Tom Clancys Ghost Recon 2

Anmeldt af: Martin Olsen (Cramzor) - 11. december 2004 - kl. 10:27
8 0

Verdensfreden er i fare, og endnu en gang er verdens eneste håb, en elite gruppe kaldet The Ghosts. Tom Clancy’s Ghost Recon 2 har netop ramt de danske butikker, og vi har taget et kig på om spillet lever op til forventningerne.

Historien
Spillet foregår i år 2007, og der er igen ballade i Asien. For som nogle måske husker, så var det i Rusland og de baltiske lande at Ghost Recon 1 slog sine folder. Men denne gang er det i Nord Korea den er gal, og den amerikanske regering har sendt bud efter den del af hæren, som bliver kaldt The Ghosts; en gruppe af elite soldater som har speciale i at indtrænge fjendernes territorium, lydløst og uset. Motivet for USA’s indtrædelse i Nord Korea er, at en gal general er kommet i besiddelse af nogle atomvåben, og har planer om at overtage verdensherredømmet. Nu er det så op til The Ghosts at stoppe galningen i tide.

Spillet er sat op på en lidt speciel måde. Campaign delen foregår nemlig som et tv program, kaldet de moderne helte, og det kigger tilbage på den krig, som The Ghosts lige har udkæmpet. Før hver mission ser man så et filmklip hvor værten udspørger de involverede soldater om hvordan de bar sig ad med at fuldføre den konkrete mission. Det virker ret godt, og i og med at man ser filmklip af personerne tale, er med til at give dem personlighed.

Efter disse klip får man så selv lov til at spille missionen. Der er en 15 forskellige missioner i campaign delen, hvis indhold er varieret godt. Meningen med spillet er, at man skal udsættes for så virkelighedstro scener som muligt. Missioner spænder over alt lige fra at indtage et område og plante en bombe, til at beskytte et fartøj og rede folk i slagmarken.

Styringen i spillet er generelt rigtig god. Det går fint nok med at styre sin egen soldat, men til tider kan det godt være lidt besværligt, at få sine 3 venner til at gøre som man har tænkt sig. I de fleste missioner er man nemlig en gruppe af 4 soldater. Man kan give sit hold ordrer ved at trykke på y knappen. Holder man den nede har man mulighed for at beordre dem, til at affyre skud mod fjenden for at ligge et pres, gå højre eller venstre om et område, eller at blive på deres nuværende positioner. Vil man bare have at de skal storme fremad, peger men bare med cursoren og trykker y.

Der er forskellige objekter i spillet som man bruge, bl.a. maskingeværer som står på jorden, og dem kan man beordrer sin besætning at bruge. Der er også små kasser med ammunition, hvis man skulle løbe tør i løbet af en mission. Man kan også få ens holdkammerater til at affyre en raket mod fjendernes tanks og helikoptere, hvis man ikke selv har fået pakket en bazooka. Dette fungerer helt fint. Men desværre har man ikke mulighed for at beordre dem til at søge i dækning. Det kan være meget irriterende, og alternativet er, at man går over til et sted hvor fjenderne ikke kan se en, og beordrer dem til at holde deres positioner. Dette resulterer naturligvis i, at man selv må klare ærterne. Dog kan de godt tænke selv, så det er sjældent at man er nødsaget til at bruge dette trick, men det hænder. Jeg savnede også evnen til at beordre mine mænd noget forskelligt hver især, men det kunne jeg heller ikke få lov til.

Efterhånden som man gennemfører missionerne i campaign delen, låser man op får en række andre modes. Alle gennemførte missioner kan nu spilles med alle de nye modes. Her er blandt modet ”Lone Wolf” som går ud på, at man spiller uden sine holdkammerater, men til gengæld har man bedre våben. Man har bl.a. en maskinpistol med kamera. Den er meget nyttig, når man sidder bag ved en sten og gemmer sig. Så hæver man bare sin pistol op over stenen og skyder fjenderne.

Der er 3 andre modes som også kan spilles på alle banerne. Det er ”fire fight”, som helt enkelt går ud på at nedkæmpe alle fjender. Så er der ”Defend”, hvor du skal forsvare et område i et vist antal minutter. Dette kan f.eks. være en lejr eller en bro, som skal forsvares indtil der kommer forstærkning. Og så er der ”Recon” modet. Dette er helt klart den sværeste del af spillet. Her er man igen ene mand, og skal klare en række opgaver. Det svære består i, at man ikke må blive opdaget af de koreanske soldater, og kun har en lydløs pistol som våben. Et godt mode, som kan sammenlignes lidt med Splinter Cell spillene, hvor det også går ud på at være så lydløs og usynlig.

