Torchlight

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. marts 2011 - kl. 21:21
14 0

Runic Games’ action-rollespil Torchlight er her for at vise, hvordan et rigtig action-RPG, skal skrues sammen.

Skrevet af Marcus Lindgren - Xboxlife Sverige. Oversat af Palle Havshøi-Jensen

For 15 år siden, sad jeg på mit drengeværelse og spillede Blizzards action-rollespil Diablo. I 2008 blev Runic Games grundlagt af Travis Baldree (skaberen af Fate), Max Schaefer (medstifter af Blizzard North), Peter Hu og Flagship Studios (ansvarlig for spillene Mythos og Hellgate: London). Deres plan var at skabe et spil, der kunne slå deres yndlingsspil Diablo – 11 måneder senere blev Torchlight født.

Torchlight er et action-rollespil og det viser, at udviklerne virkelig holder af denne genre. Kampene er hurtige og blodige, grafikken har en lækker tegnet stil og musikken en ganske glimrende. At spillet mangler multiplayer kan virke lidt underligt i en tid, hvor alle spiludviklere synes at pushe multiplayer, om vi kan lide det eller ej. Personligt er jeg ikke stor fan af multiplayer og jeg spiller næsten aldrig online og måske er det derfor, at jeg ikke savner multiplayer i Torchlight. Jeg er dog ikke i tvivl om, at Torchlight nok skal underholde i timevis, uden at skulle ty til det tarvelige trick at pushe en dårlig multiplayer funktion, for at give spillet en længere levetid.

Når spillet starter, skal man vælge mellem tre forskellige klasser, Destroyer (fighter), Alchemist (mage) og Vanquish (ranger/thief). Destroyer er en typisk melee klasse, der har migreret til Torchlight efter at have hørt om det onde, der har ramt byen. Dette er den perfekte klasse for alle, der kan lide at løbe lige i favnen på alle monstre, svingende vildt med sværd og økser. Den anden klasse i spillet er Alchemist og er spillets magiker, som trækker sin magiske kraft fra glødende kul og tilfældigvis ligger Torchlights verden ovenpå verdens største ophobning af glødende kul. Med hjælp fra disse glødende kul, kan Alchemisten kaste omkring sig med lyn og ildkugler og tilkalde monstre til at hjælpe med drabet. Vanquisher er spillets slyngel og ranger og tilhører en gammel orden, hvis opgave er at kæmpe for retfærdighed og balance i verden. Som Vanquish er man blevet kaldt til Torchlight for at undersøge forsvindinger og dødsfald blandt Torchlights indbyggere.

I Torchlight har du ingen mulighed for at påvirke din figurs udseende, du må nøjes med de tre klassers standard look – du kan selvfølgelig skifte våben, rustninger og ringe osv. og dette påvirker selvfølgelig din figurs udseende. I klassiske action-rollespil, slår man løs på monstre og indsamler guld, våben og andre værdigenstande og snart vil man være tvunget til at returnere til byen, for at sælge alt det overflødige. Men det er ikke tilfældet i Torchlight, da din trofaste kæledyr er i stand til at slæbe alt det overflødige udstyr til byen, sælge det og komme tilbage med penge. Dette er en genial løsning, så spillet ikke mister tempo og du kan fortsætte med at dræbe monstre på livet løs, tak Runic Games.

En rigtig god ting ved spillet er, at det genererer tilfældige levels hver gang man spiller, så hvert eventyr er forskellig fra den forrige. Selvfølgelig støder man på stier og steder som man har set tidligere, men det er til at overse. Hvis du bliver træt i tommelfingeren efter at tævet dig igennem horder af monstre, kan du hvile dig ved den nærmeste underjordiske sø med lidt fiskeri. Fiskene man fanger i disse grotter, kan f.eks. have en mærkelig effekt på dit kæledyr.

Torchlight følger skabelonen til et rigtig godt action-RPG, Runic Games synes at have tænkt spillet godt igennem og formår at undgå de store faldgruber. Styringen er meget enkel og når du efter et par sekunder forstår hvordan den virker, kan du også vælge, hvilke forskellige angreb du ønsker på de forskellige knapper. Som med enhvert RPG, får du XP når du dræber monstre og med XP kan du købe nye færdigheder. Der er en masse dejlige færdigheder til at vælge imellem i Torchlight og jo højere niveau du har, jo mere voldelig evner du kan lære.

Som jeg skrev tidligere, har spillet en lækker grafisk, nærmest tegnet, stil, som passer godt ind i spilgenren. De røde blodpøler der ligger på jorden efter dine nedslagtninger, vil næppe bekymre voldkritiske forældre, da man ikke rigtigt ser det som blod, pga. spillets tegnede stil. Spillets lyd er også noget, der udløser en thumbs up fra mig. Torchlights soundtrack er skabt af Matt Uelman, komponisten bag musikken til Diablo, og det passer godt ind i baggrunden for spillet. Der er intet værre end et spil, hvor man hele tiden tænker på musikken – et perfekt soundtrack er et, som man nærmest ikke bemærker, men som trækker dig ind i spillet og som skaber stemning og det er noget Torchlight gør godt.

For at opsummere spillet, må jeg sige, at jeg er meget imponeret over, at nogen har formået at kaste et så gennemarbejdet spil sammen på kun 11 måneder. Hvis du er en af dem, der kan lide et godt og solidt action-RPG som Diablo, så er Torchlight sandsynligvis et spil for dig.
Torchlight

Torchlight

UdviklerRunic Games