Xboxlife forum

Xbox One eller PS4?

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Hvilken konsol vælger du?

Xbox One
368
55%
Playstation 4
179
27%
Begge
92
14%
Ingen af dem
27
4%
 
Afgivne stemmer : 666

Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf cigi silk » 10. feb 2014 19:01

http://www.ign.com/articles/2014/02/10/sniper-elite-dev-explains-xbox-one-1080p-difficulties?

“It was clearly a bit more complicated to extract the maximum power from the Xbox One when you’re trying to do that. I think eSRAM is easy to use. The only problem is…Part of the problem is that it’s just a little bit too small to output 1080p within that size. It’s such a small size within there that we can’t do everything in 1080p with that little buffer of super-fast RAM.


They are releasing a new SDK that’s much faster and we will be comfortably running at 1080p on Xbox One.

“It means you have to do it in chunks or using tricks, tiling it and so on. It’s a bit like the reverse of the PS3. PS3 was harder to program for than the Xbox 360. Now it seems like everything has reversed but it doesn’t mean it’s far less powerful – it’s just a pain in the ass to start with. We are on fine ground now but the first few months were hell.

"They are releasing a new SDK that’s much faster and we will be comfortably running at 1080p on Xbox One. We were worried six months ago and we are not anymore, it’s got better and they are quite comparable machines. The Xbox One is a bit more multimedia, a bit more hub-centric so its a bit more complex. There’s stuff you can and can’t do because it’s a sort of multimedia hub. PS4 doesn’t have that. PS4 is just a games machine.

"At least on paper, [PS4 is] a bit more powerful. But I think the Xbox One is gonna catch up. But definitely there’s this eSRAM. PS4 has 8GB and it’s almost as fast as eSRAM [bandwidth wise] but at the same time you can go a little bit further with it, because you don’t have this slower memory. That’s also why you don’t have that many games running in 1080p, because you have to make it smaller, for what you can fit into the eSRAM with the Xbox One."


Why include eSRAM at all if it becomes a limiting factor? Simply due to its bandwidth for tiled texture middleware, which is reportedly 192 GB/s. Also, it appropriately helps make Cloud gaming more possible on normal internet connections thanks to its LZ encode/decode compression abilities. So whether we believe so or not, Microsoft knew what it was doing when it included eSRAM into the Xbox One. We’ll just have to wait and see if devs can deliver the best visual experience possible while taking advantage of the eSRAM’s many benefits.
http://gamingbolt.com/why-xbox-ones-esram-feels-limited-despite-potential-to-store-6gb-of-tiled-textures-using-dx-11-2#JeJDG1VSV27UtEFg.99
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf styrvolt » 10. feb 2014 19:42

cigi silk skrev:Styrvolt - jeg er sådan set ikke totalt uenig i det du siger.
Men MS har arbejdet intensivt på at integrere ESRAM, MOVE engines til at flytte textures m.m. ind på den samme "die"- APU'en. Dvs. at der kan flyttes textures i en hastighed som PS4 på ingen måde kan være med på. Så det er IKKE den samme APU når de tager de andre ellementer med.


Er det nu også et rigtigt billede der tegnes der?

Jeg er ikke hardware-ekspert, men efter at have snuset lidt til det, har jeg forstået det sådan her:

Hvor GDDR5 er en motorvej med mindre sandsynlighed for forstoppelse, så er DDR3 en landevej med større risiko for forstoppelse. Derfor har man lavet en række godstransport-spor som toge bruger til specielle typer af last dog uden at belaste landevejen. Lad os kalde dem MOVERS.

Trafikken kan nu ankomme til fabrikkerne (GPU'en) af forskellig veje, i de forskellige miljøer.

På motorvejen ankommer al trafik hurtigt, men portene til hver enkelt fabrik er lidt langsommere om at åbne end i landevejsmodellen (latency). Til gengæld er der flere porte at vælge imellem så problemet er reelt ikke så stort, og når de først er åbnet bliver lasten behandlet hurtigere.

På landevejen+togspor ankommer trafikken lidt langsommere. TIl gengæld er der mindre ventetid ved de færre porte til fabrikken.

Lakeringen af de færdige produkter (Textures) er den samme uanset miljø.

Ja, det er helt sikkert en forsimpling, men det er det billede jeg har i hovedet :)

Så hvornår er landevej+godstransport er bedre end motorvej? Tja, det er nok individuelt fra spil til spil (*1), men AMD selv anbefaler GDDR5 som desværre er rasende dyr.

Og det er nok her vi skal finde forklaringen på hvorfor man vælger et motorvejs miljø fra. For hvis man har et budget til at lave en box der både skal være en tv-partner, en nintendo-dræber, og en spillemaskine, så er man nødt til at prioritere for at ende med noget den alm. forbruger har råd til at købe. Set i det lys giver MS's designvalg fuldt ud mening.

Sony har et mere enkelt udgangspunkt. Efter fadæsen med PS3 besværlige cell struktur, havde Mark Cerny (som har lavet spil siden han var teenager) kun 1 rigtig prioritet: At lave en maskine til spil som var meget nem at udvikle til.

Noget siger mig at både XB1 og PS4 er blevet det de er designet til. Med de kvaliteter og strategier der har formet deres tilblivelse. Og noget siger mig at hvis MS havde ønsket den hurtigste maskine til spil, så havde de valgt en motorvej.

*1
Crytek had this to say about Xbox One's Move Engines: "Xbox One's move engine has proven to be quite useful to us by accelerating streaming of texture data, etc. How well that fares overall and compares to the prowess of PS4's compute engines remains to be seen and likely depends on the specific type of game you want to build."
Billede
styrvolt
Niveau 4
 
Indlæg: 305


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf khougaard » 10. feb 2014 22:54

Hvem havde vist at man også skulle lære om godtransport, vejsystemer osv i Xbox one vs ps4 tråden ;-) kan kun sige at jeg bliver mere og mere underholdt i tråden og holder sgu af begge konsoller, uden at eje en af dem endnu :-)
khougaard
Niveau 4
 
Indlæg: 549


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Psymatiq » 10. feb 2014 23:02

falder altid halvt i søvn når jeg kører på motorveje...derimod landeveje og byer se det er sjovt at kører i :P
Psymatiq
Niveau 7
 
Indlæg: 5290
By: Charlottenlund


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf cigi silk » 11. feb 2014 00:13

@Styrvolt - udmærket lægmands forklaring :-) kodos for det - men du mangler efter min mening et par afgørende detaljer.

Valg af GDDR5 - du henviser til et link der handler om PC og altså ikke AMD's helt nye satsning på APU - Kaveri.
I forhold til Kaveri APU, incl. XBOX one - så anbefaler AMD her GDDR3
http://wccftech.com/amd-kaveri-apu-gddr ... r3-memory/

Men ingen tvivl om at GDDR5 har fordele - det er jo også derfor at PS4 på papiret er bedre end Xbox one - på ren TFLOPS men bare ikke i relation til latency - specielt ikke ifht. ESRAM der der er på samme Die som APU'en.

Men bemærk at hele grundprincippet bag Xbox one er at udnytte Tiled Ressorces til det optimale og dermed meget mindre datamængder men også mange flere kald. Du tager ikke hensyn til TR i din argumentation - det ændrer fuldstændig på hvad der er vigtigt i forhold til GPU'er. Det er fint at køre på motorvejen - her går det hurtigt - men hvis du skal af og på motorvejen for tit (som under TR) hvor der ikke streames store mængder data og ofte skiftes spor, så er det netop ikke en fordel, jf. den artikel jeg har henvist til tidligere.

Her er det bedre at kunne komme hurtigere på og af motorvejen, netop ESRAM's formål pga. markant lavere latency.

Well both consoles use AMD chipsets which have support for partial resident textures in hardware. The difference is mainly in how the eSRAM will be leveraged for this as opposed to main RAM and how good a job Sony or other developers can write effective tools to match DirectX 11.2's feature set.

It honestly looks like part of the X1's chipset was built for tiling textures with their built-in support into the data move engines and placing the eSRAM there to handle it easily.

Either way, it looks like partial resident resources will play a big role in future X1 games. Such a big role MS gave it dedicated hardware. I'm sure we'll hear a lot more about it soon enough.
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Annxii » 11. feb 2014 07:24

Flops er en teoretisk beregning af processering kraft i CPU/GPU/APU. Det har intet med RAM at gøre uanset om det er med eller uden G.
Annxii
Niveau 6
 
Indlæg: 1541


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf tue69 » 11. feb 2014 09:11

Til gengæld så er det da rart at se, at der også er noget at debattere på et lidt højere plan end bare billeder af facepalms og kaniner med pandekager på hovedet.

Det bliver dog endnu bedre i løbet af 2014, når vi skal til at diskutere eksklusiver. Titanfall ser jo fedt ud, og det samme gør The Order. Og når vi så engang er færdige med at diskutere dem, så kommer God of War vs. Gears of War og Halo vs. Uncharted.
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf cigi silk » 11. feb 2014 09:46

Annxii skrev:Flops er en teoretisk beregning af processering kraft i CPU/GPU/APU. Det har intet med RAM at gøre uanset om det er med eller uden G.


Har jeg sagt det? #-o

Jeg siger bare, for at gøre det forståeligt at ren raw "hose power" HK er fint - men hvis du skal igennem en masse sving så kan det være en fordel at have hurtigere acceleration, specielt hvis du så kan tage en smutvej, og forkorte banen i stedet for at tage den lange vej. :D
cigi silk
Niveau 5
 
Indlæg: 815
By: Silkeborg


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Major Oblivious » 11. feb 2014 10:00

tue69 skrev:Til gengæld så er det da rart at se, at der også er noget at debattere på et lidt højere plan end bare billeder af facepalms og kaniner med pandekager på hovedet.

Det bliver dog endnu bedre i løbet af 2014, når vi skal til at diskutere eksklusiver. Titanfall ser jo fedt ud, og det samme gør The Order. Og når vi så engang er færdige med at diskutere dem, så kommer God of War vs. Gears of War og Halo vs. Uncharted.


So True.. Hvad andet interessant er også, at både MS, Sony og udviklerne har væsentlig mere travlt med at lære og optimerer til Next-Gen end ved sidste generation.
Sledgehammer er eksempelvis ude at bekræfte Next-Gen bliver deres hovedfokus for det næste CoD
http://www.ign.com/articles/2014/02/10/914602

Jeg har en fornemmelse af, at både PS3 og Xbox 360 hurtigere vil blive nedprioriteret end ved sidste generationsskift.
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf tue69 » 11. feb 2014 10:06

Major Oblivious skrev:
tue69 skrev:Til gengæld så er det da rart at se, at der også er noget at debattere på et lidt højere plan end bare billeder af facepalms og kaniner med pandekager på hovedet.

Det bliver dog endnu bedre i løbet af 2014, når vi skal til at diskutere eksklusiver. Titanfall ser jo fedt ud, og det samme gør The Order. Og når vi så engang er færdige med at diskutere dem, så kommer God of War vs. Gears of War og Halo vs. Uncharted.


So True.. Hvad andet interessant er også, at både MS, Sony og udviklerne har væsentlig mere travlt med at lære og optimerer til Next-Gen end ved sidste generation.
Sledgehammer er eksempelvis ude at bekræfte Next-Gen bliver deres hovedfokus for det næste CoD
http://www.ign.com/articles/2014/02/10/914602

Jeg har en fornemmelse af, at både PS3 og Xbox 360 hurtigere vil blive nedprioriteret end ved sidste generationsskift.


Noget kunne tyde på det. Jeg glæder mig sgu til at se, hvad de kan presse ud af det.

Jeg spiller for tiden CoD: Ghosts og sprang for en kort stund tilbage til Black Ops 2 på X360. Det kan godt være, at man ikke ser forskellen på U-Tube eller andre stream-steder, men at sidde med current gen i hånden og sammenligne direkte. Jøsses.

Og det bliver kun bedre herfra på begge konsoller. Prøv at sætte Ryse og Killzone overfor nogle af launch-titlerne sidste år, eksempelvis COD2 og/eller Condemned. Det skal nok blive godt det her!
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Prozel » 11. feb 2014 10:10

Bare ærgerligt at Ghost er forfærdeligt ift. Blops 2. Kunne jeg ikke have fået en next gen port af blops 2 i stedet for? ;)
Jeg har tænkt på at rykke over på andet mere "modent" sted:-D - Hyggen76
Prozel
Niveau 7
 
Indlæg: 3181
By: Havnen


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Major Oblivious » 11. feb 2014 10:18

Ja, forskellen er rasende stor! Spillede lidt Blops 2 med min lillebror i weekenden, og forskellen fra dét og BF4 på Next-Gen stod voldsom klar i min bevidsthed :-P
Men jeg også ganske enig med Prozel.. Blops 2 er et væsentlig bedre spil end Ghost.
Synes dog at de nye DLC baner i Ghost er rigtig fede, hvilket gør spillet en hel del mere fornøjelig. Men standard-banerne er bæ.
Det er som om at de har sagt. Vi skal bare have folk til at mødes på midten, og skyde vildt på hinanden.
Major Oblivious
Niveau 7
 
Indlæg: 5221


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf tue69 » 11. feb 2014 10:23

Major Oblivious skrev:Ja, forskellen er rasende stor! Spillede lidt Blops 2 med min lillebror i weekenden, og forskellen fra dét og BF4 på Next-Gen stod voldsom klar i min bevidsthed :-P
Men jeg også ganske enig med Prozel.. Blops 2 er et væsentlig bedre spil end Ghost.
Synes dog at de nye DLC baner i Ghost er rigtig fede, hvilket gør spillet en hel del mere fornøjelig. Men standard-banerne er bæ.
Det er som om at de har sagt. Vi skal bare have folk til at mødes på midten, og skyde vildt på hinanden.


Prozel skrev:Bare ærgerligt at Ghost er forfærdeligt ift. Blops 2. Kunne jeg ikke have fået en next gen port af blops 2 i stedet for? ;)


Jeg er enig. Kan slet, slet ikke vænne mig til det nye banedesign.
Billede
tue69
Niveau 9
 
Indlæg: 11124
By: Århus C


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf Prozel » 11. feb 2014 10:47

Ærgeligt at DLC banerne er gode.. stoppede med DLC efter MW2. Hvert år er der gået længere mellem jeg køber CoD, men nu skal det snart stoppe. Har ingen tillid til Sledgehammer.
Jeg har tænkt på at rykke over på andet mere "modent" sted:-D - Hyggen76
Prozel
Niveau 7
 
Indlæg: 3181
By: Havnen


Re: Xbox One eller PS4?

Indlægaf styrvolt » 11. feb 2014 10:51

cigi silk skrev:@Styrvolt - udmærket lægmands forklaring :-)


Yes. Well :)

På baggrund af observationer og en bred palette af artikler, kan jeg ikke konkludere andet end :
- at PS4 altid vil være hurtigere end XB1 til de fleste ting,
- at PS4 sælger meget mere og at det forspring kun vil øges når Japan kommer online,
- at PS4 har et skarpere fokus, og det bedste udgangspunkt for markedsføring.

Lagt sammen betyder det at XB1 med stor sandsynlighed kommer til at spille anden-violin i denne generation og dermed blive endnu en udsigtsløs underskudsforetning for et presset Microsoft.

Det ved Microsoft og dens invenstorer godt hvorfor det heller ikke er udelukket at Xbox divisionen får kniven.

Det kræver en god portion tro at gøre sig til talsmand for et andet virkelighedsbillede end det ovenfor fremlagte. Der skal ihvertfald væsentlige nye facts og observationer på bordet før jeg kan ændre opfattelse. Og således har jeg ikke meget mere at tilføje.

Tak for snakken :)
Billede
styrvolt
Niveau 4
 
Indlæg: 305


ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster

cron