XBOX360 - Fremtidens Konsol?

Skrevet af: Morten Skou - 19. april 2005 - kl. 15:50
Del denne artikel:
0 0
I øjeblikket er der meget snak i krogene om den kommende Xbox360 konsol fra Microsoft. Jeg vil i denne artikel forsøge at opsummere diverse facts – dog med risiko for, at flere af dem eller måske endda det hele vil vise sig at være rene rygter uden nogen form for hold i. Men en ting, der er sikkert, er, at der er en ny konsol på vej fra Microsoft. Og så er der ikke andet at gøre end at håbe på, at bare et par af rygterne taler sandt, og vi snart får en super fed konsol.





Når det kommer til navnet på den kommende Xbox, så har Microsoft valgt at være utrolig hemmelighedsfulde omkring det.

I modsætning til eksempelvis Sony, hvor alle ved, at deres kommende konsol vil have navnet PlayStation 3. Der har været utallige gæt på, hvad navnet vil være på den kommende Microsoft konsol.

Senest går der forlydende om, at navnet Xbox360 er endeligt bekræftet – der er dog i skrivende stund ikke kommet noget officielt fra Microsoft omkring det. Andre navne, som har været oppe og vende, er naturligvis Xbox2, XboxNext, XboxFS, NextBox, men også det mere besynderlige navn Xenon har været fremme. Microsoft skulle dog efter sigende have fravalgt at anvende navnet Xbox2, eftersom det ville få den nye konsol til at fremstå som værende en version bagud i forhold til Sony’s PlayStation 3.





Der er ingen tvivl om, at hardwaren, som kommer til at danne rammen om de kommende Xbox spil, vil være i en liga for sig selv. Men der er ligesom med alt andet ikke rigtigt kommet noget officielt fra Microsoft omkring det. Men vi har alligevel samlet diverse rygter omkring hardwaren ind. CPUen i systemet er en IBM PowerPC cpu med hele 3 kerner. Hver kerne med en ydelse på 3ghz. Hver kerne kan indeholde to instruktioner per. cirkel og har et L1 depot på 32KB til data og 32Kb til instruktioner. De tre kerner deler et L2 depot på 1MB.

Grafikken er naturligvis også vigtig, og ikke mindst her er der ekstremt høje forventninger. Efter sigende skulle GPU’en (Graphic Processing Unit) på Xbox360 være et trin foran ATI X800, som er et af PC-markedets kraftigste kort lige nu. GPU’en skulle desuden have en clockfrekvens på 500mhz og understøtte Shader 3.0. Til gameplay sekvenser gør Xbox2 brug af Xbox2 Motion Video, som er baseret på Windows Media 9. Målet med dette er, at mellemsekvenser skal køre på 30 framerates per sekund med 5.1 Surround Sound samt 720p og over.





Ingen computer dur uden RAM. Den første Xbox havde 64mb RAM. Dette tal kan dog slet ikke sammenlignes med PC RAM, eftersom Xbox-systemet er super optimeret og derfor kan gøre bedre anvendelse af RAM’en end en PC umiddelbart kan. De første rygter omkring Xbox360 forlød, at der skulle være 256MB ram i den kommende konsol. Denne mængde skulle dog være blevet fordoblet til 512MB efter opfordring fra forskellige udviklere.

Når spørgsmålet falder på, om Xbox360 vil være bagud kompatibel, så er der igen forskellige svar og rygter. De seneste rygter siger, at det rent faktisk skulle være muligt at spille de gamle spil på Xbox360 – dog kun hvis man vælger at købe den kommende Xbox med harddisk. Men man må også antage, at Microsoft har gjort sig mange overvejelser, eftersom de har besluttet stadigvæk at anvende det snart forældede DVD format som primær kilde til spil. DVD-drevet vil være et X12.

Andre rygter går på controllerne. Brugere af Xboxen er jo ret afhængige af disse, og hvad er så mere naturligt end at gøre disse controllere trådløse som standard. Det skulle dog stadigvæk være muligt at få controllere med ledning til dem, der kan lide det. Ligeledes skulle portene til memorycards være placeret direkte på Xbox360 i stedet for på controllerne, som de er i dag. Et andet rygte omkring controllerne er, at Microsoft har indgået en aftale med Logitech om at lave controllerne til den kommende konsol.





Der har været forskellige billeder ude på nettet. Igen er der dog intet officielt fra Microsoft, men vi har tidligere på Xboxlife.dk bragt en nyhed med et billede af, hvad der muligvis godt kunne vise sig at være Xbox360. Men som altid benægter Microsoft alt.

Lyden spiller også en større og større faktor, og også her er Xbox360 naturligvis med på noderne. Selv om der ikke er tale om en lydchip i den traditionelle forstand, så vil dekompressionen udføres af hardware, imens resten udføres CPU’ens 3 kerner via Microsofts X3DAudio. Der vil ligesom i den første Xbox være mulighed for Dolby 5.1 med DTS.