I Ghost Recon 2 tjener man point efter hver mission man klarer. Jo bedre man er, jo flere point får man. Disse point kan bruges til at låse adskillige våben og features op med. Man kan fx købe sig til alle de våben som koreanerne bruger. Her i blandt en fed AK-47 med tilhørende granatkaster. Der er også et hav af billeder og små film som man kan se. Der er bl.a. film fra USA’s militær, hvor de benytter nogle af de våben, som er tilgængelige i ”Lone Wolf” modet. Disse er nemlig fremtidens våben, som USA planlægger at bruge i krig om en 6 års tid.

Når det kommer til kameravinklen er dette et af de største ændringer i Ghost Recon 2. Når spillet starter er default vinklen i tredje persons perspektiv, men ved et enkelt tryk på en knap kan du gå i first person view. Default vinklen kan ændres så det hele tiden er i den klassiske første persons vinkel du spiller i, men hvor du så skifter til tredje person ved hjælp af et enkelt tryk på en knap.

Spillet understøtter alle former får multiplayer. Både split screen, system link og xboxlive. I alle multiplayer delene, er der en lang række af forskellige modes man kan spille. Man kan vælge mellem solo, co-op eller squad. Under hver af delene er der så en række forskellige regler man kan spille efter. Her er der selvfølgelig de modes som også var tilgængelige i singleplayer, med og uden respawn. Udover dem er der masser af andre sjove modes, som f.eks. ”Hamburger Hill” som går ud på at man skal have kontrol over et område i længst tid. Der er også modet ”search and destroy,” hvor det er alle mod 1. Spilleren som er alene mod de andre, har så til gengæld alle ”Lone Wolf” våbene til rådighed. Dræber man target spilleren, overtager man hans position, og skal nu kæmpe ene mand mod de andre.
Xboxlive delen er rimelig overskuelig at finde rundt i og spillet kører godt, og jeg har personlig ikke oplevet noget bemærkelsesværdig lag endnu.

Grafikken i Ghost Recon 2 er holder langt hen af vejen. Det kører flyende og uden texture fejl. Dog er der ikke blod med i spillet, men det gør egentlig ikke den store forskel, fordi man tit skyder sine fjender fra store afstande. Som man har kunnet se i trailere for spillet, har Red Storm lagt stor vægt på, at eksplosioner og destruktion af bygninger, skal se så realistiske ud som muligt. Og dette er helt klart lykkedes. Det er virkelig en fryd for øjet at se broer og tårne styrte sammen, efter man har lagt en bombe ved dem. Også miljøet som helhed, ser godt ud. Man kan se vinden blæse i trækronerne og strømmen flyde i vandet. Ghost Recon 2 er kort sagt, fyldt med store flotte landskaber, hvor der virkelig er kælet for detaljerne.

Lyd er en vigtig faktor når man vil skabe en stemning. I krigsspil er det særligt vigtigt at man hele tiden har fornemmelsen man er midt i en krig, med bomber og patroner flyvende om ørene på en. Heller ikke her er der sparet på noget fra Red Storms side. Lyden passer rigtig godt til det miljø man befinder sig i. Er man midt på en stor slagmark, kan man høre brag fra geværer og tanks i en uendelighed. Kombineret med råben og skrigen fra ens fjender, og ens gutter der skriger over radioen at de er blevet såret, giver en rigtig fed stemning. Udover dette er der små kommentarer fra ens hold undervejs i spillet. De er rimelig varierende så det ikke er det samme man hører hver gang.

Ghost Recon 2 er blevet væsentligt forbedret i forhold til sin forgænger. Det nye system med ingame ordrer fungerer noget bedre end det gamle, hvor man skulle ligge taktikker inden missionen gik i gang. Dog er det nye system langt fra perfekt, da man ikke bede sine mænd om at søge dækning og give individuelle ordrer. Ghost Recon 2 er gået hen og blevet et rigtig godt krigsspil, og med de mange modes i både single- og multiplayer, har spillet en god lang levetid. Bestemt et af de bedste spil i sin genre og et godt forslag som juleønske, hvis man er i tvivl om hvad man skal ønske sig!
Tom Clancys Ghost Recon 2

Tom Clancys Ghost Recon 2

UdviklerRed Storm Entertainment