Xboxlife forum

Racerfølelsen mangler!

Spil med fart på

Indlægaf Niki Lauda DK » 25. jan 2010 16:04

Jeg kunne ALDRIG drømme om at sætte mig ind i en rigtig racerbil, hvis det foregik på samme måde som i shift og grid. Jeg ville dø af skræk i første sving :shock:
Billede
Niki Lauda DK
Niveau 8
 
Indlæg: 9074
By: Aarhus


Indlægaf KongKurs » 25. jan 2010 21:50

Rusten:
Jeg er helt enig med dig i, at det er godt med lidt forskellige meninger om diverse spil, og jeg vil pointere, at jeg altid har været stærk fortaler for så meget realisme som overhovedet muligt.

Jeg kan huske de gamle "Grand Prix 3" dage, hvor jeg brugte jeg ved ikke hvor længe på at lave et setup til hver eneste bane, for ellers kunne man bare ikke følge med :)

Derfor spiller jeg også altid uden assist, og med manuelt gear. Men nok om denne "er du SEJ nok til at udtale dig om realisme"-snak. Vil bare pointere at jeg ikke som udgangspunkt er tilhænger af arkaderacerspil.

Debatten er dog interessant, da der tilsyneladende er meget blandede meninger. Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste med mine holdninger, så er jeg vel ikke helt ved siden af :)

Du har naturligvis ret i, at realisme langt hen ad vejen handler om at gengive fysikkens love. Det jeg ikke kan lide ved Forza og GT-serien, er at trods den "korrekte fysikmodel", så kan jeg simpelthen ikke give jer ret i, at det føles som at køre racerløb. Spil er nu engang spil, som man oplever via en skærm og ikke på egen krop, og derfor må spiludviklerne ty til, hvad I vil kalde urealistiske tiltag, for at få den rigtige følelse frem. Jeg synes netop at sløringen af ens periferære synsfelt i SHIFT er genial, da ens naturlige reaktion, jo hurtigere man kører, vil være at fokusere mere og mere på vejen, og i mindre grad på hvad der sker omkring én.

Selvfølgelig kan man sætte sig og stirre på sit speedometer vise 250km/t uden at det slører, men vil det ikke være med et vist sug i maven? ;) netop...

Du nævner, at videooptagelser fra en bil må være det tætteste man kommer på at opnå hvordan det ser ud når man kører i bil.. Netop dette synes jeg er forkert, da et kamera jo ikke "føler fartfornemmelsen". Det optimale i mine øjne er at se det fra kørerens synsvinkel, og at spiludviklerne lægger lidt forskellige effekter ind for at øge følelsen af at køre hurtigt, bifalder jeg! Derfor synes jeg Forza er enormt stift og kedeligt at se på, og jeg mangler fartfornemmelsen. Prøv at se følgende links:

http://www.youtube.com/watch?v=jTYn3PuBhdY

bemærk hvor dynamisk det hele ser ud..
dernæst:

http://www.youtube.com/watch?v=5-enCysXgsY

...jeg synes altså, at det er Forza der ligner et stift arkadespil her? Føreren bevæger nærmest ikke rattet, og jeg oplever ingen fartfornemmelse..


URC Fightdogg: Hvem har sagt at Forza intet har med realisme at gøre? Jeg pointerer bare, at det mangler følelsen af realisme..

Min holdning kan fattes kort: ingen er i tvivl om at det er sjovt at køre hurtigt, og man behøver ikke have en Ferrari for at få sved på panden på en bane.. Men i Forza har jeg flere gange tænkt.. "åh Gud hvornår er denne omgang færdig?!".. Dét må være mangel på sammenhæng mellem spil og virkelighed. I Shift og Grid løses dette ved at indlægge effekter, der i mine øjne gør at spillene nærmer sig følelsen af at køre ræs ganske betragteligt...
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf KongKurs » 25. jan 2010 21:51

(dobbeltpost..)
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf carlmlr » 25. jan 2010 22:18

Du kunne jo bare spille outrun der er fart over feltet :)
Billede
carlmlr
Niveau 5
 
Indlæg: 1277


Indlægaf URC Fightdogg » 26. jan 2010 08:30

Jamen synes lidt du sidder og siger dig selv imod, først siger du at Shift og Grid er mere simulator, og at du ikke synes Forzaog GT giver dig det og at de ikke føles virkelige, altså fornemmlesen og følelsen for fart...

