The Dishwasher: Vampire Smile

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. april 2011 - kl. 14:11
1 0

Så er der blod i rigelige mængder, afrevne lemmer overalt samt stilfuld og lynhurtig 2D action i The Dishwasher: Vampire Smile, som er det andet spil i Dishwasher serien. Læs vores anmeldelse her.

Selv om det naturligvis ikke kan sammenlignes direkte, er det alligevel tankevækkende at se store udviklere, formentlig med betydelige marketingsmuskler, markedsanalytikere og års erfaring i bagagen, kæmpe for at overleve efter fejlslagne projekter – mens små udviklere med ganske få ansatte, rammer plet og sender spil på markedet, som bare sælger og sælger. Her tænker jeg naturligvis hovedsagligt på vores egen Playdead Studios, som har haft stor succes med Limbo, men også på projekter som Super Meat Boy, Angry Birds, Minecraft og The Dishwasher: Dead Samurai – sidstnævnte er produceret af blot én enkelt mand.

The Dishwasher: Vampire Smile er efterfølgeren til netop The Dishwasher: Dead Samurai, som blev en stor succes for manden bag, James Silva. Også denne gang har han stået bag stort set hele projektet, lige fra programmeringen til designet og musikken – meget imponerende.

Spillet er et særdeles voldeligt, hektisk, blodigt og lynhurtigt 2D side-scrollende beat’em up, med et helt unikt udseende og en anderledes stil og der er fuld fart på lige fra starten. Man kommer igennem 13 forskellige levels, hvor der skal kæmpes mod en hær af ganske opfindsomme fjender og de bliver slagtet med alt fra store kødøkser, kæmpe kanyler, hamrer til motorsave, sværd og sakse – samt et par skydevåben. I løbet af spillet, åbner man op for nye våben, nye egenskaber og man får mulighed for at opgradere ens figur samt ens våben.

Når man starter spillet, kan man vælge mellem spillets to hovedpersoner, enten The Dishwasher eller The Prisoner. Lige meget hvilken figur man vælger, spiller man igennem de samme baner, men man ser to sider af den samme historie, så der er bestemt grund til, at spille kampagne-delen igennem med hver figur.

Gameplayet er hektisk og stilfuldt og sværhedsgraden er temmelig høj og det føles lidt som at spille Ninja Gaiden eller Bayonetta, bare i 2D – man glemmer næsten helt at trække vejret, da man i kampene ofte føler, at man hænger i med det yderste af neglene. På overfladen kan gameplayet måske se simpelt ud, men man finder hurtigt ud af, at man ikke kommer langt ved at storme frem mens man svinger med ens våben. Det gælder om at forudse fjendens næste træk og være særdeles rap på fødderne.

Kampagnedelen kan gennemføres på omkring 4 timer pr. figur, alt afhængig af sværhedsgrad og det er faktisk meget godt, at spillet ikke er ret meget længere. Det kniber nemlig lidt med variationen og gameplayet bliver en smule ensformigt hen mod slutningen, så en længde på omkring 4 timer passer faktisk meget godt, selv om det måske ikke lyder af meget. Når man gennemfører spillet, åbnes der op for nye og højere sværhedsgrader.

Foruden kampagnedelen, som i øvrigt også kan spilles i co-op sammen med en ven (både lokalt og over Xbox Live) er der en Arcade Mode med 50 levels, hvor man skal kæmpe mod en stak fjender, som man skal skille sig af med så hurtigt og effektivt som muligt – overlever man, åbnes der op for en ny level. Man kan til enhver tid vende tilbage til en level man tidligere har klaret, for at sikre sig håneretten ved at forbedre ens score på online leaderboardet. Endelig er der Dish Challenge, hvor man skal holde sig i live så længe som muligt, kæmpende mod en uendelig strøm af fjender.

Med to (dog korte) kampagner, en co-op mulighed, 50 arcade-levels og Dish Challenge, er der rigeligt at gå i gang med i The Dishwasher: Vampire Smile – og alt dette til blot 800 MSP, hvilket må siges at være god værdi for ens Microsoft Points.

Grafikken er helt unik, med nogle strejf af håndtegnet manga og den ligner formentlig noget du ikke har set tidligere (bortset fra, hvis du har spillet det første Dishwasher altså). Den er for det mest sort/hvid tilsat en masse rødt blod og mange visuelle effekter. Kameraet ryster i takt til actionen på skærmen og udfører man et finishing move på en fjende, zoomer kameraet ind så man får alle detaljer med de afrevne lemmer og flækkede kroppe med. Grafikken kan til tider virke lidt utydelig og gnidret og det kan nogle gange være svært at se hvor ens figur er henne på skærmen på grund af den hektiske action, men det er små irritationsmomenter, som ikke ødelægger en flot og andeledes indpakning.

Lydsiden er ligeledes glimrende; lydeffekterne passer godt til spillet og er med til at fremhæve den til tider bestialske action. Musikken varierer fra rolig, næsten ambient musik når man ikke er i kamp, til beskidt grunge/rock, når man er i kamp. Den slags musik (grunge/rock delen) er ikke lige noget for mig og soundtracket gjorde ikke meget for mig, desværre.

The Dishwasher: Vampire Smile er et imponerende projekt, når man tænker på, at det er en enkelt mands værk. Gameplayet er hektisk og lynhurtigt (om end en smule ensformigt) og den udpenslede vold er sikkert ikke for alle. Designet er dystert og anderledes og der er masser af indhold i forhold til prisen, så hvis du er til et visuelt anderledes 2D actionspil til en god pris, så skulle du uden at tøve give The Dishwasher: Vampire Smile et skud.
The Dishwasher: Vampire Smile

The Dishwasher: Vampire Smile

UdviklerSka Studios