Xbox har 2 års fødselsdag i Danmark. Tillykke!

Skrevet af: Sune Meyer (Goose Fraba) - 14. marts 2004 - kl. 18:35
Del denne artikel:
0 0
Fra Tegnebræt til Kasse
Vi skriver den 14-03-04. Det er i dag at Xbox fejrer 2 års fødselsdag i Danmark og resten af Europa. Det vil xboxlife naturligvis ikke lade gå ubeset hen, hvorfor vi også har valgt at bringe denne artikel, som hyldest i dagens anledning.




Den Spæde Start
Annonceringen, med henblik på at gøre Xbox’en til en realitet, fandt sted helt tilbage i år 2000. Dynamikken i spilbranchen var i de senere år udsat for store forandringer. PC’en, som tidligere havde været en all round spillemaskine med et bredt spiludvalg i de fleste genrer, var ved at udvikle sig til en spil platform for shootere, samt strategi- og rollespil. Men hvad var der blevet af alle de andre genrer, så som sportsspillene, platformsspillene, m.m.? De var såmænd langsomt hoppet over på konsollerne, p.g.a. en stigende installationsbase, og fordi konsol spil generelt har en længere levetid på butikshylderne end pc spil. På dette tidspunkt var det Nintendo og især Sony, med deres Playstation og nye Playstation 2, der nød godt af denne tendens. Ind trådte en vis Bill Gates og sagde, at Microsoft også ville have en bid af kagen, i form af deres nye Xbox konsol.

I starten af 2001 blev Xbox’en og dennes design afsløret i den endelige form. 5000 gamere, spredt ud over USA, Europa og Japan, var blevet spurgt til råds om, hvordan den ideelle konsol skulle se ud for dem. De ting som Microsoft særligt tog til efterretning, var at konsollen skulle have en DVD skuffe på fronten, så konsollen ikke fylder unødigt i højden, samt længere ledninger end nogen anden konsol på markedet, således at folk kan have væsentligt større frihed m.h.t. placeringen i rummet.


Controlleren blev til på et lignende grundlag. Gamerne ville have solide controllere med fornuftige knappe-placeringer, hvor knapperne ikke var pastelfarvede. Yderligere funktioner controlleren skulle have, var et otte-vejs D-pad, venstre og højre analog sticks, venstre og højre skulder aftrækkere, seks tryk-sensitive multifarvede analog knapper, to slots til memory kort m.m. og endeligt også en indbygget rumble feature. Resultatet, efter 34 tidligere prototyper, blev en controller, som sidenhen skulle vise sig at være mere solid end praktisk, hvorfor den også senere hen er blevet afløst af det, vi i dag kalder S-controlleren (small). Farven på selve konsollen blev sort med et gennemgående grønt tema. Det grønne skulle efter sigende være associeret med teknologi, magi og det ydre rum. Den grønne Xbox juvel i konsollens centrum og de sorte riller langs siderne, blev desuden bygget ind, for at illustrere maskinens monster krafter, der med sin 733 mhz cpu, 64 mb ram, 8 gb harddisk, 4 controller porte og nVidia grafikkort, blev tilskrevet en 3 gange så stor ydelse, som konkurrenterne på konsolmarkedet.


Modtagelsen Blandt Pressen og Publikum
På E3 og XO messerne i løbet af 2001, fik pressen løbende indblik i de fremskridt Xbox konsollen og dens launch titler gjorde. Stærke forbindelser med Capcom Co. Ltd. og Sega Entertainment, samt en række amerikanske og europæiske udviklere, var hvad der kendetegnede spiludviklingen til konsollen. Efter Sega’s fremragende Dreamcast konsol afgik for tidligt ved døden, gik der endda rygter om, at Microsoft havde forsøgt at opkøbe Sega’s spil-afdeling. Hvad pressens reaktioner på konsollen og spillene angår, så var det en blandet landhandel. Designet af Xbox’en blev af mange beskyldt for at være for stor og klodset, mens farverne fik den til at ligne et levn fra 80’erne. Der var dog bred enighed om maskinens imponerende hardware indhold, og spillene blev generelt mødt med interesse, særligt grundet brugen af bump mapping, real-time lys- og skygge effecter, samt ikke mindst harddisken og den store mængde ram, til at skabe store interaktive miljøer.




Konsollen blev mødt med nogenlunde succes hos forbrugerne. Det var dog ikke spil som Jet Set Radio Future eller Oddworld: Munch’s Oddysee, der løb med al opmærksomheden. Denne ære tilfaldt istedet den revolutionerende first person shooter Halo, som tog både anmeldere og forbrugere med storm.

I løbet af 2002 blev verden så introduceret for Microsoft’s Live online gaming service. Med den indbyggede Ethernet port til bredbånds-gaming, var dette et concept, som Xbox’en skulle profilere sig positivt på. Resultatet blev også det store trumfkort som Microsofts havde håbet på, da Xbox Live blev en bragende succes ved, alene i USA hurtigt at nå op på hele 250.000 online gamere – en tendens som senere skulle sprede sig til store dele af Europa i løbet af 2003.




Xbox Nu og Fremover
Krydskassen har hidtil klaret sig hæderligt på det amerikanske og europæiske marked. Et promotion budget på over 500 millioner dollars, har været med til at sikre Microsoft en solid andenplads i kampen mod treeren Nintendo og den suveræne etter Sony om konsolbrugernes gunst. Antallet af solgte spil per konsol er også imponerende, ikke mindst takket være Microsoft’s Live service. Xbox halter dog gevaldigt bagud på det asiatiske og særligt det japanske marked. Xbox’ens store størrelse og begrænsede udvalg af spil fra japanske spiludviklere har haft en stor indflydelse på dette. Der har været store promotion tiltag fra Microsoft’s side af, for at få vendt denne situation. Bl.a. har man lanceret Xbox pizzaer og masser af lækre bundles, for at fremme udbredelsen af Xbox og Xbox Live, dog foreløbigt uden de store resultater.

Fremtiden ser lys ud for Xbox. Udgivelsen af Pro Evolution Soccer i slutningen af år 2004 og debuten af det japanske rollespil True Fantasy Live Online i 2005, bør sikre Xbox’en endnu flere Playstation 2 spilleres gunst og fremme markedspositionen i Japan. Fravælgelsen af en harddisk i den kommende Xbox 2 vil formodentlig også gøre den mindre end den nuværende Xbox, hvilket har været et klagepunkt blandt mange, særligt i Japan.

Så tillykke med dagen Xbox. Tak for 2 herlige gamer år på de danske breddegrader. Det lover godt for fremtiden.
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne artikel..
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.