Xboxlife forum

Xbox One eller PS4?

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Hvilken konsol vælger du?

Xbox One
368
55%
Playstation 4
179
27%
Begge
92
14%
Ingen af dem
27
4%
 
Afgivne stemmer : 666

Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Noga » 13. jun 2013 12:08

Morten Skou skrev:
Noga skrev:Jeg er nok en Xbox-fanboy og vil helst gerne have X1, men hvis PS4 er billigere OG kraftigere, kan jeg godt overveje at skifte. Men jeg vil som udgangspunkt helst have en Xbox One. Dog skal vi langt tættere på launch før jeg kan lave en endegyldig beslutning. Der er meget vi ikke ved endnu.
Alt det med online i døgnet og DRM er jeg lidt ligeglad med, jeg falder nok bare en smule fra, hvis PS er en del kraftigere end Xbox One, og samtidig billigere.


PlayStation 3 var jo også langt kraftigere end Xbox 360, men alligevel var der ikke så voldsom stor forskel på spillene som mange havde frygtet. Koden bliver jo bare optimeret til de platforme som de skal ud på, og ingen udvikler er interesseret i at deres spil ser grimme ud på en platform og flotte på en anden.


Okay cool, det vidste jeg ikke! Jamen så ser det da ud til, at jeg skal have mig en Xbox One!
Noga
Niveau 5
 
Indlæg: 1097
By: Allerød


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf -S- » 13. jun 2013 12:09

lucky ba skrev:Jeg synes det er helt i orden at man ikke kan sælge sine spil videre på den nye xbox, jeg køber altid mine spil nye og det synes jeg personligt alle skulle gøre, da man støtter spiludviklerne


Du er blevet "opdraget" godt :lol:
-S-
 


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf tue69 » 13. jun 2013 12:10

Noga skrev:Okay cool, det vidste jeg ikke! Jamen så ser det da ud til, at jeg skal have mig en Xbox One!


Arkitekturen var så også anderledes dengang - men lad det nu ligge.
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Noga » 13. jun 2013 12:12

tue69 skrev:
Noga skrev:Okay cool, det vidste jeg ikke! Jamen så ser det da ud til, at jeg skal have mig en Xbox One!


Arkitekturen var så også anderledes dengang - men lad det nu ligge.


Yeah, det fik jeg først læst mig til efter jeg havde svaret. Det var nemlig også det jeg troede. At PS'en i denne omgang var langt kraftigere, og derfor kunne jeg godt overveje en PS :D
Noga
Niveau 5
 
Indlæg: 1097
By: Allerød


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Jakabov » 13. jun 2013 12:12

Jeg har ikke deltaget så aktivt i debatten for den er for længst kørt i sporet i mere eller mindre alle tråde.

Men når vi nu endelig skal sammenligne specs så tyder det jo på at nogen tror at fx PS4 har en abnorm fordel kontra Xbox One, fx -S- når han skriver; "så fatter ikke hvordan folk stadig kan tro at Xbone kommer i nærheden af PS4". Ram er én ting og tro mig når jeg siger at ingen nogensinde vil kunne se forskel, især ikke når vi snakker om at begge maskiners regnekraft er ca. 10 gange så stor som den nuværende generation. Så sid hjertens gerne med en hånd i bukserne derhjemme foran PS4'eren mens i læsker jer ved tanken om at den har ram der er en lille bitte smule hurtigere end Xbox One.

Jo ram er en væsentlig del af systemet men en grundene til at man ikke kan sammenligne specs er at det stadig kun er én del af et komplekst system. Specs er én ting men styresystemet og det udviklingsværktøj som udgiverne har til rådighed er en måske endnu vigtigere del.

Så hvis man endelig skal sammenligne så vent med at gøre det indtil begge maskiner står foran jer på bordet eller vi får mere mulighed for at se noget hands-on.
Billede
Jakabov
Niveau 7
 
Indlæg: 4917
By: Vodskov


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Buktu » 13. jun 2013 12:14

-S- skrev:
Buktu skrev:
...there’s no escaping the fact that Microsoft has given the Xbox One less GPU hardware than Sony gave the PlayStation 4. Note that unlike the Xbox 360 vs. PS3 era, Sony's hardware advantage here won't need any clever developer work to extract - the architectures are near identical, Sony just has more resources available to use.


http://www.anandtech.com/show/6972/xbox ... tation-4/2



Ved ikke hvorfor du kalder ESRAM for en hæmsko? Alt efter hvordan det er implementeret, så kan det være med at udligne forskellene mellem Xbox One og PS4 når det kommer til memory bandwith.


