Microsoft har udtalt, at Kinect er den største lancering i virksomhedens historie og det siger ikke så lidt, når man tænker tilbage på enorme lanceringer som Halo 3, Halo: Reach og lanceringen af Xbox 360. Faktisk har Microsoft for få dage siden, hævet forventningerne fra 3 millioner til 5 millioner solgte Kinect enheder ved årets udgang.

Kinect sensoren leveres sammen med spillet Kinect Adventures! og kommer med alle de kabler man skal bruge, hvadenten man har en Kinect-forberedt Xbox 360 Slim eller en af de ældre maskiner. Alle kabler, konvertere og den ekstra strømforsyning spillere med en gammel Xbox skal bruge, følger med. Har man en Xbox 360 Slim, kan man slippe for at bruge den medfølgende strømforsyning, da sensoren vil få strøm fra selve maskinen.
Da jeg pakkede Kinect sensoren ud, blev jeg overrasket over hvor lille den var. Den er lidt over 28 cm bred og 6 cm dyb og vejer 425 gram og man er helt bange for at røre ved den ikke fordi den ikke er af god kvalitet, for den virker rimelig robust og er faktisk ret tung, men fordi den ikke er større og fordi man (det gjorde jeg i hvert fald), føler man har med noget fintfølende teknologi at gøre. Sensoren virker som sagt ganske robust og af god kvalitet og den står på en lille fod, som indeholder en lille motor (deraf den relativt høje vægt), som kan tilte kameraet 27 grader op og ned.

Alt efter hvilket spil man spiller og hvor mange som spiller det pågældende spil, kræver Kinect god plads foran fjernsynet. De fleste spil kræver mellem 2-3 meter foran fjersynet og måske lidt mindre i bredden. Dette område skal være frit for møbler, små børn og værdigenstande generelt, da man i visse spil er ganske fysisk aktiv. Hvis man forlader spilområdet, går spillet automatisk på pause og venter på, at der kommer et menneske ind i kameraets synsvinkel igen, hvorefter spillet fortsætter. Når kameraet først er kalibreret, genkender det ganske hurtigt en menneskeskikkelse og hvis man har sat ansigtsgenkendelse op, bliver man automatisk logget ind når kameraet får øje på en. Hvis man vil spille multiplayer, kræver det ofte bare, at den anden spiller træder ind i kameraets synsfelt og alt efter hvordan spillet er lavet, vil man automatisk starte et multiplayer spil.
Når man har Kinect sensoren sat til sin Xbox, aktiverer man den blot ved at vinke til den og man kommer ind i det specielle Kinect dashboard og man bliver logget ind. Der har været meget snak om responstiden og om lag med Kinect. Med de spil jeg har prøvet, har jeg ikke oplevet nogen nævneværdi lag eller problemer med, at spillet reagerede langsomt. Det er naturligvis ikke så responsivt som et joypad og der er nogle gange, at kameraet ikke lige kan finde ud af hvordan ens ben præcist skal stå i forhold til hvordan ens rigtige ben står, men det er sjældent det sker og har endnu ikke ødelagt noget for mig i spillene.

Den manglende stemmegenkendelse er lidt en streg i regningen og motoren, som titler kameraet frem og tilbage, larmer måske lige en anelse for meget, men ud over dette, ser det ud til, at Kinect teknologien virker ganske fint og vi ser med spænding frem imod, hvad alverdens spilskabere kan finde på at bruge det til. For med Kinect, er det som med alt andet hardware i spilindustrien; det er ikke bedre, end det software som bruger det.
Kinect sensoren med Kinect Adventures udkommer i Danmark den 10. november og kan købes fra 1.200 kr.
