Vi er nået til vores meget erfarne og mangeårige skribent Jakob Tofte, som her ser tilbage på hans spilår 2015. Vi får hans top 5 over de bedste spiloplevelser og årets skuffelse.
For mig er årets bedste spil og årets største spiloplevelser ikke nødvendigvis det samme. I sidste ende er det oplevelserne, minderne og de der særlige, mindeværdige aftener og øjeblikke, der kan være forskellen på den gode og den dårlige oplevelse. 2015 har budt på masser af spil, som vil komme til at høste den ene pris efter den anden, men som ikke har vundet en plads på min liste.
Inden jeg fik muligheden for at anmelde Halo 5 i år, var jeg en af de få, som faktisk aldrig havde spillet et Halo spil før. Jeg gik ind til det med åbent sind og fik til gengæld en meget positiv spiloplevelse ud af det. Jeg bliver nok aldrig rigtig fan af den type spilmiljøer, som Halo tager i brug, men chancen for at lære universet at kende, og den gode oplevelse jeg endte med at have, giver spillet en 5. plads på min liste.
Dice og Electronic Arts har måske ikke lavet det mest alsidige og langtidsholdbare spil, men de har lavet en fornuftig multiplayer, som alligevel giver god underholdning. Men det, der giver Battlefront en plads på min liste er spillets stemning og æstetiske udtryk. For en 35-årig Star Wars fanboy som mig, der er stemningen ramt perfekt. Det føles fuldstændig som at træde ind i de kendte lokationer fra de gamle film, og jeg har aldrig oplevet et andet spil, der i så høj grad har ramt en specifik stemning, hvor facit på forhånd var så ufravigeligt defineret.
Dontnod Entertainments lille indiespil om Max Caulfield tog mange med storm, da de ved hjælp af den kapitelinddelte fortællestil, som vi har lært at kende fra for eksempel Telltale Games, greb os med en spændende historie og interessante karakterer. Det er nok til at få 3. pladsen på min liste.
Slightly Mad Studios' crowd fundede bilsimulator har siden maj givet mig og mange andre nogle fantastiske oplevelser med intense løb, hvor alle små detaljer tæller. Spillet får ikke min 2. plads fordi der ikke er fejl. For der er masser af fejl. Men jeg belønner udviklerne for deres meget vedholdende vilje til hele tiden at lytte til spillerne og rette fejlene og forbedre spillet løbende. Med den syvende patch siden maj viser Slightly Mad Studios, hvordan man skal tage sine kunder seriøst.
Ubisofts taktiske 5-mod-5 shooter er ét af årets sidste udgivelser. Selvom spillet stadig har lidt problemer med serverkvalitet, så er det for mig den absolut fedeste oplevelse i år. Den tunge vægt på taktik, samarbejde og skarphed til fingerspidserne, kommer til fuldt udtryk i et spil, hvor hver eneste kamp er hektisk og to kampe aldrig er ens. Det her spil kommer jeg til at spille langt ind i 2016 og måske endda længere endnu.
Årets skuffelse: Rory McIlroy PGA Tour
Skuffelser affødes af forventninger og for mig var det en fantastisk nyhed, da er nyt golfspil blev annonceret. Jeg var kæmpe fan af de gamle Tiger Woods spil og netop derfor var skuffelsen kolossal, da EA Sports udgav den tynde kop te, som de valgte at "genføde" serien med. Det var tyndt i indhold, og det var kedeligt at spille.