The Darkness

Anmeldt af: Morten Skou - 1. juli 2007 - kl. 21:39
41 0

Det længe ventede spil, fra udvikleren Starbreeze er nu endelig landet. Vi kigger på det seneste "gyser" spil til Xbox 360.

Det har længe stået sløjt til, når det kommer til spil i horrorgenren til next-gen konsollerne. Xbox 360 har tidligere haft Condemned – der uden tvivl var skyld i rigtigt mange chok rundt omkring i de danske hjem. Nu er udvikleren Starbreeze blevet færdig med deres spil, The Darkness, som netop er landet i butikkerne verden over.

I remember the night of my 21st birthday - that was the first time I died
Spillet handler om personen Jackie, en lejemorder, der på sin 21 årige fødselsdag får en meget speciel gave i form af nogle mørke kræfter. Disse kræfter er gået i arv i Jackies familie igennem flere generationer, og det viser sig hurtigt, at The Darkness, som de mørke kræfter kaldes, har sin helt egen agenda. Spillets plot udspiller sig i New York, hvor man både får mulighed for at bevæge sig rundt i forskellige distrikter samt den omfattende undergrundsbane, der virker som forbindelse imellem de forskellige bydele.

Jackie er vokset op på et hjem for forældreløse børn, hvor han i en ung alder blev hentet af Onkel Paulie, en mafiaboss, som har brugt Jackie som lejemorder. Af en eller anden årsag har Paulie set sig sur på Jackie, som nu er på flugt. Som om det ikke var nok, at Paulies sjakaler jager dig, så har du også politiet i hælene – dette skyldes naturligvis, at politiet på bedste mafiastil er i lommen på Onkel Paulie.

Spillet starter hårdt ud med en hæftig biljagt. Denne bane og den efterfølgende virker dog primært som en slags træningsbaner, hvor man lærer de forskellige funktioner at kende. Derefter bliver man sluppet løs i New Yorks gader. Selv om spillet giver mulighed for en vis grad af freeroaming, så er man alligevel begrænset til kun at kunne bevæge sig i de bydele, hvor historien i spillet finder sted. Et eksempler på dette er, at togene kører i den retning, hvor der sker noget, mange døre er aflåst og lignende. Man får løbende nye missioner, typisk ved at få hints om, at man skal opsøge bestemte personer eller gøre dit og dat. Der er også mindre sidemissioner, hvor man kan vælge at hjælpe personer med at finde ting eller udføre mindre opgaver. Det er ikke et krav, at man gennemfører alle sidemissionerne for at kunne gennemføre spillet, og de har ikke nogen direkte relation til den normale historie i spillet.

Through you I am born
Intet FPS uden en lang række våben, så det er der naturligvis også i The Darkness. Man har mulighed for at oparbejde et pænt arsenal, som spender fra små pistoler til de helt store rifler. Ved at trykke på højre-analog knap kan man med alle våbene zoome ind på de personer, som man vil skyde efter.

Udover de almindelige våben er man som tidligere nævnt i besiddelse af nogle mørke kræfter. Der er fem forskellige niveauer af ”Darkness”, som åbner op for forskellige nye kræfter. Den første mulighed man får er at bruge ”Creeping Dark” – en slags slange, der kan bruges til at snige sig rundt med. Creeping Dark er også god til at snige sig igennem diverse små skakte og udluftningskanaler, når man eksempelvis skal låse en dør op fra indersiden. Senere igennem spillet får man også mulighed for at bruge de tre andre darkness ting: Demon Arm, Darkness Guns og Black Hole. Sidstnævnte er uhyre effektiv men kræver, at man står i skyggen ret ofte for at suge skygge-energi til sig, for igen at kunne bruge de mørke kræfter.

For at bruge de særlige kræfter skal man først aktivere ”Darkness mode”. Dette gøres ved, at man trykker på (RB), hvorefter man med D-pad kan vælge imellem de forskellige kræfter, for til sidst at kunne bruge dem ved at trykke på (LB). Til at starte med kan styringen af de specielle kræfter godt virke lidt svær, men efter et kort stykke tid tænker man ikke mere over det – indlæringskurven er ikke speciel stejl.

