Tiger Woods PGA Tour 11

Anmeldt af: Jakob Tofte - 30. juni 2010 - kl. 20:40
9 0

Det er blevet sommer, og ingen sommer uden et nyt golfspil fra EA Sports. Tiger Woods er stadig frontmanden, men han har fået selskab i et spil, der byder på mange, gode forbedringer.

Tiger Woods bærer stadig EA Sports\' suveræne golfkonge af en spilserie med sit navn. For første nogensinde har han dog måttet vige lidt plads på coveret til den nordirske komet, Rory McIlroy. Der er nemlig lagt i kakkelovnen til en sand lækkerbisken af en tilføjelse, når spillerne denne gang bliver inviteret med fra tee til green i en af de mest legendariske golfturneringer nogensinde. Den årligt tilbagevendende dyst imellem USA og Europa, The Ryder Cup.

Det skal med det samme siges, at Tiger Woods PGA Tour 11 i grove træk ligner sidste års spil, forrige års spil, spillet før det og så videre. Ganske som med de fleste andre sportstitler er det begrænset, hvad der bliver lavet om fra år til år. Dette gør dog intet. Kunsten er at sørge for, at det er de rigtige ting, der bliver ændret og tilføjet. Og EA Sports skuffer ikke. Man kan spille de efterhånden velkendte mini games såsom T.I.G.E.R., Capture the Flag og Target, og der er naturligvis også mulighed for at spille en række forskellige scorevarianter på spillets 17 forskellige baner, deriblandt tilbagevendende mastodonter som Pebble Beach og TPC Sawgrass, samt nye baner som Celtic Manor og The Greenbrier. Allerede nu begynder EA Sports desuden at tilbyde flere baner som ekstramateriale på Xbox Live Markedspladsen.

Udover de almindelige spilfunktioner vil det utvivlsomt være omkring karrieredelen, at spillerne bruger det meste af deres singleplayertid. Man kan som sædvanlig deltage i en fuld PGA sæson med den afsluttende FedEx Cup som målet. Derudover er der en lang række små udfordringer i Skills Challenge, som er Tiger Challenge med et nyt navn. Den helt store tilføjelse i år, og årsagen til det tidligere omtalte cover, som nu er delt imellem Tiger og Rory McIlroy, er lanceringen af The Ryder Cup. Turneringen, hvor 12 topspillere fra henholdsvis USA og Europa sætter hinanden stævne i en serie på 5 runder golf for at finde den overordnede vinder. Ryder Cup spilles i år på Celtic Manor i Wales, som derfor også, som tidligere nævnt, er inkluderet i årets spil. Ryder Cuppen kan ligeledes spilles som enkeltstående event, hvis man ikke gider spille den i karrieredelen.

På onlinesiden fortsætter EA Sports, hvor de sidste år slap, med masser af gode muligheder. Almindelig matchmaking sørger for spil for 4 spillere samtidig, og understøtter igen i år simultanspil, hvor modstandernes bolde følges som farvede streger. Dette sikrer en hurtigere oplevelse, og fungerer upåklageligt. Derudover arrangeres der hele tiden daglige, ugentlige og månedlige turneringer, hvor man kan spille og registrere sin score og sammenligne sig med spillere fra hele verden. Man kan sågar spille imod de professionelles rigtige scorer igennem PGA Tour sæsonen. Mest interessant og helt nyt for onlinesiden er, at det nu er muligt at spille 12-mod-12. Til ære for den omtalte introduktion af Ryder Cup er det tanken, at 12 amerikanere og 12 europæere kan dyste online imod hinanden i en holdbaseret turnering. Det er stadig lidt svært at finde fulde lobbyer, men mon ikke det bliver lettere, når spillet for alvor vinder indpas på denne side af Atlanterhavet...? De populære Gamernet Challenges er tilbage, og lader spillere uploade lange drives og andre gode slag, som herefter løbende i løbet af spillet popper op i tide og utide og inviterer til at blive slået.

Vanen tro er tilpasningsmuligheden når det kommer til ens spillers udseende og garderobe enorm. Der er ikke noget nyt at nævne herom, men endnu en gang har EA Sports gjort det sjovt at designe sin figur. Denne gang er valutaen dog ændret til XP, som går igen i alle elementer af spillet. XP er den nye valuta, og denne bruges både til at købe tøj og udstyr samt til at forbedre de forskellige parametre, der tilsammen fastlægger, hvor dygtig din golfspiller er. Sidstnævnte betyder selvsagt også, at sidste års dynamiske evnesystem, hvor præstationerne på banen afgjorde om man blev bedre eller ringere, er forsvundet igen. Det er glimrende, og undertegnede kommer ikke til at savne det system, idet det alt for ofte straffede spilleren på de forkerte tidspunkter. For eksempel ville man miste evner i kraft, hvis man slog kort, også selvom man slog kort med vilje for at lægge sig taktisk godt.

Igen i år modtager Tiger Woods PGA Tour 11 oplysninger fra The Weather Channel, som sikrer, at vejret på banerne er identisk med vejret i virkeligheden. På en måde en fuldstændig ligegyldig ting, men dog tilpas liret til, at der er point for det herfra. Når vi taler vejr kan det samtidig nævnes, at vinden i Tiger Woods PGA Tour 11 ændrer sig hele tiden. Hvor vinden i tidligere spil har været fastlåst fra hul til hul, således at den ikke ændrede sig før man var på næste hul, står vindmåleren nu og svinger frem og tilbage, og kan sagtens finde på at svinge fra næsten vindstille, helt op til vindstød af stormstyrke. Det tilfører spillet et interessant element, hvor det nogen gange godt kan betale sig at udvise lidt tålmodighed og vente til vinden stilner af, inden man svinger køllen.

