Top Spin 2

Anmeldt af: Morten Skou - 17. april 2006 - kl. 17:44
9 0

Tennisspillet over alle tennisspil har netop ramt de danske butikker, men kan det leve op til forventningerne fra forgængeren?

Normalt er tennis ikke en sportsgren, der siger mig specielt meget, men når det kommer til spillet Top Spin, er interessen straks en helt anden. Der har aldrig været tvivl om, at den første udgave af Top Spin sad på kongetronen, når det kom til tennis på konsoller, men kan Top Spin 2 opfylde de høje forventninger, der er til en efterfølger?

Der er sket store ting med Top Spin, siden spillet første gang så dagens lys som et af Microsofts eksklusive Xboxtitler. Eksempelvis har 2K Sports overtaget titlen, og selv om man har forsøgt at videreføre spillets stemning og realisme, er det langt fra lykkedes for dem at lave en successfuld efterfølger.

Spillet byder på flere forskellige spillemuligheder, hvoraf karriere og ligeledes Xbox Live mulighederne nok er der, hvor man vil finde flest spilletimer. Derudover byder spillet på Exhibition, Tournament og Party Games spillemodes.

Exhibition giver dig som spiller mulighed for hurtigt at prøve kræfter imod nogle af de licenserede spillere, som spillet har at byde på. Det er muligt selv at spille som en af de kendte spillere eller simpelthen tage spilleren, som du selv har opbygget i din karrieremode og se, hvordan han klarer sig imod topspillerne. Der gemmer sig også to achivements i Exhibitionmode, som bliver låst op, hvis du banker henholdsvis alle mandlige og alle kvindelige spillere - i alt 24.

Der er 3 forskellige Party Games, som giver mulighed for op til 4 spillere at spille imod hinanden på samme Xbox. Desværre er Top Spin ikke et spil, man bare sætter sig ned og spiller, da det tager lidt tid at lære de forskellige slag. Så spillet er ikke noget man i stil med FIFA eller PGR3 bare sætter sig ned og spiller imod sine venner. De 3 party spil er desværre meget kedelige, og der er bestemt ikke specielt meget party over dem. Party Games er uden tvivl en feature, som spillet godt kunne have undværet - og så kunne udviklerne have brugt noget mere tid på at rette diverse fejl og mangler, som spillet ellers har at byde på.

Selve karrieremoden tager små 20 timer at gennemføre, hvilket i sig selv er en hel del, specielt hvis man sammenligner med andre spil, som typisk lander omkring 8 timer. Desværre begynder det hele at virke ret trivielt, det er mere eller mindre de samme modstandere, man møder og eftersom kampsimuleringen virker ret dårligt, er man ofte tvunget til at spille kampe imod alt for nemme modstandere, som man ofte kan score points på efter 2-3 klik på "A".Heldigvis har Top Spin 2 en onlinedel, som til forveksling ligner den fra Top Spin 1. Så det er uden tvivl muligt at fordrive en hel del tid med at spille imod andre online. Dette betyder naturligvis også en længere holdbarhed.

Vi var rigtigt mange, der gik og så frem til denne titel, fordi den første udgave af spillet uden tvivl var det bedste tennisspil, man nogensinde har set på en konsol. Spillet var meget banebrydende og tilbød en realisme, som man ikke så i andre tennisspil. Desværre virker det som om, at Top Spin 2 mere er en efterligning end en efterfølger. Der er meget få nyheder i spillet, og faktisk er der nogle ting, der var bedre i den første udgave af spillet.Selvom spillet måske ikke helt levede op til forventningerne, er der ingen tvivl om, at Top Spin-serien stadigvæk er det bedste inden for tennisspil. Chancen for, at man vil kunne lide Top Spin 2, hvad enten man kan lide tennis eller ej, er muligvis større, hvis man ikke har prøvet den første udgave af spillet og dermed ikke har fået blæst forventningerne alt for højt op.

Top Spin 2

Top Spin 2

Udvikler2K Sports