Call of Duty: Advanced Warfare interview

Skrevet af: Palle Havshøi-Jensen - 16. august 2014 - kl. 22:59
Del denne artikel:
0 1
På Gamescom tog vi en snak med Sledgehammer Games om det nye Call of Duty: Advanced Warfare og om hvad det her spil ville gøre for serien.

En tidlig morgen i Activisions enorme pressecenter på Gamescom i Køln, mødtes vi med Sledgehammers Games og Activision, til en snak om Call of Duty: Advanced Warfare. Vi satte os ned med Michael Condrey, som er medstifter og Studio head of development og Glen Schofield, som er medstifter og General manager, begge fra Sledgehammer Games.

Xboxlife Share!

Xboxlife: Lad os snakke lidt om det nye Exoskelettet, som jo nok er den største nyhed i dette Call of Duty - hvordan synes i, at det ændre måden man spiller på?

Glen:
Det ændre måden at spille på hele vejen gennem spillet - lige fra singleplayer og selvfølgelig også i multiplayer og i co-op. Den første store ting som Exoskelettet giver os, er vertikalt gameplay, så i stedet for at rende rundt og skyde nede på jorden, kan man nu hoppe op i luften. Det er ikke bare det, at vi flytter kampene op i luften, men vi har også Boost Dodge, Boost Slam, Boost Slide og Boost Shield - det ændre virkelig den måde man spiller på og man kan bogstaveligt talt sige, at det har givet os en dimension mere i gameplayet end der har været i de tidligere Call of Duty-spil.


Xboxlife: Bortset fra det nye Exoskelet, hvordan synes I at dette Call of Duty adskiller sig fra de andre spil i serien?

Michael:
Vi har kaldt det en ny æra for Call of Duty af flere grunde. For det første, er det første gang at et Call of Duty har fået tre års udviklingstid og det har givet os masser af tid til at udvikle nye gameplay elementer og til at finpudse historien og personerne sammen med for eksempel Kevin Spacey, der har en af hovedrollerne. Multiplayer-delen er blevet ændret en del, takket være Exoskelettet, der er flere våbenklasser, masser af "loot" og det største reward system nogensinde i et Call of Duty-spil. Så ny spilmotor, nye maskiner og så tre år under udvikling betyder, at der er meget nyt i dette spil og det er jeg sikker på, at fans vil se.

Glen: Vi har sagt det før; det her spil er vores kærlighedsbarn - for os, er det vores hjerte. Vi har ikke sluppet spillet eller slappet af en eneste gang i løbet af de sidste tre år. Vi bygger det specielt til next-gen og alt i spillet er nyt og vi har virkelig lyttet til fansne af Call of Duty. Vi har været igennem al feedback; Hvad er godt? Hvad er dårligt? Ja, vi er selv fans, vi har spillet de spil i 10 år selv, så vi ved hvad vi vil have og Activision gav os frie hænder til at lave det Call of Duty vi ville lave.


Xboxlife: Det lyder godt - og det fører mig automatisk videre til mit næste spørgsmål som er, om i har arbejdet sammen med andre Call of Duty udviklere som f.eks. Infinity Ward eller Treyarch under udviklingen af Advanced Warfare? Det her er jo jeres første fulde Call of Duty.

Michael:
Ja, vi er det første nye lead studio i 10 år, og det er vi naturligvis glade for og vi har haft nogle gode partnere hos High Moon Studios som laver Xbox 360 og PlayStation 3 versionerne, så Sledgehammer Games har været fokuseret på next-gen udgaven. Styrken ved at arbejde på en franchise så vigtig som Call of Duty er, at du kan trække på hjælp fra masser af sider hvis du får brug for det. Vi har haft mulighed for at trække på alle lige fra Demonware og til de gode folk hos Raven, så ja, det at være lead studio er meget spændende for os hos Sledgehammer.