På gameplayfronten er der sket markante ændringer og forbedringer. Overordnet set er det muligt at spille som sidste år med undtagelse af én kæmpe ændring. Den vænner vi tilbage til om et kort øjeblik. Det er altså muligt at spille som sidste år. Man kan dog også ændre sidste års nyhed ”precision putting” til den almindelige klassiske puttemetode, hvis man bedre kan lide den, ligesom man kan ændre sigtemetoden til ”True Aim”, som er EA Sports\' nye forsøg på at tilføre golfen mere realisme. I True Aim kan man ikke sigte når man er zoomet ind på banen. Man kan kun se en række gps-markører, der viser afstand og niveauforskel til givne punkter. Herefter er det op til spilleren af sigte fra det almindelige kamera bag spilleren. Når bolden begynder sin tur igennem luften flytter kameraet sig ikke med, men står i stedet næsten stille. Meningen med True Aim er, at få spillerne til at føle sig mere som en rigtig golfspiller, der heller ikke kan flyve ned ad banen sammen med bolden. Det er ekstremt svært i forhold til den klassiske sigtemetode, men samtidig også ret sjovt at kæmpe med. Under alle omstændigheder er det et element, vi byder velkommen. Nytænkning er altid velkommen, og True Aim kan sagtens ende med at blive en succes blandt hardcorespillerne.

Vi nævnte en kæmpe ændring til gameplay, og lovede at vænne tilbage til den. Der er tale om tilføjelsen af en såkaldt fokusmåler. Alt, hvad man laver af ”ekstraordinære” ting, det være sig ekstra kraft, spin, boost eller putt preview, dræner fokus fra måleren. Den eneste måde at tanke fokus op på er ved at slå slag uden at benytte sig af før omtalte hjælpemuligheder. Måleren drænes relativt hurtigt, og man bliver på en 18-hullers runde virkelig tvunget til at tage stilling til sit spil og prioritere om man helst vil lave spin eller måske hellere undlade dette, så man i stedet har fokus nok til at læse greenen på det kommende putt, eller om man måske er nødt til at give bolden ekstra kraft, men til gengæld ikke spinne den helt ligeså meget ved indspillet. I begyndelsen var jeg dybt irriteret over det nye element, men efter lidt tilvænning må jeg erkendte, at spillets gameplay virkelig har fået nyt liv og endnu mere charme. Man fik før i tiden hurtigt en tendens til at slå med power boost og spinne helt vildt hver eneste gang. Det er slut nu, og det er egentlig rart for spiloplevelsen. For hardcorespilleren, der altid spiller på Tour Pro, hvor ingen af de små tricks alligevel er mulige, vil fokusmåleren være ligegyldig.

Grafisk er Tiger Woods PGA Tour stadig et enormt flot spil, som virkelig gør at godt stykke arbejde når det kommer til gengivelse af forskellige strukturoverflader, såsom vand, sand, forskelligt græs med videre. Der er ikke markante forbedringer til det grafiske, men der er gjort et arbejde for at skabe mere liv. Her tænkes på, at skyer bevæger sig mere end tidligere, og det første spillerne vil lægge mærke til er, at karakterernes tøj blafrer i vinden, hvilket giver mere liv og realisme. Vi oplevede enkelte grafikfejl, i form af glitches når kameraet kom for tæt på karaktererne. Generelt dog et flot spil.

På lydsiden er spillet endnu engang udstyret med et soundtrack, der ligger lidt i den kedelige ende, hvis man sammenligner med andre EA Sports titler som for eksempel FIFA og Madden NFL. Kommentatorerne har fået et løft og deres arsenal af kommentarer til hændelserne på banen synes at være udvidet. Dog var der flere eksempler på upassende kommentarer, som for eksempel at et putt skulle sættes for at dele et hul i hulspil, til trods for, at hullet reelt kunne vindes. Disse fejl blev dog kune oplevet ganske få gange. Der er kommet mere stemning på banerne. Som et eksempel kan der ofte høres jubel i det fjerne, hvilket altid ledsages af en opdatering, hvor man kan se, at en eller anden modstander har lavet en birdie og er rykket op i placeringerne. Det giver en god stemning af turnering og konkurrence i en spilgenre, hvor der ellers sommetider er risiko for at føle sig lidt ”alene” på de lange fairways.

Konklusionen er, at EA Sports endnu en gang har magtet at videreføre en succesfuld serie med en fin balance imellem respekt for det tilbagevendende publikum samt nytænkning. Som altid er det svært at foretage kolossale ændringer i sportsspil med årlige udgivelser, for man skal jo også holde fast i det, der gør spillene så populære. Tiger Woods PGA Tour 11 magter dog på fornem vis at levere lige præcis tilpas meget nyt til, at spillet igen i år er et must for enhver golffan. Sidste år skrev vi, at spillere, der var i besiddelse af 08- eller 09-årgangen, og blot godt kunne lide at have et godt golfspil i samlingen, skulle vente til i år. Nu følger vi op og anbefaler et køb af Tiger Woods PGA Tour 11. Det er et fremragende golfspil, som sikrer underholdning båd on- og offline i mange timer fremover.
Tiger Woods PGA Tour 11

Tiger Woods PGA Tour 11

UdviklerEA Sports