Tiger Woods PGA Tour 09

Anmeldt af: Carsten Odgaard - 23. september 2008 - kl. 20:13
8 0

Tiger Woods er igen trukket i golftøjet. Og denne gang har han taget en ven med.

Golf er kedeligt…men på den fede måde
Tiger Woods er atter stjernen i EA’s årlige golfspil som, i modsætning til konsollens andre sportsspil, ikke rigtig har andre konkurrenter på markedet. Tiger Woods er derfor i mere end en forstand alene på toppen.

Om man kan lide golfspil er nok et spørgsmål om temperament. Det handler selvsagt ikke om hurtige reaktionsevner, det handler ikke om at få pulsen op at køre, det handler ikke om at kunne trykke hurtigt på knapperne, om at kunne udholde pres i længere tid af gangen. Nej, det handler om noget så kedeligt som præcision og øvelse – og så selvfølgelig lidt held, hvis du skal have den eftertragtede ”Hole in 1”. I den henseende er Tiger Woods et dejligt afstressende spil, som man kan nyde i ro og mag.

Og ikke nok med at man kan nyde det i ro og mag: Tiger Woods version 09 er måske også det hidtil bedste spil i serien. Og det skyldes til dels det faktum, at Tiger denne gang har slæbt en af sine gode venner med ind i spillet, nemlig sin personlige træner, Hank Haney, som står parat til at give dig rigtig gode råd når det kommer til mestringen af gentlemanspillet over dem alle; golf.

Men mere om Hank senere…

Mere af det samme…eller?
EA Sports har ikke ændret synderligt meget på spillet sammenlignet med 08-udgaven. 09-udgaven adskiller sig altså ikke væsentlig meget fra forrige udgave. Det er både godt og skidt. For trofaste fans af serien vil det måske være en skuffelse, at dette spil til forveksling og på overfladen, er stort set identisk med forrige udgave. Og man kan som sådan også godt undre sig over, at EA ikke lægger flere kræfter i at udvikle serien (en kritik der stort set er gældende for alle de årlige EA Sports-udgivelser). I stedet kan man godt få den tanke, at udviklerne blot spekulerer i at tilføje lige nøjagtig så mange ændringer til spillet, at trofaste fans af serien alligevel må købe det. På den anden side er det som spiller også rart at der er en kontinuitet i udformningen af serien, en slags ”genkendelsens glæde” kan man kalde det.

Hvad end man anlægger den ene eller anden vinkel på Tiger Woods-serien, så ER der dog tilføjet ændringer til spillet, ændringer som rent faktisk, når alt kommer til alt, forbedrer serien og gør dette spil meget vellykket. For selvom ændringerne ikke er mange, så er de der er alligevel gennemtænkte og ganske vellykkede.

Må vi præsentere: Hank Haney!
Hvilke ændringer er der da at finde?

Som tidligere nævnt er den mest væsentlige ændring nok, at EA Sports har inkorporeret Tiger Woods egen real-life coach i selve spillet. Hank Haney, som han hedder, står nemlig nu ikke bare til rådighed for Tiger, men også for spilleren, som løbende bliver hjulpet til at forbedre sit spil. Måden dette foregår på er, at Hank Haney løbende inviterer dig til en række træningssessioner, hvor du kan øve på forskellige aspekter af golfspillet, som for eksempel præcision, sving eller indspil til green’en. Efter disse sessioner vil ens spil, afhængig af hvor godt man har klaret øvelserne, blive forbedret på de punkter man har trænet.

Et andet element af dette træningsaspekt i Tiger Woods 09 er, at dine opsparede kompetencer ikke er statiske, men derimod dynamiske. Det kan lyde som en petitesse, men det tilføjer faktisk en masse til spillet. Man kan i mangel af bedre kalde det for ’realisme’. Ligesom på de rigtige golfbaner afspejler dårlige formkurver sig nemlig også i spillet, hvilket kort sagt vil sige: Spiller du dårligt, ja, så falder dine kompetencer selvfølgelig. Der skal derfor ikke mange fejlagtige og skæve skud i bunkeren eller i søen til før det afsætter sig på din formkurve og derved i dit spil. Det gælder altså om at kunne føre en stabilitet ind i sit spil, så man kan bevare og opretholde sine kompetencer. Et rigtig godt tiltag, som forhåbentlig også er at finde i fremtidige udgaver af serien.