Glen: Ja, vi kender folkene hos High Moon rigtigt godt, men vi taler ikke med dem om spillet som sådan. Vi er lead studio og vi laver vores spil og de laver deres - så ja, dette spil er helt vores eget.

Xboxlife Share!

Xboxlife: Call of Duty har altid været fokuseret meget omkring multiplayer, men det lader til, at der har været stor fokus på singleplayerdelen også. Kevin Spacey er med om bord og han er formentlig ikke en billig mand - hvor involveret har han være i udviklingen af hans karakter og i spillet som helhed?

Michael:
Ja, vi er et team som har dybe rødder i historiefortælling med spil som Dead Space fra Visceral Games, hvor vi begge har arbejdet. Så i de sidste tre år, har vi lagt meget arbejde i historiefortællingen i singleplayerdelen - og på samme tid med at bygge multiplayer. Begge dele er meget vigtige for os. Kevin Spacey har været fantastisk - han er en af de bedste skuespillere overhovedet og vi har arbejdet tæt sammen med ham.

Glen: Jeg kan huske en af de første gange vi sad sammen med ham, hvor han sagde: "Jeg ser mig selv som en detektiv. Jeg vil vide alt jeg overhovedet kan, om den karakter jeg skal spille." På det tidspunkt havde vi skrevet en baggrundshistorie om hans karakter, men efter det møde gik det op for os, at vi har brug for en meget større baggrundshistorie. Så vi gik tilbage for at finde ud af, hvilke sko går denne figur i, hvilke cigaretter ryger han, hvilken bil kører han i, så Kevin kunne opsluge alt den information, for at spille karakteren bedst muligt.

Michael: Da vi begyndte at arbejde med motion capture delen, var han meget behjælpelig med at fortælle, hvordan han mente en karakter som hans ville opføre sig i forskellige situationer, fordi han nu var så langt inde i karakteren - om han ville vende sig den ene vej eller den anden vej i en given situation. Han kom med forslag til ændringer i manuskriptet, hvilken frisure hans karakter skulle have og hvilket tøj han skulle gå i. Til motion capture bruger vi i øvrigt den samme teknologi og det samme studio som James Cameron bruger til at lave Avatar 2 i, i øjeblikket og det giver os mulighed for en masse nye ting og Kevin Spacey har været meget behjælpelig i alle aspekter af udviklingen omkring hans person.


Xboxlife: Er det bevidst at i tilsyneladende bevæger Call of Duty serien hen imod en stærkere singleplayer oplevelse end tidligere?

Michael:
De tre år har givet os muligheden for at lave en fantastisk kampagne - samt en fantastisk multiplayer, så vi har ikke lavet den ene del på bekostning af den anden.

Glen: Multiplayeren er den dybeste jeg har set. Altså, vi startede med at arbejde på multiplayer for tre år siden også, så vi har ikke bevæget os væk fra multiplayer - nærmest modsat vil jeg sige.

Michael: Det er hvad de tre år har givet os. Andre gange, bliver man nødt til at vælge, hvor man vil lægge sit fokus, men de tre år har givet os mulighed for at løfte begge dele af spillet til nye højder.

Xboxlife Share!

Xboxlife: Lad os snakke lidt mere om multiplayer delen, da mange af vores læsere, er interesseret i den del af spillet. Glen, du nævnte, at det var den dybeste du havde set, kan i uddybe det?

Michael:
Stort set hele multiplayerdelen er ny. Exoskelettet giver os nye muligheder, nye måder at bevæge sig på, vi har et stort "loot" system, Pick 13 og alle de customization muligheder vi har der, customized scorestreaks, co-op scorestreaks - det er det mest customizable og reward baseret Call of Duty multiplayer nogensinde. Det er svært at pege på noget bestemt, for der er så meget nyt - altså, "loot" systemet er enormt, der er virtual lobby, "create an operator" - vi synes, at når alle disse ting bliver lagt sammen, er det en ny og anderledes måde at spille Call of Duty multiplayer på. Og vi havde tiden til at lave det balanceret, hurtigt og sjovt og vi tror på, at det vil blive den mest populære Call of Duty multiplayer i meget lang tid.

