Xboxlife forum

Må MS det i forhold til købeloven?

Generelt snak om Xbox & Xbox360 hardware og services.

Må MS det i forhold til købeloven?

Indlægaf CaptainKicker » 6. jan 2009 11:14

Ja min Xbox døde igen, og så ringede jeg så til den suveræne MS Support i Danmark. Min garanti var udløbet for 2 uger siden, så jeg kunne ikke få den reperaret gratis, medmindre jeg gav 89 euro,.

Men men men, min Xbox blev sendt til reperation allerede i sommers, pga. E74, og det vil sige at min garanti automatisk burde fornyes, da den har været repareret.

Men det mente han ikke, og så spørg jeg; Hvorfor gælder det ikke hos MS? Hvis man i Punkt 1 køber en vaskemaskine der bryder sammen efter et 1½ år, og man sender den til reperation, så fornyes garantien automatisk i forhold til købeloven med 2 år.

Det vidste han intet om, men sagde bare at jeg skulle få Xboxen til at få RROD og så kunne det blive gratis.


Ah well, hvordan får jeg så bedst min Xbox til at RROD? Den har gjort det en gang, men kan så starte op igen, og kører i et par minutter og så fryse.

Jeg har tænkt: Radiotar.. Men Xboxen skal også fungere bagefter. ;-)
CaptainKicker
Moderator
 
Indlæg: 10813
By: Silkeborg


Indlægaf cJoey » 6. jan 2009 11:34

Butikken der har solgt dig den skal yde 2 års reklamationsret, ikke garanti - hvis du får den repareret gennem butikken, giver de nye 2 år efter reparationen.

Og så endnu en gang - reklamationsret er de 2 år du har til at reklamere over en fejl eller mangel på produktet. Garanti er noget der stiller dig bedre end reklamationsretten og på garantien gælder loven om reklamationret ikke.
cJoey
Niveau 2
 
Indlæg: 120


Indlægaf CaptainKicker » 6. jan 2009 11:46

Fanden tag Merlin!
CaptainKicker
Moderator
 
Indlæg: 10813
By: Silkeborg


Indlægaf cJoey » 6. jan 2009 11:49

Gå ind i expert, de har overtaget reklamationsretten, så vidt jeg husker. Det er da et forsøg værd :-)
cJoey
Niveau 2
 
Indlæg: 120


Indlægaf Gajda » 6. jan 2009 11:49

Hvis det er samme fejl skal garantien forlænges yderligere fem år i følge dansk lovgivning.

Et eksempel:

Du køber en mobil telefon, hvor det senere hen viser sig, at kameraet går i stykker og kan ikke tage billeder. Du har efter reparationen yderligere fem års garanti kameraet, hvis samme fejl op står.
Gajda
Niveau 7
 
Indlæg: 4533


Indlægaf cJoey » 6. jan 2009 11:51

Der har aldrig været 5 års reklamationsret i Danmark, det har de dog i Norge.
cJoey
Niveau 2
 
Indlæg: 120


Indlægaf Gajda » 6. jan 2009 11:52

Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.
Gajda
Niveau 7
 
Indlæg: 4533


Indlægaf Hicks » 6. jan 2009 11:57

Gajda skrev:Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.


Øhm... Hvorfor skal butikken straffes for at MS er nogle røvhuller?
Billede
Hicks
Niveau 0
 
Indlæg: 32


Indlægaf magneX » 6. jan 2009 12:00

Gajda skrev:Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.


FOR SATAN det er da nok det dummeste jeg har hørt længe.....

Man skal sku da ikke snyde sig til noget, iøvrigt er det vel også ulovlig...
tæges fårbeholt får truk & stævefæjl!

War is just like a video game with REALLY good graphics... and a horrible respawn rate.
magneX
Niveau 7
 
Indlæg: 2847


Indlægaf Gajda » 6. jan 2009 12:05

Hicks skrev:
Gajda skrev:Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.


Øhm... Hvorfor skal butikken straffes for at MS er nogle røvhuller?


Som kunde kan CaptainKicker være komplet ligeglad. reperationssager er et mellemværende mellem butik og producent. Ikke mellem slutbrugeren og producenter. Faktisk er det også sådan, at slutbrugeren har krav på, at butikken selv skal kontakte MS og sørge for reparationen. Oftest prøver butikker at undgå dette og bilder folk ind, at det er noget de selv må klare. Mange folk ved nemlig ikke bedre og det er samtidig besværligt for butikken. Butikkerne må bare tage sig sammen og følge lovgivningen - det kan ikke passe, at vi kunder skal stilles så ringe overfor de store kæder. Endvidere er det butikken selv der har valgt at forhandle MS produkter og de må derfor også tage konsekvenserne deraf. Det skal i hvertfald ikke komme kunden til gene.

