Transformers: Devastation

Anmeldt af: Frank Fristed Pedersen - 18. oktober 2015 - kl. 18:05
0 0

PlatinumGames har lavet en Transformers tegnefilm i spilform, hvor du spiller hovedrollen, og vi tager et kig på underholdningsværdien i det.

Der har været en del store Hollywood film med Transformers, men det seneste spil med Transformers i hovedrollen tager udgangspunkt i tegneserien og det er ikke nogen dårlig idé. I bund og grund er Transformers: Devastation et kampspil opbygget som en tegnefilm. Stilen er cell-shaded, og det er lykkedes PlatinumGames, som står bag spillet, at få det til at ligne en tegnefilm temmelig godt. Så man sidder faktisk og føler, at man ser en tegnefilm, hvor man selv styrer løjerne. Det har flere forsøgt at gøre, men dette er første gang jeg har oplevet at det rent faktisk er lykkedes så godt. Det gør, at spillet ikke er så pænt som det kunne være, men det ligner tegnefilmene på en prik, så det kan man ikke rigtigt klandre udviklerne for.

Du har mulighed for at styre fem forskellige kæmpe-robotter, eller rettere Transformers, i deres kamp for at redde verden. Intet mindre end Jordens totale ødelæggelse skal forhindres, og det kræver selvfølgelig at der uddeles en del tæsk til skurkene. Der er ikke så meget at sige til historien, ud over at den er simpel og ligetil. Ganske som de historier, der sendes i fjernsynet hele tiden. Ikke de store overraskelser i plottet, eller faktisk slet ingen overraskelser i plottet, men det gør nu ikke noget. Er man fan af Transformers får man lige hvad man vil have, og er man ikke, så kan man nemt ignorere historien, da den ikke betyder så meget for hvor underholdende spillet er.

Spillet er delt op i missioner, og du har mulighed for at vælge hvilken Transformer du vil kæmpe med inden missionen. De har forskellige angreb og våben, men jeg syntes egentlig ikke der var den store forskel på dem, hvilket var lidt ærgerligt. I hvert fald ikke nogen forskel der gjorde, at man skulle agere anderledes alt efter hvilken Transformer man havde valgt. Man bruger de samme knapper på nøjagtig den samme måde, uanset hvilken Transformer man spiller med. Et hurtigt angreb, et kraftigt angreb og et skud bruges flittigt, krydret med lidt undvigemanøvrer og et specielt angreb, når ens powerbar er fyldt op.

Der findes forskellige kombinationer af angreb, men jeg syntes ikke der var den store forskel på om jeg brugte fire hurtige angreb i træk eller hurtigt-kraftigt-hurtigt-kraftigt. Det gjaldt om at slå og ramme modstanderen uden at blive ramt selv. En god kombination, eller rettere blot at ramme modstanderen fire gange i træk, åbner op for et ”Vehicle Attack”, hvor Transformeren forvandler sig til et køretøj og laver et angreb, som giver lidt ekstra skade. Man har et halvt sekund eller lignende til at affyre sit Vehicle Attack, og man skal reagere hurtigt for at nå det. Det betyder, at man ikke blot kan spamme angrebsknappen, for så vil man gå glip af det og det kan jeg egentlig godt lide. Men ud over det, så er der ikke så meget positivt at sige om kampene.

Undervejs i missionerne indsamler man udstyr, erfaring og mønter, som alle kan bruges til at forbedre dine Transformers inden næste kamp. Desværre er det ret elendigt udført, for man bliver bombarderet med ligegyldigt udstyr, som man så selv skal kombinere til nye og bedre våben. Men der er så meget, at man vil bruge mere tid i disse menuer end i kampene, hvis man for alvor vil udnytte det til sin fordel og nærlæse det hele. I stedet ender det med at man tager de kraftigste våben og kombinerer til nye, og det fungerer fint. Det tager dog også en del tid, som føles som spildtid, når man nu gerne vil ud og kæmpe igen. Man kan også låse op for nye angrebskombinationer, og det føles straks mere nyttigt. Men sælger man alt det overflødige udstyr, så vil man hurtigt have låst op for de vigtige kombinationer, og så er der heller ikke den store værdi i dette. Det virker lidt som ligegyldigt fyld, som spillet godt kunne have været foruden.

Der hvor spillet virkelig lykkedes, er ved at ramme Transformers tegnefilmene så godt. Historien passer som hånd i handske til Transformers, og man kunne lige så godt sidde og se en tegnefilm, på godt og ondt. Det fantastiske her er så, at du styrer løjerne. Det er jeg sikker på nok skal give bonus hos Transformers fans, men for os andre, der kun vagt kender til Transformers og mytologien bag, er det ikke nok til for alvor at holde opmærksomheden. Der er ikke udfordring og afveksling nok. Selve kampagnen tager det 5-6 timer at komme igennem, og selv om det lyder som et kort spil, så føles det nu meget passende. Jeg var i hvert fald begyndt at kede mig lidt. Man kan så spille det igennem igen på en ny sværhedsgrad eller i Challenge Mode, men det følte jeg nu ikke trang til. Der skal nok være nogle, især Transformers fans, der skal kunne fornøje sig med det, men generelt er spillet for generisk og ensformigt, på trods af at forskellige Transformere og fjender skulle give masser af variation i spillet. Der er få sekvenser, hvor kampene ikke er det primære, for eksempel hvor man skal køre om kap eller regulære platform-sekvenser, hvor man skal hoppe rundt, men de er for få og virker blot som fyld inden næste kamp.

Transformers: Devastation er et ok spil, som jeg er sikker på vil begejstre Transformers fans. Især hvis de i forvejen er faste gæster foran fjernsynet når Transformers tegnefilmene ruller over skærmen. Men hvis man fjerner Transformers fra formlen, og kun kigger på gameplayet, så holder det ikke helt og blegner i sammenligning med hvad der ellers er på markedet. Der er ikke nok strategi i kampene til at det kan fastholde opmærksomheden, og det føles ret hurtigt ensformigt.

Er du Transformers fan, så tjek det ud og det skal afslutningsvis nævnes, at Transformers: Devastation sælges til en reduceret pris på 395 kr. på for eksempel Xbox Games Store.
Transformers: Devastation

Transformers: Devastation