The Walking Dead: Season 02 - Ep. 02

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 4. marts 2014 - kl. 22:36
2 0

Så fortsætter anden sæson af The Walking Dead med afsnittet A House Divided, igen med Clementine som den helt centrale figur. Kan dette andet afsnit leve op til det forrige?

Telltale Games tog hul på anden sæson af deres populære The Walking Dead serie lige op til jul sidste år og den fortsatte i samme gode stil som første sæson. Nu er andet afsnit så udkommet og nu begynder der for alvor at ske ting og sager – man støder endda på en god gammel ven.

The Walking Dead: A House Divided fortsætter naturligvis hvor All That Remains slap og byder igen på fremragende historiefortælling og svære valg, der skal tages. I første afsnit, var fokus mere på den 11 årige Clementine og hende overlevelse, ensomhed og sorg, mens dette andet mere har fokus på Clementines rolle og indflydelse på den gruppe af mennesker, hun stødte på i slutningen af første afsnit.

Vi er tilbage ved, at skulle tage en række ubehagelige valg – og man sidder flere gang og tænker ”Argh for pokker, hvad skal jeg dog gøre?”. Det er ikke lette valg og man ved, at ens beslutninger alle har indflydelse på Clementines plads i gruppen, på de mennesker hendes valg omhandler og hele gruppens eksistens kan blive påvirket af ens valg.

Jeg vil ikke afsløre for meget af historien, for plottet i et spil som dette skal opleves, for den er virkelig velskreven og gribende. Men jeg kan afsløre så meget, at Clementine langsomt er blevet indlemmet i den nye gruppe, men det står snart for fald, da vi støder på en person, der ikke er ulig ”The Governor” fra The Walking Dead tv-serien, som gør sit indtog – og man støder såmænd også på en gammel ven, der ikke gør tingene lettere. Man begynder endda langsomt at se en forbindelse til The Walking Dead: 400 Days, en 90 minutters lang episode, der i pausen mellem sæson 1 og sæson 2, byggede bro mellem de to sæsoner og som introducerede en række nye personligheder.

Helt overordnet, er spillet strikket sammen på præcis samme måde, som alle de forrige afsnit. Det kan vel bedst betegnes som en interaktiv tegneserie, der er pakket ind som en godt gammeldags ”point and click” eventyr. Det hele bliver krydret med nogle hektiske action-sekvenser, hvor der skal tages hurtige beslutninger og trykkes på de rigtige knapper på de rigtige tidspunkter for at overleve. Det er dog de stille sekvenser, som er spillets klart stærkeste momenter.

Historien er spillets helt store styrke og den fortælles med sådan en overbevisning, at man ikke kan undgå at blive fanget af den. Det er svært at sætte en finger på, hvad det er Telltale gør, men historien og måden den bliver leveret på, er af meget høj kvalitet og selv om spændingen endnu ikke er virkelig højspændt, kan man i denne anden episode tydeligt mærke, er der er noget under opsejling – og opbygningen kan jo være næsten lige så intens som afsløringen.

Grafikken er ganske lækker at se på og er holdt i en næsten tegnet stil. De tekniske problemer, som lidt klodsede animationer og fald i grafikhastigheden, er stadig til stede, men jeg synes dog ikke at problemerne med grafikken var helt så udtalte i denne episode som i f.eks. den forrige. Selv om det stadig giver lidt ridser i lakken, er det ikke noget som ødelægger oplevelsen af spillet voldsomt (men det er stadig irriterende når det sker), for spillets andre åbenlyse kvaliteter, overskygger de tekniske problemer det meste af tiden.

Lydsiden er ganske vellykket, med et fint og stemningsfuldt soundtrack, hvor specielt musikken, der kører under rulleteksterne, er virkelig god. Nummeret er ”In the Pines (Where did you sleep last night), der er en amerikansk folkesang helt tilbage fra 1870’erne, som tidligere er blevet fortolket af både Nirvana og Dolly Parton. Den passer virkelig godt til stemningen i spillet. Stemmeskuespillet er igen meget overbevisende og de er med til, at gøre de velskrevne dialoger endnu mere intense. Stemmerne leveres denne gang af bl.a. Michael Madsen (Kill Bill, Reservoir Dogs) og Scott Porter (The Good Guy, Speed Racer).

The Walking Dead: Season 2 – Episode 2: A House Divided fortsætter fint denne anden sæson af Telltales Games’ populære serie og er faktisk blandt de bedre afsnit overhovedet. Man kunne have håbet på, at nogle af de tilbagevendende tekniske bump på vejen var blevet jævnet lidt ud, men det nævner jeg hver gang – og hver gang konkluderer jeg også, at de ikke betyder så meget, da man igen lapper de lidt mere end to timer, som episoderne typiske varer, i sig uden at tænke over disse problemer. Det er som altid, to timers solid og spændende underholdning.

The Walking Dead: Season 2 – Episode 2: A House Divided kan købes på Xbox Games Store fra onsdag den 5. marts.
The Walking Dead: Season 02 - Ep. 02

The Walking Dead: Season 02 - Ep. 02