Turtles in Time Re-shelled

Anmeldt af: Jesper Thuesen - 18. august 2009 - kl. 15:02
6 0

Teenage Mutant Ninja Turtles. Nu komplet i HD og uden sjæl.

De fire ninja skildpadder er tilbage i en finpoleret udgave af det ekstremt populære Teenage Mutant Ninja Turtles, Turtles in Time. Men holder spillet distancen i dagens spilverden?

I start- til midt halvfemserne var Turtles den helt store modedille. De ninjalærte skildpadder med navne inspireret fra store kunstnere var fast inventar i ethvert drengehjem og det kom der naturligvis alskens biprodukter ud af. Heriblandt var der en lang række spil til konsollerne og Turtles in Time var ét af de stærkeste i denne serie. Ubisoft har endnu engang lavet en Xbox port af det populære spil, denne gang i en opdateret udgave.

For 800 Microsoft Points sendes spilleren ind i skildpaddernes univers, og alt er som det plejer. Pizza på menuen, April i tv og ærkefjenden Shredder er ude på nye løjer. Denne gang stjæler han og hans lakaj, superhjernen Krang, frihedsgudinden og flyver hende til deres tilholdssted, Teknodromen. De fire helte sendes naturligvis afsted og bedst som de er ved at fange Shredder, bliver vores hovedpersoner sendt igennem en tidsportal af Shredder, som ønsker dem fanget deri for evigt.

Dette er i bund og grund historien, tynd som ethvert tv-afsnit om Turtles, men samtidigt nok til at få en god times tid til at gå i selskab med de grønne, pizzaelskende ninja drenge, som vi alle holder så meget af. Turtles in Time Re-shelled er som sin forgænger 1989 Classic et hack\'n slash spil, så der skal naturligvis nedlægges horde på horde af fodsoldater på vejen mod en afsluttende bosskamp.

Man kan vælge mellem de fire skildpadder, og til forskel fra det første Turtles spil på Xbox Arcade, har hver af figurerne deres egen forcer og ulemper. Dette betyder blandt andet at Donatello ikke er overlegen på samme måde, da hans lange rækkevidde er ensbetydende med at han bevæger sig langsommere.

Til at nedlægge de mange fodsoldater, kan man benytte sig af tre forskellige slags angreb. De almindelige stående, flyvespark eller et løbende angreb som kommer i to varianter. Det er med andre ord ikke dybde man skal lede efter i spillet, for det finder man ikke på nogen måde. Og desværre er dette tungen på vægtskålen.

Turtles in Time Re-shelled er nemlig en tynd gang kaffe. Det giver en tilfredsstillende nostalgisk fornemmelse at se de fire skildpadder i deres oprindelige figur og ikke i den nymoderne tændstikstil, som virkeligt har pillet glansen af deres velmagtsdage. Men der er simpelthen ikke kød nok på spillet til at gøre det pengene værd. Det tager max en time at gennemføre og en survival mode er ikke nok til at rette op på dette. Banerne er repetitive og flere af bosserne bevæger sig i det samme mønster.

Til gengæld er det lækkert at se, at flere af de alternative bosser fra tegneserierne er med i spillet og minsandten om ikke der også er blevet plads til sumpskildpadden og prærieulven fra den anden Turtles film ”Secret of the Green Ooze”. Virkeligt lækkert for os, der elsker hele nostalgien bag det fantastiske univers.

Og det ser skam godt ud. Turtles in Time Re-shelled, er det flotteste turtles spil hidtil. Banerne er veldesignede, trods deres forholdsvist døde layout, og fjender, skildpadder og bosser er detaljerede og gennemarbejdede. Med i posen skal det nævnes, at selve gameplayet også er opdateret til 3D, således at venner og fjender nu kan angribe i hele otte retninger.

Lyden er godkendt til trods for at den langt fra matcher stemningen fra 1989 Classic udgaven. Bevares, stemningsmusikken og lydeffekter er bedre og mere digitaliseret, men i et spil som Turtles in Time, er det ikke formålet at alt skal lyde som en Michael Bay actionfilm, men derimod sætte et notorisk præg, gerne inspireret fra den fantastiske intromelodi til serierne, præcis som 1989 Classic udgaven gjorde det. Her fejler Turtles in Time gevaldigt, og man føler ikke rigtigt sjælen bag spillet på den måde som man gjorde i det første spil. Dog er lyden frisk og passer fint til et spil i Turtles\' kaliber, men mangler altså et stænk af ”Turtle power”.

Som i en anden pokerturnering gemmer jeg dog trumfkortet til allersidst, nemlig online. Delen der redder et ellers tyndt, repetitivt gameplay. Det er virkeligt morsomt at battle igennem med samtlige fire turtles online, selvom det til tider mest af alt minder om en grøn/lilla pærevælling, når antallet af fodsoldater tilrettes efter antallet af skildpadder og dermed firedobles i forhold til singleplayerdelen.

Onlinedelen redder desværre ikke et magert turtles spil som desværre ikke er pengene værd og ikke tilbyder nok afveksling til den almene spiller. Er man derimod stor Turtles fan er der ikke så meget at rafle om. Gensynene med de oprindelige turtles er aldrig skuffende for en rigtig fan, og med Ubisofts gavmilde nedskæring på prisen til de nuværende 800 Microsoft Points, er der fuld valuta for pengene for en fan.

For alle andre må trial-udgaven være den altafgørende faktor. Og tro mig når jeg siger, at trial udgaven stort set er et udtryk for hele spillet. Desværre.
Turtles in Time Re-shelled

Turtles in Time Re-shelled