Ligesom med PS3 som havde 256MB GDDR3 på GPUen kunne udviklere benytte sig af at tage CPUen i brug for at kompensere.
Udviklere har lettest ved at tage de rå tal som GPUen kan levere uden at skulle tænke på at tilføje kræfter andetsteds fra - X360 er et godt eksempel på dette område med sin overlegne GPU med 512MB GDDR3.

Desuden er DDR lavet til CPU, hvor GDDR er til GPU, igen scorer Sony..



Øhm.. Din sammenligning giver ikke rigtig mening for mig.

Xbox360 havde en fordel fordi den havde en samlet memory pool på 512MB som både GPU og CPU kunne tilgå, PS3'eren havde sine ram opdelt, i en mere ordinær PC konfiguration.

Både Xbox One og PS4 har samlet rammene nu - fordelen for PS4 er at deres ram har en større bandwith, så de kan overføre oplysninger hurtigere fra rammene til GPU/CPU, og dermed have bedre udnyttelse af regnekraften. Det Microsoft så har gjort, er at indbygge nogle ESRAM, som kan bruges som en buffer - dette gør at der bliver skåret kraftigt ned på antallet af gange der skal kommunikeres med rammene, og bandwith bliver dermed et mindre issue end det ellers havde været.

Det er noget der skal udvikles til, og Sony's approach er lettere at udnytte for udviklerne. Så en direkte hæmsko er det ikke - det er ikke så optimalt som Sony's løsning, men det er absolut bedre end ingenting.

Fra Anandtech:

Depending on how the eSRAM is managed, it’s very possible that the Xbox One could have comparable effective memory bandwidth to the PlayStation 4.


Dog med det in mente at vi ikke er helt klar over implementationen af ESRAM på Xboxen.
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!" - Jeremy Clarkson
Buktu
Skribent
 
Indlæg: 5642


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Buktu » 13. jun 2013 12:16

Jakabov skrev:Jeg har ikke deltaget så aktivt i debatten for den er for længst kørt i sporet i mere eller mindre alle tråde.

Men når vi nu endelig skal sammenligne specs så tyder det jo på at nogen tror at fx PS4 har en abnorm fordel kontra Xbox One, fx -S- når han skriver; "så fatter ikke hvordan folk stadig kan tro at Xbone kommer i nærheden af PS4". Ram er én ting og tro mig når jeg siger at ingen nogensinde vil kunne se forskel, især ikke når vi snakker om at begge maskiners regnekraft er ca. 10 gange så stor som den nuværende generation. Så sid hjertens gerne med en hånd i bukserne derhjemme foran PS4'eren mens i læsker jer ved tanken om at den har ram der er en lille bitte smule hurtigere end Xbox One.

Jo ram er en væsentlig del af systemet men en grundene til at man ikke kan sammenligne specs er at det stadig kun er én del af et komplekst system. Specs er én ting men styresystemet og det udviklingsværktøj som udgiverne har til rådighed er en måske endnu vigtigere del.

Så hvis man endelig skal sammenligne så vent med at gøre det indtil begge maskiner står foran jer på bordet eller vi får mere mulighed for at se noget hands-on.



Okay, jeg hiver lige fat i Anandtech igen:

Sony gave the PS4 50% more raw shader performance, plain and simple (768 SPs @ 800MHz vs. 1152 SPs & 800MHz). Unlike last generation, you don't need to be some sort of Jedi to extract the PS4's potential here. The Xbox One and PS4 architectures are quite similar, Sony just has more hardware under the hood. We’ll have to wait and see how this hardware delta gets exposed in games over time, but the gap is definitely there.


Derudover så er der også historier fra udviklere der siger at udviklingsværktøjerne fra Sony er bedre end dem fra Microsoft på nuværende tidspunkt.
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!" - Jeremy Clarkson
Buktu
Skribent
 
Indlæg: 5642


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Zt3pH » 13. jun 2013 12:18

Jakabov skrev:Jeg har ikke deltaget så aktivt i debatten for den er for længst kørt i sporet i mere eller mindre alle tråde.

Men når vi nu endelig skal sammenligne specs så tyder det jo på at nogen tror at fx PS4 har en abnorm fordel kontra Xbox One, fx -S- når han skriver; "så fatter ikke hvordan folk stadig kan tro at Xbone kommer i nærheden af PS4". Ram er én ting og tro mig når jeg siger at ingen nogensinde vil kunne se forskel, især ikke når vi snakker om at begge maskiners regnekraft er ca. 10 gange så stor som den nuværende generation. Så sid hjertens gerne med en hånd i bukserne derhjemme foran PS4'eren mens i læsker jer ved tanken om at den har ram der er en lille bitte smule hurtigere end Xbox One.

