane.. Men i Forza har jeg flere gange tænkt.. "åh Gud hvornår er denne omgang færdig?!".. Dét må være mangel på sammenhæng mellem spil og virkelighed. I Shift og Grid løses dette ved at indlægge effekter, der i mine øjne gør at spillene nærmer sig følelsen af at køre ræs ganske betragteligt...