The Undergarden

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. november 2010 - kl. 22:37
4 0

The Undergarden er en afslappende oplevelse, som mere minder om meditation end om et spil. Læs med her, hvis du også er til skæve og anderledes spiloplevelser.

The Undergarden er et af de spil, som er meget svære at beskrive, da det er en oplevelse, mere end det er et spil. I modsætning til så mange andre spil, handler det om at skabe og ikke om at ødelægge, man kan ikke dø, spillet har som sådan ikke noget mål, der er ingen tidsgrænse som stresser og det handler om at nyde og tage et afbræk fra dagligdagen og de voldelige, mørke og dystre spil, som vi ser så mange af i disse tider.

Man spiller som en lille undervandsgartner, som mest af alt ligner en af Teletubby-figurernes forsvundne tvillingebror. Man svømmer igennem en masse grotter, hvor man skal forsøge at få så mange planter til at gro og blomstre som muligt. Dette gøres ved, at samle pollen fra nogle pollensække, som er placeret rundt omkring og svømmer man tæt forbi de endnu ikke udsprungne planter, blomsterer de op i alverdens smukke farver.

Undervejs skal der indsamles gemte krystaller og specielle blomster og der skal løses små simple opgaver. Disse opgaver er i starten meget lette, hvor det er noget med at plukke nogle tunge pollen fra nogle bestemte planter og placere dem på en slags vægt, som så bliver trykket ned og en dør åbner. Senere bliver opgaverne noget mere kompliceret og man får adgang til nye pollen og blomsterknopper, som f.eks. kan eksplodere så de rydder blokerede gange, nogle er elektriske og kan aktivere døre mens andre lyser op så man kan bevæge sig igennem mørke områder.

Undervejs støder man på nogle små musikere, som står og spiller på et instrument – det kan være en bongo-tromme, en bass eller noget som ligner en guitar. Disse små filurer kan få planter til ændre farve og få dem til at springe ud igen og igen og de kan derfor være gode at sætte ved siden af et træ, som gror de frø eller knopper man skal bruge til en gåde. På den måde løber man aldrig tør for ”ammunition” til gådeløsningen. En sjov lille ting er, at musikernes rytmer blander sig med spillets baggrundsmusik og tager man en eller flere musikere med sig, kan man faktisk påvirke spillets soundtrack. Som med stort set alt andet i The Undergarden, er det valgfrit om man vil bruge musikerne eller bare ignorere dem – men de nu meget sjove at tage med.

Så det er såre simpelt; se hvor mange blomster man kan få til at springe ud, løs forskellige gåder, find så mange af de gemte ting rundt omkring som man kan og når man er tilfreds, så svøm ud af udgangen og videre til næste grotte. Ingen stress og jag – spillet kan spilles i ens helt eget tempo og det er så simpelt, at alle kan være med. Styringen af ens Teletubby-figur virker fint om end lidt tung i det, men det vænner man sig hurtigt til.

Man kan spille side om side med en ven på samme Xbox (altså ikke over nettet), men det fungerer ikke specielt godt. For det første, er det tydeligt at spillet ikke er designet med multiplayer i tankerne, så selv om der er to spillere på skærmen, er der ikke rigtigt noget som inviterer til at man skulle samarbejde. For det andet, fokusere spillet altid kun på den ene spiller – det vil sige, at hvis der kommer for meget afstand mellem de to spillere, forsvinder den anden ganske enkelt ud af skærmen, for kort efter at blive ”genoplivet” ved siden af den første spiller igen. Co-op delen fungerer altså ikke specielt godt og det virker meget som om, at udviklerne er blevet tvunget til, i sidste øjeblik, at tilføje en multiplayerdel, som dog er endt med at blive temmelig overflødig og ligegyldig. The Undergarden skal nydes alene, når man lige har lyst til at spille et afslappende spil uden stress og jag.

The Undergarden er som sagt mere en oplevelse, end det er et spil. Man kan dog konkurrerer mod ens venners scores, man kan forsøge at få alle blomster og træer til at blomstre og man kan forsøge at finde alle de gemte krystaller og blomster i hver runde. Man kan også bare slappe af og nyde de mange flotte farver, den stille og rolige musik og udforske spillets i alt 14 levels. Det er dog ikke et spil for alle og enhver og det skal spilles i små portioner – det er ikke et spil man har lyst til at sidde og spille en hel aften, det er der ganske enkelt ikke nok udfordring i eller afveksling til.

Grafikken i The Undergarden er smuk og farverig og det er på en eller anden underlig måde, dejligt tilfredsstillende at se de mange planter folde sig ud og vokse op i alverdens smukke farver og former, efterhånden som man svømmer forbi dem. Lydsiden er afslappende og passende til spillet og det er en sjov lille ting, at man kan påvirke soundtracket, alt efter hvilke af de små musikere man vælger at tage med sig.

The Undergarden koster 800 MSP (72 kr.) på Xbox Live Arcade og for nogen vil det være penge lige ud af vinduet. Men kan du, ligesom jeg, godt lide at udforske nogle af de lidt mere anderledes og skæve spil, så er Undergarden bestemt pengene værd. Men gå til det som en oplevelse og ikke som et spil, så tror jeg ikke, at du vil blive skuffet. Det er, som sagt, ikke et spil man spiller i længere tid ad gange og heller ikke et, man vil spille om et halvt år, men lige nu er det en sjov, anderledes og afslappende oplevelse.
The Undergarden

The Undergarden

UdviklerArtech Studios