Glen: Du ved, med det antal våben attachments vi har, det antal våben vi har, den mængde af "loot" vi har og med de mange muligheder for at skræddersy ens karakter, der er milliarder af muligheder. Så chancen for at to spillere har den samme figur, med det samme udstyr og "loot", er nærmest nul. Et stort team af seniorfolk hos Sledgehammer har arbejdet på det her spil i tre år og vi har været igennem alle dele af spillet, for at gøre det gennemført som muligt.


Xboxlife: Vil spillet bruge dedikeret multiplayer servere på Xbox One?

Michael:
Det svarer vi ikke på endnu - der kommer nogle annonceringer...

Xboxlife: Her bliver Michael afbrudt af en Activision repræsentant, som fortæller os, at det vil de ikke tale om endnu og at der kommer nogle annonceringer omkring dette snart.


Xboxlife: Kan i fortælle lidt om hvilke perks, der er i spillet?

Michael:
Exoskelettet er naturligvis hjertet i spillet og det giver os mulighed for at lave nogle fede ting med perks. Der er for eksempel perks som Gung-Ho, hvor man skyder mens man sprinter og glider hen over jorden, der er Fast Hands, hvor man kan skifte våben eller reloade mens man sprinter og der er perks som udvider ens batteritid for ens Exoskelet. Der er mange spændende perks, som nu er muligt at lave, takket være Exoskelettet.

Xboxlife Share!

Xboxlife: Scorestreaks, vil de være låst op fra starten, eller er det noget man skal optjene i løbet af spillet?

Michael:
Man skal optjene dem igennem spillet - det er en del af XP-systemet.


Xboxlife: De nye Supply Drops - de ting man får med disse Supply Drops, vil man skulle optjene dem igennem spillet eller kan man også købe dem in-game?

Glen:
Supply Drops - jo mere du spiller, jo mere får du. Det er vores nyt "loot" system. Det er lige meget hvilken type spiller man er, alle vil få dem.

Michael: Vi ved, at alle ønsker at blive belønnet, lige meget hvor godt man spiller. Det har vi set i mange andre spil - og som Glen nævnte, at fra starten af vil man kunne optjene 1000-vis af Supply Drops ting; forskellige våben, gear til ens operator osv. osv. - og det er det vi vil fokusere på lige nu, hvad du kan optjene fra første dag i spillet.


Xboxlife: Hvilken af alle de her nye dele i taler om, er i mest glade for eller mest stolte af?

Glen:
Du kunne også stille spørgsmålet anderledes; er der nogen del af spillet, i ikke er stolte af. Vi har forsøgt at lægge samme mængde af arbejde i alle dele af spillet, store som små. Vores fokus er altid kvalitet. Vi har mange rigtigt dygtige folk, som altid vil gøre deres bedste. Så det er lige meget hvad vi laver, om man laver skrifttypen til menuerne, om man laver HUD'en eller om man arbejder på multiplayer, vil vi have dem samme kvalitet hele vejen igennem.


Xboxlife: Vil Theater Mode være i Advanced Warfare? Og hvis ikke, hvorfor ikke?

Michael:
(Længere pause) Advanced Warfare vil ikke have Theater Mode. Men vi vil gøre brug af Xbox One hardwaren, til at levere den funktionalitet med Xbox Upload.


Xboxlife: Andre Call of Duty spil har haft spilmuligheder hvor man kæmpede imod rumvæsner eller zombier. Vil denne type spilmuligheder også være inkluderet i Advanced Warfare?

Michael:
Vi har en co-op mode for fire spillere...