Man får også mulighed for at bruge såkaldte Darklings til at udføre små opgaver for sig. Der er i alt fire forskellige typer af Darklings: Gunner, Kamikaze, Lightkiller og Berserker. De har alle deres helt egen funktion, men det var primært Gunneren og Berserkeren, som undertegnede brugte for at gennemføre spillet. Det er dog ikke muligt at gennemføre uden også at have brugt de to andre. Darklings kalder man frem ved at være i ”Darkness mode” og derefter stå tæt på et Darklinghul. Man holder derefter (RB)-knappen nede og vælger hvilken type Darkling, man ønsker at gøre brug af ved at at trykke på henholdsvis X, A, Y eller B. Det er kun muligt at have en af hver type Darklings samtidigt, så hvis man fremkalder en ny af samme type, så forsvinder den første.

Man opnår højere Darkness niveau ved at spise hjerterne fra de personer, som man slår ihjel på sin vej igennem spillet. Dette gøres ved, at man først nakker dem og efterfølgende trykker på (A)-knappen, når man står i nærheden af dem. En anden ting, der er værd at bemærke er, at når man er i ”Darkness mode”, så har man automatisk et skjold. Dette skjold gør, at man kan tage væsentligt flere skud før man dør, end man ellers ville kunne. Der er desuden en fin achievement, hvis man formår at spise hele 300 hjerter.

Når man bevæger sig fra sted til sted, kommer der typisk en cutscene. Disse mellemsekvenser er med til at fortælle selve historien, og man får langsomt et større og større indblik i Jackie og hans omgivelser. Desværre sker det ofte, at den samme mellemsekvens kommer flere gange, dette må betegnes som en klar fejl i spillet og er desværre lidt belastende. Et andet problem med mellemsekvenserne er, at man først får muligheden for at trykke ”skip” i de sidste 2 sekunder af dem – man er altså tvunget til at se alle cutscenerne om og om igen. Dette er specielt belastende i det tilfælde, at man skulle gå hen og dø – her er mellemsekvenserne nærmest identiske hver gang – og udfaldet er det samme; man lever op igen.

The Darkness har også en multiplayerdel. Der er fire forskellige spiltyper, hvor tre af dem er de klassiske, som alle vidst efterhånden kender: Deathmatch, Team Deathmatch og Capture the Flag. Den sidste multiplayer-mode kaldes for Survivor, og navnet kunne dårligt være mere præcis. Her gælder det om at overleve så længe man kan – imens alle de andre spillere jagter dig, kun dig. Man kan i multiplayer spille som menneske, darkling eller det, der kaldes for ”shapeshifters”. Sidstnævnte betyder sådan set bare, at man kan skifte imellem de to typer, imens man spiller. Der kan spilles op til otte spillere online på samme tid. Desværre lider spillet af samme problem som flere andre online spil, nemlig lag (forsinkelse i onlinespillet red.). Faktisk var det så slemt, at undertegnede måtte opgive flere gange at deltage i onlinekampe. Dette bliver forhåbentligt bedre, når der bliver mulighed for at spille imod flere danskere.

Spillet har en ganske udmærket historie, som gør, at man næsten ikke kan ligge spillet fra sig, før man lige er nået et stykke længere. Hvis man udelukkende vælger at spille singleplayerdelen, så er der tre forskellige niveauer, man kan spille på. Vælger man den nemmeste, så tager det et sted mellem 8 og 10 timer at gennemføre spillet afhængigt af, hvor mange sidemissioner, man forsøger at gennemføre.

Alt i alt er The Darkness et rigtigt lækkert spil. På mange områder er historien dog lidt for forudsigelig. Selv om man på visse områder kan vælge at gøre forskellige ting i spillet, som kan medføre alternative indstik i handlingen, så er det alligevel stærkt begrænset, hvor interaktivt spillet er. Der er bestemt ikke tale om dynamik/interaktivitet i stil med Fable. Alligevel er spillet fyldt med små twists, som der dog gerne måtte have været endnu flere af.
The Darkness

The Darkness

UdviklerStarbreeze Studios