Men nu siger du at det er det der gør Shift og Grid bedre er alle de ting de putter ind i spillet for at gøre det spændende, som så ikke gør spillet mere realistisk..

Synes vi her er ude i at ja Du bedre kan li Shift og Grid end Forza og GT og ikke så meget andet, og ja vi er jo heldigvis så forskellige så er jo bare fedt at der er flere slags/former for spil at vælge imellem ;)

Synes bare du lægger forkert ud i din første post, da du nu beskriver alt det de tilføjer spillene for at gøre dem sjovere, er jo netop det der gør at de IKKE er simulator spil :) men ja i min verden Arcadespil, ja har selv Grid og synes det er super godt og ja har spillert Midnight Club Dub og LA til ukendelighed men dem vil jeg slet ikke sammenligne med Forza og GT, hellere med ja Shift og Grid :)

Også derfor hvis folk spørger om fede bilspil jeg nævner dem allesammen og fortæller hvad forskellen er på dem, da jeg ikke synes de kan sammenlignes :)

Tror bare det vigtigste er hvilket der underholder bedst er det spil man altid vil synes bedst om, f.eks du keder dig under løb i Forza, ja gør jeg ikke er super underholdt, og omvendt er du vild med Grid som jeg ikke så underholdt af som Forza :)

Damm håber det her giver mening sidder og skriver på job mens tlf'er ringer løs lol :lol: så undskylder stavefejl og hvis man ikke fatter brik af hvad jeg mener :lol: :wink:
Tuner/Painter / Press Sig For Sales Thread
Billede
-=AUTOART - DEFINING THE ART OF SPEED=-
URC Fightdogg
Niveau 4
 
Indlæg: 597


Indlægaf Danish Rage » 26. jan 2010 08:59

Og så har man for det meste en hjelm på når man racer motorkøretøjer,og man sveder som et svin i sådan en, ens udsyn er mere begrænset, derudover er der en gut i hjelmens indbyggede mikrofon, der med enten skotsk eller italiensk dialekt sidder og skælder dig ud, derudover oplever man ikke i et bilspil at krydsselen tager fat i dig og nærmest trykker alt luft ud af dig ved hårde opbremsninger,
og så føles 60-80 i et sving pludseligt meget hurtigt.
Skulle man i virkeligheden lave et realistisk racerspil, ville det blive Uspilleligt, der er en grund til vi alle sammen ikke render rundt og er profesioneller racerkører.

Spørg jer selv når i ser en feks en kampvogns simulator på Discovery, ligner det så det sidste nye call of duty spil?
Jeg vender aldrig tilbage til gerningsstedet.
Alt ligegyldigt nonsens om jeg har trådt dig over tærene kan du arkiverer lodret.
Danish Rage
 
Indlæg: 185


Indlægaf KongKurs » 26. jan 2010 10:35

URC Fightdogg:

Nej jeg siger, at I mener tiltagene er urealistiske, men i mine øjne retfærdiggør målet midlet, idet man opnår en mere realistisk følelse af fart...

Rusten beskriver det faktisk selv:

Selvom de kører rimelig hurtigt 8-9 minutter (bridge-to-gate) så tror jeg du vil opleve at det ser UTROLIG tamt ud, lige som bilsimulatorene, da man netop også mangler g-påvirkningerne.


