Hvad var det Bethesda gjorde anderledes med Fallout 4?

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 24. november 2015 - kl. 19:10
Del denne artikel:
0 4
Fallout 4 er på mange måder et helt specielt spil. Fans har ventet på det siden 2008 og serien har stadig en helt enorm fanskare og det kan ses på modtagelsen af spillet. I løbet af den første uge, solgte spillet for mere end 750 millioner dollars, det er ikke mindre end 5,2 milliarder kroner. Pip-Boy Edition af spillet, blev endda udsolgt indenfor et par timer, da denne blev sat til salg i juni.

Xboxlife Share!

På den anden side, var spillet fyldt med fejl og grafikken var slet ikke på niveau med det vi med rette vil kunne forvente af et spil udgivet i slutningen af 2015, men alligevel elsker folk spillet. I skrivende stund, ligger det faktisk med en score på 87 ud af 100 på Metacritic og Frank gav det en flot score på 8,5 i vores anmeldelse, en score han holdt fast i, selv om jeg udfordrede ham på den.

Et andet område, hvor Fallout 4 adskiller sig fra langt de fleste andre spil i disse tider er, at der gik kun fem måneder fra spillet var annonceret, til det udkom. Det er meget usædvanligt. Se bare for eksempel på The Division fra Ubisoft – det blev annonceret på E3 messen i 2013 og står til at blive udgivet i foråret næste år. Det blev altså annonceret to og et halvt år før den planlagte udgivelse.

Nu er The Division faktisk ikke engang det vildeste eksempel, for andre store udgiveres PR afdelinger ruller det hele store maskineri i stilling, så snart et spil er annonceret. Det bliver udgivet screenshots og trailere i en lind strøm, faktisk er der nogen som går så vidt, at udgive teaser trailere forud for en trailer. Der udkommer udviklerdagbøger, packshots bliver annonceret og der afholdes preview events, så pressen kan spille det kommende storspil og skabe omtale og hype omkring det.

Xboxlife Share!

Alt dette, har Bethesda ikke gjort. De udgav en trailer og nogle screenshots ved annonceringen og nogle trailere kort før udgivelsen, men slet ikke i samme omfang, som mange andre spil i Fallout 4’s størrelse. De har på en eller anden måde formået, at holde spillet helt ude af pressens søgelys i lang tid, mens de arbejdede på det. Mange gange kommer der leaks fra medarbejdere, men dette har Bethesda stort set også undgået – det er har været et par mindre leaks, men ikke noget kritisk. Efter lanceringen af spillet, har de også været i stand til at holde tæt omkring det, så det har været helt forfriskende, at kaste sig ud i et spil, som man stort set ikke vidste noget om.

Som presse, ser man enorme mængder PR materiale om mange af spillenes mindste detaljer i trailere og udviklerdagbøger. Der er ikke mange overraskelser tilbage, når man først kaster sig over spillet, men det har været anderledes med Fallout 4. Bethesda vidste formentlig, at de ikke havde brug for at smide millioner af dollars efter markedsføring, da spillet nærmest ville sælge sig selv, men denne strategi kan også være farlig, fordi at de potentielle købere kan blive bekymret for hvordan udviklingen af spillet går, hvis de ikke hører noget om det i længere tid. Det dæmmede Bethesda op for, ved at annoncere spillet blot fem måneder før udgivelsen.

Vi håber, at andre store selvskaber måske vil følge Bethesdas eksempel i fremtiden. Det er forfriskende, at vi ikke skal oversvømmes med informationer i flere måneder, nogle gange i flere år, før vi kan få spillet i hænderne. Vi forstår godt, at små indie-udviklere har brug for at slå på tromme for deres spil, så det kan blive kendt hos de potentielle købere, men store spilserier som Call of Duty, Grand Theft Auto, Forza Motorsport, Halo, Battlefield og Assassin’s Creed, har de virkelig brug for en massiv PR kampagne for at sælge det de skal?

Xboxlife Share!

Jeg forstår godt, at spil er dyre at lave og at det er en enorm investering for udgiverne, men når vi ser på spil, som runder en halv milliard dollars på 48 timer, så kunne de dyre reklamekampagner, som spænder over mange måneder, måske være skåret lidt ned og de penge være brugt på udviklingen af spillet og på at gøre dem endnu bedre, så vi ikke kommer ud i eksempler som Assassin’s Creed Unity og Drive Club. Eller er en massiv reklamekampagne bare en nødvendighed, når der skal sælges mange spil og den store investering som udgiverne smider i de store produkter, skal hentes hjem igen? Hvis man ser på Fallout 4, lader det ikke til at være tilfældet.

Hvad synes du om den model, som Bethesda helt tydeligt har valgt med Fallout 4? Kan du godt lide at følge et spil i mange måneder før det udkommer eller er du mere til, at spil bliver annonceret forholdsvis kort tid før det udkommer og at alle detaljer ikke bliver afsløret inden udgivelsen? Og hvorfor? Ordet er frit nedenfor.
Log ind og stem
4
Der er 4 brugere som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.