Xboxlife: Her kommer den venlige Activision mand igen på banen og siger, at de ikke kan komme nærmere ind på co-op delen lige nu, men at de vil komme med annonceringer omkring dette, indenfor en måneds tid eller lignende.

Glen: Du kan være sikker på, at der er den samme dedikation og samme mængde arbejde i co-op delen, som der er i resten af spillet.


Xboxlife: For lige at vende lidt tilbage til singleplayer delen, så er det jo tydeligt, at i lægger en masse arbejde i den del af spillet også. Har det nogensinde været på tale, ikke at have en singleplayer del med? Altså, så at sige, at gå Titanfall retningen.

Glen:
Nej. Call of Duty for os er, at der skal være noget for alle - lige fra singleplayer, til multiplayer og til co-op. Så det har aldrig været i tankerne hos os.

Michael: Du skal tænke på, at med over 100 milloner spillere ,som har spillet Call of Duty, er der mange derude, der elsker singleplayerdelen også. Der er mange, der spiller Call of Duty for kampagnedelen alene - og så er der mange der kun spiller multiplayer. Vi vil gerne have dem til at spille hele spillet.

Glen: Hver eneste del af spillet er vigtigt for os.

Xboxlife Share!

Xboxlife: Hvor mange mennesker har arbejdet på spillet?

Michael:
Sledgehammer Games består i øjeblikket af 250 personer. Vi er vokset fra to personer, Glen og jeg, for fem år siden og nu er vi 250.

Glen: Mange af dem vi har hos os, har vi arbejdet sammen med i mere end 10-15 år og de havde lyst til at komme over til os og arbejde. Derfor har det været muligt, at samle en gruppe af meget dygtige folk, og vi er nok det største studie i det nordlige Californien nu.


Xboxlife: Mit sidste spørgsmål er, hvilken del af spillet, hvilke feature - stor som lille, som i måske ikke har talt ret meget om, er i mest glade for? Måske en lille ting, som i har knoklet med at få til at virke og nu virker det endelig og det betyder en verden for spillet, at denne lille del endelig virker.

Glen:
Gosh! Jeg er mest glad for det nye Exo-upgrade system. Der er så meget jeg er glad for, men det her er helt nyt i forhold til Call of Duty singleplayer. Alt efter hvor godt man klarer sig, hvordan man spiller, hvor megen ammunition man bruger, hvor mange gange man rammer ved siden af, hvor mange headshots man laver osv. får man en stak point efter hver level. Her kan man så opgradere ens Exoskelet; om man for eksempel vil løbe hurtigere, hoppe højere eller reloade hurtigere. Det er ny måde for Call of Duty til at skræddersy ens karakter på i singleplayer.

Michael: Det er et svært spørgsmål, fordi det vi er mest stolte af, taler vi hele tiden om. Men hvis du siger, at det skal være en ting som fans ikke har hørt om, kan det være Quick Reload. Det er en mulighed for at reloade hurtigere, ved at trykke hurtigt to gange på reload knappen - men man mister så også den ammunition, der måtte sidde tilbage i ens magasin. Så i kampens hede kan det være, man får brug for at reloade hurtigere for at overleve, men det kan så være på bekostning af noget af ens ammunition. Det er måske ikke det jeg er mest stolt af, men vi synes det er en lækker lille feature, som vi ikke har talt om tidligere.


Her sluttede vores tid med de to herrer fra Sledgehammer Games og vi håber, at du er blevet lidt klogere på spillet, efter vores snak med dem.

Call of Duty: Advanced Warfare udkommer til Xbox 360, Xbox One, Playstation 3, Playstation 4 og PC den 4. november. Som det tidligere er blevet nævnt her på Xboxlife, så vil man også kunne få en Day 0 udgave af spillet, som giver adgang til det 24 timer før, altså allerede den 3. november - det kræver blot at man forudbestiller spillet.
Log ind og stem
1
Der er 1 bruger som med til at gøre Xboxlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.