Viva Pinata: Trouble in Paradise

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot (Gamemakerman) - 8. september 2008 - kl. 18:27
Del denne artikel:
11 0

Viva Pinata er tilbage i en direkte efterfølger til det orignale spil og denne gang er der problemer i paradis.

Tilbage i 2006 udkom Rares meget anmelderroste titel Viva Pinata. Selvom spillet klarede sig meget godt i de professionelle medier, så endte spillet med et særdeles skuffende salg. Rare er dog ikke parate til at efterlade serien endnu, de er nu klar med en direkte fortsættelse til originalen, nemlig Viva Pinata: Trouble in Paradise. Kan spillet leve op til etterens meget roste gameplay, eller er det blevet til et helt andet spil?




Problemer i Paradis
Viva Pinata er endnu engang tilbage, og man skal igen lave sin egen have, som kan tiltrække de mange forskellige pinatas, mens man samtidig holder den frygtelige professor Pester og hans hær af Dastardos væk. Der skal sås frøer, vandes planter, bygges huse og meget mere, men selvom det lyder meget som det originale spil, så er der sket en del siden sidst.

Professor Pester har i denne omgang overtaget Pinata Centralen, og han vil bruge dets informationer til at blive herskeren over Pinata Island, men desværre bliver alle Pinata filerne slettet. Ens færdigheder med en skovl og en vandkande bliver for alvor sat på prøve i kampen for at genskabe de tabte filer, som professor Pester ruinerede.

Man er dog ikke alene om at skulle genskabe filerne, da man endnu engang får hjælp af Leafos, Seedos, byggemanden Willy og mange andre velkendte personer fra det første Viva Pinata spil.

En Virtuel Have
Da Viva Pinata desværre var lidt af en salgsfuser er der ikke specielt mange, der fik spillet det, hvilket var en ærgelig skæbne for et ellers rigtig godt spil. Konceptet er i bund og grund, at man får stillet en rodet have til rådighed. Denne have skal man så rydde op i og gøre så attraktiv man kan for de såkaldte Pinatas. En Pinata er som nogle måske kender en dukke, der er fyldt op med slik, og i Viva Pinatas verden skal de lokkes til med andre Pinatas, mad eller andre forskellige ting.

Det starter simpelt nok ud med, at små ormelignende Pinatas kommer til ens have, da de bliver tiltrukket af meget græs, men de har også andre forhold, som skal opfyldes før de gider bo i haven. Når alle kravene er opfyldt vil den pågældende Pinata bosætte sig i haven, og når man har to af dem, så kan man gøre sig parat til det næste skridt, nemlig formering.




Som det er med at bosætte en Pinata i sin have, så fungerer det også på samme måde at få dem til at formere sig. Der er en række krav som skal opfyldes for begge Pinatas, og når de er opfyldt, er det tid til at spille et minispil. I minispillet skal man styre sin Pinata rundt i en labyrint, hvor der er hjerter der skal samles sammen. Selvom det er et meget simpelt princip, bliver det dog noget sværere næste gang den pågældende Pinata skal formere sig, da antallet af hjerter der skal samles bliver højere, og der kommer flere forhindringer ved de senere Pinatas.

Efterhånden som man klarer disse udfordringer og får flere ting ind i sin have, så går man også op i level. Hver gang man går en level op, får man også flere ting til ens have og flere nye Pinatas kan dukke op, men dette betyder også, at der bliver mere at holde styr på. Det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvilket gør, at selvom spillet ligner noget der er til børn, så er det faktisk et utrolig dybt spil, som kræver meget af spilleren.

Mere end blot en udvidelse?
Som en direkte efterfølger kan Trouble in Paradise føles skuffende for mange, der spillede det første spil, da der ikke er sket synderligt meget ved konceptet, siden vi først så det. Når man først starter spillet op, vil det ved første øjekast ikke se ud som om der er sket ret meget, men efterhånden som man spiller det og låser op for de ting, som spillet gemmer i sig, er der faktisk voldsomt meget nyt indhold, som man kan bruge til sin have og et hav af nye Pinatas, der skal lokkes til ens have.

