Zuma's Revenge!

Anmeldt af: Morten Skou - 13. juli 2012 - kl. 14:35
2 0

Popcap er klar med endnu en udgivelse rettet imod Xbox Live Arcade. Vi kigger nærmere på Zuma's Revenge!

De fleste er vel efterhånden enige i, at Popcap Games lader til at have fundet den gyldne formel for, hvordan man laver små spil, der af den ene eller den anden årsag altid ender med at blive uhyggelig vanedannende. Indtil videre har Popcap blandt andet kunne skrive spillene Bejeweled, Zuma, Plants vs. Zombies og Peggle på deres Xbox 360 CV - og nu bliver det så pyntet yderligere med Zuma's Revenge!

Zuma's Revenge! er egentlig ikke et nyt spil, det udkom nemlig til henholdsvis PC og Mac helt tilbage i 2009. Hvorfor der skulle gå så længe imellem disse udgivelser og så Xbox 360 udgivelsen vides ikke - men ikke desto mindre så kan vi altså muntre os med det på Xbox 360 nu.

Spillet byder på fire forskellige spiltyper, hvor "Adventure" er den mest omfattende. Her er der i alt 69 forskellige baner, 61 af dem kan kategoriseres som almindelige Zuma-baner, og de sidste 8 er såkaldte "Boss"-baner. Helt generelt går spillet ud på, at man er en frø, der er placeret et fast sted på banen. Med denne frø skal man skyde farvede kugler ud imod en kæde af samme type kugler for at forsøge at matche tre eller flere kugler, som så forsvinder fra skærmen. Man gennemfører banen ved at fjerne alle kuglerne ved at matche dem.

I forhold til det første Zuma spil, som stadigvæk kan købes på Xbox Live Arcade, er der selvfølgelig kommet en række nye ting i Zuma's Revenge. En af de nye ting er det såkaldte "Spirit temple", hvor man kan opgradere sine muligheder indenfor fire forskellige områder; større chance for at få frugtkugler, hastigheden på dine skud, flere power-up kugler og større score ved hver level. Til at starte med er der kun mulighed for at opgradere det førstnævnte område, men efterhånden som man kommer længere ind i spillet, bliver der låst op for de tre andre. Selve opgraderingen foregår ved, at man bruger de guldmønter, som man opsamler, når man gennemfører de forskellige baner.

En anden nyhed er muligheden for at foretage et såkaldte "Lillypad jump", hvor man flytter frøen fra en platform til en anden. Denne nye feature giver lidt mere udfordring i nogle af banerne, men er egentlig ikke tilgængelig i særlig mange af banerne.

Sværhedsgraden i spillets adventure-spiltype synes jeg er skuffende lav, det tager kun et par timer at gennemføre denne - til sammenligning har jeg stadigvæk ikke formået at gennemføre hele det første Zuma til trods for, at jeg har brugt utallige timer på det. Jeg synes godt, at sværhedsgraden i det mindste kunne have fået et lille skub i den høje retning.

Når man har fået gennemført adventure-spiltypen, kan man kaste sig ud i en af de tre øvrige spiltyper, hvoraf den første er Weekly Challenge, der som navnet siger, vil give en ny udfordring hver uge. Den ugentlige udfordring foregår på standardbanerne, og det gælder ganske enkelt om at score så mange point som muligt og samtidig gennemføre banen hurtigst muligt.

Iron Frog spiltypen er en af de hårde nødder at knække i Zuma's Revenge. Her skal man gennemføre ti baner, som i forhold til den normale adventure-spiltype har en sværhedsgrad, der ligger væsentligt højere. Dermed gemmer der sig også lidt ekstra udfordring til dem, som har tålmodighed til det.

Den sidste spiltype er Boss Rush. Her får du mulighed for at kæmpe imod de 8 forskellige boss'er, som spillet har at byde på, en af gangen. Igen har man lige så mange liv, man vil for at gennemføre spiltypen - men der er en achievement til dem, som formår at gennemføre uden at dø en eneste gang.

Zuma's Revenge Gameplay

Det hele er selvfølgelig krydret med online leaderboards, så du både kan se, hvordan du rangerer i forhold til resten af verden og mere vigtigt måske, så kan du også se, hvordan du klarer dig i forhold til dine venner. Der er selvfølgelig et leaderboard til hver bane.

Man kan selvfølgelig diskutere hvor fedt det er, at et spil fra 2009 først udkommer til Xbox 360 her i 2012, men med det sagt, så viser spillet sig hurtigt at indeholde de samme elementer, som alle de andre spil fra Popcap Games gør, det er nemlig virkelig vanedannende, og man føler sig rigtig godt underholdt. Selve spillet byder egentlig ikke på så mange nyskabende ting i forhold til det første Zuma, men jeg synes nu alligevel, at det er de 800 Microsoft Points værd, som det koster.
Zuma's Revenge!

Zuma's Revenge!

UdviklerPopcap Games