Jeg mener at disse "arkadespil", som jeg kalder racersimulatorer, skildrer et løb fra førerens vinkel og opfattelse, og jeres såkaldte "rigtige simulatorer" skildrer et løb fra et kameras synsvinkel.

Hvad er tættest på at køre ræs: at se det i tv, eller at køre ræs? ;)
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf URC Fightdogg » 26. jan 2010 11:27

Ja som jeg skriver du har din mening om hvad er virkelighed og jeg en anden ;)

Og det sidste du skriver jamen den er der jo ikke så meget i, selvfølgelig at køre race, men så er ingenting som i virkeligheden hverken spil eller film, oplevelsen vil da altid være den fedeste IRL end på en skærm ingen uenighed der :)

Men står nu stadig ved mit, at Shift og Grid er ackadespil, men de giver da sikkert ham bag skærmen den oplevelse de skal og det er det vigtigste, men igen nej ingen simulator til nogen af de 2 ;)

Og forstår ikke helt det med kameravinkel og førens vinkel, for der er da cockpit view i Forza, ikke at jeg bruger det, men det må da være fra førens vinkel man ser det!!

Men igen tror ikke vi bliver enige her, du kan bedst li, Shift og jeg Forza :) så ikke mere i det :)
Tuner/Painter / Press Sig For Sales Thread
Billede
-=AUTOART - DEFINING THE ART OF SPEED=-
URC Fightdogg
Niveau 4
 
Indlæg: 597


Indlægaf KongKurs » 26. jan 2010 12:50

Ja der er cockpit view i Forza, men vi kan vel ikke være uenige om, hvis du kigger på de links jeg har lagt op, hvilket af de to der føles mest som at sidde i en rigtig bil.

Cockpit viewet i Forza og GT er nærmest statisk til sammenligning med Shift og GRID. Fartfornemmelsen mangler, og dermed følelsen af realisme.. Alligevel skulle Forza og GT være de spil hvor man kommer tættest på oplevelsen af virkeligheden..

Jeg synes bare ikke der er noget race over dem. Man kæmper ikke indædt om placeringerne som man fx. også gjorde i de gamle ToCA spil - som i GRiD er der virkelig rift om placeringerne. Gran Turismo har ALTID været et spil hvor man enten overhovedet ikke kunne følge med, eller overhalede alle med en omgang inden løbet sluttede.. Det føles også i Forza som om AI kørerne kører på fastlagte baner rundt, og ikke udbremser én, overhaler indenom, eller "finter"..

Jeg kan ikke se, at disse spil virker som racersimulatorer, udover at bilerne tér sig korrekt uafhængigt af hinanden. Alt andet mangler. Tilbage til mit udgangspunkt: der mangler bare cyklister og blinklys.
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf URC Fightdogg » 26. jan 2010 13:35

Kan desværre ikke se dine links, sidder på job og ja der er sku spærret for alt her :(

Men vil nu spørge dig har du nogensinde spillet online?? her mener jeg Forza...

Og evt sat den på Expert eller Hard i Forza for så synes jeg da der er rigeligt med kampe om pladserne :) hvis du ikke spiller online det er :)

Har som sagt ikke selv prøvet Shift, så aner ikke hvor meget man kæmper for pladser, men lyder til at der er kamp, og vil da give dig ret i de gamle GT spil blev det sku for kedeligt for enten tabte man vildt eller vandt med 4 omgange :)

Men tilbage til at ja som sagt tidligere er der nogle punkter vi ikke bliver enige om og sådan er det jo altid du er fan af Shift og Grid og jeg kan bedst li Forza ;)

Men ligefrem cyklister og div. arghhhh måske lige overkanten, for så mangler der da kun små rummænd i Shift med den Warpspeed de køre i ;) ;) ;) J/K :)
Tuner/Painter / Press Sig For Sales Thread
Billede
-=AUTOART - DEFINING THE ART OF SPEED=-
URC Fightdogg
Niveau 4
 
Indlæg: 597


Indlægaf KongKurs » 26. jan 2010 13:44

Jeg har ikke spillet online i nogle af de to spil endnu, nej. Men der vil naturligvis være kamp til stregen.