Jeg har nultolerance, hvad det angår. Hvis butikkerne er nogle røvhuller - så har vi dælme også ret til at bruge skræppe middeler.
Gajda
Niveau 7
 
Indlæg: 4533


Indlægaf NicolaiJohansson » 6. jan 2009 12:16

Gajda skrev:Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.


Ja en fin ide. men den virker ikke. med mindre du er rigtigt god til at forfalske Serial no. ? for det kan de nok regne ud hvis de ikke matcher på både maskinen og boxen.
NicolaiJohansson
Niveau 3
 
Indlæg: 222


Indlægaf Gajda » 6. jan 2009 12:20

NicolaiJohansson skrev:
Gajda skrev:Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.


Ja en fin ide. men den virker ikke. med mindre du er rigtigt god til at forfalske Serial no. ? for det kan de nok regne ud hvis de ikke matcher på både maskinen og boxen.


Nej, det vil nok ikke virke, men det var egentlig også noget jeg blot sagde for at udtrykke, at jeg intet har til overs for en butik som Merlin.
Gajda
Niveau 7
 
Indlæg: 4533


Indlægaf Crueltylizer » 6. jan 2009 12:46

Gajda skrev:Hvis det er samme fejl skal garantien forlænges yderligere fem år i følge dansk lovgivning.

Et eksempel:

Du køber en mobil telefon, hvor det senere hen viser sig, at kameraet går i stykker og kan ikke tage billeder. Du har efter reparationen yderligere fem års garanti kameraet, hvis samme fejl op står.


Det er en lodret løgn! Lær købeloven inden du belære andre om den.

DER STÅR INTET I KØBELOVEN OM GARANTI!

En garanti er noget man får som en ekstra service fra den butik man nu handler i eller fra den producent varen stammer fra. Købeloven har INTET med dette at gøre. Købeloven har kun med reklamationsret at gøre.
Crueltylizer
Niveau 7
 
Indlæg: 3966


Indlægaf yess » 6. jan 2009 12:49

Hvis din blæser står af og du får rep. inden for garantien så får du ikke en ny garanti på hele produktet, det er kun den rep. del der får.Hvilket vil sige at dvis blæseren (som blev rep.) går igen så er der en mindre fabriks garanti på den blæser.

Men langt fra 5 år som en skrev.
yess
Niveau 4
 
Indlæg: 516


Indlægaf Hicks » 6. jan 2009 12:52

Gajda skrev:
Hicks skrev:
Gajda skrev:Hvis de ikke overholder reglerne må du jo bare være fræk. Køb en ny Xbox i den butik, hvor de ikke vil behandle din sag. Gem kvitteringen tag den nye Xbox 360 ud af kassen og læg den ødelagte deri. Gå derefter ned i butikken og anvend din returret, hvis de yder det.

Hvis de ikke kan leve op til lovgivningen på området så må de jo have det på den hårde måde.


Øhm... Hvorfor skal butikken straffes for at MS er nogle røvhuller?


Som kunde kan CaptainKicker være komplet ligeglad. reperationssager er et mellemværende mellem butik og producent. Ikke mellem slutbrugeren og producenter. Faktisk er det også sådan, at slutbrugeren har krav på, at butikken selv skal kontakte MS og sørge for reparationen. Oftest prøver butikker at undgå dette og bilder folk ind, at det er noget de selv må klare. Mange folk ved nemlig ikke bedre og det er samtidig besværligt for butikken. Butikkerne må bare tage sig sammen og følge lovgivningen - det kan ikke passe, at vi kunder skal stilles så ringe overfor de store kæder. Endvidere er det butikken selv der har valgt at forhandle MS produkter og de må derfor også tage konsekvenserne deraf. Det skal i hvertfald ikke komme kunden til gene.

Jeg har nultolerance, hvad det angår. Hvis butikkerne er nogle røvhuller - så har vi dælme også ret til at bruge skræppe middeler.


Hvad butikker der ikke handler efter købeloven gælder, så har vi faktisk et ganske udemærket klagenævn der tager sig af den slags sager. Og jeg er da også enig i, at Forbrugerklagenævnet har alt for meget at se til, når det kommer til butikker der har svært ved at læse loven.

Men jeg kan stadig ikke se, hvorfor man skal bruge ufine metoder overfor en butik, når det er MS kommunikationen er med.

MS er kun forpligtet til at yde yderligere dækning på de reparationer som de selv har foretaget.

Det fremgår ikke klart af CaptainKickers indlæg, men hvis der er tale om en ny skade der ikke har noget med den tidligere fejl at gøre, så er MS ikke forpligtet til at udbedre den hvis garantien er udløbet.

Hvad angår RROD, så er dette et særtilfælde hvor MS af egen fri vilje har forlænget reklamationsperioden. Dette har de ikke være forpligtet til, men har gjort det som en service for deres forbrugere.
Billede
Hicks
Niveau 0
 
Indlæg: 32


Næste

Tilbage til Generelt

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster

cron