WRC 3: FIA World Rally Championship

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 29. oktober 2012 - kl. 12:58
6 0

Er du træt af de poppede DiRT rallyspil og savner du noget rå og ren rally? Så er her et godt bud på det spil du savner – læs vores anmeldelse af WRC 3 her.

Hvis man har lidt år på bagen, vil man formentlig kunne huske rallyspillene Colin McRae Rally fra Codemasters og V-Rally fra Infogrames fra slutningen af 1990’erne. Det var ægte rallyspil med co-driver, ægte rallybiler, snoede veje og afgrundsdybe kløfter overalt. V-Rally serien findes ikke mere og efter Colin McRae’s tragiske død, er Colin McRae Rally-serien blevet omdøbt til DiRT – stadig glimrende spil, men de har ikke så meget med ægte rally at gøre længere.

Det er så her, at det officielle rallyspil WRC 3: FIA World Rally Championship kommer ind i billedet. Det er måske ikke så sexet, ikke så smart-i-en-fart og måske ikke så underholdende som DiRT, men der er mulighed for at køre ægte rally, med fuld race-kalender og alle de rigtige teams, biler og chauffører.

WRC 3 har tre primære spilmuligheder; WRC Experience, Road to Glory og multiplayer. Den ægte rally oplevelse får man i WRC Experience, hvor man som en af de mange rigtige rallystjerner, i de rigtige rallybiler, kan kaste sig ud i enten et enkelt løb, et rally i et bestemt land eller en fuld rallysæson, med alle 13 afdelinger i f.eks. Sverige, Argentina, Spanien, Mexico, New Zealand og Grækenland.

Man kan vælge om man vil køre i den hurtige WRC klasse eller i de lidt langsommere Class 2 (Super 2000 reglement) og Class 3 (Gruppe N reglement) – i alt er der 36 rallybiler i spillet, både de nyeste, men også en række gamle klassikere. WRC Experience er ren rå rally og det kan måske være lidt for hardcore til nogen, men vil man have den fulde rally oplevelse, får man den her – og selv om jeg er ret pjattet med DiRT-spillene, er det er altså fedt med en omgang ægte rally.

Den anden spilmulighed er Road to Glory, hvor man som en spirende rallystjerne skal konkurrere mod syv andre lovende rallystjerner rundt omkring i verden. Man bliver smidt ud i en række løb med forudbestemte biler og her får man rig lejlighed til at prøve spillets mange rallybiler af. Der er alt fra de kraftige WRC-rallybiler til gamle rallyklassikere som Lancia Integrale fra 1991 og Toyota Celica Turbo 4WD fra 1992. Hver af de syv områder (med hver deres rallystjerne) indeholder op til 13 forskellige løb, der går lige fra traditionelt rally til drifting, en rally skole, overlevelse og det såkaldte Crash & Run, hvor man, på tid, skal forsøge at optjene så mange points som muligt, ved at smadre nogle kasser på banen, der giver forskellige points alt efter farve. Hvert område ender naturligvis med, at man skal køre mod områdets stjerne og vippe ham eller hende af pinden.

I løbet af disse løb, optjener man såkaldte ”Ability Points”, der optjenes for blæret kørsel, som f.eks. at opnå en vis fart, lave vilde flyvehop, store slides, undgå skader på bilen eller køre på to hjul. Efter hvert løb, bliver disse points omsat til stjerner og man får også stjerner alt efter ens placering. Så kort og godt; kør så hurtigt som mulig, så lækkert som muligt – det er dog ikke altid noget, der går hånd i hånd i et ægte rallyspil. De optjente stjerner låser op for nye baner, ny biler, sponsorer, lakeringer og forbedringer til ens biler, f.eks. bedre bremser, nye støddæmpere, bedre spoilere og nye dele til motoren.

Road to Glory er lidt mere poppet end WRC Experience, selv om det er de samme baner man støder på. Det er dog et sjovt twist til rally-genren, man får mulighed for at køre i mange forskellige rallybiler og man skal køre forskellige typer af løb og ikke bare mod stopuret hele tiden.

Endelig er der multiplayer, der kan spilles med op til 15 andre spillere over Xbox Live. Her kan man vælge, om man vil spille et enkelt løb, et helt rally eller en fuld sæson og hvilken klasse af biler der skal køres i. Man optjener erfaringspoints for hver klasse, der dog ikke kan bruges til meget andet end at blære sig med. Multiplayer delen fungerer fint, nok mest på grund af, at man, ligesom i ægte rally, ikke kører direkte mod andre spillere, men kun deres live-ghosts. Man kunne dog godt have savnet lidt nytænkning i multiplayer delen, men det der er der, fungerer fint.

Gameplayet i WRC 3 fungerer som sådan fint. Der er fokus på ægte rally og det kan måske være lidt for hardcore til Call of Duty generationen, for her bliver man ikke taget i hånden på nogen måde. Man kan dog skræddersy sværhedsgraden næsten som man vil, så det burde være muligt for de fleste at spille WRC 3, men det kræver en indsats, hvis man vil til tops.

Det hjælper så heller ikke på sværhedsgraden, at styringen ikke er helt i skabet. Den kan virke noget inkonsistent, da den det ene øjeblik virker lidt flydende og tung, mens den det næste øjeblik nærmest overreagere ved det mindste input. Det har ikke noget med bilens opsætning eller det underlag man kører på at gøre – det virker bare meget random det hele. Det er lidt uheldigt, at styringen ikke sidder lige i skabet, for det er jo trods alt meget vigtigt for et spil af denne type.

WRC 3 gameplay

Grafikken er en lidt blandet landhandel. Bilerne ser flotte ud, de er pænt detaljeret og skaderne som de får undervejs ser ganske realistiske ud. Omgivelserne er derimod noget flade, med grove teksturer og kanter – det er dog ikke noget man bemærker, når man suser af sted gennem landskabet. Effekter som vand, støv, lys og andet, er der ikke mange af og generelt ligger det visuelle niveau under hvad man kunne forvente i slutningen af 2012, uden at det bliver direkte grimt, for det er det bestemt ikke.

Lydsiden er lige så blandet som det visuelle. Lydeffekterne fra de hårdtpumpede rallymotorer er ganske fin, mens soundtracket er en underlig blanding af dub-step og andet musik i samme stil og det passer ikke rigtigt til et officielt sportsspil, som WRC 3 jo er. Det samme kan egentlig siges om menuerne, som bestemt er pæne og friske, men de ligner mere noget man forventer at finde i et spil i stil med Forza Horizon og ikke i det officielle FIA rallyspil.

WRC 3 er et fint rallyspil og det er dejligt at se, at Milestone har fokuseret på ægte rally, men på samme tid har haft overskud til at pifte rallykonceptet lidt op med Road to Glory. Indholdsmæssigt er der ikke meget at klage over ved WRC 3, da der er mange timers rally gemt i de tre spilmuligheder, men teknisk kunne man godt have ønsket sig et højere niveau. Grafikken er lidt flad og kedelig og styringen kunne godt have været strammet noget op.

WRC 3 er for dig, der savner at køre noget ægte rally – og så er det WRC 3 du skal vælge, fordi det er det bedste – og eneste, spil, der kan tilbyde den ægte rally oplevelse på Xbox 360.
WRC 3: FIA World Rally Championship

WRC 3: FIA World Rally Championship