Det er ikke sværhedsgraden, men mere selve AI "opførslen" som jeg synes er ligeså kedelig som resten af spillet. Det hele virker stift og forudsigeligt.

Lad mig nævne en episode fra GRID, som jeg synes er for vild, og bidrager til den rigtige følelse af racersimulation:

Jeg ligger indædt og kæmper med en anden kører, når jeg overhaler ham, overhaler han indenom i næste sving osv. Pludselig kommer han forbi mig, hvorefter hans bagdæk eksploderer i en sky af røg foran mig, og han mister herredømmet over bilen, farer ud i gruset, og pander direkte i dækbarrieren.. SÅDAN noget er racing, og det er netop det jeg efterlyser i de pæne simulatorspil..

URC Fightdogg skrev:så mangler der da kun små rummænd i Shift med den Warpspeed de køre i ;) ;) ;) J/K :)


Ja ja, det er godt med dig ;)
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf Kossefar » 26. jan 2010 14:10

KongKurs skrev:Jeg ligger indædt og kæmper med en anden kører, når jeg overhaler ham, overhaler han indenom i næste sving osv. Pludselig kommer han forbi mig, hvorefter hans bagdæk eksploderer i en sky af røg foran mig, og han mister herredømmet over bilen, farer ud i gruset, og pander direkte i dækbarrieren.. SÅDAN noget er racing, og det er netop det jeg efterlyser i de pæne simulatorspil..


Tror virkelig at folk er meget meget forskellige når det kommer til racing spil.

Ovenstående situation lyder da fedt, men mere som i en scene fra en action film eller sådan noget. Det lyder i mine ører ikke som en situation fra et spil som jeg vil kalde "racerspil".

Men her er det igen selve definitionen af hvad et "Racer Spil" indeholder, som er så forskellig fra person til person. :)
/Kossefar
Kossefar
Niveau 4
 
Indlæg: 767


Indlægaf KongKurs » 26. jan 2010 14:24

Kossefar skrev:Ovenstående situation lyder da fedt, men mere som i en scene fra en action film eller sådan noget.


Jeg har set utallige eksempler på eksploderende dæk i racerløb, så det er jeg ikke enig med dig i.. Det er så også kun sket 1 eller 2 gange i alle de spil GRID jeg har spillet, men igen er det jo heller ikke noget der sker tit i virkeligheden.. Jeg synes det er essensen af racing :)

Gør det GRID til et realistisk racerspil, at dækkene kan sprænge? Ikke nødvendigvis, men det er én blandt mange medhjælpende faktorer til at 2 løb aldrig er ens..
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


Indlægaf RazorBladeDK » 26. jan 2010 14:54

jeg er sku også mest til NFS:shift i forhold til forza, men har så også spillet NFS meget mere end forza jo... men da jeg havde hentet de to demoer, prøvede jeg NFS først og jeg tror det har ødelagt mit førsthånds indtryk af forza, for jeg gad ikke engang spille forza-demoen færdig... ville hellere spille NFS demoen igen. :P back to business- jeg synes heller ikke at forza er et realistisk spil, for i virkeligheden kan man sku da ikke lige spole tilbage hvis det går galt.
RazorBladeDK
Niveau 1
 
Indlæg: 50


Indlægaf KongKurs » 26. jan 2010 15:04

Nej, det med at spole baglæns er til at krumme tæer over.. Muligheden var der også i GRID, men blev slået fra på de højere niveauer. Men det gør den vel også i Forza går jeg ud fra?

Omvendt kan man også restarte sit løb i både Forza og NFS, hvilket jo er rart hvis det kikser, men det burde koste nogle Experience Points synes jeg :)
KongKurs
Niveau 0
 
Indlæg: 29


ForegåendeNæste

Tilbage til Racing

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster

cron