The Elder Scrolls V: Skyrim: Dawnguard

Anmeldt af: Jens Nørup - 9. juli 2012 - kl. 22:22
Del denne artikel:
5 0

Godt et halvt år efter vi første gang stiftede bekendtskab med Skyrim, er første udvidelsespakke klar. Med løftet om Dawnguard's størrelse i baghovedet, er det med spændt forventning jeg går i gang.

Efter en tur ud i landet, er min figur vel tilbage i Whiterun og det første jeg møder er en vagt, som spørger om jeg har hørt rygtet om Dawnguard, der hyrer vampyrjægere. Uden yderligere betænkningstid drager jeg mod øst for at opsøge Dawnguard og finde ud af mere.

På min vej får jeg følgeskab af den nervøst anlagte Agmaer, der ligesom jeg er en håbefuld vampyrjæger aspirant. Da Dawnguard fæstningen toner frem i morgendisen efter en kort vandring gennem skoven, er det første der slår mig hvor enorm den er. De massive mure virker umiddelbart større end noget andet jeg indtil nu har set i Skyrim.




Da vi træder ind i fæstningen, bliver vi straks sat i forbindelse med Isran, lederen af Dawnguard. Der er alvorlige problemer med vampyrerne, som udgør en større og større trussel for sikkerheden i Skyrim. Isran og Dawnguard har viet deres liv til at bekæmpe de blodsugende vanskabninger – og som den kriger jeg er, får jeg uden videre dikkedarer udleveret en armbrøst og bliver sendt på min første mission. Min midlertidige følgesvend, Agmaer, er ikke lige så erfaren og må tage til takke med lidt armbrøst undervisning, mens jeg begiver mig afsted med Dimhollow krypten for at finde ud af mere om de mange vampyrangreb.

Her vil vi efterlade beretningen om Dawnguard, da en stor del af fornøjelsen jo er at opleve historien selv. Den første umiddelbare konklusion efter at have spillet Dawnguard udvidelsen igennem, er at den er virkelig gennemført og passer perfekt ind i Skyrim’s univers. Du får en helt ny velfortalt historie, der hele tiden byder på nye spændende opgaver.




Jeg skal forsøge ikke at afsløre for meget om handlingen, men som du måske allerede ved, bliver det på et tidspunkt muligt at forråde din mission for Dawnguard og tilslutte dig vampyrerne. At gøre dette, giver samtidig adgang til den sande vampyrform – et monster med vinger, der ligner en mellemting mellem de nye gargoyles du skal slås med, og en flagermus. Samtidig låses der op for et helt nyt tegn på din stjernehimmel, der giver adgang til nye perks efterhånden som dine vampyrevner forfines.

Til at begynde med er det imponerende og sjovt, at skifte form til en enorm blodsugende flagermus, men efterhånden som man bliver fortrolig med de nye evner, finder man ud af at træerne dog ikke vokser ind i himmelen. Du kan ikke kommunikere med omverdenen i din vampyrform, som derfor kun kan bruges i kamp – det tager dog et par sekunder når du skal skifte til vampyrform, noget der kan give lidt stress hvis det skal gøres midt i en kamp. Når du indtager vampyrform skifter kameraet til 3. person og dét kombineret med at den kære flagermus ikke er helt præcis i sine bevægelser, gør at livet som vampyr ikke er en ubetinget fornøjelse.




Det er dog en ganske underholdende historie, der passer fint ind i vampyrernes blodsugende tradition. Vælger du at forblive hos Dawnguard’s vampyrdræbende slæng er det naturligvis uden hugtænder, men historien er lige så interessant og spilværdig. Alt i alt byder Dawnguard pakken på mellem 15 og 20 timers spil hvis du vælger at spille begge sider af historien – ikke dårligt, men heller ikke oppe på samme niveau som den enorme Shivering Isle’s udvidelse til Oblivion.

Grafikken er som vi kender den fra resten af Skyrim's verden; fuld af detaljer og med tilføjelse af nogle nye miljøer, der visuelt adskiller sig en del fra hvad vi har set i Skyrim indtil nu. Jeg kunne godt ønske mig at tilværelsen som vampyr bød på lidt flere udfordringer eller bare lidt mere konsistens; det er unægteligt en mærkelig fornemmelse at kunne skifte til vampyrform midt inde i en by, uden den mindste reaktion fra omgivelserne.

Det kan selvfølgelig skyldes en midlertidig 'bug' eller fejl i udvidelsen – noget Skyrim spillere desværre ikke er ubekendte med. Der er nogle steder hvor jeg oplevede at missioner ikke kunne fuldføres eller nøglepersoner ikke ville bevæge sig hen hvor de skulle være – det var ikke voldsomt, men alligevel noget der trækker lidt ned i den samlede oplevelse.




Men når alt kommer til alt så er Dawnguard en god udvidelse, der passer perfekt ind i Skyrim's univers. Der er en god balance mellem de to historier, der naturligvis krydser hinandens spor undervejs, men på hver sin måde tilfredsstiller din eventyrlyst og giver dig en god fornemmelse af at der er en konsekvens af dine handlinger. Lyd og grafik befinder sig på samme høje niveau som resten af spillet, dog er nogle af skuespillerne lidt anonyme i deres udtryk.

Til sidst er der kun at sige, at hvis du har nydt Skyrim og stadig begejstres over den store åbne verden, er der ingen vej uden om Dawnguard. Til en pris af 1600 MSP er vi i den høje ende, men spilletiden og kvaliteten taget i betragtning må det siges at være en fair pris.
Fakta
The Elder Scrolls V: Skyrim: Dawnguard

The Elder Scrolls V: Skyrim: Dawnguard

PlatformXbox 360
UdviklerBethesda Game Studios
UdgiverBethesda Softworks
Spillere1
Udgivelsesdato26-06-2012
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 18 Stærkt sprog Vold
Følg Xboxlife her
Xbox Support
Gameplay:8.0
Grafik:8.0
Online:-
Holdbarhed:7.0
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt Xboxlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.