Jo ram er en væsentlig del af systemet men en grundene til at man ikke kan sammenligne specs er at det stadig kun er én del af et komplekst system. Specs er én ting men styresystemet og det udviklingsværktøj som udgiverne har til rådighed er en måske endnu vigtigere del.

Så hvis man endelig skal sammenligne så vent med at gøre det indtil begge maskiner står foran jer på bordet eller vi får mere mulighed for at se noget hands-on.


Meget komplekst indlæg. Du sammenligner de to, og slutter med at opfordre til ikke at sammenligne dem?

Jeg er forvirret... :)
Winners never quit, Quitters never win...
Zt3pH
Niveau 7
 
Indlæg: 2723


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Jakabov » 13. jun 2013 12:25

Zt3pH skrev:
Jakabov skrev:Jeg har ikke deltaget så aktivt i debatten for den er for længst kørt i sporet i mere eller mindre alle tråde.

Men når vi nu endelig skal sammenligne specs så tyder det jo på at nogen tror at fx PS4 har en abnorm fordel kontra Xbox One, fx -S- når han skriver; "så fatter ikke hvordan folk stadig kan tro at Xbone kommer i nærheden af PS4". Ram er én ting og tro mig når jeg siger at ingen nogensinde vil kunne se forskel, især ikke når vi snakker om at begge maskiners regnekraft er ca. 10 gange så stor som den nuværende generation. Så sid hjertens gerne med en hånd i bukserne derhjemme foran PS4'eren mens i læsker jer ved tanken om at den har ram der er en lille bitte smule hurtigere end Xbox One.

Jo ram er en væsentlig del af systemet men en grundene til at man ikke kan sammenligne specs er at det stadig kun er én del af et komplekst system. Specs er én ting men styresystemet og det udviklingsværktøj som udgiverne har til rådighed er en måske endnu vigtigere del.

Så hvis man endelig skal sammenligne så vent med at gøre det indtil begge maskiner står foran jer på bordet eller vi får mere mulighed for at se noget hands-on.


Meget komplekst indlæg. Du sammenligner de to, og slutter med at opfordre til ikke at sammenligne dem?

Jeg er forvirret... :)


Kan ikke lige se hvor jeg decideret sammenligner dem men det jeg prøver på at sige er at de ikke kan sammenlignes på specs alene. :-)
Billede
Jakabov
Niveau 7
 
Indlæg: 4917
By: Vodskov


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Buktu » 13. jun 2013 12:35

Jakabov skrev:
Zt3pH skrev:
Jakabov skrev:Jeg har ikke deltaget så aktivt i debatten for den er for længst kørt i sporet i mere eller mindre alle tråde.

Men når vi nu endelig skal sammenligne specs så tyder det jo på at nogen tror at fx PS4 har en abnorm fordel kontra Xbox One, fx -S- når han skriver; "så fatter ikke hvordan folk stadig kan tro at Xbone kommer i nærheden af PS4". Ram er én ting og tro mig når jeg siger at ingen nogensinde vil kunne se forskel, især ikke når vi snakker om at begge maskiners regnekraft er ca. 10 gange så stor som den nuværende generation. Så sid hjertens gerne med en hånd i bukserne derhjemme foran PS4'eren mens i læsker jer ved tanken om at den har ram der er en lille bitte smule hurtigere end Xbox One.

Jo ram er en væsentlig del af systemet men en grundene til at man ikke kan sammenligne specs er at det stadig kun er én del af et komplekst system. Specs er én ting men styresystemet og det udviklingsværktøj som udgiverne har til rådighed er en måske endnu vigtigere del.

Så hvis man endelig skal sammenligne så vent med at gøre det indtil begge maskiner står foran jer på bordet eller vi får mere mulighed for at se noget hands-on.


Meget komplekst indlæg. Du sammenligner de to, og slutter med at opfordre til ikke at sammenligne dem?

Jeg er forvirret... :)


Kan ikke lige se hvor jeg decideret sammenligner dem men det jeg prøver på at sige er at de ikke kan sammenlignes på specs alene. :-)


Og det er så der jeg siger at når det kommer til grafik, så er det lettere end nogensinde at sammenligne dem på specs.