Som noget nyt er der kommet en co-op del med i spillet, og det betyder, at op til fire spillere kan hjælpes ad med at lave en stor have ved hjælp af teamwork. Co-op kan spilles online, og det fungerer uden problemer. Personen der skaber sessionen kan bestemme, hvilke rettigheder folk har i haven. Offline er dog den helt store ting, da spillet er bygget til at kunne være et spil, som alle skal kunne samle op relativt nemt. Det er derfor fint, at man kan hjælpe en mindre erfaren spiller med at komme ind i spillet uden at man skal give afkald på, hvor langt man selv er kommet i spillet.




Der er også kommet en mulighed for at tage billeder af sin have, som man kan sende til sine venner eller uploade dem op på spillets officielle hjemmeside. Når man tager et billede af en Pinata, vil der også være en mulighed for, at man kan eksportere det, der er i billedet og lave et kort ud af det. Dette kort vil kunne skannes ind via Xbox 360 Vision kameraet, og den pågældende ting vil derved dukke op i ens have. Selvom det er en meget smart ide og et originalt koncept, så virker det simpelthen bare ikke ordentligt. Der er store problemer med at skanne kortene, som følger med spillet, og der gik gerne mange forsøg for det virkede, hvilket er noget skuffende.

Den sidste større tilføjelse til spillet er tilføjelsen af to nye områder i spillet, nemlig det kolde Pinartic og den varme ørken. Her kan man sætte fælder op, som kan fange forskellige nye Pinatas. Det sker enkelt nok ved, at man blot køber en fælde, hvorefter man ligger noget lokkemad i den. Imens man venter på, at en uheldig Pinata træder i fælden, kan man blot gå tilbage til sin egen have, og spillet giver dig automatisk besked, hvis en fælde udløses. Det fungerer ganske fint, men det er lidt irriterende, at man også skal opfylde nogle krav, før den gider bosætte sig i ens have, for ellers går den bare tilbage til sit gamle område, og den skal så fanges igen.

Spillet kører også væsentligt bedre i denne omgang, og mange af originalens fejl er rettet. Spillet kører fyldende, men der er dog en del screen tearing, som kan være lidt irriterende, det er dog ikke et voldsomt problem. Grafisk har det fået et pænt løft, og det er stadigvæk et rigtigt flot spil, som har helt sin egen imponerende stil, men der er lige lovligt meget genbrug af ting fra originalen. Menuerne er stadigvæk kluntede at navigere i, og det er irriterende, at man skal vente på, at den skal loade hver gang man skal købe nye ting til sin have.




Overall
Viva Pinata: Trouble in Paradise er bestemt det spil, som fans af originalen har ventet på, men der er ikke sket så voldsomt meget ved konceptet, udover at der er blevet smidt en del mere indhold ned på skiven. Den helt store nye ting er uden tvivl co-op delen, og har man folk derhjemme at spille det med eller over Xbox Live, bliver spillet en hel anden social oplevelse, som få spil kan matche.

Menuerne er stadigvæk lidt kluntede at navigere i, der er genbrugt en masse ting og kortskanningssystemet virker mildest talt ikke, men det er småting for den utrolige oplevelse, som Viva Pinata tilbyder. Er man til den her type byggespil, så er Trouble in Paradise et af de bedste spil, man finder i skrivende stund, og selvom spillet for mange kan ligne et børnespil, så er det et utrolig dybt og belønnende spil.
Fakta
Viva Pinata: Trouble in Paradise

Viva Pinata: Trouble in Paradise

PlatformXbox 360
UdviklerRare
UdgiverMicrosoft Game Studios
Spillere1
Udgivelsesdato05-09-2008
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 3
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:9.0
Grafik:8.5
Online:8.5
Holdbarhed:8.5
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.