Xboxlive
En ting, der dog som en af de eneste er blevet bekræftet officielt af Microsoft, er, at der naturligvis også er Xbox Live på Xbox360. Der er kommet nogle screenshots ud af de kommende Xbox Live menuer. Som en af de mange nyheder, som man kan forvente i forbindelse med den nye version af Xbox Live, så bliver det muligt at bruge et USB 2.0 kamera som understøtter 1.2 megapixels stillbilleder og VGA video. Om der er nogen, der vil satse på noget, der ligner EyeToy funktionaliteten, er endnu ukendt. Man kan allerede nu få et kamera til Xboxen, men på grund af det høje båndbreddekrav er det kun muligt at anvende i Asien.





Du kan se en 5 minutter lang film omkring det kommende Xbox-Live ved at
klikke her.

Spillerprofil
Dette er en ny feature kaldet "Gamerprofile", hvor du nu har en profil til alle spil lige meget om det er offline eller online spil. Denne profil bruges til alle spil, og det er nu muligt at have flere profiler på én Xbox2.

Akkurat som Windows har mulighed for flere profiler, fungerer det på samme måde med Xbox2 - flere profiler. Når Xbox2 startes skal profilen vælges, hvor alle dine saves, indstillinger med mere ligger.





Mulighederne for spilprofil featuren er mange, og du kan have en indstilling for hvert spil, du har i din spilprofil på Xbox2. Hvis du for eksempel vil have omvendt analogstyring og grønne dragter i Halo, så gemmer du bare indstillingerne i din spilprofil.

Gamerprofilefeaturen fungere både til alle offline og online spil og i profilen vil du have adgang til din privacy og opt-in.

GamerCred
Profilen indeholder noget kaldet Gamer Cred, som kort fortalt indeholder alle dine point/udfordringer, f.eks. hvis du har klaret en bestemt boss, klaret en bane eller andre situationer kommer det ind under dit Gamer Cred.





Her tvinger Microsoft også alle udviklere til mindst at give spillere 5 udfordringer, hvor du så tjener Gamer Cred point. Her anbefaler Microsoft hver en udvikler at give 1000 GamerCred point til spillere, der klare disse udfordringer.

Sikkerhed
Noget forældre bliver glade for ved spilprofilen er, at de kan indstille flere forskellige ting. De kan blandt andet bestemme, hvilke spil deres børn må spille, og om de skal have lov til at dele deres profil over Xboxlive og chatte.

GamerCard
Spillerkortet er et visuelt kort, hvor spillere kan gå ind og se flere detaljer om den bestemte person. Hvis du møder en spiller, og du gerne vil vide mere om denne, kan du gå ind og kigge på spillerens spillerkort.

Her finder du spillerens gamertag, titel, GamerCreds (udfordringspoint), reputation rating, spillerzone og land.

Reputation er her, hvor du får komplimenter eller kan brokke sig over andre spillere. Det er også her du kan skrive en anmeldelse af din egen oplevelse. Dette system styres naturligvis også af Microsoft.

Af Xboxlive features kan du finde disse:
-Friends management
-Access to recent players
-Message center
-Game invite management
-User notifications
-Gamer profile
-One-on-one voice chat
-Downloads
-Feedback
-Sign-in

Det er nu også blevet nemmere for spillere at kommunikere, idet man nu ikke skal starte et beskedcenter hver gang.

Nu er der et beskedcenter til hvert spil, som understøtter spiller-til-spiller beskeder, venneinvitationer, spilinvitationer, åben P2P skrivechat, service-til-spiller beskeder og titel-til-spiller beskeder. Alt dette kan udføres via stemmechat eller videochat.





Social og ranked kampe
Alle spil skal nu også understøtte sociale og rangerede lister, hvor den sociale liste handler om at opdatere en liste med spillere. På listen vil du have adgang til 1500 spillere, som inkluderer venner, sidste spillere og foretrukne spillere.

Download markedsplads
Downloads vil nu blive styret af en brugermenu, som er tilgængelig som en download markedsplads for spillere.

Udviklere vil også kunne føre deres spillere til markedspladsen og gøre dem opmærksomme på nyt downloadable content. Både Premium og gratis downloads understøttes af download markedspladsen.

Til sidst er der naturligvis prisen. Hvad forventer man, at dette vidunder kommer til at koste? Et analysefirma ved navn Goldman Sachs har udtalt, at de forventer, at prisen vil ligge imellem 249$ og 299$, og at Microsoft burde have smidt ca. 3 millioner eksemplarer på markedet inden årets afslutning.

Vi slutter denne artikel på samme måde, som den startede. Måske er vi blevet en del klogere på, hvad Xbox360 kommer til at bestå af, eller måske er det hele bare rygter. Forhåbentligt finder vi ud af det med sikkerhed til E3 til maj.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.