Det der taler til Xbox One's fordel er at der efterhånden er ved at være noget diminishing return på bedre grafik i forhold til hurtigere hardware.
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!" - Jeremy Clarkson
Buktu
Skribent
 
Indlæg: 5642


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf -S- » 13. jun 2013 12:36

Buktu skrev:Øhm.. Din sammenligning giver ikke rigtig mening for mig.

Xbox360 havde en fordel fordi den havde en samlet memory pool på 512MB som både GPU og CPU kunne tilgå, PS3'eren havde sine ram opdelt, i en mere ordinær PC konfiguration.

Både Xbox One og PS4 har samlet rammene nu - fordelen for PS4 er at deres ram har en større bandwith, så de kan overføre oplysninger hurtigere fra rammene til GPU/CPU, og dermed have bedre udnyttelse af regnekraften. Det Microsoft så har gjort, er at indbygge nogle ESRAM, som kan bruges som en buffer - dette gør at der bliver skåret kraftigt ned på antallet af gange der skal kommunikeres med rammene, og bandwith bliver dermed et mindre issue end det ellers havde været.

Det er noget der skal udvikles til, og Sony's approach er lettere at udnytte for udviklerne. Så en direkte hæmsko er det ikke - det er ikke så optimalt som Sony's løsning, men det er absolut bedre end ingenting.

Fra Anandtech:

Depending on how the eSRAM is managed, it’s very possible that the Xbox One could have comparable effective memory bandwidth to the PlayStation 4.


Dog med det in mente at vi ikke er helt klar over implementationen af ESRAM på Xboxen.


Du forklarede det jeg mente :)

Hæmsko er jo rimeligt relativt hvordan man vurderer det.
Her står noget om problemerne med eSRAM: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=576869
-S-
 


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Morten Skou » 13. jun 2013 12:37

"Linking, matchmaking…there are already many computations being done on the cloud side. We don’t believe every title needs that. But if your title needs [an] online connection to provide some online features: Go for it."


Hvad synes I om det? Er det et plus eller et minus at man kan bruge clouden til processering - man risikerer jo at man binder spillene op så de kun kan spilles online.
Morten Skou
Redaktør
 
Indlæg: 16750


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Major Oblivious » 13. jun 2013 12:41

Ved ikke helt hvad der menes med det
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Buktu » 13. jun 2013 12:47

-S- skrev:
Buktu skrev:Øhm.. Din sammenligning giver ikke rigtig mening for mig.

Xbox360 havde en fordel fordi den havde en samlet memory pool på 512MB som både GPU og CPU kunne tilgå, PS3'eren havde sine ram opdelt, i en mere ordinær PC konfiguration.

Både Xbox One og PS4 har samlet rammene nu - fordelen for PS4 er at deres ram har en større bandwith, så de kan overføre oplysninger hurtigere fra rammene til GPU/CPU, og dermed have bedre udnyttelse af regnekraften. Det Microsoft så har gjort, er at indbygge nogle ESRAM, som kan bruges som en buffer - dette gør at der bliver skåret kraftigt ned på antallet af gange der skal kommunikeres med rammene, og bandwith bliver dermed et mindre issue end det ellers havde været.

Det er noget der skal udvikles til, og Sony's approach er lettere at udnytte for udviklerne. Så en direkte hæmsko er det ikke - det er ikke så optimalt som Sony's løsning, men det er absolut bedre end ingenting.

Fra Anandtech:

Depending on how the eSRAM is managed, it’s very possible that the Xbox One could have comparable effective memory bandwidth to the PlayStation 4.


Dog med det in mente at vi ikke er helt klar over implementationen af ESRAM på Xboxen.


Du forklarede det jeg mente :)

Hæmsko er jo rimeligt relativt hvordan man vurderer det.
Her står noget om problemerne med eSRAM: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=576869



Det link handler om yields, ikke om hvorvidt eSRAM er en hæmsko for udviklerne. At lave yields kan tvinge Microsoft til at nedjustere deres performance er jo et andet issue.
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!" - Jeremy Clarkson
Buktu
Skribent
 
Indlæg: 5642


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf -S- » 13. jun 2013 13:00

Buktu skrev:Det link handler om yields, ikke om hvorvidt eSRAM er en hæmsko for udviklerne. At lave yields kan tvinge Microsoft til at nedjustere deres performance er jo et andet issue.


Ja det ved jeg. - men det er stadig et problem, nó? :wink:

Skal nok se om jeg kan finde den artikel hvor der er en udvikler der skriver om problemerne med eSRAM.
-S-
 


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster