Xboxlife forum

component vs. HDMI 1080p ??

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

component vs. HDMI 1080p ??

Indlægaf licris19 » 20. jan 2009 23:26

Jeg overvejer at købe en ny xbox med HDMI. for at få billedet lidt bedere, jeg har et Sony bravia 40” som understøtter fuld HD. Er der nogen forskel på HDMI og Component????
St. anton YEAH..
licris19
Niveau 0
 
Indlæg: 10


Indlægaf Améndir » 21. jan 2009 00:08

Absolut!

Component er virkelig ringe kvalitet, i forhold til fuld HD i 1080p via HDMI :)
Senest rettet af Améndir 21. jan 2009 00:35, rettet i alt 1 gang.
Améndir
Niveau 6
 
Indlæg: 1513


Indlægaf Beatwolf » 21. jan 2009 00:14

er ikke 100% sikker men mener ikke at component kan vise rigtig fulld hd 1080p. Så HDMI er da helt klart at foretrække
Beatwolf
Niveau 6
 
Indlæg: 1354
By: Vanløse


Indlægaf Lomilias » 21. jan 2009 00:16

Nej komponent kan højest vise 1080i, så med et 40" Bravia, så skal du helt sikkert ha' dig hdmi, og det kan kun gå for langsomt =)
Lomilias
 
Indlæg: 506


Indlægaf Kaufmann 94 » 21. jan 2009 01:28

Jeg kan ikke se forskel, sidder 3 meter fra tv'et (42 tommer)...
Kaufmann 94
 
Indlæg: 140


Indlægaf CrawzR » 21. jan 2009 06:37

De kan da begge vise FullHD, forskellen er bare at component er analog signal og HDMI er digitalt.
CrawzR
Niveau 7
 
Indlæg: 2114


Indlægaf Sanxion » 21. jan 2009 08:13

Interessant spørgsmål jeg selv har tumlet med gennem noget tid og jeg er kommet frem til følgende:

Mit Samsung 46" har både component og hdmi og da jeg kommer fra en Phillips med DVIi input glædede jeg mig til at teste component og hdmi, da jeg købte Samsung'en.

Jeg lagde ud med at game med component i et par måneder før jeg fik taget mig sammen til at købe det noget dyrere hdmi kabel...

For mig ligger forskellen i lidt dybere farver med hdmi i forhold til component...billedet er måske også en tand skarpere...der er dog umiddelbart ikke den store forskel synes jeg...
Sanxion
Niveau 4
 
Indlæg: 779


Indlægaf centric dk » 21. jan 2009 08:23

Glem hvad flere i denn tråd har svaret. Det er direkte forkert.
Edit:
Jeg mener selvfølgelig ikke alle ^^ , selvom det kunne forstås sådan.

Det har været oppe mange gange før og derfor synes jeg du skal søge vores forum igennem og finde de andre tråde om emnet. (Det samme kunne man sige til dem som tydeligvis ikke har læst dem).

Jeg har selv haft to boxe sluttet til det samme tv, på samme tid(!), for at se om der var forskel. Da component kablet ikke er særlig langt vil der ikke komme støj på signalet, så begge kabler leverer det samme signal til tv'et. Med andre ord, der er ingen synling forskel. De bliver begge sendt ud i 1080p.

Det eneste der kan ændre noget er hvis tv'et ikke behandler begge signaltyper lige godt, men det er en begrænsning i et dårligt tv og ikke i kabel.
centric dk
Moderator
 
Indlæg: 2582


Indlægaf Plaschke » 21. jan 2009 09:49

Et enkelt HDMI fylder mindre.. Det vil være mit argument for et HDMI kabel. Hader simpelthen når kabler roder
Plaschke
Niveau 4
 
Indlæg: 490
By: Ringsted


Indlægaf Razzler » 21. jan 2009 09:58

Lomilias skrev:Nej komponent kan højest vise 1080i, så med et 40" Bravia, så skal du helt sikkert ha' dig hdmi, og det kan kun gå for langsomt =)



DIREKTE FAIL!!!!!! Selvfølgelig ka du få 1080p via component.

Ellers må du godt fortælle mit system det, for den tuller den fint derud af med 1080p over hele linien, og jeg skiftede endda tilbage efter et stykke tid på hdmi, det var bare for ubrugeligt i mit tilfælde da jeg ville ha delt lyden fra.
Nu som lykkelig ejer af musik spil.... fuck en rytme spasser!!
Razzler
 
Indlæg: 228


Indlægaf pgrundl » 21. jan 2009 10:45

Ville bare bifalde og sige, at centric har ret. Ud over det, så stammer forvirringen med component sandsynligvis fra begrænsningerne ved afvikling af HD-DVD film. De kan nemlig kun vises i 1080i via component. Dette skyldes dog ikke en begrænsning i kablet, men begrænsninger fra dem, som ejer rettighederne til component (de vil ikke ha' at man kan køre 1080p over component, når man ser film?!).
Desuden kan HDMI trække mere lyd over, men det vil ikke have nogen betydning, hvis du ikke har en HD-DVD afspiller sluttet til din xbox.

EDIT: mit indlæg kunne læses som om, at der var lyd i component kablet. Det er der selvfølgelig ikke. Jeg mente i de stereo kabler, som man i så tilfælde ville slutte til lyd indgangen eller det lysleder kabel, som man ville bruge kontra den båndbredde, der er i HDMI til lyden.
pgrundl
Moderator
 
Indlæg: 5858


Indlægaf J-Bird » 21. jan 2009 11:09

Fra jeg gik til et normalt fjernsyn til et Fladskærm fuld hdmi 1080p 28"
så ku jeg da se forskeld, bruger det stik der fulge med xboxen hvor man smider scart stikket af helveds til og sætter ledningerne direkte i fjernsynet, det forbedrede det virkelig meget.
J-Bird
Niveau 2
 
Indlæg: 151


Indlægaf Buktu » 21. jan 2009 15:10

Jeg kunne ikke se forskel på HDMI og Component.

Hvis jeg skal være lidt fræk så tror jeg den store forskel hos mange ligger i den såkaldte placebo effekt.. :b

Hvad angår 1080p og component, så er forklaringen at 1080p ikke er en del af component _standarden_... Men rent teknisk kan det godt lade sig gøre. Man skal dog lige sikre sig at ens fjernsyn understøtter det, da det jo netop ikke er en del af standarden. Xbox360 kunne eksempelvis ikke sende 1080p gennem component til at begynde med, så vidt jeg ved.
"Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you!" - Jeremy Clarkson
Buktu
Skribent
 
Indlæg: 5642


Indlægaf TheFracker » 21. jan 2009 17:08

Buktu skrev:Jeg kunne ikke se forskel på HDMI og Component.

Hvis jeg skal være lidt fræk så tror jeg den store forskel hos mange ligger i den såkaldte placebo effekt.. :b

Hvad angår 1080p og component, så er forklaringen at 1080p ikke er en del af component _standarden_... Men rent teknisk kan det godt lade sig gøre. Man skal dog lige sikre sig at ens fjernsyn understøtter det, da det jo netop ikke er en del af standarden. Xbox360 kunne eksempelvis ikke sende 1080p gennem component til at begynde med, så vidt jeg ved.


Det kunne den godt..

Jeg har en launchmodel som jeg satte til, et nyt fjernsyn for ikke så længe siden, gennem component, da den jo ikke har en HDMI udgang. Der blev klart og tydeligt vist et billede i FullHD 1080p.
TheFracker
Niveau 1
 
Indlæg: 62


Indlægaf centric dk » 21. jan 2009 17:22

TheFracker skrev:
Buktu skrev:. Xbox360 kunne eksempelvis ikke sende 1080p gennem component til at begynde med, så vidt jeg ved.


Det kunne den godt..

Jeg har en launchmodel som jeg satte til, et nyt fjernsyn for ikke så længe siden, gennem component, da den jo ikke har en HDMI udgang. Der blev klart og tydeligt vist et billede i FullHD 1080p.

Nej det kunne den ikke. Bare fordi du kan nu betyder ikke du kunne ved launch. Du kunne f.eks. heller ikke lave en avatar ved launch, men begge er noget der er kommet senere hen via opdateringer. Jeg mener det først var lige efter PS3 udkom at Xbox 360 understøtter 1080p indtil da var det 1080i (som på det tidspunkt var en højeste HD standard da 1080p endnu ikke var vedtaget i standarden).
centric dk
Moderator
 
Indlæg: 2582


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster

cron