Onlinedelen er også blevet opdateret i form af simultant spil med op til fire spillere på en gang. Det er ret genialt, at man nu ikke skal vente på hinanden, men kan skyde samtidig – hvilket forkorter spillets længde en del. Hver bold har sin egen farvekode, og det er derfor let at se hvorledes de andre skyder. Dette er dog kun tilgængelig i Stroke Play.

Det vi kender
Resten af spillet er stort set som vi kender det fra 08-udgaven:

Her er igen 16 forskellige golfbaner – hvilket stadig ikke er overvældende mange, selvom nye baner er tilføjet. Grafikken er fin, dog uden ligefrem at imponere. Men sammenlignet med 08-udgaven kan man spore en lille forbedring. Banerne er smukke, stemningsmættede, selvom enkelte elementer falder uden for – for eksempel vandeffekterne. Banerne kan dog godt virke en anelse ”statiske”, hvilket selvfølgelig har noget at gøre med at det for det meste drejer sig om store græsmarker vi befinder os på, hvor der naturlig nok ikke er meget bevægelse. Men med lidt vind i træerne og lignende kunne man måske have tilført lidt mere liv til banernes udseende.

Kontrollen er også næsten den samme: Man svinger stadig køllen frem og tilbage ved at bevæge venstre analogstick, hvilket fungerer forbavsende godt og er meget intuitivt. Det er dog som om styringen ikke er så følsom denne gang, hvilket faktisk er en god ting, for det betyder at man ikke mere havner langt ude i skoven ved blot den mindste skæve bevægelse med analogsticket. Ydermere har man også nu mulighed for at se de ”forkerte” bevægelser man har lavet umiddelbart efter skuddet, hvilket kan hjælpe en til at korrigere – og dermed forbedre sit spil.

Det er også igen muligt at kreere og skabe sit helt eget unikke udseende på sin golfspiller. Hvis du også har et Xbox Live Vision kamera, kan du endda indsætte et billede af dit eget ansigt på din golfspiller. Ellers giver spillet ret store og frie muligheder for at kreere sin egen, personlige golfer. Og gider man ikke bruge tid på dette påklædningsdukke-arbejde kan man sagtens snyde, og med et enkelt tryk på en knap skabe sin helt egen tilfældige karakter. Det gjorde jeg, og ud af systemet blev trukket en lidt buttet mand med krøllet rødt hår, og med en tyk, sort skovsnegl på overlæben. Hvis man kan forestille sig en blanding af Robert Redford, Saddam Hussein og Danny Devito, så har man nok et meget godt billede af hvordan min superstar golfspiller kom til at se ud. Ikke dårligt, men et udseende som, må jeg understrege, absolut INGEN relation har til denne anmelders rigtige udseende!

Alt efter hvor meget man vinder og hvor godt man spiller, vil man løbende optjene penge, som man kan bruge til at købe performanceforbedrende udstyr for. Noget vi også allerede har set i 08-udgaven.

Herudover indeholder Tiger Woods selvfølgelig et væld af forskellige spilmuligheder. Foruden karrieredelen PGA Tour Season, som er spillets hoveddel, tilbydes et væld af andre spilmuligheder og mini-games, blandt andet Tiger Challence, hvilket alt sammen er med til at forlænge spillets levetid betragteligt.

Små og høflige golfklap
Lyden er selvfølgelig ikke det golfspil skal sælges på. Og det er der heller ikke noget orgie i lyd vi får serveret. Langt fra. Alt andet ville også være forkert og misforstået. Golf handler jo mest om høflige klap og den der helt særlige lyd man kan høre, når den lille runde bare rammes helt klokkerent. Fantastisk!

Og alle disse små lyde og kendetegn fra golfverdenen er afgivet fint.
Kommentatorerne bliver man hurtig træt af at høre på, og gentagelser fremtræder også hyppigere her end i andre EA-spil, som f.eks. FIFA, hvor kommentatorlyden også har en helt anden og mere fremtrædende rolle.

Er Tiger så også på toppen denne gang?
Svaret herpå må være ja. EA Sports har ikke ligefrem øset af nye tiltag og tilføjelser til Tiger Woods 09. Men ret skal være ret: De tilføjelser som der så rent faktisk er, fungerer forbavsende godt. Især tilføjelsen af Hank Harvey og det dynamiske spilsystem, som forhåbentlig er noget EA Sports bygger videre på til næste udgave.
Tiger Woods PGA Tour 09

Tiger Woods PGA Tour 09

UdviklerEA Sports